2024-04-17, 15:35
Medlem
Kukloskans avatar
Helt beroende på ras men man måste räkna med att hunden högst ska va själv 5 h.. Du måste alltså rasta hunden aktivt på lunchen. Vissa hundar kan bara lämnas 2-2,5 h. Beror sig på ras, ålder och personlighet. Vissa hundraser är självständiga medan andra behöver en ”flock” (andra hundar eller katt).

Om man vill ha hund och jobba heltid så får någon som kan engagera sig i djuret passa under arbetsveckorna.
Har man tonåringar eller barn som är för stora för fritids så kan det va en lösning.

Finns väldigt många som inte bör ha hund.
Citera
2024-04-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ta med sig hunden till jobbet, arbeta hemifrån, hunddagis, hundvakt, man ser till att dela upp sig i familjen så man jobbar olika tider, åker hem på lunchen...

Hundar ska rastas minimum var sjätte timme. Ju större och aktivare hund desto längre tid ska hunden rastas. Gamla och unga hundar behöver rastas oftare för de kan inte hålla sig lika bra.
Jag har hund och sover minst åtta timmar på natten.
Citera
2024-04-17, 16:05
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Jag undrar hur man får ihop det? Jag är sugen på hund men jag och partnern har jobb som inte tillåter särskilt mycket hemmajobb eller att man får ta med jycken till jobbet.

Man får vara beredd på att avsätta mycket tid, i synnerhet om det är en valp.

Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Kontorsråttor, tar ni med hunden till jobbet?

Känns nästan som att man måste jobba deltid eller lämna hunden ensam alldeles för länge för att det ska
gå ihop, men jag kan förståss ha fått det om bakfoten. Hur löser ni det?

Jag kan ha med hund till jobbet och har det några dagar i veckan. Ibland blir det hunddagis (har deltidsplats), och i bland jobbar jag hemma. Ibland blir det hemmajobb fram till eftermiddagen då jag är på kontoret några timmar (hunden får klara sig själv).

När jag hade valp jobbade jag hemifrån ett par veckor, hade ledigt en månad och sedan kunde valpen börja på dagis. Det var kämpigt, men ångrar ingenting.

Skulle jag ha ett jobb där jag måste vara borta hela dagarna och inte kan ha hunden med, skulle det nog få bli dagis varje dag. Men då skulle jag också försöka byta jobb så fort som möjligt så jag kunde jobba hemifrån mer.

Vidare blir det ca 2,5h till promenader och sånt om dagen. Så livspusslet för mig betyder också att jag har betydligt mindre tid över till dataspelande och sånt. Men för min del är det inte direkt någon förlust.
Citera
2024-04-17, 16:20
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Man får vara beredd på att avsätta mycket tid, i synnerhet om det är en valp.

Jag kan ha med hund till jobbet och har det några dagar i veckan. Ibland blir det hunddagis (har deltidsplats), och i bland jobbar jag hemma. Ibland blir det hemmajobb fram till eftermiddagen då jag är på kontoret några timmar (hunden får klara sig själv).

När jag hade valp jobbade jag hemifrån ett par veckor, hade ledigt en månad och sedan kunde valpen börja på dagis. Det var kämpigt, men ångrar ingenting.

Skulle jag ha ett jobb där jag måste vara borta hela dagarna och inte kan ha hunden med, skulle det nog få bli dagis varje dag. Men då skulle jag också försöka byta jobb så fort som möjligt så jag kunde jobba hemifrån mer.

Vidare blir det ca 2,5h till promenader och sånt om dagen. Så livspusslet för mig betyder också att jag har betydligt mindre tid över till dataspelande och sånt. Men för min del är det inte direkt någon förlust.

Sånt här gör mig ändå glad, verkligen motsatsen till allt jävla pack som plågar sina hundar hemma 10+ timmar om dagen.

Jag och sambon är jourhem åt en hund just nu i.o.m. att hon kör en termin distansstudier, och vi fösöker väl egentligen bara hitta något som kommer fungera så att vi kan adoptera honom när hon eventuellt börjar jobba heltid.

Fördelen är att vi inte behöver den mer intensiva valp-ledigheten eftersom hunden är 3 år, men jag tror ändå det kan vara svårt att få ihop det...

Jag beundrar iallafall er som klarar av det, och ni som behandlar era hundar väl.
Citera
2024-04-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi har hund med fördelen att min sambo kan ha med hunden på jobbet. De få gångerna det inte funkar så kan jag ha med hunden på dagsresor eller helt enkelt jobba hemifrån.
Vår hund är mer eller mindre aldrig ensam och skulle det ske så är hunden ordentligt rastad och trött och ensam max fyra timmar. Har nog max hänt en gång att det blivit så länge under tio år.

