2024-03-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Når folk tar sovemidler, så er det for å falle i søvn. Folk som ikke er vant til medisiner, sovner av mindre doser. Jeg er ikke så veldig interessert i de tankene du har rundt hvor mange piller det er i en pakke Imovane etc.
Vi vet at folk dopes ned ute på byen hele tiden, så veldig enkelt å dope ned familien om man ønsker det. Foreslår at du lar dette temaet ligge, da det ikke er noe å spekulere i.
Du vet ikke hvilket ærend GM hadde på apoteket

https://www.vg.no/nyheter/i/76X9qo/p...eldrapet-i-nes

Det er ikke spekulasjoner når politiet selv går ut med opplysningen om Boots apotek. Hvorfor skal de i det hele tatt gå ut med det
om det ikke er relevant til saken?
Blir som å skrive at GM serverte kjøttkaker til middag fredag for 3 uker siden isåfall 😂
Jeg syntes iallefall det er en relevant diskusjon når mye peker på at han dopet dem ned. Da er det vel også naturlig å spørre seg hva han dopet de ned med, og hvor mye.
Senast redigerad av TrueCrimeJunkie93 2024-03-28 kl. 11:32.
Citera
2024-03-28, 11:33
Sørgegudstjeneste i Ål kyrkje.
«– De dramatiske meldingene om funnet av de døde på Torpo har rystet hele landet og opprørt mennesker både nært og fjernt, sa biskopen i Tunsberg bispedømme i Torpo kirke da torsdag det ble avholdt minnegudstjeneste etter drapene i Torpo»

https://www.aftenposten.no/norge/i/k...m_medium=share
Citera
2024-03-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Jeg var avhengig av imovane i et par år. Fikk utskrevet 7,5 mg. Noen ganger tok jeg to tabletter - dvs 15 mg.

Når jeg tok tablettene før sengetid så fordret det at jeg gikk og la meg i løpet av en halvtimes tid. Hadde jeg tatt dem mens jeg var i stua eller et annet sted ville det blitt problematisk å legge meg uten å sjangle. Og man blir lettere påvirket dersom man ikke er vant til å ta den slags.

Hvordan han kan få timet å gi dem piller slik at de falt i søvn nettopp i senga kan ikke jeg forstå.

Godt poeng. Og hvordan kan han ha fått i dem pillene uten at de merket det? Han kan jo ha knust dem og hatt de i drikke f.eks.
Han kan også ha brukt benzodiazepiner istedenfor innsovningstabletter, enkelte av disse er veldig sterke med muskelavslappende effekt og kan gjøre at folk sover tungt selv om de ikkr nødvendigvis er et innsovningsmiddel. Men man vil bli sløv, rolig i kroppen osv.
Citera
2024-03-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueCrimeJunkie93
https://www.vg.no/nyheter/i/76X9qo/p...eldrapet-i-nes

Det er ikke spekulasjoner når politiet selv går ut med opplysningen om Boots apotek. Hvorfor skal de i det hele tatt gå ut med det
om det ikke er relevant til saken?
Blir som å skrive at GM serverte kjøttkaker til middag fredag for 3 uker siden isåfall 😂
Jeg syntes iallefall det er en relevant diskusjon når mye peker på at han dopet dem ned. Da er det vel også naturlig å spørre seg hva han dopet de ned med, og hvor mye.
Og ut fra nrk-artikkelen (se fetad), betyr det at politiet i så fall har sagt det fetade? I så fall spekulerer kanskje politiet på det samme?

