2024-04-06, 12:01
Medlem
Nottelitens avatar
Från Vg :
Det var i mai det skulle skje.

Fortsatt var det Sander som kjørte den eldste lastebilen i firmaet.

Men om bare noen uker var det han som skulle få den nyeste bilen – en svær, kraftig doning til tre millioner kroner.

Han planla i detalj hvordan den skulle styles.

Sander Slaatten (22) var den unge godgutten i Sundbrei transport. Det var her han gikk i lære og fikk sin første arbeidsplass.

Da han byttet jobb, ville gamlesjefen ha ham fortest mulig tilbake:

– Jeg hadde ikke brukt et år på det hvis jeg ikke var glad i gutten, sier driftsleder Frode Aaslid i Sundbrei transport.

– Han lot seg til slutt lokke, men det krevde noen telefoner. Og så måtte jeg ta ham i hånden på at han skulle få en ny lastebil, sier Aaslid.
länk till artikeln :
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...in-store-droem
Citera
2024-04-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kanskje han ville etterlate seg et mysterium.

Legger merke til at begge drapsmenn i Nes- og Ål-sakene ikke har lagt igjen noe brev eller oppgitt årsak til det de gjorde.

Det kan bety 3 ting:
1 - Drapene ble begått i akutt psykose/forvirring
2 - Drapsmennene ønsket at de etterlatte skal sitte igjen med forvirring, for å skade maksimalt
3 - Drapsmennene skammer seg over årsaken til drapene

Jeg heller mot de 2 siste, IOM at det virker som begge drap hadde en viss planlegging.
Citera
2024-04-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueCrimeJunkie93
Legger merke til at begge drapsmenn i Nes- og Ål-sakene ikke har lagt igjen noe brev eller oppgitt årsak til det de gjorde.

Det kan bety 3 ting:
2 - Drapsmennene ønsket at de etterlatte skal sitte igjen med forvirring, for å skade maksimalt

Jeg heller mot de 2 siste, IOM at det virker som begge drap hadde en viss planlegging.

Høres fornuftig ut. Jeg kan også tenke meg et 4.punkt - Drapsmannen gav fullstendig blaffen i de etterlatte.
Punkt 2 gjelder nok GM i Nes-drapene. Punkt 3 kan være relevant for GM i Torpo. Men til syvende og sist er det en merkelig likegyldighet overfor alle de etterlatte i begge sakene. Som om GM var den eneste viktige.
Citera
2024-04-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueCrimeJunkie93

Det kan bety 3 ting:

Politiet avhører mange mennesker i jakten på å finne et mulig motiv for drapene.

VG i dag, 07. apr 2024.
Trippeldrapet i Ål: Over 40 i politiavhør

Politiet jakter på motivet for familiedrapene i Torpo.
De har etterforsket saken og prøver å finne svar på hvorfor dette har skjedd.

– Det er veldig viktig. Det er vårt hovedfokus nå, sier politiadvokat Ann Iren Svane Mathiassen.
Jeg tror definitivt at svaret ligger i Arne Slaattens sykehistorie.

Og at det startet med ulykken eller selvmordet da faren mistet livet, da Arne var 16 år. Ca 1980. Og at han da fikk en skade som han har dratt med seg senere i livet.

Da han hadde sammenbrudd for ca 20 år siden, og fikk elektrosjokkbehandling og terapi for paranoid psykose, og etterpå ble erklært helt frisk, så hadde behandlingen egenlig bare fjernet symptomene på paranoid psykose, men uten å lege den opprinnelige skaden.

Symptomene vil da gradvis blusse opp igjen. Og kan hende den forrige runden med sammenbrudd var så forferdelig at AS undertrykket og skjulte symptomene i stedet for å ta kontakt med helsevesenet for å få en ny runde behandling.

Og, kan hende AS lovet sin mor, dengang for 20 år siden, å aldri la disse vonde følelsene komme til uttrykk igjen. Og at han levde tilsynelatende normalt på overflaten, samtidige som symptomene ble sterkere og sterkere.

Og så døde moren. Og hele tilværelsen raknet for AS.

Han så sannsynligvis ingen bedre utvei for seg selv og familien, enn å gjøre det han gjorde.

Det som kunne ha forebygget hendelsen, er at Arne Slaatten fikk en mye bedre og langvarig oppfølging fra psykolog i tiden etter sammenbruddet for 20 år siden.

