2024-04-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Någon här - oj det var visst du - skrev att skillnaden mellan 1983 och 1989 var stor, trots att båda räknas till 80-talet.

1983:
Endast två tv-kanaler.
Polisen körde svartvita Volvo 244.
70-talet levde kvar i folks attityder och inredning. Brunt och orange.
Vänstertänket fortfarande utbrett.
Få tränade och få hade sett ett gym.
Den som förespråkade längre straff och fler poliser stämplades som fascist.
Tågen var bruna.
Monopol i vård och omsorg ansågs naturligt. Just -84 blev finansminister Feldt utskälld av sin chef Palme för att han sagt att alternativ i barnomsorg kunde tänkas.
Skattesänkningar nåt som bara M berörde. S ville ha fortsatt enormt skattetryck.
Folk klädde sig beigt och trist. En 23-årig banktjänsteman år-84 var tristare klädd än en 90-åring är idag.
Jante gällde starkt ännu -84. Inte ovanligt att en företagare i en landsortsstad kunde få sin s-klass merca vandaliserad till och med på sin gård.
Maten vi åt var ännu mest husman.
Åhléns hette fortfarande Tempo

1989:
Kabel TV hade kommit och vi kunde välja fler kanaler. Stenbeck hade lanserat TV3.
Polisen hade nya blåvita bilar.
Folk hade nyrenoverade bostäder. De goda åren och lätt att låna bidrog därtill.
Högervågen och satsa på dig själv.
Gym och träningskulturen.
Att vilja ha fler poliser mm kunde nu även en sosse tycka.
Tågen blålackerade.
Privatiseringar och upphandlingar nu även accepterat inom stora delar av S.
Nya toppar inom S med dragning åt skattesänkningar, Odd Engström och Erik Åsbrink några exempel.
Människor, även äldre, börjar klä sig mer fräsigt, mer glitter på damerna.
Kostymer nästan omodernt på arbetsplatser, undantag advokater och bankmän.
Inne att vara framgångsrik. Inte längre fel med Porsche och Merca.
Mycket nya maträtter. Många traditionella hak, lunchbarer och ölkafeer nu borta.
Åhléns var etablerat överallt.

Ja det var jag!
Och det var en enorm skillnad på -83 och -89. Ett totalt skifte.

En vardagkväll -83 var gråare än grått. Svenska folket såg Rapport med Bengt Öste och Aktuellt med Lars Orup.
Sen var det samhällsprogram från nån nedläggningshotad industri. Reportage med AMS.
En färgklick var lite gammeltjo med Bosse Larsson i Nygammalt och Lindqvistarna.
Citera
2024-04-16, 14:19
Medlem
Man tittade på TV1 eller TV2.
Citera
2024-04-16, 19:31
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Ja det var jag!
Och det var en enorm skillnad på -83 och -89. Ett totalt skifte.

En vardagkväll -83 var gråare än grått. Svenska folket såg Rapport med Bengt Öste och Aktuellt med Lars Orup.
Sen var det samhällsprogram från nån nedläggningshotad industri. Reportage med AMS.
En färgklick var lite gammeltjo med Bosse Larsson i Nygammalt och Lindqvistarna.

Man gymmade, det var i början av det decceniet som den trenden kom igång och när folk tänker 80 tal med pastell färger och hårspray etc så är det oftast 83-86 som menas då 80 talet var som "störst" så att säga
Citera
2024-04-16, 20:44
Medlem
Jag var tio år 1983 och jag köpte bland annat min första vinyl skiva för mina fickpengar. Det blev Michael Jackson Thriller och den kostade 49.50. Jag fick Carolas debut skiva när jag fyllde år det året.

Jag brukade titta på en TV serie som hette Kids from Fame och det var riktigt kul. Jag tror även jag såg någon säsong av Hulken men det hade blivit sämre än de tidigare säsongerna. Jag kollade på nöjesmaskinen och nöjesmassakerna. Vi hade VHS och pappa spelade in sådant som jag kunde titta på.

