2024-04-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
De har inte tappat ansiktet. Var får du allt ifrån?

Jag skulle säga att de har tappat ansiktet. Vissa debattörers idoga försök att släta över är en stark indikator på det. De förlorade flera viktiga personer i IRGC i anfallet mot konsulatet. Om Iran vill vara avskräckande måste de ju ställa till med någon typ av skada men det har de misslyckats helt med. För Israels del har Irans svar inte förändrat ekvationen över huvud taget. De kan göra om samma sak igen om en vecka.

Anfallet mot Israel var också riskfyllt för Iran. Nu har hela världen sett hur ineffektiva deras robotar och drönare är och hur effektivt Israels luftvärn är. Om Israel väljer att svara med samma mynt finns det en reell risk att de tappar ansiktet än mer. Förmodligen kommer Irans luftvärn inte att vara lika effektivt.
2024-04-16, 19:39
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Åter igen: du verkar helt missa syftet med attacken.

Var syftet att få hela världen att gapflabba åt Irans stenåldersteknik? Även muslimska länder skämdes ihjäl å Irans vägnar att alla tittade bort för det var så jävla cringe. Totalfiasko av maximal grad.
2024-04-16, 19:41
Medlem
Citat:
Sedan när har Israel sett något med blida ögon?

Nej, man försökte inte maximera attacken. Hade man velat göra det hade vi sett betydligt mer skada. Jag förstår inte riktigt vad din bild av Iran bygger på. Du verkar tro att deras militär är ett gäng bönder med några granatkastare och ett par drönare.

Det är praxis att begränsa sig till militära mål. Få länder gillar att bryta mot denna praxis, och det inkluderar Iran.

Hade den varit mot typ Sverige hade den varit omfattande. Iran är givetvis fullt medvetet om hur bra Israels luftförsvar är, och anpassar sig därefter.

Det har dom gjort alldeles för länge. Däremot är detta första gången Iran genomför något liknande förutom genom ombud. Mullornas springpojkar har spridit terror i Israel under väldigt lång tid utan att Israel straffat Iran.

Israel bör se attacken som ett fönster som öppnats, det skulle förvåna mig om inte Israel tog möjligheten att visa Iran vad dom priset för deras agerande är.
2024-04-16, 19:41
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Irans logik mot Israel.

Jag ska misshandla dig svårt och du får inte försvara dig, först då anser jag att saken är utagerad. Om du tar det minsta lilla steget att slå tillbaka så kommer jag fortsätta misshandla dig tills du dör.
Menar du att andra nationer gör annorlunda? Realpolitisk logik gäller nog alla länder.
2024-04-16, 19:44
Medlem
Som tidigare nämnt.
Israel leker offer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1245325

De utför attacker först och gråter o vill att usa hjälper dom när de får något litet tillbaka.

Inte konstigt att 99% av länderna i mellanöstern hatar israel eller har en dålig relation till landet…

Det vore kul o se vad israel ska försöka sig på, för att sedan se irans svar. Då hoppas jag inte den e på nivån som skedde i helgen utan minst 10x så stor utan förvarning så kan israel ha så trevligt sen.

Ett sjukt land som lurar väst och alla med sin offer teknik.

Uppenbart är det ju nu när utredarna fann att israel bröt mot internationella lagar då de utfört attacken först utan att ha något att ”hämnas” för.
2024-04-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Som tidigare nämnt.
Israel leker offer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1245325

De utför attacker först och gråter o vill att usa hjälper dom när de får något litet tillbaka.

Inte konstigt att 99% av länderna i mellanöstern hatar israel eller har en dålig relation till landet…

Det vore kul o se vad israel ska försöka sig på, för att sedan se irans svar. Då hoppas jag inte den e på nivån som skedde i helgen utan minst 10x så stor utan förvarning så kan israel ha så trevligt sen.

Uppenbart är det ju nu när utredarna fann att israel bröt mot internationella lagar då de utfört attacken först utan att ha något att ”hämnas” för.

Varför hjälpte Israels grannländer till att stoppa anfallet om de hatar Israel?
2024-04-16, 19:46
Medlem
Citat:
Det är ganska ovidkommande i sammanhanget, dock. Iran hade haft en stor militär oavsett sanktioner. Det är en revisionistisk stat som länge jagat stormaktsstatus. Det får man inte genom att ha en liten militär.

Framförallt har dom mycket fotsoldater. Hur rankar du deras flygvapen? Deras AD?

Som en stormakt?
2024-04-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Varför hjälpte Israels grannländer till att stoppa anfallet om de hatar Israel?

Jordanien är de enda som gillar dom.

Sen skrev jag att de antagligen hatar dom eller har en dålig relation till dom.
2024-04-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det här var ju bara en fjärt i rymden. Det fattar väl alla.

Ja och det blir inte mer avskräckande av att släppa 10 fjärtar i rymden.

Kan inte tänka mig annat än att Iran agerat i desperation.
2024-04-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Framförallt har dom mycket fotsoldater. Hur rankar du deras flygvapen? Deras AD?

Som en stormakt?

Deras flygvapen är totalt föråldrat, Turkiet och deras F-16 hade gjort mos av det. Israel skulle nog lägga krut på luftförsvaret sen är det bara in och precisionsbomba med flygplan iran inte kan se
2024-04-16, 19:51
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Som tidigare nämnt.
Israel leker offer

Jo Israel är ju så "hatade" att flera arabländer hjälpte dom att sänka Cringe-Irans stenåldersraketer.

Det är snarare Iran som förr var elakaste mobbaren i området och är nu ensamma och mobbade och ingen vill vara nära dom för dom luktar kiss och står i hörnet och gråtrunkar samtidigt som dom gråtskriker efter sin pedofilprofet och Allahu Akbar.
2024-04-16, 19:51
Medlem
svidiskesvenssons avatar
Citat:
Syftet var inte att det skulle ha "full effekt" eller "räcka långt". Iran är inte efterblivet, de vill inte ha ett fullskaligt krig med Israel.
Då ska man kanske inte sikta å skjuta mot ett annat land.
Att tro att det inte kommer att hända något om man gör så är just efterblivet.
Babbe logik på högsta nivå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in