2024-04-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Er for øvrig helt enig. Ganske skandale at dette ikke har vært tema på Debatten med Fredrik Solvang minst 2 ganger i år... Vi må nok "normalisere" å prate om det, selv om den reisen blir vond.
Tja..akkurat Solvang og hans heseblesende kaos-utspørring der tiden er knapp og deltagerne må stå skolerett, passer dårlig til dette temaet. Kanskje nettopp derfor at temaet ikke har blitt debattert to ganger, feil forum på en måte.
Men at det bør snakkes høyt om menn som dreper hele familien sin, er jeg enig i. Eller, det må snakkes om voksne menns psyke!
Citera
2024-04-11, 18:53
Medlem
Citat:
Har noen generell kunnskap om tegn?

At han stod over gutteturen og gjorde en stor økonomisk overføring var to tegn. Ikke verdens enkleste tegn å tolke, men jeg tror en del av sakene kan forebygges ved at man tar tak i tegn.

Har det kommet frem om han overførte hele millionen sin, eller bare noen lapper?
Citera
2024-04-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigDug666
Har det kommet frem om han overførte hele millionen sin, eller bare noen lapper?
Nei, men jeg tror summen gjorde vennen litt overrasket. Sikkert bare en håndfull tusinger.

En venn kalte ham meget overbeskyttende. Det synes jeg var interessant.
Citera
2024-04-11, 23:02
Citat:

At han stod over gutteturen og gjorde en stor økonomisk overføring var to tegn. Ikke verdens enkleste tegn å tolke, men jeg tror en del av sakene kan forebygges ved at man tar tak i tegn.

Les artikkelen jeg la ved. Den vil gi deg noen pekepinn
Citera
2024-04-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Les artikkelen jeg la ved. Den vil gi deg noen pekepinn

Den artikkelen er, sett i lys av familiedrapene, helt spot on!
Men det å se etter tegn på at en mann kan komme til å drepe, er i beste fall et langtidsstudie. Ofte ser man det for sent. Det kan være (som artikkelen sier) nesten umulig bl.a fordi man kun er nabo, venn eller kollega, og derfor ikke observerer personen i alle tenkelige eller private situasjoner. Vi er dessuten flinkere til å rasjonalisere og evt. feiltolke, enn vi er på å bedømme at det vi ser faktisk er faresignaler. Vi vil jo helst tenke det beste om andre. Og hvis man oppdager at her er det noe galt, ja så er det minst to som har en helt annen oppfatning av situasjonen.
Citera
2024-04-15, 12:57
Medlem
Det finnes bare to mulige forklaringer på en slik handling: Psykose eller ren ondskap. Ingenting tyder på psykose, og da står vi igjen med at SK var en djevelsk ond mann. Han fortjener null forståelse, null respekt, og det må vi våge å si høyt som et samfunn. Jævla avskum. Pføy!
Citera
2024-04-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitting-Duck
Det finnes bare to mulige forklaringer på en slik handling: Psykose eller ren ondskap. Ingenting tyder på psykose, og da står vi igjen med at SK var en djevelsk ond mann. Han fortjener null forståelse, null respekt, og det må vi våge å si høyt som et samfunn. Jævla avskum. Pføy!
Jeg tenker nok det samme. Men..var SK en "djevelsk ond mann" og "et avskum" FØR han drepte familien, eller er det betegnelser som ikke var mulig å spotte på forhand?
Citera
2024-04-15, 17:39
Medlem
Politiet med nytt tiltak.
Like før påske innførte Politidirektoratet (POD) et nytt, digitalt verktøy for å fange opp våpeneiere som ikke lenger er skikket til å ha våpen.

– En gang om dagen gjøres det et automatisert søk på personer som er registrert i våre registre opp mot våpenregisteret. Nettopp for å se om vi har vært i kontakt med, eller fått meldinger om, personer som tilsier at vi skal følge opp med å gå i dialog med vedkommende og eventuelt tilbakekalle våpenet, sier avdelingsdirektør for Politifagavdelingen i POD, Bjørn Vandvik.
Mennesker som kommer i kontakt med politiet ... kanskje fordi de utagerer og er psykisk syke, eller opptrer sint og truende, eller er involvert i saker med mistanke om vold i nære relasjoner, eller lignende, vil nå bli kontaktet av politiet og risikerer å få sine lovlige våpen tilbakekalte.

Kilde: VG i dag, 15. apr 2024
VG-kartlegging: Kraftig økning i bruk av skytevåpen i drap

Ellers vet vi at for mennesker som lever med vold i nære relasjoner, så vil samlivsbrudd kunne utløse dødelig vold.

Det må sikres at de som frykter for livet sitt ved samlivsbrudd, vil få tilstrekkelig beskyttelse og hjelp når de ber om det. Politiet alene kan ikke løse slike saker.

