2024-04-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baronessen79
Nei jeg tror ikke det blir sagt noe om det offentlig..
De var jo ganske raskt ute og sa at: " vi vil kanskje aldri finne ut hvorfor det skjedde" .

Jeg mener virkelig ikke å grafse i privatlivet til de etterlatte.
Men, når en godt voksen mann, angivelig ved sine fulle fem, dreper begge sine døtre og sitt eneste barnebarn - selv ikke hunden slapp unna - angivelig fordi samboeren hans ikke ville være i samboerforholdet lenger, ja så trenger samfunnet et svar! Hva i all verden skjedde i tiden FØR han kom frem til en så grotesk løsningen? Jeg vet at politiet til slutt fikk innsyn i helsejournalen til SK. Det bekreftes fra ditt hold at B ville ut av samboerforholdet, noe som indikerer at forholdet kan ha vært utilfredsstillende underveis. Hvordan kunne dette skje UTEN at noen fanget opp varsellampene som nødvendigvis må ha blinket kraftig?
Jeg håper så inderlig at det vil bli gitt noen svar! De drepte, men også det levende samfunnet rundt, fortjener en bedre forklaring enn "vi vil kanskje aldri finne ut hvorfor det skjedde" fordi SK tok sitt eget liv og ikke kan svare.
Citera
2024-04-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karikatur
Jeg mener virkelig ikke å grafse i privatlivet til de etterlatte.
Men, når en godt voksen mann, angivelig ved sine fulle fem, dreper begge sine døtre og sitt eneste barnebarn - selv ikke hunden slapp unna - angivelig fordi samboeren hans ikke ville være i samboerforholdet lenger, ja så trenger samfunnet et svar! Hva i all verden skjedde i tiden FØR han kom frem til en så grotesk løsningen? Jeg vet at politiet til slutt fikk innsyn i helsejournalen til SK. Det bekreftes fra ditt hold at B ville ut av samboerforholdet, noe som indikerer at forholdet kan ha vært utilfredsstillende underveis. Hvordan kunne dette skje UTEN at noen fanget opp varsellampene som nødvendigvis må ha blinket kraftig?
Jeg håper så inderlig at det vil bli gitt noen svar! De drepte, men også det levende samfunnet rundt, fortjener en bedre forklaring enn "vi vil kanskje aldri finne ut hvorfor det skjedde" fordi SK tok sitt eget liv og ikke kan svare.

