Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 13:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Har du lyssnat på inslaget?
Han förklarade ju också att de olika platserna de vandrade runt mellan han inte var jämförbara med varandra. Helt annorlunda klimatologiska förutsättningar.

Konstigt att jag ska behöva sitta här och berätta vad som sägs i ett program ni annars verkar ha lyssnat så noga på.
Jag upprepar för femtielfte gången: Han hänvisar till SMHI:s definition och aktuell plats. (Det du håller på med nu är direkt sabotage av tråden. IGEN!)
Citera
2024-04-17, 13:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag upprepar för femtielfte gången: Han hänvisar till SMHI:s definition och aktuell plats. (Det du håller på med nu är direkt sabotage av tråden. IGEN!)
Det här är en lögn.

De börjar vid klimatstationen storsvartberget och Björn får bland annat frågan om det ser ut som han trodde att det skulle se ut och förklarar att forskare är bohemer/nördar.

Sedan går de iväg och de nya förhållandena. "Jämfört med där vi var förut har förhållandena helt förändrats". Mellan 12:20-12:35 i programmet.

Där står de och "Spanar ut över storsvartberget". Exakt var de är får vi inte veta närmare än så.
Citera
2024-04-17, 13:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det här är en lögn.

De börjar vid klimatstationen storsvartberget och Björn får bland annat frågan om det ser ut som han trodde att det skulle se ut och förklarar att forskare är bohemer/nördar.

Sedan går de iväg och de nya förhållandena. "Jämfört med där vi var förut har förhållandena helt förändrats". Mellan 12:20-12:35 i programmet.

Där står de och "Spanar ut över storsvartberget". Exakt var de är får vi inte veta närmare än så.
Om du menar att det jag skrivit är lögn så är det något fel på dig och det kan inte jag lastas för. Jag hänvisar ÅTER till mitt inlägg igår:
Citat:
Nej, det är inte olika definitioner. Läs citatet som casefold gav i förrgår:
SMHI har en typ av definition som utgår ifrån att det är ett visst antal dagar i rad som måste ha en medeltdygnstemperatur som understiger noll grader. Tittar vi på den då har vi tappat 57 dagar på 40 år här.
[...]
Ja, här. 57 dagar kortare vinter har vi enligt den definitionen.
[...]
Sen 80-talet.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Han säger ju klart och tydligt att han utgår från SMHI:s definition.

Och mitt inlägg här tidigare idag:

Alltså: ”Han säger ju klart och tydligt att han utgår från SMHI:s definition.”

Du visar ÅTER hur du struntar i information som inte passar dig och istället gör halmgubbar och postar texter med självklarheter som ingen har ifrågasatt. Klassiska argumentationsfel.
Citera
2024-04-17, 13:59
Medlem
Citat:
Har du lyssnat på inslaget?
Han förklarade ju också att de olika platserna de vandrade runt mellan han inte var jämförbara med varandra. Helt annorlunda klimatologiska förutsättningar.

Jag lyssnade på podden men hörde inte när han nämnde skillnaden mellan SLU:s och SMHI:s trender. Tidpunkt? Däremot har han förklarat för Natursidan. Först så här:

Citat:
Jämför man dessa data med SMHI:s för Vindeln så visar SMHI betydligt mindre skillnad i antalet vinterdagar. Det förklarar Hjalmar Laudon så här:

– Skillnaden mellan SMHIs modellberäkningar och våra uppmätta data har att göra med att SMHI på något sätt aggregerar över hela Norrland, inklusive fjällen som jag förstår. Våra mätningar av metrologisk vinter är baserade på temperaturmätningar där vi använder oss av standardiserade fältmätningar.

Den förklaringen var felaktig vilket vi konstaterade i tråden några dagar senare. Dagen därpå reviderade han sin förklaring:

Citat:
Jämför man dessa data med SMHI:s för Vindeln så visar SMHI betydligt mindre skillnad i antalet vinterdagar. Det förklarar Hjalmar Laudon så här:

– Vad SMHI gör är att titta på vinterklimatets förändring över tid som baseras på ett medelvärde över 30 år. När de sedan plottar en tidserie mellan tex 1940 och 2023 så motsvarar varje årsvärde ett glidande medelvärde. Med andra ord så är 2023 års vinterklimat ett medelvärde av alla vintrar mellan 1994 och 2023. Vår utgångspunkt är en trendanalys av hur vinterförhållandena förändrats över tiden. Det gör ju att vi studerat trenden i data på årsbasis, men ska inte ses som hur vinterklimatet förändrats, eftersom det per definition alltid beräknas ur 30-årsperioder. Skillnaden är alltså att SMHIs utgångspunkt är vinterklimatet – det vill säga 30-årsperioder – medans vår är variation och trender i vinterförhållandena.

