2024-04-15, 14:41
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Mycket påståenden, ingen substans.

Och allt det här ska tas på tro? Den stora dygden i Kristendomen. Tillit utan demonstration eller evidens. Precis det samma som en bondfångare efterfrågar.

Nej, du.

"Kärlekens sanning". Fniss.

Vilken djävul?
Vad för synder? Synderna Gud hittade på?
Tas bort av vem? Hans egen inkarnation?
Vad praktiskt!

Visst gör det det. Helt utan Jesus. Av honom ser vi inte skymten.

Vet du vad? Jag håller med på de sista meningarna.

I näven?
Försök och se bortom. Det viktigaste först.

För mig blev det av någon anledning viktigt att hitta äkthet.

Jag satte ihop 1+1 och fick 3.

Det blev tillräckligt angeläget. Hade varit absurt att inte tro.

Det var liv eller död. Jag väljer livet. För mig räcker det. Bara Jesus räcker. Ingen är som Han.

Allt kommer från Honom. Om om auum ho nom om hon om. Hmm. Tänk om. Tänk om inte. Vad vore det annars. Om inte.

Du ser en film. Läser en bok. Det är en berättelse. Vad ser du för filmer o läser för böcker? De har början o slut.

Summan av kardemumman. Berättelsen gör att jag tror.

Nu tror jag på en gud som kan ge mig liv. Det gjorde jag inte förr.

Wow Jesus! Jag älskar dig.
Citera
2024-04-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Det står i Bibeln. Människan uppstod på nåt sätt.

Jag tror Gud gav upphov till människan. Gud säger Jahve vilket betyder Jag är.

Jesus säger samma, Jah ve. Han föddes bland människorna som det var förutsagt för att rädda oss från vår död, mörker och synder då. Bara Jesus kan rädda mig. Sanningens ande. Den ger upprättelse och liv. Frid.

Han är mäktig att bevara. Han bevarar dig. Om du tror. Lägger ner ditt shit
Det är samma för alla.

Det finns jättemånga som behöver hjälp. Du kan hjälpa. Vara med och rädda folk.

Vi lever som om Gud finns, men tror att vi tror att Gud inte finns.

Det är jättekonstigt om Jesus Kristus inte finns. Anden.

Läs i Bibeln. Du går miste om något.

Menar du att alla bara kan dö? Vill du inte ha nåt hopp?

Tokigt om det här var för intet.
Ta hand om dig och de dina.

Det finns ett helt nytt underbart liv för dig! Det finns en väg som vi missa. Den väntar. Gå genom porten Jesus. Den gode herden.
Bibeln är en sagobok full av sägner!
Jag lever mitt liv i nuet! Inte enligt ngra gamla fabler el skrönor!
Tragiskt med alla indoktrinerade som ägnar livet åt sådant trams.
Men valet är fritt.
Ha det fint!
Citera
2024-04-15, 14:57
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Bibeln är en sagobok full av sägner!
Jag lever mitt liv i nuet! Inte enligt ngra gamla fabler el skrönor!
Tragiskt med alla indoktrinerade som ägnar livet åt sådant trams.
Men valet är fritt.
Ha det fint!
Är inte du indoktrinerad? Varför väljer du tro si och inte så?
Jag sökte och fann till slut som Jesus lovade. Jag var för svår.
Eller ska ju inte jämföra
Citera
2024-04-15, 14:59
Medlem
Citat:
Är inte du indoktrinerad? Varför väljer du tro si och inte så?
Jag sökte och fann till slut som Jesus lovade. Jag var för svår.
Eller ska ju inte jämföra
Ha det fint i din sagovärld!
Citera
2024-04-15, 15:12
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ha det fint i din sagovärld!
Romarbrevet 1:18-32

Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen.

Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem.

Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar. De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen. Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra.

Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen. De har blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter och tänker ut allt ont. De lyder inte sina föräldrar, är oförståndiga och trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden.

Ja, de samtycker också till att andra gör det.

