Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Det finns mycket jag inte förstår. Internationella relationer är inte en av dessa saker.
Har jag sagt att USA inte står bakom Israel eller att de inte vill försvara dem? Citera mig gärna. Vad jag skrev är att USA börjat tröttna, vilket det rapporterats vitt och brett om. Herregud, Biden är så trött på Netanyahu att han för ett tag sedan sa att de borde ha ett "come to Jesus"-möte. Det betyder inte att man står på Irans sida. Klart som korvspad att man inte överger sin närmaste allierad i regionen. Det skulle skifta hela maktbalansen.
Nu är det du som inte riktigt begriper syftet med att ha proxys. Anledningen till att Israel inte attackerar Iran direkt, är för att Iran inte attackerat Israel direkt. De attackerar Irans proxys och använder asymmetrisk krigsföring, vilket man gjort i årtionden. Hört talas om Stuxnet? Varför? För att en direkt attack på Iran skulle kunna ha förödande konsekvenser för hela regionen. Israel är inte dumma i huvudet. Iran är inte dumma i huvudet. USA är inte dumma i huvudet.
Mycket snömos som inte får svar.
Inget förutom medieuppgifter tyder på att USA håller på att tröttna. Konflikten med Hamas är ett helt annat ämne vilket visar på att du helt enkelt inte förstår dig på omvärlden.
Nu är det så att Iran har utfört en sällan skådad attack även om den av någon anledning misslyckades totalt. Irans följeslagare vill såklart påstå att det var fullt medvetet något alla borde inse är rent jävla trams.
Som du säger så har nu Israel en unik möjlighet att svara på ett sätt dom anser sig passande, mot mål inom Iran.
När dom gör det så vet dom även att dom har nära nog alla stater i regionen och stora delar av den militära makten i väst som stöd mot Irans eventuella hämndaktion.
Det kallas realpolitik.