2024-03-29, 15:04
Medlem
dialektikers avatar
Typ i åttan, 82, satt jag och lyssnade på Freestyle och drömde om att bli av med oskulden och var käääär i olika killar. Som jag skrev kärleksbrev till, och längtade efter att just dom skulle vara "i mörkret hos mig".
"Vill ha dig i mörkret hos mig...."Din blus den gled isär."...

"Fantasi. Rullar vi runt bland mjuka kuddar. Fantasi. Du bort mina bekymmer suddar"...
Citera
2024-03-29, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ja vi märker det lite än idag att många sysslar med att typ samla barnleksaker från förr eller leker med Warhammer som 50-åring.

Krigsstrategispel har ju alltid varit något som gubbar håller på med. Var ju vanligt inom fina kretsar i Tyskland och Preussen på 1800-talet och spred sig ner i klasserna under 1900-talet. Andra exempel är biljard och dart. Att samla på och ställa ut saker av nostalgiska skäl är också något som adeln hållt på med sen 1600-talet som sedan spred sig ner i klasserna. Dåliga exempel.
Citera
2024-03-29, 18:58
Medlem
TröttSvensks avatar
1983
Körde moppe, gick på högstadiet där det var lugn och ro utan horder av gapande blattar.
Var ute med kompisar på kvällarna, hemmafester med folköl.
Hyrde videofilmer.
Såg min första P-rulle, Emmanuelle.
Tältade på sommaren och hade sex för första gången.
De enda blattarna i omgivningen var högutbildade läkare och ingenjörer och dess barn.
I min stad hade vi typ en neger, som brukade gå omkring nere på stan utklädd till MrT.

1983 var ett fint år.
Citera
2024-03-29, 22:50
Medlem
Åkte moppe och rökte hasch
Citera
2024-03-30, 01:21
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Moppe tripp för första gången en vinterkväll Jan/Feb då man var lovlig, fy fan vilken känsla,svårt att beskriva
Citera
2024-03-30, 12:59
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
1983
Körde moppe, gick på högstadiet där det var lugn och ro utan horder av gapande blattar.
Var ute med kompisar på kvällarna, hemmafester med folköl.
Hyrde videofilmer.
Såg min första P-rulle, Emmanuelle.
Tältade på sommaren och hade sex för första gången.
De enda blattarna i omgivningen var högutbildade läkare och ingenjörer och dess barn.
I min stad hade vi typ en neger, som brukade gå omkring nere på stan utklädd till MrT.

1983 var ett fint år.

Tror på allt du skrev förutom det där med lugn och ro
Citera
2024-04-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Du kom hem, åt lite mat, kokade kaffe och läste Aftonbladet (Papperstidning). Diskade efter dig (Handdiskade alltså) Tittade på TV-nyheterna kl 18. Sedan ringde du Mamma eller någon polare.
kl 19 tittade på när Margaretha Kjellberg och Evert Ljusberg berätta de roliga historier i "Har du hört den förut". 19.15 Lokala TV-nyheter, följt av Rapport 19.30. 20.00 hade du stor vånda om du skulle titta på ett samhällsprogram på ena kanalen eller lite lättsam underhållning av Povel Ramel på den andra. Aktuellt kl. 21. Sedan gick du ut i trapphuset och kastade soppåsen i sopnedkastet., gick ner i tvättstugan och bokade en tvätttid några dagar senare. Du gick in och tog en kvällsfika och avslutade dagen med en folköl. (Det är ju ändå "lilllordag"), även om det är lite skämmigt att dricka alkohol mitt i veckan. Tittar på något blaj på TV, innan du går och lägger dig kl 23.

Något sådant kanske det skulle sett ut! (Baserat på TV-tablån onsdagen 23 mars 1983)

Perfekt beskrivning! Tilläggas kan att de som rökte gjorde det inne. Inte under fläkten utan överallt. Sen sorterade man räkningar som man betalade på posten med kontanter.
Ville man inte bli störd drog man ur jacket på den grå Dialog-telefonen som stod i hallen.

Maten 1983 var ännu mest husmanskost. I alla städer fanns Domus, Tempo lunchbarer som serverade smaskig husmanskost tillagad av damer födda runt 1925.

Vardagskvällar 1983 såg man fram mot fredag. Och lördag. Då var det lite bättre program på TV. Dallas såg alla. Vad blir JR:s nästa drag? Och ska Sue Ellen lyckas sluta supa?
Hylands Hörna sändes sista gången just året 1983.
Citera
2024-04-02, 16:20
Avslutad
Det fanns bara två kanaler, där det bl a sändes sovjetiska barnprogram ibland.