" Basert på de undersøkelsene som er gjort, er at de døde natt til lørdag. Noe nærmere tidspunkt, det har vi ikke, sier politiadvokat Ann Iren Svane Mathiassen.
– Hva tenker politiet om det?
– Det har vært en sterk lyd da skuddene falt, og så er det en naturlig del av etterforskningen å finne ut hvorfor ofrene ikke våknet av skuddene.
Obduksjonene er ferdige, men de fullstendige rapportene er ikke klare. Politiet vet derfor ikke ennå om siktede eller ofrene var påvirket av rus, noe som eventuelt kunne forklart hvorfor ingen våknet, og alle ble skutt mens de sov."
https://www.nrk.no/buskerud/politiad...per-1.16823317
Senast redigerad av z-z-z 2024-03-28 kl. 11:58.
Citera
2024-03-28, 12:11
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Og ut fra nrk-artikkelen (se fetad), betyr det at politiet i så fall har sagt det fetade? I så fall spekulerer kanskje politiet på det samme?

" Basert på de undersøkelsene som er gjort, er at de døde natt til lørdag. Noe nærmere tidspunkt, det har vi ikke, sier politiadvokat Ann Iren Svane Mathiassen.
– Hva tenker politiet om det?
– Det har vært en sterk lyd da skuddene falt, og så er det en naturlig del av etterforskningen å finne ut hvorfor ofrene ikke våknet av skuddene.
Obduksjonene er ferdige, men de fullstendige rapportene er ikke klare. Politiet vet derfor ikke ennå om siktede eller ofrene var påvirket av rus, noe som eventuelt kunne forklart hvorfor ingen våknet, og alle ble skutt mens de sov."
https://www.nrk.no/buskerud/politiad...per-1.16823317

Selvsagt undersøker politiet om ofrene var påvirket eller ikke. Poenget mitt var at det har ingen hensikt å sitte her på forumet å dele hvilken egenerfaring man har med innsovningsmidler etc.

Er vel for øvrig underforum her hvor man kan diskutere virkning av legemidler og eventuelt illegale stoffer.
Når obduksjonsrapportene foreligger får vi mer info.
Det som skjer akkurat nå i denne saken, er at det avholdes sørgegudstjeneste, og at de nærmeste pårørende takker for støtten
Citera
2024-03-28, 12:15
Medlem
Citat:
Godt poeng. Og hvordan kan han ha fått i dem pillene uten at de merket det? Han kan jo ha knust dem og hatt de i drikke f.eks.
Han kan også ha brukt benzodiazepiner istedenfor innsovningstabletter, enkelte av disse er veldig sterke med muskelavslappende effekt og kan gjøre at folk sover tungt selv om de ikkr nødvendigvis er et innsovningsmiddel. Men man vil bli sløv, rolig i kroppen osv.
Det har jeg tenkt på og har ikke noe svar. Kanskje han ikke har brukt så kraftige tabletter da? Jeg har vel ikke brukt sovetabletter, men brukt trikset med reisesyketabletter og gjerne 3-4 stykker. Da sover jeg vesentlig tyngre, men disse slår meg ikke ut heller. Ikke reseptbelagt for øvrig.

Vi må også huske at han kan ha forsøkt dette ved flere anledninger. Det kan ha vært andre anledninger der han ikke har følt at ting stemte ift. søvn og latt være.
Senast redigerad av Martinensen 2024-03-28 kl. 12:17.
Citera
2024-03-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Selvsagt undersøker politiet om ofrene var påvirket eller ikke. Poenget mitt var at det har ingen hensikt å sitte her på forumet å dele hvilken egenerfaring man har med innsovningsmidler etc.

Er vel for øvrig underforum her hvor man kan diskutere virkning av legemidler og eventuelt illegale stoffer.
Når obduksjonsrapportene foreligger får vi mer info.
Det som skjer akkurat nå i denne saken, er at det avholdes sørgegudstjeneste, og at de nærmeste pårørende takker for støtten
Citat:
Poenget mitt var at det har ingen hensikt å sitte her på forumet å dele hvilken egenerfaring man har med innsovningsmidler etc.
Jeg er uenig. Jeg tenker at slike opplysninger fra meddebattanter kan være nyttig for noen av oss som ønsker å forstå hvordan ting eventuelt kan ha foregått i denne saken.
Citera
2024-03-28, 12:32
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg er uenig. Jeg tenker at slike opplysninger fra meddebattanter kan være nyttig for noen av oss som ønsker å forstå hvordan ting eventuelt kan ha foregått i denne saken.

