2024-04-14, 22:19
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Tänk att det är så jävla viktigt att inte vara svensk i Sverige för dessa muslimkvinnor. Men den här gången blev det, äntligen, tvärstopp för antisvenskheten. Vad tycker ni, har företaget gjort fel som DO påstår och kräver 150.000 kr i ersättning?

Bolaget har hänvisat till att deras uniformsreglemente följer av en neutralitetspolicy där de har ett behov av att uppvisa en religiös, politisk och ideologisk neutralitet gentemot kunder. Enligt DO är reglementet dock inte utformat på ett sätt som ger stöd för en vilja att uppnå generell neutralitet, utan endast syftar till att hindra bärandet av religiösa symboler.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ville-inte-arbeta-utan-hijab-nekades-fortsatt-anstallning/?fbclid=IwAR3S7dt_dYsBGJHPmZmXqW-FcizI7w9L2551qBK9G4Bu7ZEtrmpUwxJlfLQ

Vill vi att muslimer jobbar eller inte? Skade försörja sig själva ellrgå på bidrag?
Alla svar om att de kan åka hem är inte svar på frågan.
Citera
2024-04-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Enligt EU-regler har man rätt att förbjuda religiösa symboler på arbetsplatsen så här vet DO inte vad de snackar om.

Jag tror nog du är den som inte vet vad du snackar om…

Till att börja med reglerar inte EU den nationella arbetsmarknaden, så jag tror att det du åsyftar är Europadomstolens (ED) praxis. Denna domstol har då ingenting med EU att göra utan är Europarådets (som inte heller har något med EU att göra) domstol. Den ska alltså inte förväxlas med EU-domstolen (EUD), även om det är ett rimligt misstag om man är oinsatt.

Det ED har prövat är bl.a. om en skola i Schweiz kunnat begära att en lärare inte hade slöja, om en skola i Italien har kunnat ha ett krucifix på väggen samt om ett Turkiskt universitet har kunnat kräva att en student inte har slöja för att skriva tentor. I de två fallen avseende slöja bedömde domstolen att sådan krav fick ställas, i fallet med krucifixet bedömde domstolen att det var okej.

Läser man endast om dessa fall på nätet och saknar djupare kunskap i ämnet är det lätt att man stannar där, Europadomstolen har sagt att man får förbjuda slöja. Men, så enkelt är det inte. Det Europadomstolen har kommit fram till i samtliga av dessa fall är att bedömningen faller inom området för ”margin of appreciation”, dvs. inom det handlingsutrymme enskilda stater har att själva besluta om sin lagstiftning. Då förbuden (och korset) var i enlighet med nationell lagstiftning var de således inte i strid med Europakonventionen (vilket är vad domstolen prövar).

Det som är relevant i detta fall är därför hur den svenska lagstiftningen på området ser ut. Det saknas helt skäl att anta att ED skulle komma till något annat slut i detta fall jämfört med vad som tidigare har prövats.

Så, nu har du fått en snabb genomgång av rättsläget. Anser du att jag har fel, eller att detta skulle vara reglerat på EU-nivå, så får du gärna presentera underlag på detta.
Citera
2024-04-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Vill vi att muslimer jobbar eller inte? Skade försörja sig själva ellrgå på bidrag?
Alla svar om att de kan åka hem är inte svar på frågan.
De ska jobba och klä sig enligt klädpolicy. Har de ingen försörjning får de åka tillbaka till sitt hemland och leva på deras försörjningssystem, inte vårt
Citera
2024-04-14, 22:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag tror nog du är den som inte vet vad du snackar om…

Till att börja med reglerar inte EU den nationella arbetsmarknaden, så jag tror att det du åsyftar är Europadomstolens (ED) praxis. Denna domstol har då ingenting med EU att göra utan är Europarådets (som inte heller har något med EU att göra) domstol. Den ska alltså inte förväxlas med EU-domstolen (EUD), även om det är ett rimligt misstag om man är oinsatt.

Det ED har prövat är bl.a. om en skola i Schweiz kunnat begära att en lärare inte hade slöja, om en skola i Italien har kunnat ha ett krucifix på väggen samt om ett Turkiskt universitet har kunnat kräva att en student inte har slöja för att skriva tentor. I de två fallen avseende slöja bedömde domstolen att sådan krav fick ställas, i fallet med krucifixet bedömde domstolen att det var okej.

Läser man endast om dessa fall på nätet och saknar djupare kunskap i ämnet är det lätt att man stannar där, Europadomstolen har sagt att man får förbjuda slöja. Men, så enkelt är det inte. Det Europadomstolen har kommit fram till i samtliga av dessa fall är att bedömningen faller inom området för ”margin of appreciation”, dvs. inom det handlingsutrymme enskilda stater har att själva besluta om sin lagstiftning. Då förbuden (och korset) var i enlighet med nationell lagstiftning var de således inte i strid med Europakonventionen (vilket är vad domstolen prövar).

Det som är relevant i detta fall är därför hur den svenska lagstiftningen på området ser ut. Det saknas helt skäl att anta att ED skulle komma till något annat slut i detta fall jämfört med vad som tidigare har prövats.

Så, nu har du fått en snabb genomgång av rättsläget. Anser du att jag har fel, eller att detta skulle vara reglerat på EU-nivå, så får du gärna presentera underlag på detta.