Jag har tyvärr fått forska,närkontakt med människans sämre sidor.

Men nu är det resurser. Det är vinst, allt.

Jag kan skrävla med att jag är en vanlig människa som inte kunde bättre. Jag valde det orätt framför rätt för jag gjorde allt fel. Var dålig.
Nu har jag förlikat mig med det.
Senast redigerad av Traveller7 2024-04-15 kl. 15:16.
Citera
2024-04-15, 15:16
Medlem
Citat:
Romarbrevet 1:18-32

Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen.

Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem.

Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar. De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen. Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra.

Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen. De har blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter och tänker ut allt ont. De lyder inte sina föräldrar, är oförståndiga och trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden.

Ja, de samtycker också till att andra gör det.

Jag har tyvärr fått forska,närkontakt med människans sämre sidor.

Men nu är det resurser. Det är vinst, allt.
Du behöver inte skriva till mig, jag läser inte, utan scrollar förbi allt!
Skriv till en likasinnad!
Jag läser andra saker, deckare, faktaböcker etc!
Citera
2024-04-15, 15:18
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
”Hopp”? Tror du att det låter lockande för en som inte tror?
Jag upplever trosvisshet men mitt beteende och mående ibland gör att jag undrar och vill bli förintad istället men så lätt kommer man väl inte undan.

Får slutföra uppdraget. Du har ett uppdrag.

Är du döpt?
Citera
2024-04-15, 15:19
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Du behöver inte skriva till mig, jag läser inte, utan scrollar förbi allt!
Skriv till en likasinnad!
Jag läser andra saker, deckare, faktaböcker etc!
Ok
Citera
2024-04-15, 15:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du angrep översättningar, argumenterade inte mot den hebreiska grundtexten

Och hur skulle det innebära att jag automatiskt skulle tycka att den hebreiska grundtexten är ofelbar? Bara för att jag påstår att något är felaktigt översatt innebär inte att jag automatiskt menar att den ursprungliga texten skulle vara korrekt eller ofelbar. Jag skriver då bara om vad det faktiskt står i texten, vad den betyder. Det går utmärkt att göra utan att ge någon åsikt om textens möjliga sanningshalt eller brist på sanningshalt. Att argumentera om vad något inom scientologin betyder eller ska översättas är inte alls samma som att säga att scientologin är ofelbar, eller hur?

Hur tänker du egentligen?

Dessutom var det så att jag i resten av det jag skrev om paradisets flod och flodarmar tydligt visade att jag ansåg att originaltexten var långt ifrån trovärdig, men det gick tydligen helt över ditt huvud. Din läsförståelse är inte vad den borde vara. Du verkar bara ta in vad du själv vill förstå av det du läser och resten går in genom ena ögat och ut genom det andra utan att passera hjärnan. Med den selectiva läsförståelsen är det förståeligt att du kan tro att Bibeln är en trovärdig och ofelbar text.

Om man blir sådan av att tro på Gud så är det ytterligare bevis på att det finns gott om anledningar att inte tro på Gud.
Citera
2024-04-15, 15:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
så här jobbar din hubbard-hjärna: "jag vet inte var paradiset låg. Alltså har Bibeln fel"

Det har jag heller inte påstått.

Ditt sätt att "argumentera" med lögner och helt irrelevanta "slutsatser" visar tydligt hur mentalt skadad man kan bli av tro på Gud.

Du ger bra anledningar att inte tro på Gud.
Citera
2024-04-15, 16:10
Medlem
Citat:
Jag upplever trosvisshet men mitt beteende och mående ibland gör att jag undrar och vill bli förintad istället men så lätt kommer man väl inte undan.

Är du döpt?
Nej självfallet inte. Varför undvek du frågan?
Citera
2024-04-15, 16:37
Medlem
Citat:

Är du döpt?

Jo så lätt kommer du faktiskt undan. Det finns inga bevis för att medvetandet är något annat än din hjärnas produkt. Så läs några bättre sagor om du nu har ett intresse för dylikt. Tummelisa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in