Att Svartberget är ett magiskt berg där ett område har tappat två månader vinter medan resten knappt tappat något alls verkar inte ha slagit Hjalmar. Och du kallar honom expert! Kanske du kan kontakta honom så att han kan revidera sin förklaring en gång till?
Citera
2024-04-17, 14:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Jag lyssnade på podden men hörde inte när han nämnde skillnaden mellan SLU:s och SMHI:s trender. Tidpunkt? Däremot har han förklarat för Natursidan. Först så här:

Den förklaringen var felaktig vilket vi konstaterade i tråden några dagar senare. Dagen därpå reviderade han sin förklaring:

Att Svartberget är ett magiskt berg där ett område har tappat två månader vinter medan resten knappt tappat något alls verkar inte ha slagit Hjalmar. Och du kallar honom expert! Kanske du kan kontakta honom så att han kan revidera sin förklaring en gång till?
Han jämför öppna fält med förhållanden inne i skogen. Det är klart att det är olika förhållanden ute på ett öppet fält och djupt inne i en tät skog. Det är ju att jämföra olika saker. Fortfarande är skillnaden mellan 57/58 dagar och 10 dagar helt orimlig.

En följdfråga är givetvis hur pålitliga de officiella temperaturredovisningarna egentligen är. Vindeln-fallet visar tydligt hur skakigt det hela är.
Citera
2024-04-17, 16:08
Medlem
Citat:
Han jämför öppna fält med förhållanden inne i skogen. Det är klart att det är olika förhållanden ute på ett öppet fält och djupt inne i en tät skog. Det är ju att jämföra olika saker. Fortfarande är skillnaden mellan 57/58 dagar och 10 dagar helt orimlig.

En följdfråga är givetvis hur pålitliga de officiella temperaturredovisningarna egentligen är. Vindeln-fallet visar tydligt hur skakigt det hela är.

Att det skulle bero på skillnader i klimat mellan skog och öppna fält måste vara den dummaste "förklaringen" hittills. SLU (och SMHI) använder som sagt standardiserade fältmätningar:

Citat:
Data från mätprogrammet finns tillgängliga på webben från 1990, men mätningarna startade redan 1922 vid de äldsta försöksparkerna och var ett samarbete med dåvarande SMHA, numera SMHI. Data från den tiden finns därför till stor del hos SMHI. Sedan 1989 utförs mätningarna med samma metod vid alla försöksparker. Mätningarna följer standarder från World Meteorological Organization (WMO) och kan därför relateras till nationella (SMHI-stationer) och internationella klimatmätningar.
Citat:
Enligt WMO bör avståndet till större objekt i omgivningen vara minst 30 gånger objektets höjd för en station med förstklassig placering.

Inga mätningar av lufttemperatur i skogen alltså.

När SLU korrigerar sina uträkningar kommer de liksom SMHI få ca 16 dagars minskning. Min gissning är 10-15 dagar, eftersom de senaste vintrarna varit något längre på Svartberget än där SMHI mäter. Men det beror förstås på hur SLU:s hemlighållna data från 80-talet ser ut.

https://www.slu.se/miljoanalys/statistik-och-miljodata/sok-data/referensmatning-av-klimat-vid-skogliga-forsoksparker/
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/hur-mats-lufttemperatur-1.3839
Senast redigerad av casefold 2024-04-17 kl. 16:17.
Citera
2024-04-17, 17:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Att det skulle bero på skillnader i klimat mellan skog och öppna fält måste vara den dummaste "förklaringen" hittills. SLU (och SMHI) använder som sagt standardiserade fältmätningar:

Inga mätningar av lufttemperatur i skogen alltså.

När SLU korrigerar sina uträkningar kommer de liksom SMHI få ca 16 dagars minskning. Min gissning är 10-15 dagar, eftersom de senaste vintrarna varit något längre på Svartberget än där SMHI mäter. Men det beror förstås på hur SLU:s hemlighållna data från 80-talet ser ut.

https://www.slu.se/miljoanalys/statistik-och-miljodata/sok-data/referensmatning-av-klimat-vid-skogliga-forsoksparker/
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/hur-mats-lufttemperatur-1.3839
Beskrivningen från SLU var ju väldigt tydlig. Undrar hur MrArtur ska försöka slingra sig runt den.

