2024-04-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Småsaker i sammanhanget. Men vill man problematisera och hitta anledningar till att det inte går och/eller blir jättedyrt så kan man väl få göra det. Är väl där hela landet har fastnat kanske Inga visioner, ingen vilja - bara en massa gnällspikar
Nja, mer av en realist kanske och vis av egna erfarenheter. Det har blivit jäkligt dyrt med allt som har med bygg att göra. Kan du inte göra saker själv så kostar det jag räknade upp minst 500.000 kr. Det bör läggas in i totalen eftersom det ingår i husdrömmen. Glöm inte de helt absurda avgifterna för lagfart och pantbrev.
Jag har ju tjänat riktigt bra på att bygga mitt eget hus för 25 år sen och även många andra jab byggt och sålt. Det gick att tjäna bra pengar men nu är det svårt. Så även om jag är och alltid varit positiv till att man ska bygga eller köpa hus så tror jag att nyproduktion kommer ha en riktig svacka under lång tid. Däremot tror jag välskötta hus med bra driftkostnad kommer stå sig bra.
Citera
2024-04-18, 13:08
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Det stämmer men det är ganska besynnerligt. För tillgång o efterfrågan möts liksom inte. Inte ens vid pandemi blev efterfrågan lägre i städer

Under pandemin och efteråt var det många som förutspådde att stora folkvandringar skulle ske på grund av hemarbete, men det har visat sig vara ganska begränsat i omfattning. Folk bor inte bara i städer för jobbets skull, och många är inte intresserade av att jobba hemifrån på heltid. Folk vill ha tillgång till uteliv, restauranger, aktiviteter, kultur, vänner och familj. Få är intresserade av att sitta och uggla i en stuga i Norrlands inland, bara för att det nu går bra att jobba därifrån.

Och att pandemin hettade upp bostadsmarknaden är klart förståeligt - nu när alla spenderade mer tid hemma blev hemmet ännu viktigare - alla ville byta upp sig till något större med fler bekvämligheter, och pengar var fortfarande mestadels gratis.
Citera
2024-04-18, 13:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Nja, mer av en realist kanske och vis av egna erfarenheter. Det har blivit jäkligt dyrt med allt som har med bygg att göra. Kan du inte göra saker själv så kostar det jag räknade upp minst 500.000 kr. Det bör läggas in i totalen eftersom det ingår i husdrömmen. Glöm inte de helt absurda avgifterna för lagfart och pantbrev.
Jag har ju tjänat riktigt bra på att bygga mitt eget hus för 25 år sen och även många andra jab byggt och sålt. Det gick att tjäna bra pengar men nu är det svårt. Så även om jag är och alltid varit positiv till att man ska bygga eller köpa hus så tror jag att nyproduktion kommer ha en riktig svacka under lång tid. Däremot tror jag välskötta hus med bra driftkostnad kommer stå sig bra.

Realist eller relik, jaja juste du var ju i byggsvängen och sitter och försvarar ditt skrås status quo "det går inte att göra saker på något bättre sätt!".

Själv är jag mer i industrin och skulle den ha sköts som bygg hade Sverige inte haft någon industri kvar.

Att Staten slänger på lagfart och pantbrev som fördyrar bostäder samtidigt som den tycker att det är för dyrt att köpa är väl ingen överraskning - hyckleri och noll koll är ju politikernas modus operandi 24/7. Dock skulle man ju kunna slopa just dessa på nyproduktion för att boosta den jmf med de begagnade husen. Ingen fastighetsavgift, ingen lagfart/pantbrevskostnad - nästa steg ingen/låg moms på nyproduktion.
Citera
2024-04-18, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag är varken bolånetorsk eller någon som känner något särskilt inför det ekonomiska läget, utan jag bara observerar. Som du kanske inte känner till så har räntorna på bolån gått ned den senaste tiden. I din fantasi kanske de har gått åt andra hållet, men i den verkliga världen så ser det inte riktigt ut så.
Men vad gör man då? Man tar bort ränteavdraget och låter bankerna göra sina egna bedömningar om hur mycket ränta deras kunder ska betala (vilket ju blir en del). Då får vi se vem/vilka banker kommer att få ta smällen framöver … Du tror alltså fortfarande själv mest troligt banken bestämmer räntan efter eget tycke?…
Citera
2024-04-18, 17:41
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Men vad gör man då? Man tar bort ränteavdraget och låter bankerna göra sina egna bedömningar om hur mycket ränta deras kunder ska betala (vilket ju blir en del). Då får vi se vem/vilka banker kommer att få ta smällen framöver … Du tror alltså fortfarande själv mest troligt banken bestämmer räntan efter eget tycke?…

Det finns väl ingen som vill ta bort ränteavdraget på bolån. Men nu var det inte det vi diskuterade, utan din vanföreställning om att räntan är på väg upp, när den i själva verket har gått ned

Har du glömt att ta din medicin idag?
Citera
2024-04-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det finns väl ingen som vill ta bort ränteavdraget på bolån. Men nu var det inte det vi diskuterade, utan din vanföreställning om att räntan är på väg upp, när den i själva verket har gått ned

Har du glömt att ta din medicin idag?

Det finns gott om folk som tycker det är absurt att man får dra av räntekostnader mot skatt på arbete.
Vi borde göra som i Danmark och fasa ut det med 1 procentenhet per år.

Däremot borde man få dra av ränteutgifter mot ränteinkomster. Det är där symmetrin finns även om en del vill påskina något annat.
Citera
2024-04-18, 21:42
Avstängd
Citat:
Ignorera botten Barf bara, hen kan varken läsa, skriva eller räkna så det är ingen poäng att tjafsa med den.

