Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är en desinformationsfilm som på felaktiga grunder skapar tvivel och ifrågasätter mycket väletablerad vetenskaplig kunskap. Vill man betrakta den som ett inlägg i nån sorts inbillad icke-existerande debatt så får man göra det, men jag är inte intresserad. Jag kallar en spade för spade och bullshit för bullshit.

Alltså, helt utanför diskussioner om filmer och poddar. Jag är ytligt bekant med en bonde. Vi kom in lite på klimat och väder när vi pratade just idag faktiskt.

Han sa, att för 10 år sedan, 2014, så var allt sått och klart denna veckan i april. I år hade han inte ens börjat med vårbruket.

Kortare vinter? Värmerekord? Jag tror inte det. Du som kallar spadar för spadar säger du anomalign, vad kallar du den långa kalla vårvintern 2024? Eller är det svårt att ta in, jag menar, alla andra har ju ändå alltid fel om dom inte tycker klimatet har ändrats till det varmare.

Känner du några levande personer du kan prata med om hur det till exempel var för 30 år sedan? Jag tror du skulle tycka det var intressant, men du vet inte om det än.
Citera
2024-04-17, 21:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag behöver inte se filmen för att bedöma dess trovärdighet. Jag kan göra det ändå. Detta eftersom filmens upphovspersoner är kända lögnare, eftersom vilseledande lögner i filmen har uppmärksammats av andra, och eftersom frågan som filmen försöker få tittaren att tvivla om är så jäkla robust att den inte står eller faller med något enstaka missvisande diagram.

Jag kan avfärda filmen på förhand utan att ha sett den av ungefär samma skäl som jag kan avfärda ett mejl från en nigeriansk prins som behöver ett tillfälligt lån för att få loss sitt enorma arv - bluffens anatomi är redan välkänd.
Ja, och din grund är då ad hominem-argument. Du är på den näst lägsta nivån enligt denna bild från Wikipedia-artikeln om ad hominem:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument#/media/Fil:Graham's_Hierarchy_of_Disagreement-en.svg

Lägsta nivån är epitet och personangrepp som du och dina gelikar ofta använder.

Den kritik som filmen ger befinner sig mycket högre upp i pyramiden. Men du saknar vilja/förmåga att förstå det.
Citera
2024-04-17, 21:43
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Vad snackar du för skit egentligen? Tror du att klimatforskningen uppfanns igår?
Nej, idén om Co2 som växthusgas introducerades av Svante Arrhenius för över hundra år sedan. Vad är din poäng?
Senast redigerad av Psilosopher 2024-04-17 kl. 21:47.
Citera
2024-04-17, 21:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Jag lyssnade på podden men hörde inte när han nämnde skillnaden mellan SLU:s och SMHI:s trender. Tidpunkt? Däremot har han förklarat för Natursidan. Först så här:

Den förklaringen var felaktig vilket vi konstaterade i tråden några dagar senare. Dagen därpå reviderade han sin förklaring:

Att Svartberget är ett magiskt berg där ett område har tappat två månader vinter medan resten knappt tappat något alls verkar inte ha slagit Hjalmar. Och du kallar honom expert! Kanske du kan kontakta honom så att han kan revidera sin förklaring en gång till?
Har inte läst förklaringarna eller tittat var de kommer ifrån.

Jag tror inte att Hjalmar Laudon uppsåtligen sitter och ljuger. Mer troligt är att ni sitter och letar nålar i en höstack där ni inte har en aning om vilken skillnad som förväntas mellan nål och hö. 58 dagar ser jag inte var det kommer ifrån när det var 57 som sades i inslaget och 30 dagar är det jag kommer fram till utifrån dina data, på 40 år. Men jag inser att jag naturligtvis inte vet allt som Hjalmar Laudon vet och jag inte har sett de data han har sett eller tagit fram och hur de passar in i sina kontexter med stora skillnader mellan olika närliggande områden osv.
Citera
2024-04-17, 22:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
[...] 58 dagar ser jag inte var det kommer ifrån [...]
58 dagar kommer från den information som spreds i media och som startade diskussionen i tråden. Skäms du inte att gång på gång visa att du under flera dagar spammat tråden med rena dumheter utan att ens ta del av vad saken handlar om?
Citera
2024-04-17, 22:02
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Alltså, helt utanför diskussioner om filmer och poddar. Jag är ytligt bekant med en bonde. Vi kom in lite på klimat och väder när vi pratade just idag faktiskt.

Han sa, att för 10 år sedan, 2014, så var allt sått och klart denna veckan i april. I år hade han inte ens börjat med vårbruket.

Kortare vinter? Värmerekord? Jag tror inte det. Du som kallar spadar för spadar säger du anomalign, vad kallar du den långa kalla vårvintern 2024? Eller är det svårt att ta in, jag menar, alla andra har ju ändå alltid fel om dom inte tycker klimatet har ändrats till det varmare.

