Citat:
Ursprungligen postat av
korvkiosken2015
Jag får också den känslan. För mig råder det ingen tvekan om att han är den skyldige, men finns det en öppning för en alternativ förklaring, hur orimlig den än är. Som i det här fallet, att någon annan potentiellt kan ha tagit sig in i lägenheten, även om det inte finns någon konkret person att peka ut eller någon annan med motiv, så verkar det nästan omöjligt att fälla. Min uppfattning är att beviskraven i Sverige ofta är orimligt höga och att det aldrig ställas särkilt höga krav på tvivelet. Är det meningen att man måste ha ett svart på vitt erkännande eller videobevis för att kunna fastställa en dom? Börjar tröttna rejält på det här så kallade rättssystemet, men vi får väl se hur det blir med det här fallet. Man kan ju hoppas att man blir överraskad men jag tvivlar.
Håller med dig gällande MGM. Det hade ju varit lättare om det exempelvis funnits ett mordvapen att "ta på". Nu finns ju även DNA och fingeravtryck av naturliga skäl i offrets bostad, ett stort problem. Den misstänkte kan ju in absurdum hävda just detta exempelvis. Något jag inte fann (kanske läste slarvigt) i FUPen är ju om det fanns DNA/fingeravtryck på lampsladden som offret ströps av? Det skulle ju kunna vara ytterst besvärande?
Gällande beviskraven håller jag också med dig. Det används dock smärre dubbla måttstockar beroende på brott - våldtäkt och sexuellt ofredande exempelvis. Håller tummarna att åklagaren är en orädd tuffing, och trycker på angående hederskontexten, vågar gå hela vägen, blir spännande att höra när MGMs föräldrar hörs. Och hoppas att de vågar vidhålla och stå upp för sina åsikter om hur de ser på relationer med "vit kvinna". Dock finns ju otalet sms-konversationer som gör åklagaren stöd. Håller tummarna att åklagaren vågar gå hela vägen. Tyvärr ser jag lite dystert på den framtida domen, men liksom du hoppas jag på att MGM döms hårt.