2024-04-17, 10:10
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Hej!

Det är ju jäkligt trendigt att ha hund numera, man ser allt från ensamstående studenter till ensamma medelålders och barnfamiljer med hund.

Jag undrar hur man får ihop det? Jag är sugen på hund men jag och partnern har jobb som inte tillåter särskilt mycket hemmajobb eller att man får ta med jycken till jobbet.

Hur är det med hantverkaryrken etc., får ni ta med hunden på jobbet?

Kontorsråttor, tar ni med hunden till jobbet?

Känns nästan som att man måste jobba deltid eller lämna hunden ensam alldeles för länge för att det ska gå ihop, men jag kan förståss ha fått det om bakfoten. Hur löser ni det?
Citera
2024-04-17, 10:14
Medlem
Finns hantverkare som tar med hunden till jobbet.
Citera
2024-04-17, 10:18
Medlem
Briasccas avatar
Vi har inte hund då det inte går ihop med våra livs- och jobbscheman. Tittar jag på vänner som har hund så jobbar de antingen hemifrån, eller så lämnar man på hunddagis. Är ibland hundvakt till grannar när de ska åka på middagar
Citera
2024-04-17, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Hej!

Det är ju jäkligt trendigt att ha hund numera, man ser allt från ensamstående studenter till ensamma medelålders och barnfamiljer med hund.

Jag undrar hur man får ihop det? Jag är sugen på hund men jag och partnern har jobb som inte tillåter särskilt mycket hemmajobb eller att man får ta med jycken till jobbet.

Känns nästan som att man måste jobba deltid eller lämna hunden ensam alldeles för länge för att det ska gå ihop, men jag kan förståss ha fått det om bakfoten. Hur löser ni det?
Det finns hunddagis. Väldigt många lämnar sin hund där.
Citera
2024-04-17, 10:31
Medlem
zombie-nations avatar
Det bästa är ju förstås om man själv kan ta hand om hunden. Kanske att man har lite olika scheman så någon oftast är hemma med bara några timmar utan passning. Sedan klart dagis, det har man råd med om man har OK löner. Jag skulle nog hellre ha en privatperson som passade hunden, men alla har inte det.

Jag är sjukpenchis men vill ändå inte ha hela ansvaret för hunden, så jag och min kompis delar hund. Dessutom passar jag ibland en annan kompis hund. När man kan göra varandra tjänster så brukar det gå bra.

Men om hela familjen är borta på samma tid varje dag så måste ju hunden lämnas bort om dagarna.
Citera
2024-04-17, 10:37
Medlem
JohannesSnajdares avatar
I tillägg till ovanstående vet jag dessutom tyvärr att många som har hund faktiskt lämnar den ensam stora delar av dagen
Citera
2024-04-17, 10:49
Medlem
Dom med hund på mitt jobb (kontorsjobb) har hand om hunden själva när dom jobbar hemma och lämnar på hunddagis när dom är på kontoret.
Skulle dock aldrig skaffa hund om jag vet att man ska vara på en plats som inte tillåter hinder 40 timmar i veckan
Citera
2024-04-17, 10:59
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det bästa är ju förstås om man själv kan ta hand om hunden. Kanske att man har lite olika scheman så någon oftast är hemma med bara några timmar utan passning. Sedan klart dagis, det har man råd med om man har OK löner. Jag skulle nog hellre ha en privatperson som passade hunden, men alla har inte det.

Jag är sjukpenchis men vill ändå inte ha hela ansvaret för hunden, så jag och min kompis delar hund. Dessutom passar jag ibland en annan kompis hund. När man kan göra varandra tjänster så brukar det gå bra.

Men om hela familjen är borta på samma tid varje dag så måste ju hunden lämnas bort om dagarna.

Dela hund är ju en utmärkt idé. Vi jobbar hemifrån för det mesta. Fördelen med hund är att det är en utmärkt ursäkt för att slippa lämna hemmet i onödan.
Citera
2024-04-17, 11:12
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har hund och ett heltidsjobb där hon inte kan vara med. Hon är på hunddagis när jag jobbar men det är inte optimalt. När jag kommer hem, trött som ett jävla djur, har hon vilat och är full av energi. Nu har jag en hund med väldigt mycket energi och det går nog bättre för de som skaffar en ren sällskapsras. Det kommer jag göra nästa gång.
Citera
2024-04-17, 11:14
Medlem
Citat:
Hej!

Det finns hunddagis . . . . .

Min granne har hund. Hon är långtradarförare och ligger ute flera dagar i sträck. Hon har sin hund med i tradaren.
Citera
2024-04-17, 11:17
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
I tillägg till ovanstående vet jag dessutom tyvärr att många som har hund faktiskt lämnar den ensam stora delar av dagen

Det är absolutinget alternativ för mig, hundar är en familjemedlem inte någon jävla accesoar man kan lämna lidandes i källaren hela dagen. Hyser agg mot folk som behandlar sina hundar så
Citera
2024-04-17, 11:19
Medlem
Citat:
Hej!

Svar ja. Deltid eller om man bor ihop med någon och jobbar olika skift så någon alltid är hemma.

Ni andra får vänta till pensionen att skaffa hund. Det tar mycket tid. Och självklart vill en hund umgås mest med sin flock och det är ni.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in