Maj-Britt Theorin ville förbjuda parabolantenner 1987, för att vi inte skulle bli så influerade av väst och kapitalismen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maj_Britt_Theorin
Citera
2024-04-06, 10:41
Medlem
Veckans klubbas avatar
Jag gjorde mer på kvällarna 1983 än vad jag gör nu iallafall. TV går ju inte ens att titta på för alla invällare i rutan, bögiga dokusåpor och lekprogram för idioter. Sänds det en dokumentär handlar det antingen om judar under andra världskriget eller invandrare i Sverige.
Citera
2024-04-13, 20:21
Medlem
Timoteuss avatar
Det var mer föreningsliv. Fler var engagerade i politiska partier och traditionsvågen var fortfarande stark: hemslöjd, folkdans, dragspel var det många som höll på med.

Jävligt många band repade på kvällarna eftersom fler yngre jobbade. Inte som nu, när alla under 35 studerar.
Citera
2024-04-14, 11:32
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Det var mer föreningsliv. Fler var engagerade i politiska partier och traditionsvågen var fortfarande stark: hemslöjd, folkdans, dragspel var det många som höll på med.

Jävligt många band repade på kvällarna eftersom fler yngre jobbade. Inte som nu, när alla under 35 studerar.

Stämmer, varenda liten glesbygd fanns det ett tjog med band som lirade
Citera
2024-04-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Perfekt beskrivning! Tilläggas kan att de som rökte gjorde det inne. Inte under fläkten utan överallt. Sen sorterade man räkningar som man betalade på posten med kontanter.
Ville man inte bli störd drog man ur jacket på den grå Dialog-telefonen som stod i hallen.

Maten 1983 var ännu mest husmanskost. I alla städer fanns Domus, Tempo lunchbarer som serverade smaskig husmanskost tillagad av damer födda runt 1925.

Vardagskvällar 1983 såg man fram mot fredag. Och lördag. Då var det lite bättre program på TV. Dallas såg alla. Vad blir JR:s nästa drag? Och ska Sue Ellen lyckas sluta supa?
Hylands Hörna sändes sista gången just året 1983.

Någon här - oj det var visst du - skrev att skillnaden mellan 1983 och 1989 var stor, trots att båda räknas till 80-talet.

1983:
Endast två tv-kanaler.
Polisen körde svartvita Volvo 244.
70-talet levde kvar i folks attityder och inredning. Brunt och orange.
Vänstertänket fortfarande utbrett.
Få tränade och få hade sett ett gym.
Den som förespråkade längre straff och fler poliser stämplades som fascist.
Tågen var bruna.
Monopol i vård och omsorg ansågs naturligt. Just -84 blev finansminister Feldt utskälld av sin chef Palme för att han sagt att alternativ i barnomsorg kunde tänkas.
Skattesänkningar nåt som bara M berörde. S ville ha fortsatt enormt skattetryck.
Folk klädde sig beigt och trist. En 23-årig banktjänsteman år-84 var tristare klädd än en 90-åring är idag.
Jante gällde starkt ännu -84. Inte ovanligt att en företagare i en landsortsstad kunde få sin s-klass merca vandaliserad till och med på sin gård.
Maten vi åt var ännu mest husman.
Åhléns hette fortfarande Tempo

1989:
Kabel TV hade kommit och vi kunde välja fler kanaler. Stenbeck hade lanserat TV3.
Polisen hade nya blåvita bilar.
Folk hade nyrenoverade bostäder. De goda åren och lätt att låna bidrog därtill.
Högervågen och satsa på dig själv.
Gym och träningskulturen.
Att vilja ha fler poliser mm kunde nu även en sosse tycka.
Tågen blålackerade.
Privatiseringar och upphandlingar nu även accepterat inom stora delar av S.
Nya toppar inom S med dragning åt skattesänkningar, Odd Engström och Erik Åsbrink några exempel.
Människor, även äldre, börjar klä sig mer fräsigt, mer glitter på damerna.
Kostymer nästan omodernt på arbetsplatser, undantag advokater och bankmän.
Inne att vara framgångsrik. Inte längre fel med Porsche och Merca.
Mycket nya maträtter. Många traditionella hak, lunchbarer och ölkafeer nu borta.
Åhléns var etablerat överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in