När jag kom hem från skolan så var det läxor som gällde. Ingen TV innan läxorna. Familjens gemensamma hund skulle rastas och jag tyckte det var kul för det mesta. Jag kollade i Okej och någon serietidning och vi satt hela familjen och tittade på Dallas.

Ringde kompisarna ibland och träffade dem efter läxan. Satt nere i våran fina gillestuga och chillade och lyssande på musik. Oftast så var det Beatles eller Rolling Stones som snurrade på stereon i gillestugan men även David Bowie någon gång. Gillade breakdance och synth men det fick jag bara spela i mitt rum.
Citera
2024-04-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Man gymmade, det var i början av det decceniet som den trenden kom igång och när folk tänker 80 tal med pastell färger och hårspray etc så är det oftast 83-86 som menas då 80 talet var som "störst" så att säga

Jag var 18 bast år 1983 och det fanns bara ett gym i staden jag bodde i (ca 70000 invånare). De flesta var ointresserade av gym mm. De som rörde på sig mer aktivt joggade eller gick på badhuset.
1983 rökte majoriteten av män, oftast starka John Silver, Glenn eller Commerce. De åt fet mat och jäste i soffan flera timmar framför TV:n.
Det var inte ovanligt att 40-års män fick hjärtinfarkt. Oftast fortsatte de med rökningen. Läkarna sa inte så mycket om det, ty många läkare rökte själva…
1983 började jag som byggnadssnickare och ibland fick man höra när man kom till jobbet: ”Hasse åkte in på lassa igår kväll med ambulansen, hjärtinfarkt vet du, men han är ju snart 45…”
Också kunde man höra: ”Helge, murarn, dog igår i en infarkt. Men han var ju 62 år så inte så förvånande…
Folk blev inte så gamla då. Men dessa ”farbröder” födda kring 1930 var oftast morfar och farfar redan. De hade oftast bildat familj tidigt som man gjorde på 50-talet.

Åter till 80-talet och 1983. Det är mer åttiotal över de senare åren från -87 och framåt. Mer färgglatt. Kolla ”Varuhuset” på svtplay det kom väl 1987.
Hade Varuhuset gjorts 1977 hade det gjorts i ett genomgrått DDR-Domusvaruhus.

Fick en bunt gamla dagstidningar av en kund när jag var och renoverade hennes hus nyligen. Och några från just 1983. För exakt 41 år sedan , våren -83, var SVT:s storsatsning ”Öbergs på Lillöga” där Sickan Carlsson spelar rollen som handlare i skärgården. Denna serie hade säkert flera miljoner tittare i denna tid med endast två kanaler. Idag skulle inte många titta på en liknande serie…
Citera
2024-04-17, 18:56
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag var 18 bast år 1983 och det fanns bara ett gym i staden jag bodde i (ca 70000 invånare). De flesta var ointresserade av gym mm. De som rörde på sig mer aktivt joggade eller gick på badhuset.
1983 rökte majoriteten av män, oftast starka John Silver, Glenn eller Commerce. De åt fet mat och jäste i soffan flera timmar framför TV:n.
Det var inte ovanligt att 40-års män fick hjärtinfarkt. Oftast fortsatte de med rökningen. Läkarna sa inte så mycket om det, ty många läkare rökte själva…
1983 började jag som byggnadssnickare och ibland fick man höra när man kom till jobbet: ”Hasse åkte in på lassa igår kväll med ambulansen, hjärtinfarkt vet du, men han är ju snart 45…”
Också kunde man höra: ”Helge, murarn, dog igår i en infarkt. Men han var ju 62 år så inte så förvånande…
Folk blev inte så gamla då. Men dessa ”farbröder” födda kring 1930 var oftast morfar och farfar redan. De hade oftast bildat familj tidigt som man gjorde på 50-talet.

Åter till 80-talet och 1983. Det är mer åttiotal över de senare åren från -87 och framåt. Mer färgglatt. Kolla ”Varuhuset” på svtplay det kom väl 1987.
Hade Varuhuset gjorts 1977 hade det gjorts i ett genomgrått DDR-Domusvaruhus.