Varsågod. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nekades-bara-sloja-av-sas-inget-brott-enligt-do

Citat:
EU-domstolen har uttalat att klädregler som förbjuder slöja inte innebär diskriminering, såvida det gäller anställda som kommer i kontakt med kunder. I ett svar till DO skriver SAS att deras så kallade neutralitetskod endast gäller just anställda som har kundkontakt. Flygbolaget uppger även att möjligheten att få anställning generellt sett inte påverkas av att en arbetssökande bär huvudduk av religiösa skäl.

I sitt beslut skriver DO att inget framkommit som ger skäl att ifrågasätta SAS uppgifter:

”DO bedömer alltså att SAS uniformspolicy i sig, förutsatt att den bara gäller anställda med direkt kundkontakt, inte strider mot diskrimineringslagen.”

Aye Alhassani säger till SVT Nyheter att hon inte vill kommentera DO:s beslut.

https://www.lexnova.se/nyheter/eu-domstolen-forbud-mot-religiosa-symboler-pa-arbetsplatsen-inte-diskriminerande
Citera
2024-04-14, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Bokstavligt så blir jag äcklad när jag ser dem.
Att rasistäckel blir äcklade förtjänar dom, och kvinnan förtjänar fullt skadestånd. Tycker äcklet inte det?
Citera
2024-04-14, 22:33
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
De ska jobba och klä sig enligt klädpolicy. Har de ingen försörjning får de åka tillbaka till sitt hemland och leva på deras försörjningssystem, inte vårt

De har rätt klä sig enligt deras tro. Och de kommer inte åka hem. Vi behöver en realistisk lösning som gynnar samhället och ekonomin.

Rent neutralt skadar inte en huvudduk någon. Det är ett klädesplagg och sålänge det inte finns risk för arbetsskada så bör det tillåtas.
Citera
2024-04-14, 22:33
Medlem
Citat:
Varsågod. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nekades-bara-sloja-av-sas-inget-brott-enligt-do

https://www.lexnova.se/nyheter/eu-domstolen-forbud-mot-religiosa-symboler-pa-arbetsplatsen-inte-diskriminerande

Snyggt, får erkänna att jag helt missat det avgörandet. Utgick från att du argumenterade utifrån ED-fallen jag nämnde (vilka brukar vara de som kommer upp i dessa frågor).

Dock är det ju inte direkt tillämpligt i.om följande skrivning: EU-domstolen har uttalat att klädregler som förbjuder slöja inte innebär diskriminering, såvida det gäller anställda som kommer i kontakt med kunder.

I detta fall arbetade ju kvinnan inte med personalbemötande.
Citera
2024-04-14, 22:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Snyggt, får erkänna att jag helt missat det avgörandet. Utgick från att du argumenterade utifrån ED-fallen jag nämnde (vilka brukar vara de som kommer upp i dessa frågor).

Dock är det ju inte direkt tillämpligt i.om följande skrivning: EU-domstolen har uttalat att klädregler som förbjuder slöja inte innebär diskriminering, såvida det gäller anställda som kommer i kontakt med kunder.

I detta fall arbetade ju kvinnan inte med personalbemötande.

Markpersonal kan mycket väl komma i kontakt med kunder. Markpersonal inbegriper alla som inte jobbar ombord på själva flygplanet.
Citera
2024-04-14, 22:41
Avslutad
Citat:
Exempel:
- ”Arbetstagare får inte ha huvudbonad under arbetstid.” Detta skulle nog vara ett okej krav, givet att det kan motiveras.
Är du verkligen säker på det? Det låter som indirekt diskriminering.
Citera
2024-04-14, 22:43
Medlem
Citat:
Markpersonal kan mycket väl komma i kontakt med kunder. Markpersonal inbegriper alla som inte jobbar ombord på själva flygplanet.

Det blir naturligtvis en bedömningsfråga, som jag förstår saken innefattar hennes tjänst inte kundbemötande. I.om att DO har bedömt att hon ska tillerkännas ersättning får vi nog även utgå från att det är så. Men det ser jag inget vidare skäl i att spekulera kring sett till hur lite uppgifter vi har.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Är du verkligen säker på det? Det låter som indirekt diskriminering.

Nja, det kan naturligtvis utgöra indirekt diskriminering men det beror som sagt på huruvida kravet kan motiveras eller ej.
Citera
2024-04-14, 22:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
De har rätt klä sig enligt deras tro. Och de kommer inte åka hem. Vi behöver en realistisk lösning som gynnar samhället och ekonomin.

Rent neutralt skadar inte en huvudduk någon. Det är ett klädesplagg och sålänge det inte finns risk för arbetsskada så bör det tillåtas.

Det beror på typ av jobb. Har man uniform och ingen annan får ha något personligt klädesplagg, varför ska muslimer få det? Om någon velat ha ett kors runt halsen och inte fått det, varför får de inte det? (Om det är ett servicejobb utan risk.)

Vi har butikspersonal med slöja. Vi har sjukvårdspersonal med slöja och långärmat. I viss form av vård är det OK, men de tjurar om de inte får komma så om det är ohygieniskt på en sal för svårt sjuka.

Den här kvinnan verkar ju blivit upplyst om ingen slöja, och sedan kommit i slöja.

Jag minns när vi var barn och satt och frös i skolsalen. Var mössa tillåten då tror du? Det är samma princip, de svenska får strängare regler än muslimerna. Det skapar bråk mellan de som är i skolan eller arbetar.

Och jag är nog FB:s mest vänster.
Citera
2024-04-14, 23:06
Medlem
Securitas har samma regler https://www.expressen.se/nyheter/hoda-21-far-inte-jobba-som-vaktare-for-att-hon-bar-sloja/

Sen vet jag inte om dom änrat sig sen artikeln skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in