Ok. For meg framstår det som grafsing når det er mange poster om det samme, særlig så lenge det ikke foreligger informasjon om at ofrene vitterlig var neddopet.

Synes det er kjedelig og irrelevant for saken hvilken erfaring brukere her har med imovane og andre b-preparat.

Så kommer til å scrolle videre inntil det foreligger mer konkret info
Citera
2024-03-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyko
Exakt. Vad visste Signes väninnor ? Var det allmänt känt att Arne var instabil, hotfull med en skev verklighetsuppfattning?

Det er viktig at dette spørsmålet blir fullt ut avklart.

Tragedien må avgrenses. Det må forhindres at noen av barnas venner og bekjente skal dra med seg en irrasjonell skyldfølelse om at de burde ha varslet noen.

Alt ansvar ligger hos gjerningsmannen.

Citat:
Signe er beskrevet som en del av en nær vennegjeng. Vet iallefall at jeg selv forteller det meste til mine nærmeste venninner så ganske sannsynelig at de ville visst iallefall noe..

Se ovenfor. Ingen barn eller unge, venner eller venninner, har noe ansvar for å ha skulle varslet om Arne Slaattens helsetilstand.

Først og fremst er det Arne Slaatten selv som burde ha oppsøkt helsehjelp. Før det var for sent.

Eventuelt andre voksne som kjente Arne Slaatten kan kanskje i ettertid se at de burde ha gjort noe. Varslet noen. Og som kanskje har dårlig samvittighet i dag. Noen ganger er dårlig samvittighet berettiget, men ikke alltid. Man må unngå at berørte drar med seg irrasjonell skyldfølelse videre i livet.

Ved ptsd er det i perioder vanlig av pasienten må ha sterke sovemedisiner. Så det kan hende at fastlegen burde ha registrert noe. Endring eller forverring av tilstanden. Eller lignende.
Citera
2024-03-28, 14:43
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinensen
Det har jeg tenkt på og har ikke noe svar. Kanskje han ikke har brukt så kraftige tabletter da? Jeg har vel ikke brukt sovetabletter, men brukt trikset med reisesyketabletter og gjerne 3-4 stykker. Da sover jeg vesentlig tyngre, men disse slår meg ikke ut heller. Ikke reseptbelagt for øvrig.

Vi må også huske at han kan ha forsøkt dette ved flere anledninger. Det kan ha vært andre anledninger der han ikke har følt at ting stemte ift. søvn og latt være.

Her kan du være inne på noe interessant. Særlig sett opp mot at det ble varslet til politiet så raskt etter at jenta ikke dukket opp til avtale. For det er ikke normalt å sende melding til politiet/politimannen om en venn ikke møter til avtale, da gjør de fleste undersøkelser selv og på et slikt lite sted, så stikker de i tilfelle bort til huset selv for å undersøke. Så det kan absolutt ha vært en forhistorie som gjorde at varsellampene gikk av med en gang.
Citera
2024-03-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Her kan du være inne på noe interessant. Særlig sett opp mot at det ble varslet til politiet så raskt etter at jenta ikke dukket opp til avtale. For det er ikke normalt å sende melding til politiet/politimannen om en venn ikke møter til avtale, da gjør de fleste undersøkelser selv og på et slikt lite sted, så stikker de i tilfelle bort til huset selv for å undersøke. Så det kan absolutt ha vært en forhistorie som gjorde at varsellampene gikk av med en gang.

Det er helt normalt å forhøre seg med en politimann man kjenner (det var det som ble gjort) når en ytterst pålitelig person uteblir fra en avtale, og det er helt umulig å få tak i hverken henne, bror, mor eller far.
Citera
2024-03-28, 15:51
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Ja det har man väl troligen gjort innan man ringer polisen. Eller finns det andra uppgifter?
Man har kanske ringt samtliga i familjen och ingen svarar. Det behöver absolut inte vara någon "förhistoria" här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in