Citat:
Ursprungligen postat av
TrueCrimeJunkie93
Legger merke til at begge drapsmenn i Nes- og Ål-sakene ikke har lagt igjen noe brev eller oppgitt årsak til det de gjorde.
Det kan bety 3 ting:
1 - Drapene ble begått i akutt psykose/forvirring
2 - Drapsmennene ønsket at de etterlatte skal sitte igjen med forvirring, for å skade maksimalt
3 - Drapsmennene skammer seg over årsaken til drapene
Jeg heller mot de 2 siste, IOM at det virker som begge drap hadde en viss planlegging.
Politiet avhører mange mennesker i jakten på å finne et mulig motiv for drapene.
VG i dag, 07. apr 2024.
Trippeldrapet i Ål: Over 40 i politiavhør
Politiet jakter på motivet for familiedrapene i Torpo.
De har etterforsket saken og prøver å finne svar på hvorfor dette har skjedd.
– Det er veldig viktig. Det er vårt hovedfokus nå, sier politiadvokat Ann Iren Svane Mathiassen.
Jeg tror definitivt at svaret ligger i Arne Slaattens sykehistorie.
Og at det startet med ulykken eller selvmordet da faren mistet livet, da Arne var 16 år. Ca 1980. Og at han da fikk en skade som han har dratt med seg senere i livet.
Da han hadde sammenbrudd for ca 20 år siden, og fikk elektrosjokkbehandling og terapi for paranoid psykose, og etterpå ble erklært
helt frisk, så hadde behandlingen egenlig bare fjernet symptomene på paranoid psykose, men uten å lege den opprinnelige skaden.
Symptomene vil da gradvis blusse opp igjen. Og kan hende den forrige runden med sammenbrudd var så forferdelig at AS undertrykket og skjulte symptomene i stedet for å ta kontakt med helsevesenet for å få en ny runde behandling.
Og, kan hende AS lovet sin mor, dengang for 20 år siden, å aldri la disse vonde følelsene komme til uttrykk igjen. Og at han levde tilsynelatende normalt på overflaten, samtidige som symptomene ble sterkere og sterkere.
Og så døde moren. Og hele tilværelsen raknet for AS.
Han så sannsynligvis ingen bedre utvei for seg selv og familien, enn å gjøre det han gjorde.
Det som kunne ha forebygget hendelsen, er at Arne Slaatten fikk en mye bedre og langvarig oppfølging fra psykolog i tiden etter sammenbruddet for 20 år siden.
Det er sykdom og vrangforestillinger som ligger til grunn for de grusomme drapene. Jeg tror ikke politiet vil finne noe annet motiv heller.
Så, hvorfor etterlot ikke AS et selvmordbrev, en forklaring på de grusomme drapene. Jeg tror kanskje ikke han greide å sette ord på
hvorfor overfor seg selv engang. Så han gjorde ikke engang et forsøk på å forklare årsaken.