Fick en bunt gamla dagstidningar av en kund när jag var och renoverade hennes hus nyligen. Och några från just 1983. För exakt 41 år sedan , våren -83, var SVT:s storsatsning ”Öbergs på Lillöga” där Sickan Carlsson spelar rollen som handlare i skärgården. Denna serie hade säkert flera miljoner tittare i denna tid med endast två kanaler. Idag skulle inte många titta på en liknande serie…

Varuhuset började sändas 1987 men spelades först in året innan skulle jag tro
Citera
2024-04-17, 22:33
Medlem
Tycker att det glättiga 80-talet hade sin start runt 1984, vilket inte minst märktes på musiklistorna. På så vis har trådstartaren gjort ett utmärkt val att utgå från 1983. Håller också med om att Sverige 1989 var något helt annat än Sverige 1983.

"Babels Hus", en för övrigt mycket bra serie från 1981 (inspelad 1980) säger väl rätt mycket om skillnaden mellan just 1980/1981 och 1986/1987 då Varuhuset spelades in. De har ju en del gemensamma skådespelare dessutom.

Trafikmagasinet är annars en väldigt bra stämningsmätare eller tidsandemätare om man så vill.
Citera
2024-04-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Jag var tio år 1983 och jag köpte bland annat min första vinyl skiva för mina fickpengar. Det blev Michael Jackson Thriller och den kostade 49.50. Jag fick Carolas debut skiva när jag fyllde år det året.

Jag brukade titta på en TV serie som hette Kids from Fame och det var riktigt kul. Jag tror även jag såg någon säsong av Hulken men det hade blivit sämre än de tidigare säsongerna. Jag kollade på nöjesmaskinen och nöjesmassakerna. Vi hade VHS och pappa spelade in sådant som jag kunde titta på.

När jag kom hem från skolan så var det läxor som gällde. Ingen TV innan läxorna. Familjens gemensamma hund skulle rastas och jag tyckte det var kul för det mesta. Jag kollade i Okej och någon serietidning och vi satt hela familjen och tittade på Dallas.

Ringde kompisarna ibland och träffade dem efter läxan. Satt nere i våran fina gillestuga och chillade och lyssande på musik. Oftast så var det Beatles eller Rolling Stones som snurrade på stereon i gillestugan men även David Bowie någon gång. Gillade breakdance och synth men det fick jag bara spela i mitt rum.

Var tecknad köpfilmer förekomnande 1983? Kunde man tex köpa Scooby Doo?
Citera
2024-04-17, 23:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Ja, det är jag ganska säker på att du kunde göra, men någon kanske kan rätta mig om jag har fel. Även hyra i videobutiker, men det slog nog igen ännu större några år senare.
Citera
2024-04-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

1983 var det rätt ovanligt att köpa VHS. Det var väldigt dyrt. Alltså själva kassetterna. Det var vanligare att köpa en spelare och hyra filmer och köpa kopior.
Citera
2024-04-17, 23:14
Medlem
Venators avatar
Vad som inte nämnts i tråden men som var något väldigt typiskt 1983 var hatet mot Olof Palme i borgerliga kretsar. Palme var verkligen en vattendelare och det fanns nog ingen svensk som var neutral i fråga om honom. Jag vågar påstå att ingen parmiddag i borgerliga kretsar var komplett utan en hatisk diskussion om Palme. Han stod också för en konfliktretorik som var speciell, och det fanns en arrogant ton hos honom retade gallfeber på många. Det blev extra tydligt när Ingvar Carlsson tog över efter mordet 1986 och tonen blev en helt annan i svensk politik.
Citera
2024-04-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, det är jag ganska säker på att du kunde göra, men någon kanske kan rätta mig om jag har fel. Även hyra i videobutiker, men det slog nog igen ännu större några år senare.

En hyrfilm på 90-talet minns jag kostade 40-55 kr per dag. Så kan tänka mig att den var dyrare på 80-talet , make 60-70 kr i dagens pengavärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in