Bra med verktyget för att kunna skapa grafer och visa data i tabeller. Tabeller kräver inloggning men grafer går bra att skapa. Där ser man t.ex. att medeltemperaturen på Svartberget har sett likartad ut sedan 1990. Någon ökande trend går inte att se i grafen.
https://www.slu.se/institutioner/skoglig-faltforskning/esfmiljoanalys/esf-klimatdata/historiska-klimatdata/
Citera
2024-04-17, 20:46
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Men hur svårt ska det vara att fatta? Att jag ignorerar den här filmen beror på att den 1. gör vetenskapliga påståenden, utan att vara vetenskap, 2. är producerad i samarbete med kända lögnare med ekonomiska incitament att vilseleda om just det vetenskapliga ämnet filmen behandlar.

Det är alltså viktigt att komma ihåg att det där är en film. Det är inte peer reviewad forskning. Det är också en film som är producerad i samarbete med oljeindustrins lobbyinstitut, vilka vi vet aktivt ljuger och vilseleder om just klimatforskningen. Det är en icke-vetenskaplig produkt gjord i samarbete med kända lögnare och som gör omfattande påståenden om vetenskapen.

Den där filmen är ungefär som om en tillverkare av kolloidalt silver gör en dokumentärfilm som "avslöjar" att hundra år av cancerforskning bygger på lögner, och att konsumtion av kolloidalt silver är en bättre behandlingsmetod än cellgift- och strålterapi. Skulle det vara meningsfullt att se den filmen innan man eventuellt avfärdar den? Skulle den som på förhand fnyser åt den filmen göra sig skyldig till att "ignorera allt som inte kommer från sanktionerad ort"?
Du kan se fimen som ett debattinlägg om paradigmet du verkar inom.
Citera
2024-04-17, 21:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du kan se fimen som ett debattinlägg om paradigmet du verkar inom.

Det är en desinformationsfilm som på felaktiga grunder skapar tvivel och ifrågasätter mycket väletablerad vetenskaplig kunskap. Vill man betrakta den som ett inlägg i nån sorts inbillad icke-existerande debatt så får man göra det, men jag är inte intresserad. Jag kallar en spade för spade och bullshit för bullshit.
Citera
2024-04-17, 21:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är en desinformationsfilm som på felaktiga grunder skapar tvivel och ifrågasätter mycket väletablerad vetenskaplig kunskap. Vill man betrakta den som ett inlägg i nån sorts inbillad icke-existerande debatt så får man göra det, men jag är inte intresserad. Jag kallar en spade för spade och bullshit för bullshit.
Du kan inte bedöma det eftersom du 1) inte har sett filmen och 2) saknar nödvändig naturvetenskaplig kunskap. Det du skriver är bara ad hominem:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument
Citera
2024-04-17, 21:19
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Som sagt tar ett paradigmskifte ~en generation, just för att företrädarna vägrar att ens överväga invändningar. Gruppdynamikens obönhörliga automatik.
Citera
2024-04-17, 21:22
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Du kan inte bedöma det eftersom du 1) inte har sett filmen och 2) saknar nödvändig naturvetenskaplig kunskap. Det du skriver är bara ad hominem:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Tänk om du kunde lära dig betydelsen till orden du använder, eller att läsa och ta in information. Då skulle den här tråden vara åtminstone några tusen sidor kortare. Så mycket tjafs har sin utgångspunkt i din egenhet att processa information på ett för dig helt unik vis.

Jag behöver inte se filmen för att bedöma dess trovärdighet. Jag kan göra det ändå. Detta eftersom filmens upphovspersoner är kända lögnare, eftersom vilseledande lögner i filmen har uppmärksammats av andra, och eftersom frågan som filmen försöker få tittaren att tvivla om är så jäkla robust att den inte står eller faller med något enstaka missvisande diagram.

Jag kan avfärda filmen på förhand utan att ha sett den av ungefär samma skäl som jag kan avfärda ett mejl från en nigeriansk prins som behöver ett tillfälligt lån för att få loss sitt enorma arv - bluffens anatomi är redan välkänd.

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Som sagt tar ett paradigmskifte ~en generation, just för att företrädarna vägrar att ens överväga invändningar. Gruppdynamikens obönhörliga automatik.

Vad snackar du för skit egentligen? Tror du att klimatforskningen uppfanns igår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in