Ett större bostadsprojekt för småhus om 10k enheter skulle behöva en total investering om kanske 50 miljarder. Knappast någon omöjlighet att dra igång rent finansiellt, men nu finns det som vi ser ingen större vilja att göra något bostadspolitiskt eller från den "fria marknaden".

Ser man på vad ett hus kostar så börjar de med totalentreprenad från 2m, men det är då ett friliggande hus. Bygger man de klassiska radhuslängorna i tvåplan om ca 110kvm kan man säkert komma ner mot miljonen per enhet. Sen tillkommer förvisso mark och kringliggande infrastruktur. Säljer man nya hus för 30 miljarder får staten dock in 6 miljarder bara i momspengar som de kan spendera på detta.

Tack för berömmet. Men att bygga 110 kvm i två plan för en miljon framstår för mig som helt verklighetsfrånvänt. Du får knappt ihop det med en amerikansk standard med reglar och OSB. Inga ytskikt och inget måleri. Hur ser din kalkyl ut så att vi kan kika lite närmare på den?

Såklart ingen vill dra igång det då det vore ett vansinnesprojekt tillhörande nån slags despot likt Putin eller Kim Jong.

Men jag tror mig förstå dig bättre nu och dina kalkyler och varför de alltid hamnar så jäkla fel. Tack.
Citera
2024-04-18, 21:45
Avstängd
Citat:
Ja, men mark som inte används ger ingen avkastning. Att kommunerna håller på mark för att sälja den dyrt lite i taget är inte syftet med deras verksamhet. Anslutningskostnader och tillstånd är även de uppblåsta för att kommuner och myndigheter vill dra in pengar samt för att det "har blivit så".

Fristående mindre villa kan byggas för 2 miljoner. Det är givetvis inte något spatiöst lyxhus då med orangeri, pool och uppvärmt dubbelgarage. För 4m får man dock en rejält hus redan nu utan storskaligheten och prispress.

Vill man komma ner lägre i pris bygger man radhus, sådana som det finns tiotusentals av runt om i landet från byggboomen på 70-talet.

Och varför bör kommuninvånarna bekosta dina vansinnesprojekt btw? Du är medveten om att kommunen måste sörja för medborgare som bor där? Om du räknar med dina 10000 enheter så måste du bygga förskolor, skolor, VA och säkert annat jag inte har tänkt på. Men antar i din värld att det bara löser sig och inte belastar kommunens budget nåt öht.
Citera
2024-04-18, 22:25
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Och varför bör kommuninvånarna bekosta dina vansinnesprojekt btw? Du är medveten om att kommunen måste sörja för medborgare som bor där? Om du räknar med dina 10000 enheter så måste du bygga förskolor, skolor, VA och säkert annat jag inte har tänkt på. Men antar i din värld att det bara löser sig och inte belastar kommunens budget nåt öht.

Ja, och sånt bekostats väl av skatter och VA-avgifter? Sanningen är att kommunen mjölkar med diverse avgifter som överstiger deras kostnader för att tillhandahålla dem. Typ av dolda skatter som drabbar vissa.
Citera
2024-04-18, 22:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Ja, och sånt bekostats väl av skatter och VA-avgifter? Sanningen är att kommunen mjölkar med diverse avgifter som överstiger deras kostnader för att tillhandahålla dem. Typ av dolda skatter som drabbar vissa.

Nja, det ska väl bekostas av skatter för inkomster för medborgarna i kommunen. Men som del flesta vet (bortsett DViking då förstås) är att det befintliga beståendet är eftersatt och underhålls inte i den takten det borde. Att då introducera 40000 individer i en kommun är för normalt tänkande är självfallet självmord. Att sen lägga på det att kommunen måste bekosta alla förskolor och skolor som ska se till är ju självfallet hål i huvudet. Men verkligheten är såklart enklare om man har autism. Men å andra sidan tycks det verkliga livet vara riktigt verklighetsfrämmande för de flesta i den här tråden.
Citera
2024-04-18, 23:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Som jag skrev tidigare så är det ingen poäng att sitta och tjafsa med en imbecill som Barf. Ett typexempel på en person som varken kan eller vill något, ingen vilja eller vision - bara gnäll. Faktiskt ännu värre än MannenP som faktiskt har lite sakkunskap i ämnet men tyvärr har fastnat i sitt skrå och tror att det inte går att göra något annorlunda.

Staten bör styra mer över bostadsbyggandet och ta (delar av) dessa kostnader. Kommunerna tänker kortsiktigt och vill inte riskera något så de sitter på mark och tar höga avgifter för att slippa fler invånare och klagomål från de som bor i närområdet (som skulle se priset på sin trötta låda sjunka med 50% om man byggde nytt i stor skala).
Citera
2024-04-18, 23:24
Avstängd
Citat:
Som jag skrev tidigare så är det ingen poäng att sitta och tjafsa med en imbecill som Barf. Ett typexempel på en person som varken kan eller vill något, ingen vilja eller vision - bara gnäll. Faktiskt ännu värre än MannenP som faktiskt har lite sakkunskap i ämnet men tyvärr har fastnat i sitt skrå och tror att det inte går att göra något annorlunda.

Staten bör styra mer över bostadsbyggandet och ta (delar av) dessa kostnader. Kommunerna tänker kortsiktigt och vill inte riskera något så de sitter på mark och tar höga avgifter för att slippa fler invånare och klagomål från de som bor i närområdet (som skulle se priset på sin trötta låda sjunka med 50% om man byggde nytt i stor skala).

Din kommunist. Vi har sett nog av dig och ina gelikar. Folk lurar sig grundligt om dom tror att bostäder blir billigare för det fall att staten bygger dom. Det finns inte många skalfördelar. En sån sann kommunist som dig själv finns självfallet inte nåt vidare behov av fortsatt diskussion med. Sluta sprid din skit så kommer jag inte svara dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in