Citat:
Ursprungligen postat av
Vannlilje
Foreslår at du roer deg ned mange hakk. I dette forumet har det vært nokså ville spekulasjoner i begge familiedrapssakene som helt åpenbart ikke har rot i virkeligheten.
Nei, her er det du som må roe deg ned, på et diskusjonsforum som dette, må det være lov å videreformidle oppfordringer fra politiet, som gjelder saken i denne tråden. Politiet oppfordrer oss til å la være og spekulere eller spre rykter. Det kan rett og slett være farlig.
Slike drap, som denne tråden handler om, har vist seg å ha en smitteeffekt på andre mennesker, derfor tar jeg det på største alvor når politiet og eksperter advarer oss mot å spekulere. Når familiene involvert i disse sakene i tillegg ber oss om å ta hensyn og la være å spekulere, så er det ikke vanskelig for meg å respektere oppfordringen. Det synes jeg flere burde gjøre. Ryktespredning gjør alltid ting verre, uansett hva det dreier seg om. Har man udokumenterte opplysninger, som man tror kan være relevant, bør man heller ta kontakt med politiet, evt tipse politiet anonymt. På den måten blir opplysningene mer verdifulle for politiet, og slik unngår man også å plage noen unødig. Politiet har størst forutsetning til å vite best hvor vidt eller hvordan opplysningene kan brukes for å løse saken.
Citat:
Du har selv vært en del av dem som har spekulert nokså vilt i saken om Nes bestefaren.
Det du skriver her stemmer ikke i det heletatt. Jeg har oppfordret folk til å la være og spekulere i begge sakene, etter at politiet og familien ba oss om å la være.
Jeg har ikke presentert noen hypotese om hvordan og hvorfor mannen skjøt familien sin. Det eneste jeg spekulerte i var at døtrene og barnebarnet kunne ha dødd av røykforgiftning, forårsaket av bestefaren ved et uhell, men det var før det ble bekreftet at ofrene var blitt skutt.