2024-04-15, 07:30
Avslutad
Vem fan bryr sig om en kränkt muslim!
Citera
2024-04-15, 07:46
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det här är inte diskriminering. Arbetsgivaren väljer klädkod och vill man ha arbetet får man välja att följa klädkoden. Religion är inget undantag då det är påhittat.
Tycker DO annorlunda har de fel och eventuellt är även lagarna fel.
Citera
2024-04-15, 07:54
Medlem
Religionsfriheten är en förlegad lag tycker jag . Om det finns en religion som är illa dold politisk ideologi av imperialistisk karaktär som är samhällsomstörtande så borde den självklart förbjudas .
Om och om igen har vi sett det här med hur islamskaa värderingar letar sig in i juridiken och tappra försök att infiltrera politiken.
Tyvärr ser lagen ut som den gör men jag tror knappast att någon kunde föreställa sig dagens samhällsutveckling för bara 50 år sedan.
Det är bara att hålla ut tills vi sekulariserade kommer på bättre tankar.
Citera
2024-04-15, 07:57
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Vad är din poäng? Hon var uppenbart anställd när kravet ställdes och att hota med uppsägning om hon inte tog av sig slöjan är ett typexempel på diskriminering.

Huruvida det finns andra arbetsgivare som accepterar slöja är naturligtvis helt utan betydelse för om hon har diskriminerats av sin arbetsgivare eller ej.

Är ju lustigt att en sån här sak inte framkommer tidigare, tex vid interjuv osv. Där man går igenom regler företaget har för kläder, huvudbonad osv osv. Eller gjordes detta och den anställda var egentligen fullt medveten redan från början?

Är ju svårt att veta exakt vad som skedde, men säg tex att personen har provanställning X antal månader. Det är väl inte troligt att en sån här individ får fast antällning ?

Har hon dock en antällning redan så är det bara för företaget att betala hur idiotiskt det än må vara. För så ser det ju ut rent juridiskt om jag tolkar det korrekt.
Senast redigerad av Neroxx 2024-04-15 kl. 07:59.
Citera
2024-04-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Tänk att det är så jävla viktigt att inte vara svensk i Sverige för dessa muslimkvinnor. Men den här gången blev det, äntligen, tvärstopp för antisvenskheten. Vad tycker ni, har företaget gjort fel som DO påstår och kräver 150.000 kr i ersättning?

Bolaget har hänvisat till att deras uniformsreglemente följer av en neutralitetspolicy där de har ett behov av att uppvisa en religiös, politisk och ideologisk neutralitet gentemot kunder. Enligt DO är reglementet dock inte utformat på ett sätt som ger stöd för en vilja att uppnå generell neutralitet, utan endast syftar till att hindra bärandet av religiösa symboler.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ville-inte-arbeta-utan-hijab-nekades-fortsatt-anstallning/?fbclid=IwAR3S7dt_dYsBGJHPmZmXqW-FcizI7w9L2551qBK9G4Bu7ZEtrmpUwxJlfLQ

Hon är väl en av alla dessa bedragare som satt i system att söka sig till arbeten som kräver en viss klädsel och sedan stämma dem när hon inte får bryta mot klädkoderna.

En lönsam sysselsättning. "DO" hjälper så gärna till. Allt för att förstöra.
Citera
2024-04-15, 09:13
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag måste erkänna att jag inte alls förstår din poäng. Huruvida hon var anställd av ett bemanningsföretag eller flygbolaget är irrelevant. Hon förlorade sin anställning till följd av ett krav som endast riktar sig mot individer med en viss trosuppfattning. Det är diskriminering.

Eller tänker du att det skulle stå arbetsgivare helt fritt att diskriminera om de anställer samtlig personal genom ett dotterbolag som agerar bemanningsföretag? Så fungerar det inte, och det tror jag nog att du också förstår.

Att vara anställd av ett bemanningsföretag är inte alls samma sak som att vara anställd på ett "riktigt" jobb.

Så var det åtminstone för 20 år sedan när jag jobbade ett tag som hyrpersonal.
Om företaget som hyr dig av bemanningsfirman inte tycker att du duger av nån anledning så har dom all rätt i världen att neka dig att fortsätta.
Detta är ju en av anledningarna att företag fördrar att hyra personal istället för att anställa med allt vad det innebär i form av högre risk.

