2024-04-16, 14:37
Medlem
Gammalhiphopares avatar
25-35 ungefär

Då är det dags att sluta leva som student och bagpacker och passa på att resa och ha kul innan småbarnsåren.
Citera
2024-04-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
I ett all-inklusive-land som Sverige kan jag hålla med om att det är när man har småbarn, eller de första åren när de börjat flytta hemifrån.

I ett land som USA där utbildning, sjukvård och pension är något du i princip måste stå för själv, så svarar jag 65+. Där är du helt körd utan pengar som gammal. Som ung har du åtminstone möjlighet att ta tre jobb och arbeta som fan och fixa de där pengarna.

Men frågeställningen är för kortfattad. Om det tex handlar om när man borde bränna pengar och när man borde ackumulera pengar, så blir svaret helt annorlunda.

Bra poäng där med usa.

Lite de jag tänker på att vad ska man med pengar till som 70 plus i Sverige?

Betydligt bättre att spendera innan.
Citera
2024-04-16, 16:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Skulle säga 30-40, då man typiskt sett bildar familj under den perioden, vilket normalt föranleder investeringar i boende, möbler, etc. Många har det även tufft ekonomiskt under den perioden då man kanske inte kommit igång tillräckligt med karriären, och att gå på 80% av lönen gör det ännu tuffare.

Men även 20-30 såklart, förutsatt att man investerar i boende (ev. i värdepapper) och inte bara slösar upp pengarna på resor (verkar vara lätt hänt).
Citera
2024-04-16, 16:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
I ett all-inklusive-land som Sverige kan jag hålla med om att det är när man har småbarn, eller de första åren när de börjat flytta hemifrån.

I ett land som USA där utbildning, sjukvård och pension är något du i princip måste stå för själv, så svarar jag 65+. Där är du helt körd utan pengar som gammal. Som ung har du åtminstone möjlighet att ta tre jobb och arbeta som fan och fixa de där pengarna.

Men frågeställningen är för kortfattad. Om det tex handlar om när man borde bränna pengar och när man borde ackumulera pengar, så blir svaret helt annorlunda.

Ja, det är sant (även om också Sverige är på väg just åt det hållet). Men även som ung har man stort behov av pengar i USA, då utbildning som du säger är dyrt.

I Sverige är det nånstans mellan 20-40 som behovet av pengar är som störst, efter 40 och framförallt från 50 och framåt har man normalt så pass mycket ordning på livet att ett arv inte gör nån skillnad.
Citera
2024-04-16, 16:40
Medlem
Mest nöje av pengar har man när man har tid att göra av med dom nämligen när man är pensionär.
Citera
2024-04-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Om ni får välja en 10 års period

Vid vilken har en vanlig person mest användning av pengar?

Mellan 30 till 40 säger jag.

Jag är i 30 till 40 perioden och tjänar i princip tre gånger mer men har dessvärre större utgifter pga högre hyra och abonnemanger.

20 till 30 reste jag som mest och finner idag inget nöje av att resa utomlands så ofta då jag ser det som bortkastade pengar att lägga ut 25 000 kr för att vara borta i USA i två veckor eller vart man nu vill åka.

Skulle dock säga 10 till 20 då 6000 kr på kontot var skitmycket pengar.
Citera
2024-04-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Under småbarnsperioden, som oftast inträffar mellan 30 och 40 idag, ja, men även kan inträffa tidigare eller en aning senare. Med pengar kan man köpa en större bostad i ett barnvänligt område, samt gå ner i tid så att barnen får kortare dagisdagar eller inget dagis alls, samt att hela familjen får mer tid tillsammans och är mindre trötta jämt.

För personer som inte skaffar barn någonsin, skulle jag säga 18-28. Det är då man är friskast och starkast och har en stark längtan att komma ut och uppleva nya saker och träffa nya människor, och optimalt kan utnyttja t.ex. en mängd olika typer av /utlands/studier, workshops, resor, idrotter, aktiviteter, festande...

Jag rannsakade mig själv och insåg att jag reste som mest mellan 22-28 år och festande som mest 24-28 år . Var den perioden jag reste för att vandra uppe bland bergen vilket skulle vara meningslöst idag. Tränade som mest 16-25.
Citera
2024-04-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Mest nöje av pengar har man när man har tid att göra av med dom nämligen när man är pensionär.

Om man inte har dragit på sjukdomar som förhindrar en att röra på sig.
Citera
2024-04-16, 16:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Jo. Eller dör knall och fall. Det misstaget vet jag många som gjorde i mina föräldrars generation: de sparade pengar hela livet och sa att de skulle göra allt de försakat när de blev pensionärer och hade tid. Men då dog den ena - oftast mannen - plötsligt när han inte längre hade de dagliga rutinerna och arbetsveckorna som höll honom i schack. Eller så fick den ena eller båda mycket snart problem med lederna så att det inte blev möjligt längre att vandra på vandringsleder eller bygga en egen sommarstuga, eller så fick de åldersdiabetes eller hjärtattack eller slaganfall eller högt blodtryck eller något annat, som krävde att de måste hålla sig i närheten av läkare och sjukhus resten av livet. Adjö världsomsegling...
Citera
2024-04-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
60-70 åringar är ganska pigga idag..
Citera
2024-04-16, 17:10
Medlem
Eftersom du skriver nöje skulle jag säga mellan 20-30 för då har man både lust och ork att hitta på kula saker. Mellan 30-40 är ju annars mest nytta/praktiskt att ha pengar när man ska etablera sig på allvar med familj, bostad, arbete osv. Som äldre har man ju ofta inte så stor nytta av en massa pengar även om de flesta har det då, ofta orkar gamlingar inte så mycket och är inte heller lika glada av saker som unga.
Citera
2024-04-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Eftersom du skriver nöje skulle jag säga mellan 20-30 för då har man både lust och ork att hitta på kula saker. Mellan 30-40 är ju annars mest nytta/praktiskt att ha pengar när man ska etablera sig på allvar med familj, bostad, arbete osv. Som äldre har man ju ofta inte så stor nytta av en massa pengar även om de flesta har det då, ofta orkar gamlingar inte så mycket och är inte heller lika glada av saker som unga.

Min mormor är 88 år och snart blind och ansåg att om hon hade den fyrdubbla pensionen hade det inte gett något för henne mer än möjligtvis ett par nya tänder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in