Det er sykdom og vrangforestillinger som ligger til grunn for de grusomme drapene. Jeg tror ikke politiet vil finne noe annet motiv heller.

Så, hvorfor etterlot ikke AS et selvmordbrev, en forklaring på de grusomme drapene. Jeg tror kanskje ikke han greide å sette ord på hvorfor overfor seg selv engang. Så han gjorde ikke engang et forsøk på å forklare årsaken.
Citera
2024-04-07, 14:34
Psykiater Fred Heggen om familiedrapene:

«Velger en person å ta en annens liv, og dermed overskride de forbudte grensene, bør man kanskje stille våge å stille spørsmål om vedkommende har psykopatiske tendenser»

«I så fall vil det under den blide og joviale fasaden kunne skjule seg en skremmende følelseskulde, hvor empatisvikt eller manglende anger er sentrale ingredienser»

«Jeg er nok likevel av den oppfatning at de fleste som begår partnerdrap, ikke har en psykoselidelse, og at de derfor har en helt adekvat virkelighetsforståelse.
Om min antakelse er riktig, blir draps- og selvdrapstendensen som nå gjør seg gjeldende, enda mer skremmende»

https://www.nettavisen.no/norsk-deba...o/5-95-1612486
Citera
2024-04-07, 14:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Psykiater Fred Heggen om familiedrapene:

«Velger en person å ta en annens liv, og dermed overskride de forbudte grensene, bør man kanskje stille våge å stille spørsmål om vedkommende har psykopatiske tendenser»

«I så fall vil det under den blide og joviale fasaden kunne skjule seg en skremmende følelseskulde, hvor empatisvikt eller manglende anger er sentrale ingredienser»

«Jeg er nok likevel av den oppfatning at de fleste som begår partnerdrap, ikke har en psykoselidelse, og at de derfor har en helt adekvat virkelighetsforståelse.
Om min antakelse er riktig, blir draps- og selvdrapstendensen som nå gjør seg gjeldende, enda mer skremmende»

https://www.nettavisen.no/norsk-deba...o/5-95-1612486

På pricken låter det.
Citera
2024-04-08, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er iallfall teoretisk mulig at AS har skutt familien med lyddemper, og senere gått ut og kastet lyddemperen ett sted der ingen ennå har funnet den?

Men hvorfor han skulle ha gjort det. Det er en annen sak.

Kanskje han ville etterlate seg et mysterium.

Tror ikke helt folk vet hvor mye lyd en lyddemper lager. Den demper lyden litt, men er ikke sånn som på film at det blir omtrent helt stille. Et våpen lager fortsatt svært høy lyd, som man garantert ikke sover igjennom.
Citera
2024-04-09, 12:57
Medlem
Nottelitens avatar
Från Vg :
Ingunn Slaatten (53) og hennes to barn, Sander (22) og Signe (18) bisettes denne tirsdagen. De ble drept i sitt eget hjem på Torpo i Ål kommune lørdag 23. mars.

Alvorsstunden i dag har en mørk himmel over seg: Det er sjelden tre personer fra én og samme familie bisettes samtidig, i samme minnestund.
länk till artikeln :
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-dag-et-tomrom
Citera
2024-04-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsi89
Tror ikke helt folk vet hvor mye lyd en lyddemper lager. Den demper lyden litt, men er ikke sånn som på film at det blir omtrent helt stille. Et våpen lager fortsatt svært høy lyd, som man garantert ikke sover igjennom.

Javel.

Jeg har ingen erfaring verken med skytevåpen eller lyddempere. Så takk for info.

Jeg husker ikke om det ble funnet flere våpen i hjemmet til AS. Men mener å huske at en jaktrifle er antatt drapsvåpen.

Det kommer mer informasjon etter hvert.

Det er uansett en fryktelig tragedie som har skjedd.
Citera
2024-04-11, 15:42
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsi89

Ofrene har med svært stor sannsynlighet sovet da de ble massakrert.
Politiet uttalte tidlig at det ikke var tegn til kamp i boligen. Om litt kommer obduksjonsrapporten og da får vi vite mer om en eventuell neddoping i forkant
Citera
2024-04-15, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av TalebsBlackSwan
Du kan ingenting om vare sig norge, oljefonden eller sannolikhetslära.
Kul skämt. Norge är i fritt fall.
Citera
2024-04-18, 11:01
Medlem
"Har opplysninger om motiv"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...eldrapet-i-aal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem