• 4
  • 5
2024-04-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo. Eller dör knall och fall. Det misstaget vet jag många som gjorde i mina föräldrars generation: de sparade pengar hela livet och sa att de skulle göra allt de försakat när de blev pensionärer och hade tid. Men då dog den ena - oftast mannen - plötsligt när han inte längre hade de dagliga rutinerna och arbetsveckorna som höll honom i schack. Eller så fick den ena eller båda mycket snart problem med lederna så att det inte blev möjligt längre att vandra på vandringsleder eller bygga en egen sommarstuga, eller så fick de åldersdiabetes eller hjärtattack eller slaganfall eller högt blodtryck eller något annat, som krävde att de måste hålla sig i närheten av läkare och sjukhus resten av livet. Adjö världsomsegling...

Just därför jag anser att om man skall uppleva resmål i världen för man ser innan man har fyllt 50 helst då det inte är så kul att vara 70 år och går själv i Rio De Janeiro där ficktjuvar förekommer.
Citera
2024-04-16, 17:37
Medlem
jymdjakets avatar
Lär ju vara 0-10, om inte mögliga vuxna skulle lägga sig i. Fy fan vad skoj man hade haft med en miljard i femårsåldern.
Citera
2024-04-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Min mormor är 88 år och snart blind och ansåg att om hon hade den fyrdubbla pensionen hade det inte gett något för henne mer än möjligtvis ett par nya tänder.

Precis, samtidigt tror jag att många i just 30-45 års äldern ska vara som olyckligast och det är någon gång mellan 20-30 och 50-70 som man är lyckligast. Är nog alla måsten och krossade drömmar som ställer till det i 30-45 års åldern och då kan ju förstås lite extra pengar hjälpa till.
Citera
2024-04-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Lär ju vara 0-10, om inte mögliga vuxna skulle lägga sig i. Fy fan vad skoj man hade haft med en miljard i femårsåldern.

Man köper mycket glass som man sedan inte äter upp.
Citera
2024-04-16, 17:53
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Man köper mycket glass som man sedan inte äter upp.

Redan mer givande där jo, innan fantasin ens satt igång.
Citera
2024-04-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Redan mer givande där jo, innan fantasin ens satt igång.

Av någon anledning brukar många barn i den åldern tänka på pannkaka och glass och att man gärna vill äta allt själv eller med sina kompisar. En fin gest att tänka på att man skall dela glädje med andra.
Citera
2024-04-16, 18:06
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Av någon anledning brukar många barn i den åldern tänka på pannkaka och glass och att man gärna vill äta allt själv eller med sina kompisar. En fin gest att tänka på att man skall dela glädje med andra.

Jo, säkert valgörare överlag också, innan cynismen hunnit sätta in. Femåringar med en miljard att förvalta fritt vore kul kaos för äldre med!
Citera
2024-04-16, 18:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Precis, samtidigt tror jag att många i just 30-45 års äldern ska vara som olyckligast och det är någon gång mellan 20-30 och 50-70 som man är lyckligast. Är nog alla måsten och krossade drömmar som ställer till det i 30-45 års åldern och då kan ju förstås lite extra pengar hjälpa till.

Jag tror att folk i den åldern är mest olyckliga över livspusslet. Idag "ska" både mamma och pappa arbeta heltid under de jobbiga småbarnsåren, och helst ska man även bo i hus med allt extra arbete som det innebär. Särskilt om det är ett renoveringsobjekt också. Dessutom finns det krav på att man ska vara vältränad, som kvinna även välmanikyrerad och välsminkad jämt, social och umgås med vänner. Klart att folk blir sjuka i själen då, för allt det där hinner och orkar ju ingen.
Citera
2024-04-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Behövde du inte större bostad. Åker ni inte på resor/semester med era barn. Håller inte era barn på med aktivitetet och behöver prylar som mobiler, dator, kläder, hockeyutrustning, cyklar, gör av med el.....
Ni kanske behöver större bil. Sen vabbar ju folk rätt mycket när man har barn.

Semester var mest till mormor och morfar eller övrig släkt, riktiga resor kom långt senare. Det är ganska jobbigt att resa med barn så det är bättre att undvika det. Barn tycker det är roligare att träffa kusinerna och leka än vara ṕå någon svettig charter.
Samma sak med prylar och aktiviteter, det kom mycket senare. Barn har i regel för mycket prylar.
Jag är själv uppväxt med naturen och billiga idrotter (mycket fotboll och orientering) som främsta nöje så det gick vidare till mina barn. Men visst många köper alldeles för mycket skit absolut, men det tycker jag mest är äldre föräldrar, dom som får barn när dom är 40+.
Citera
2024-04-16, 20:34
Medlem
jymdjakets avatar
På tal om ungar så är en grej jag upplever från min egen barndom att det var jävligt enformigt, men det är nog mer föräldrar som inte har egen smak och ängsligt dras med i samtiden. Mata inte ungarna med enbart Greta Gris, även om du är sån. Stor variation tror jag är nyttigt.
Citera
2024-04-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Om ni får välja en 10 års period

Vid vilken har en vanlig person mest användning av pengar?

Mellan 30 till 40 säger jag.

Du har alltid stor användning gör pengar men på lite olika sätt.

Mellan 20-30 skulle pengarna läggas på krogen, resor och all möjlig skit för att man tyckte att det var det viktigaste i hela världen.

30-40 ska det läggas pengar på hus, fru och barn.

40-50, de vette fan?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in