Känner du några levande personer du kan prata med om hur det till exempel var för 30 år sedan? Jag tror du skulle tycka det var intressant, men du vet inte om det än.
Det blir ofta bakslag under våren då det blir kallare några dagar. Jag kommer ihåg våren 1995 då det snöade i Stockholm i början av maj.
Citera
2024-04-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det blir ofta bakslag under våren då det blir kallare några dagar. Jag kommer ihåg våren 1995 då det snöade i Stockholm i början av maj.

Ja, det snöade i maj 1985 också.
Kring mellansverige.
Citera
2024-04-17, 22:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
58 dagar kommer från den information som spreds i media och som startade diskussionen i tråden. Skäms du inte att gång på gång visa att du under flera dagar spammat tråden med rena dumheter utan att ens ta del av vad saken handlar om?
Nej, jag skäms inte. Varför skulle jag skämmas?

Det är väl inte jätteviktig var just 58 kommer ifrån, men det är lite märkligt när Hjalmar Laudon säger 57 dagar och sedan säger du och kanske media att SLU istället säger 58 dagar. Är det ytterligare en plats inblandad kanske.

Inte lika viktigt för tråden som jag tycker det är lite intressant.
Citera
2024-04-17, 22:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är väl inte jätteviktig var just 58 kommer ifrån, men det är lite märkligt när Hjalmar Laudon säger 57 dagar och sedan säger du och kanske media att SLU istället säger 58 dagar. Är det ytterligare en plats inblandad kanske.

Inte lika viktigt för tråden som jag tycker det är lite intressant.
SVT har citerat Hjalmar:
– Vi har förlorat 58 dagar av meteorologisk vinter på 40 år, säger Hjalmar Laudon, professor vid SLU och en av dem som leder forskningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nya-forskningsron-fran-vindeln-en-tredjedel-av-vintern-har-forsvunnit

Citat:
Nej, jag skäms inte. Varför skulle jag skämmas?
Därför att du gång på gång visar att du skriver om sådant som du uppenbart inte förstår. Om du hade förstått hade du t.ex. vetat var 58 dagar kommer ifrån.
Citera
2024-04-17, 22:25
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Okej, fast oljeindustrin skapade klimatförnekelsen...

Förnekare. Förnekelse. Ett ord som under lång tid varit kopplat till nazister och förintelseförnekare. Klimatrörelsen har länge använt sig av detta förstärkningsord för att skapa en negativ koppling till alla som inte vill bo i Stockholm och rösta på Führer Bolund. Intressant hur man kan vrida och vända på vårat språk för att lura gemene man att det låter bra?

Jag har en fråga till alla MP-fascister här i tråden. Vad kommer hända i Sverige när det blir varmare? Känner ni idioter ens till konceptet istid? Det är bra att det blir varmare. Ni skulle kanske satsat på era ursprungliga domedags-religiös-sekt-teorier att det blir kallare om ni vill få med er miljoner icke-tänkande följare i er skräck-propaganda.
Citera
2024-04-17, 22:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
SVT har citerat Hjalmar:
– Vi har förlorat 58 dagar av meteorologisk vinter på 40 år, säger Hjalmar Laudon, professor vid SLU och en av dem som leder forskningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nya-forskningsron-fran-vindeln-en-tredjedel-av-vintern-har-forsvunnit

Därför att du gång på gång visar att du skriver om sådant som du uppenbart inte förstår. Om du hade förstått hade du t.ex. vetat var 58 dagar kommer ifrån.
Ja, jag förstår att media skriver att SLU säger 58 dagar. Och att du menar att SLU via sin representant säger 58 dagar. Men SLUs representant säger inte 58 dagar. Han säger 57 dagar. Du har väl lyssnat på poddavsnittet som psilosofer var vänlig att söka upp åt dig?

Det behöver du inte besvara. Vi vet vad du tycker. Du är bäst och jag och "mina gelikar" är sämst som strävar efter vetenskaplighet i frågan. Vi vet att du tycker att alla är idioter och att du tycker att du är i position att avgöra en hel del. Typ allt. Men det är bara för att du är en Narcissist som lider tunga symptom av din Dunning Kruger.

Det vet jag också att du inte kan hålla med mig om, så det behöver du inte heller adressera.
Citera
2024-04-17, 22:33
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ja, jag förstår att media skriver att SLU säger 58 dagar. Och att du menar att SLU via sin representant säger 58 dagar. Men SLUs representant säger inte 58 dagar. Han säger 57 dagar. Du har väl lyssnat på poddavsnittet som psilosofer var vänlig att söka upp åt dig?

Det behöver du inte besvara. Vi vet vad du tycker. Du är bäst och jag och "mina gelikar" är sämst som strävar efter vetenskaplighet i frågan. Vi vet att du tycker att alla är idioter och att du tycker att du är i position att avgöra en hel del. Typ allt. Men det är bara för att du är en Narcissist som lider tunga symptom av din Dunning Kruger.

Det vet jag också att du inte kan hålla med mig om, så det behöver du inte heller adressera.
Jag skedmatade dig med en referens du redan fått dig presenterad. Varför du härjar om 57 respektive 58 dagar är ytterligt förbryllande. Vad vill du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in