2024-04-17, 16:47
Medlem
Förhandlingarna i målet gällande hedersmordet på Saga i Örebro Tingsrätt har idag behövt avbrytas.

En person gripen för allmänfarlig ödeläggelse och blåljussabotage efter att en bil har tänts på utanför polishuset/tingsrätten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/avsparrningar-utanfor-polishuset-i-orebro-bil-brann-pa-parkeringen
Citera
2024-04-17, 16:50
Medlem
Nån som har ett namn på idioten? Tala om omvänd rasism...att inte få vara med en vit kvinna...De borde skickas till länder där de passar bättre
Citera
2024-04-17, 17:20
Medlem
Om det inte skulle vara han som har mördat henne och barnet, så tror jag på att det är någon i hans omgivning som fått reda på henne och deras barn i magen.
Citera
2024-04-17, 17:22
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBrother
Om det inte skulle vara han som har mördat henne och barnet, så tror jag på att det är någon i hans omgivning som fått reda på henne och deras barn i magen.

Har 22-åringens föräldrar alibi?
Citera
2024-04-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8963jyhg7
jo. en vit tjej.

Nej, hon var inte vit, hon var asiat.

Skulle du kalla Mao Zedong för vit?

Röda khmererna för vita soldater?

Det är ju illa nog att en somali har mördat en gravid asiatiska, men du behöver ju inte ljuga om hennes hudfärg för den sakens skull.
Citera
2024-04-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Nej, hon var inte vit, hon var asiat.

Skulle du kalla Mao Zedong för vit?

Röda khmererna för vita soldater?

Det är ju illa nog att en somali har mördat en gravid asiatiska, men du behöver ju inte ljuga om hennes hudfärg för den sakens skull.

Men din dumme fan ! Hennes mamma är adopterad från Thailand och kom till Sverige vid 3 månader. Sagas pappa är helsvensk, så hur fan får du det till att jämföra henne med Mao Zedong och röda khmererna.
Citera
2024-04-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är det bara jag som har en olustig känsla att 22-åringen kommer att gå fri, i brist på bevis. Nu är det förvisso många rättegångsdagar kvar av detta indiciemål, och den misstänkte lär höras först 24 april, dock tror jag detta blir riktigt tungrott om inte den misstänkte erkänner, vilket han knappast lär göra vad om man ska luta sig mot vad som hittills är känt (och har framkommit). Han lär (ända in i kaklet) hävda att det är en annan gärningsman.

Jag får också den känslan. För mig råder det ingen tvekan om att han är den skyldige, men finns det en öppning för en alternativ förklaring, hur orimlig den än är. Som i det här fallet, att någon annan potentiellt kan ha tagit sig in i lägenheten, även om det inte finns någon konkret person att peka ut eller någon annan med motiv, så verkar det nästan omöjligt att fälla. Min uppfattning är att beviskraven i Sverige ofta är orimligt höga och att det aldrig ställas särkilt höga krav på tvivelet. Är det meningen att man måste ha ett svart på vitt erkännande eller videobevis för att kunna fastställa en dom? Börjar tröttna rejält på det här så kallade rättssystemet, men vi får väl se hur det blir med det här fallet. Man kan ju hoppas att man blir överraskad men jag tvivlar.
Citera
2024-04-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är det bara jag som har en olustig känsla att 22-åringen kommer att gå fri, i brist på bevis. Nu är det förvisso många rättegångsdagar kvar av detta indiciemål, och den misstänkte lär höras först 24 april, dock tror jag detta blir riktigt tungrott om inte den misstänkte erkänner, vilket han knappast lär göra vad om man ska luta sig mot vad som hittills är känt (och har framkommit). Han lär (ända in i kaklet) hävda att det är en annan gärningsman.