Er enig med deg i at samfunnet trenger et svar, men samtidig må vi huske på de nærmeste som står igjen og ikke vil ha "offentlig skittentøyvask".. Gudene skal vite at de har nok med den byrden de har i form av bunnløs sorg. Det er vel helst BN som vil få den ekstra byrden i form av folkesnakk dersom politiet skal offentliggjøre et utfyllende motiv, og jeg tror ikke det vil bli sagt noe mer enn at det var snakk om forestående samlivsbrudd.
Detaljer utover det er unødvendig for alle andre enn de nærmeste, og vil bare generere folkesnakk og ubehag for BN.
SK var ikke den som løp rundt og fortalte hvordan han hadde det inni seg, han var mann, da skal man være den sterke. Og når man bærer på mye "dritt" av alle slag i mange år, som man ikke klarer å få utløp for... Ja da kan en liten bagatell være nok til at det koker over og svartner totalt.
Det går slike "tikkende" bomber rundt i samfunnet vårt, og en del av dem vil ikke kunne stoppes før det er for sent, og ingen har klart å se at noe har vært galt med vedkommende. Det har ikke blinket noen varsellamper verken i Sørfold , Skaubygda eller Torpo..
Alle sakene er ufattelig tragiske, men de komplette motivene som forklarer alt vil vi aldri få.
Da måtte GM i hver sak ha fortalt sin historie og hvorfor han valgte å drepe familien.
Vi andre vil uansett ikke kunne forstå fullt ut at noen kan få seg til å begå slike handlinger. Det eneste svaret ligger i psyken til GM, og der kan det ha ligget skjult i årevis..
Citera
2024-04-11, 12:05
Medlem
Citat:
Er enig med deg i at samfunnet trenger et svar, men samtidig må vi huske på de nærmeste som står igjen og ikke vil ha "offentlig skittentøyvask".. Gudene skal vite at de har nok med den byrden de har i form av bunnløs sorg. Det er vel helst BN som vil få den ekstra byrden i form av folkesnakk dersom politiet skal offentliggjøre et utfyllende motiv, og jeg tror ikke det vil bli sagt noe mer enn at det var snakk om forestående samlivsbrudd.
Detaljer utover det er unødvendig for alle andre enn de nærmeste, og vil bare generere folkesnakk og ubehag for BN.
SK var ikke den som løp rundt og fortalte hvordan han hadde det inni seg, han var mann, da skal man være den sterke. Og når man bærer på mye "dritt" av alle slag i mange år, som man ikke klarer å få utløp for... Ja da kan en liten bagatell være nok til at det koker over og svartner totalt.
Det går slike "tikkende" bomber rundt i samfunnet vårt, og en del av dem vil ikke kunne stoppes før det er for sent, og ingen har klart å se at noe har vært galt med vedkommende. Det har ikke blinket noen varsellamper verken i Sørfold , Skaubygda eller Torpo..
Alle sakene er ufattelig tragiske, men de komplette motivene som forklarer alt vil vi aldri få.
Da måtte GM i hver sak ha fortalt sin historie og hvorfor han valgte å drepe familien.
Vi andre vil uansett ikke kunne forstå fullt ut at noen kan få seg til å begå slike handlinger. Det eneste svaret ligger i psyken til GM, og der kan det ha ligget skjult i årevis..
Jeg leser det du skriver, og kan bare akseptere at det ikke vil komme noen videre info. Det du beskriver som "en offentlig skittentøyvask" var absolutt aldri i mine tanker, til det er situasjonen for alvorlig. Jeg tenkte mer konstruktivt, oppklarende og ikke minst forebyggende. Hvis mange er i samme kategori som SK, så har vi et samfunnsproblem og da må det snakkes om.
Citera
2024-04-11, 12:35
Medlem
Citat:
Jeg leser det du skriver, og kan bare akseptere at det ikke vil komme noen videre info. Det du beskriver som "en offentlig skittentøyvask" var absolutt aldri i mine tanker, til det er situasjonen for alvorlig. Jeg tenkte mer konstruktivt, oppklarende og ikke minst forebyggende. Hvis mange er i samme kategori som SK, så har vi et samfunnsproblem og da må det snakkes om.
Det er balansegangen. Jeg mener vi bør snakke om det, men i denne veldig spesifikke saken er det bra ting ties tror jeg. Sårene er for åpne.
Citera
2024-04-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Det er balansegangen. Jeg mener vi bør snakke om det, men i denne veldig spesifikke saken er det bra ting ties tror jeg. Sårene er for åpne.

Balansegangen er vel og bra. Men vi har ikke bare èn familiedrapssak, vi har flere bare det siste året. Man begynner å få nok av ulne innpakkinger rundt mennesker som begår disse drapene. Felles i samfunnet er at drapene kommer som et sjokk. "Han var jo så hyggelig og ikke minst veldig glad i familien sin" sies det i alle nabolag og kollegium.
"Takk, bare bra"-tiden hører virkelig ikke hjemme i 2024!

Å tie fordi det er for vondt, kan jeg forstå. Men samtidig er det jo nettopp den forbannede tausheten som virker å være roten til alt det jævlige, så balansegangen her bør tillegge samfunnet en stor grad av hensyn, og ikke bare de pårørende.
Citera
2024-04-11, 13:45
Medlem
Citat:

