2024-04-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
27 sekunder in i denna video ser man plasman runt explosionen
https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1779315210433577352

Här har du den andra filmen där man ser steget innan själva boomen
https://www.youtube.com/watch?v=IMhA43FtPwU

Nu ser jag vad du menar i den första bilden och det är ju en explosion i alla fall
2024-04-16, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Vad menar du. jag ser inget explodera 2 gånger på de bilderna

Kolla 2 sekunder in i andra klippet så ser du att det är en separation och ingen explosion, då ser man den åka vidare för att sedan sprängas rund explosion.
2024-04-16, 20:29
Medlem
Citat:
Kolla 2 sekunder in i andra klippet så ser du att det är en separation och ingen explosion, då ser man den åka vidare för att sedan sprängas rund explosion.

Det jag reagerade på där ar att det ser ut att vara ett klipp mellan separationen och explosionen och därför trodde jag att de inte hörde ihop

Så vi menar samma klipp men jag uppfattar det lite annorlunda än dig. Men du kan förstås ha rätt
2024-04-16, 20:32
Medlem
Citat:
Det jag reagerade på där ar att det ser ut att vara ett klipp mellan separationen och explosionen och därför trodde jag att de inte hörde ihop

Så vi menar samma klipp men jag uppfattar det lite annorlunda än dig. Men du kan förstås ha rätt

Men du ser väl skillnaden på en separation och en explosion? explosionen är RUND
2024-04-16, 20:36
Medlem
Citat:
Men du ser väl skillnaden på en separation och en explosion? explosionen är RUND

Ja men jag uppfattade som att det var ett klipp mellan dem så jag var osäker på om de var relaterad till varandra.

Jag vill lägga till att första gången jag såg detta så tror jag explosionen inte var med i klippet
Senast redigerad av temptedmania 2024-04-16 kl. 20:39.
2024-04-16, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nyss var det en minimal operation?

Nåväl, tänker inte ödsla någon längre tid på ett uppenbart troll.

Nöjer mig gott med Iran totalt tappat ansiktet iom den sanslöst misslyckade attack man lade två veckor på att förbereda.

Undrar dock fortfarande vad det var för wunderwaffe-drönare som fastnade i en luftburen elledning i Irak? Du behöver inte svara, nån annan kanske vet?

Nya bilder...
99% procent?
Märkligt...

https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/04/16/0/4998326.mp4?ts=1713283588000

https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/04/16/0/4998325.mp4?ts=1713283588000
2024-04-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nya bilder...
99% procent?
Märkligt...

https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/04/16/0/4998326.mp4?ts=1713283588000

https://media.hamshahrionline.ir/d/2024/04/16/0/4998325.mp4?ts=1713283588000

Vart är dom här filmerna från?
2024-04-16, 20:46
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Shahab 3 har om jag minns rätt en CEP på 2500 m

Emad har CEP på 500 meter (andra säger 300m)

Ghadr 110 CEP30-50m* (Andra säger 300m)

Kheibar Shekan CEP lite oklart. Flera källor säger massor med olika saker. Allt från 5m till 800m

*Jag har svårt att tro på 30-50 CEP

Men att de avfyrade 120 st visar att de väldigt osäkra att de skulle träffa.

Dom där siffrorna verkar inte vara verklighetstrogna. Det är ju ca 200 mil till Israel från Iran, och nästan hälften av missilerna träffade ju mål i Iran. Så CEP ligger nog inom spannet 200m-2000km.
2024-04-16, 20:53
Medlem
Citat:
Hur vet du att flera landade i Iran?
Finns det någon objektiv källa på det?

Det finns rätt mycket material(foto och video) som bekräftar att både robotar och drönare aldrig tog sig utanför landet dom avfyrades från, kraschade eller sköts ner i bla Jordanien. Drönaren som hänger i en luftburen elledning i Irak är mest komisk.

Det finns tydliga tecken på att det inte handlar om någon anti-iransk propaganda med tanke på vilka som postat filmerna och geolokalalisering. Tex ett enskilt hus som förstördes i Iran.

Man kan välja att tro att det inte har hänt. Man kan ivrigt kräva källor i en tråd på Flashback som redan innehåller flertalet av källor på att det faktiskt är så.
Det är knappast mitt problem.
2024-04-16, 20:57
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det kan bli det dom gör. Man kan under tiden straffa Iran genom att slå hårt mot iranska intressen på andra håll. Tex i Syrien och Libanon.

Jag tror däremot att det är oundvikligt att Israel utför en kraftfull attack inom Irans gräns. Direkt mot IRGC eller andra verktyg för mullorna.

Ja jag är också bekymrad att det nog blir så. De vill försöka driva det till en punkt där USA måste blanda sig i mer direkt. Farligt spel från båda sidor nu.
2024-04-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Det finns mycket jag inte förstår. Internationella relationer är inte en av dessa saker.

Har jag sagt att USA inte står bakom Israel eller att de inte vill försvara dem? Citera mig gärna. Vad jag skrev är att USA börjat tröttna, vilket det rapporterats vitt och brett om. Herregud, Biden är så trött på Netanyahu att han för ett tag sedan sa att de borde ha ett "come to Jesus"-möte. Det betyder inte att man står på Irans sida. Klart som korvspad att man inte överger sin närmaste allierad i regionen. Det skulle skifta hela maktbalansen.

Nu är det du som inte riktigt begriper syftet med att ha proxys. Anledningen till att Israel inte attackerar Iran direkt, är för att Iran inte attackerat Israel direkt. De attackerar Irans proxys och använder asymmetrisk krigsföring, vilket man gjort i årtionden. Hört talas om Stuxnet? Varför? För att en direkt attack på Iran skulle kunna ha förödande konsekvenser för hela regionen. Israel är inte dumma i huvudet. Iran är inte dumma i huvudet. USA är inte dumma i huvudet.

Mycket snömos som inte får svar.

Inget förutom medieuppgifter tyder på att USA håller på att tröttna. Konflikten med Hamas är ett helt annat ämne vilket visar på att du helt enkelt inte förstår dig på omvärlden.

Nu är det så att Iran har utfört en sällan skådad attack även om den av någon anledning misslyckades totalt. Irans följeslagare vill såklart påstå att det var fullt medvetet något alla borde inse är rent jävla trams.

Som du säger så har nu Israel en unik möjlighet att svara på ett sätt dom anser sig passande, mot mål inom Iran.
När dom gör det så vet dom även att dom har nära nog alla stater i regionen och stora delar av den militära makten i väst som stöd mot Irans eventuella hämndaktion.

Det kallas realpolitik.
2024-04-16, 21:03
Medlem
Goteborgmedvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Varför hjälpte Israels grannländer till att stoppa anfallet om de hatar Israel?
Det var usa baser i Jordanien och inte grannländer . Dessutom kallar du Abdullah av Jordanien som är son till engelsk-judisk mamma för en muslimsk ledare så är du helt ute. Folket i Jordanien har mycket att göra framöver med Abdullah då den försvarade Israels intresse i helgen. Mycket mycket snart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in