Det man också bör tänka på innan man skaffar hund är att de kräver promenader, träning och omvårdnad alla dagar på året även då det regnar, är kallt som fan, man är sjuk eller jävligt bakfull. Vår hund får ca 2-3 timmar promenad varje dag och träning nästan varje dag.

Sen kommer nästa punkt, det är dyrt att ha hund. Försäkring, mat, vaccinationer osv är fan inte billigt. Sen tillkommer godis, leksaker och andra tillbehör som krävs. Vi räknar med ca 1000kr/mån för detta för vår 10kg hund normal ras, ingen modehund och har man sen otur och veterinärbesök tillkommer så kan det sluta vart som helst. Allt täcks inte av försäkringen och bolagen älskar att ta bort både det ena och det andra från vissa rasförsäkringar. Tanken med agrias system att ha mängder av försäkringar för just din ras beror just på detta, att kunna ta bort vissa problem som oftare uppkommer på vissa raser.

Så mycket att tänka på innan man skaffar hund eller annat djur. Tyvärr missar många alla dessa punkter.
En annan viktig sak att tänka på är också att hitta rätt ras och sen också rätt uppfödare.

Lycka till

Väldigt bra inlägg
Citera
2024-04-17, 16:46
Medlem
Rashygiens avatar
Helt ärligt så tycker jag inte att det låter som att ni borde skaffa hund. Det är ett jäkla tidskrävande jobb och ansvarstagande, lite olika beroende på ras så klart. Har ni inga vänner/grannar/bekanta som ni kan låna hund av? Som hundägare själv så vet jag hur uppskattat det kan vara att få lite avlastning ibland. På så sätt kan ni njuta av många av fördelarna med att ha hund och slippa nackdelarna. Jag har turen att kunna ha med mig mina hundar på jobbet men det är ändå långt i från enkelt att få allt att gå ihop.
Citera
2024-04-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Det finns hunddagis. Väldigt många lämnar sin hund där.
Då ska man inte ha hund.
Citera
2024-04-17, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Då ska man inte ha hund.
Varför? Ska man inte ha barn om man lämnar dom på förskolan?
Citera
2024-04-17, 17:12
Medlem
Funkar nog ganska fint om man är 2 vuxna i hushållet som kan jobba hemma. Mannen jobbar hemma mån - tis och går ut med hunden, kvinnan ons - tors, fredag blir det hunddagis.

Jag hade gärna haft hund men bor ensam och känner att jag inte skulle orka med det eftersom jag inte kan jobba hemma varje dag.
Citera
2024-04-17, 17:13
Medlem
killdozer666s avatar
Jag själv har jobbat extra som både hundrastare, dagmatte och semesterhem. Det är många som inte hinner med sin hund under dagtid med ett vanligt arbete osv, och då finns det ofta alternativ som ovan nämnda. Dessutom finns det på många ställen hunddagis. Detta måste man dock vara förberedd och ha kollat upp innan man ens funderar på om det är en lösning.

En annan viktig aspekt i det här med att det tar mycket tid och pussel är att alla hundar kan inte lära sig vara ensamma. Många hundar klarar sig typ ett par timmar åt gången då och då, men det finns tyvärr hundar som aldrig kan tränas till ensamhet. Då får man tänka på att man inte ens kan åka till affären och handla utan att ha hundvakt eller annan lösning. Därför är ensamträning supernödvändigt, men inte heller så att du kan räkna med att din hund nånsin kommer klara ensamhet. Inte heller ska man bara för att hunden kanske klarar det börja göra ensamheten till en vana, de är trots allt flockdjur.
Citera
2024-04-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackToHate
Varför? Ska man inte ha barn om man lämnar dom på förskolan?
Exakt.
Citera
2024-04-17, 17:30
Medlem
Väldigt många människor har hund enbart som sällskap men har inget genuint intresse för dessa.
Vågar påstå att majoriteten av hundägare inte ska ha hund överhuvudtaget.

Standard skulle jag påstå är 15 min promenad på morgonen, kanske att folk har någon som går ut med hunden på lunchen, eller att hunden är ensam hemma hela arbetsdagen vilket jag tror är det vanligaste, sen tar man en promenad efter jobbet på kanske 15-30 min och 10 min innan man ska sova.
Ingen stimulans, lek, aktiviteter mm.

Jag gillar hundar, men vet att jag inte har något sådant genuint intresse där man stimulerar och leker med hunden varje dag på riktigt, träffar andra hundar, tränar hunden, kommer ut i naturen med hunden osv.

Därför skaffar jag inte hund eftersom jag vet att det inte blir en dräglig tillvaro för hunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in