Om tanken på "skittentøyvask" aldri har streifet deg, så må du huske at det finnes en del troll der ute som nyter å grafse i andres liv, og som mer enn gjerne deler det med alle som vil høre på. En fjær blir til minst 50 høner, og de pårørende får en enda dårligere hverdag som de kanskje ikke orker å stå i.. Det har skjedd før.
Når det gjelder å forebygge, så er det mange ting som spiller inn og da må fagfolk med tilgang til alle detaljer forske på det.
Mye av det som skjer er på grunn av tiden vi lever i, nedstengningen under covid, økonomi og stadig press for å være best i klassen, og ikke minst den jævlige vinteren vi har hatt. I tillegg finnes det våpen i veldig mange hjem, lovlige våpen, og hadde ikke de vært lett tilgjengelige hadde kanskje noen liv vært spart. Så det er mye som kan snakkes om og som kan forebygge slike tragedier.
Citera
2024-04-11, 14:02
Medlem
Citat:
Om tanken på "skittentøyvask" aldri har streifet deg, så må du huske at det finnes en del troll der ute som nyter å grafse i andres liv, og som mer enn gjerne deler det med alle som vil høre på. En fjær blir til minst 50 høner, og de pårørende får en enda dårligere hverdag som de kanskje ikke orker å stå i.. Det har skjedd før.
Når det gjelder å forebygge, så er det mange ting som spiller inn og da må fagfolk med tilgang til alle detaljer forske på det.
Mye av det som skjer er på grunn av tiden vi lever i, nedstengningen under covid, økonomi og stadig press for å være best i klassen, og ikke minst den jævlige vinteren vi har hatt. I tillegg finnes det våpen i veldig mange hjem, lovlige våpen, og hadde ikke de vært lett tilgjengelige hadde kanskje noen liv vært spart. Så det er mye som kan snakkes om og som kan forebygge slike tragedier.

Vi snakket nok bare litt forbi hverandre; Jeg VET jo at det fins folk som elsker å grafse i andres elendighet! Men i en sak av denne kaliberen, var det ikke først og fremst behovet for å unngå skittentøyvask/folkesnakk som var mest påtrengende, ikke hos meg i hvert fall. Det var mer åpenhet, om ikke annet så som et mulig forebyggende tiltak.
Citera
2024-04-11, 14:30
Medlem
Citat:
Balansegangen er vel og bra. Men vi har ikke bare èn familiedrapssak, vi har flere bare det siste året.
Jaja. Akkurat denne saken er bare et litt dårlig eksempel, er mitt poeng.
Citera
2024-04-11, 14:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Många kloka ord här.
Jag håller med dej helt.
Citera
2024-04-11, 16:35
Medlem
Citat:
Det var mer åpenhet, om ikke annet så som et mulig forebyggende tiltak.
Er for øvrig helt enig. Ganske skandale at dette ikke har vært tema på Debatten med Fredrik Solvang minst 2 ganger i år... Vi må nok "normalisere" å prate om det, selv om den reisen blir vond.
Citera
2024-04-11, 17:03
I saker som dette er motivet som sjalusi. For den som dreper er motivet rasjonelt, ikke for oss andre.
Enten BN har sagt hun vil ut av forholdet eller GM har trodd hun ville ut av forholdet, så er det med aller største sannsynlighet det som ligger til grunn.
Ser det skrives om skittentøyvask her i tråden, men selvsagt vil ingen klandre BN om hun hadde ønsket å forlate denne ekle ondskapsfulle mannen. Vi har sett hva han er i stand til, tenker at samlivet må ha vært vanskelig i mange år.

De voksne barna hadde tilknytning til mange miljø, og vold/drap mot kvinner er et stort samfunnsproblem - også i Norge. Selvsagt skal samfunnet ha informasjon om hva som er motivet.
Det er alltid tegn i forkant når noe sånt skjer - derfor må problemstillingen på dagsorden, slik at folk kan lære seg å kjenne igjen tegnene.

Psykiater Fred Heggen skriver dette:» Kun narsissisme? Eller er det innslag av psykopati?»

https://www.nettavisen.no/norsk-deba...o/5-95-1612486
Citera
2024-04-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Det er alltid tegn i forkant når noe sånt skjer - derfor må problemstillingen på dagsorden, slik at folk kan lære seg å kjenne igjen tegnene.]
Har noen generell kunnskap om tegn?

At han stod over gutteturen og gjorde en stor økonomisk overføring var to tegn. Ikke verdens enkleste tegn å tolke, men jeg tror en del av sakene kan forebygges ved at man tar tak i tegn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in