Jeg vet ikke om politiets nye oppfølgingstiltak kunne ha utgjort noen forskjell i SKs tilfelle.

Om det finnes tidligere episoder som kunne ha ført til at han fikk våpnene sine inndratt.
Citera
2024-04-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigDug666
Det er nærliggende å anta at samlivsbrudd er motivet, men det er ikke bekreftet, og man kan ikke ta det for gitt. Ikke alle saker er like.

Massakren virker ikke umiddelbart å være planlagt.

Jeg tenker fremdeles på koblinger til hunde-prostitusjons-miljøene i Nes, og ev. om politidatter kan ha fått informasjon under opprullingen av det sosiale mediet Zooville(?), hvor hundrevis av zoofile ble avslørt.

En slik avsløring ville for de fleste være mer traumatiserende enn et samlivsbrudd.

Dette er spekulasjon, men jeg reagerer på at hunden måtte brennes.

Den Fritzl-aktige utstrålingen, og at han hadde en historie med dyremishandling, i form av mink-fabrikk, viser bare at han ikke hadde respekt for dyr.

Hunden måtte ikke brennes !
Hunden ble i likhet med døtrene og barnebarnet skutt, før han tente på huset (sikkert fordi han ikke ville den skulle bli kvalt av branngassene) Hunden tok fyr som følge av brannen ! Han var veldig glad i dyr, og å mistenke han for å være en av personene i Zooville er helt idiotisk !
Han hadde ikke noen "historie" med dyremishandling ! Han drev pelsdyroppdrett og det er det mange som har gjort gjennom tidene. Noen har vært mer samvittighetsfulle enn andre, han var en av de sistnevnte. Det var hardt for ham når han mistet dyra i brannen for rundt 20 år siden.
Selv om han nå drepte døtrene,barnebarnet og hunden, en helt uhyrlig handling ! Så var han faktisk et menneske som har slitt med sine "spøkelser", og som nå fikk dråpen som fikk det til å renne over. Ingen av oss har rett til å dømme andre uten å vite hva som er årsaken til at slikt skjer. Hvem vet hva vi selv kommer til å gjøre i fremtiden..
Et samlivsbrudd etter mange års forhold er nok den eneste utløsende faktor her, men det blir nok ikke offentliggjort. Sannsynligvis blir saken henlagt siden GM er død.
Citera
2024-04-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Politiet med nytt tiltak.
Like før påske innførte Politidirektoratet (POD) et nytt, digitalt verktøy for å fange opp våpeneiere som ikke lenger er skikket til å ha våpen.

– En gang om dagen gjøres det et automatisert søk på personer som er registrert i våre registre opp mot våpenregisteret. Nettopp for å se om vi har vært i kontakt med, eller fått meldinger om, personer som tilsier at vi skal følge opp med å gå i dialog med vedkommende og eventuelt tilbakekalle våpenet, sier avdelingsdirektør for Politifagavdelingen i POD, Bjørn Vandvik.
Mennesker som kommer i kontakt med politiet ... kanskje fordi de utagerer og er psykisk syke, eller opptrer sint og truende, eller er involvert i saker med mistanke om vold i nære relasjoner, eller lignende, vil nå bli kontaktet av politiet og risikerer å få sine lovlige våpen tilbakekalte.

Kilde: VG i dag, 15. apr 2024
VG-kartlegging: Kraftig økning i bruk av skytevåpen i drap

Ellers vet vi at for mennesker som lever med vold i nære relasjoner, så vil samlivsbrudd kunne utløse dødelig vold.

Det må sikres at de som frykter for livet sitt ved samlivsbrudd, vil få tilstrekkelig beskyttelse og hjelp når de ber om det. Politiet alene kan ikke løse slike saker.

Jeg vet ikke om politiets nye oppfølgingstiltak kunne ha utgjort noen forskjell i SKs tilfelle.

Om det finnes tidligere episoder som kunne ha ført til at han fikk våpnene sine inndratt.

Jeg tror absolutt at både denne og Torpo saken kunne vært unngått om de ikke hadde hatt våpen i huset ! Så det hadde nok vært lurt å innføre en eller annen evaluering av de som har våpenlisens.
Citera
2024-04-16, 14:54
Medlem
Citat:

Avlysningen av gutteturen/jakta er for langt tilbake( i høst) Pengesummen ( 30-50tusen) skjedde trolig når han hadde bestemt seg for det han skulle gjøre. Helgen før tragedien..
Citera
2024-04-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baronessen79
Avlysningen av gutteturen/jakta er for langt tilbake( i høst) Pengesummen ( 30-50tusen) skjedde trolig når han hadde bestemt seg for det han skulle gjøre. Helgen før tragedien..
Var det seriøst så mye penger!? Det var er tegn på at noe ikke stemte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in