Allt beror nog på hur skicklig åklagaren är tyvärr. Dom måste ju väva ihop allt bra. Motivet finns ju. Sen förklara hur det tidsmässigt är möjligt trots mobilen varit någon annanstans. Dessutom påvisa att det absolut är uteslutet att någon annan ska ha haft motiv och tillfälle. Tycker ändå det är ett relativt starkt indiciemål.
Citera
2024-04-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvkiosken2015
Jag får också den känslan. För mig råder det ingen tvekan om att han är den skyldige, men finns det en öppning för en alternativ förklaring, hur orimlig den än är. Som i det här fallet, att någon annan potentiellt kan ha tagit sig in i lägenheten, även om det inte finns någon konkret person att peka ut eller någon annan med motiv, så verkar det nästan omöjligt att fälla. Min uppfattning är att beviskraven i Sverige ofta är orimligt höga och att det aldrig ställas särkilt höga krav på tvivelet. Är det meningen att man måste ha ett svart på vitt erkännande eller videobevis för att kunna fastställa en dom? Börjar tröttna rejält på det här så kallade rättssystemet, men vi får väl se hur det blir med det här fallet. Man kan ju hoppas att man blir överraskad men jag tvivlar.

Efter att hd slog fast efter ett uppmärksammat mål (busshållsplatsmordet) att man i större utsträckning ska kunna fälla personer om en stark indiciekedja finns så har det ändå kommit flera domar baserade på en stark indiciekedja. Man hoppas ju att detta räcker.
Citera
2024-04-17, 20:03
Medlem
McGorbas avatar
Saga var kristen, hon tom gick till kyrkan, något många som kallar sig kristna, inte ens gör. Trots denna starka tro, ville hon please:a honom, tex genom att bära mer täckande kläder -- och hon skulle tom gå med på att könsstympa barnet!!! WTF!! Så jävla hjärtlöst och grymt!! Och mamman var helt emot det, men verkade ju inte direkt gå i taket. Helt ofattbart.

“Systern säger att barnet när det var fött skulle uppfostras enligt 22-åringens tro och att pojken skulle uppfostras.
– Jag tyckte att det var helt galet, säger systern men hon säger att Saga inte hade något emot det.

Man blir ju för fan mörkrädd. Dessa unga människor har verkligen noll kritiskt tänkande, bara går på känslor. Först kristen, sedan inget "emot det" - tom något så grymt som könsstympning..

(Snälla föräldrar: Låt Saga-fallet vara en redig väckarklocka; acceptera inte detta - klipp bandet om så behövs! Inget jävla daltande.)
Citera
2024-04-17, 20:08
Medlem
McGorbas avatar
Det ska bli lite intressant att höra en eventuell teori om ngn släkting kan ha "återställt hedern" "åt honom", för att han inte fixade det själv, trots varningar från föräldrarna. Det vore inte direkt första gången detta utförs av en släkting. Så denne får nyckel + tag och släppts in för att "prata" om situationen. Saga verkade vara en fin tjej, men tyvärr rätt ung och dum/naiv. Det enda som talar emot teorin är väl tiden, om det ska ha inträffat mitt i natten.
Citera
2024-04-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McGorba
Saga var kristen, hon tom gick till kyrkan, något många som kallar sig kristna, inte ens gör. Trots denna starka tro, ville hon please:a honom, tex genom att bära mer täckande kläder -- och hon skulle tom gå med på att könsstympa barnet!!! WTF!! Så jävla hjärtlöst och grymt!! Och mamman var helt emot det, men verkade ju inte direkt gå i taket. Helt ofattbart.

“Systern säger att barnet när det var fött skulle uppfostras enligt 22-åringens tro och att pojken skulle uppfostras.
– Jag tyckte att det var helt galet, säger systern men hon säger att Saga inte hade något emot det.

Man blir ju för fan mörkrädd. Dessa unga människor har verkligen noll kritiskt tänkande, bara går på känslor. Först kristen, sedan inget "emot det" - tom något så grymt som könsstympning..

(Snälla föräldrar: Låt Saga-fallet vara en redig väckarklocka; acceptera inte detta - klipp bandet om så behövs! Inget jävla daltande.)

Är du medveten om att man omskär pojkar inom den kristna tron också? Manlig omskärning är dessutom överhuvudtaget inte i likhet som kvinnlig könsstympning som dessutom är olagligt vilket inte manlig omskärning är, cirka 30 procent av alla män i världen är omskurna. Så lägg ner det där om att hon skulle könsstympa barnet.
Senast redigerad av vrag 2024-04-17 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in