Sen är jag rätt övertygad om att bemanningsfirman har någon klausul att hon inte får fortsätta sin anställning hos dem om dom inte kan hyra ut henne.

Helt rätt! Ta av dig slöjan och anpassa dig till Sverige eller res hem!
Citera
2024-04-15, 09:43
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det beror på typ av jobb. Har man uniform och ingen annan får ha något personligt klädesplagg, varför ska muslimer få det? Om någon velat ha ett kors runt halsen och inte fått det, varför får de inte det? (Om det är ett servicejobb utan risk.)

Vi har butikspersonal med slöja. Vi har sjukvårdspersonal med slöja och långärmat. I viss form av vård är det OK, men de tjurar om de inte får komma så om det är ohygieniskt på en sal för svårt sjuka.

Den här kvinnan verkar ju blivit upplyst om ingen slöja, och sedan kommit i slöja.

Jag minns när vi var barn och satt och frös i skolsalen. Var mössa tillåten då tror du? Det är samma princip, de svenska får strängare regler än muslimerna. Det skapar bråk mellan de som är i skolan eller arbetar.

Och jag är nog FB:s mest vänster.

Ohygieniskt är det inte. Man brukar täcka håret på all personal vid operationer eller vid matlagning just för det är ohygieniskt med hår.

Klart man ska få ha ett kors runt halsen om det är en del av ens tro.
Citera
2024-04-15, 11:10
Avslutad
Väldigt bra. Vi måste diskriminera, bespotta och fördriva islam så mycket det går och alla måste hjälpa till.

Förhoppningsvis så är DO infiltrerat av patrioter och nationalister, precis som andra viktiga myndigheter alltid har varit av den radikala vänster, så att bollen läggs död.

Självklart kan vi i väst och Sverige inte ha kvinnoförtryckande symboler. Det vore att gå emot allt vi står för och byggt upp. Kvinnofridskränkning var ett brott redan på vikingatiden.
Citera
2024-04-15, 12:11
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Undra om bemanningsföretaget förlorade sitt uppdrag efter att dem orsakat att flygbolaget fick betala 150 000 kr i diskrimineringsersättning.

Ja, vill även veta

-vilket bemanningsföretaget är
-vilket flygbolaget är
- om kvinnan bar hijab vid jobbintervju
Citera
2024-04-15, 12:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Ohygieniskt är det inte. Man brukar täcka håret på all personal vid operationer eller vid matlagning just för det är ohygieniskt med hår.

Klart man ska få ha ett kors runt halsen om det är en del av ens tro.

På vissa avdelningar ska man ha kortärmat, utan undantag. De ska täcka hår, hals och armar.

Vad gäller yrken med uniformer så får man ha slöja eller kors på vissa, och inte på vissa.
Citera
2024-04-15, 13:08
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ja, vill även veta

-vilket bemanningsföretaget är
-vilket flygbolaget är
- om kvinnan bar hijab vid jobbintervju
Bra poäng, bar hon hijab vid intervjun, och fortfarande gick vidare har ju företaget gjort fel.
Bar hon dock inte hijab vid intervjun kan man ju ifrågasätta hur viktig den faktiskt är för henne.
Citera
2024-04-15, 13:15
Medlem
Kozooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Kvinnan skulle jobba med marktjänst.
Är du helt dum i huvudet?
På vilket sätt skulle det vara problem?

Dessutom har DO stämt företaget då dom inte följer svensk lagstiftnitning.

Hon följde våra regler och våra lagar.
Det gjorde inte företaget din svagbegåvade stackare.

Rasist har du all rätt att vara men du och alla andra rasister måste följa svensk lag tills den dag ni kan ändra lagarna.

Markpersonal omfattas av samtliga tjänster som inte är på själva flygplanet, den jag själv använder till och från fyller på med "marktjänst" vid säkerhetskontroll när det finns behov. Är andra religiösa symboler och plagg tillåtna eller är det bara något du bestämt dig för?

Anpassa dig efter en klädkod som resten av befolkningen din pinsamma pundare, enkelt. Passar det inte så sök ett annat jobb eller far hem till utopin man härstammar ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in