2024-04-15, 11:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Dina hjärnceller klarar av att räkna ut att Iran beräknat utgången. Men om NI begår ett sâdant misstag kommer Iran att attackera Europa. Det kallas självförsvar.
I nuvarande läge kommer det inte bli en lönsam räkning.

Du verkar vara något slags dåre, som skriver i det närmaste obegripligt, men jag ska ändå nedlåta mig till en liten kommentar som kanske kan vara av allmänt intresse.

Det iranska angreppet var mycket omfattande och bestod av ett enormt ryskinfluerat "strike package" där man offrar drönare och kryssningsrobotar för att de ballistiska robotarna ska träffa sina mål. Här blev resultatet mycket magert, vilket måste ses som ett militärt misslyckande för iranierna. Iran har många kortdistansrobotar, men antalet med medeldistanskapacitet är begränsat. Nu offrade man 120 stycken till ingen nytta. Skulle en utdragen slagväxling med Israel uppstå får man svårigheter att upprätthålla intensiteten under någon längre period. För att kunna göra någon effekt på riktigt måste alltså ännu större volymer användas, vilket man inte har resurser till. Dessutom fattar jag inte vad "Europa" har med saken att göra. Europeiska länder kommer givetvis att hjälpa Israel att försvara sig (i mån av resurser på plats). Däremot kommer man inte att lägga sig i några offensiva operationer mot Iran. Och det är det ingenting som mullorna kan göra något åt.
2024-04-15, 12:01
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Jihad mot den kristna världen

Iran kan kontrollera en kärnteknologi från 0-100.
Du tror inte att Iran kan plocka fram kärnvapen? Kärnvapen är ungefär detsamma i "okontrollerade former".
Om Iran kunde tillverka kärnvapen hade de gjort det för länge sedan.
2024-04-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du verkar vara något slags dåre, som skriver i det närmaste obegripligt, men jag ska ändå nedlåta mig till en liten kommentar som kanske kan vara av allmänt intresse.

Det iranska angreppet var mycket omfattande och bestod av ett enormt ryskinfluerat "strike package" där man offrar drönare och kryssningsrobotar för att de ballistiska robotarna ska träffa sina mål. Här blev resultatet mycket magert, vilket måste ses som ett militärt misslyckande för iranierna. Iran har många kortdistansrobotar, men antalet med medeldistanskapacitet är begränsat. Nu offrade man 120 stycken till ingen nytta. Skulle en utdragen slagväxling med Israel uppstå får man svårigheter att upprätthålla intensiteten under någon längre period. För att kunna göra någon effekt på riktigt måste alltså ännu större volymer användas, vilket man inte har resurser till. Dessutom fattar jag inte vad "Europa" har med saken att göra. Europeiska länder kommer givetvis att hjälpa Israel att försvara sig (i mån av resurser på plats). Däremot kommer man inte att lägga sig i några offensiva operationer mot Iran. Och det är det ingenting som mullorna kan göra något åt.

Iran genomförde bara en begränsad operation. Svarar Israel så kommer svenska judar att se ettblodigt Israel.

Jag vet vad jag pratar om till skillnad från er patetiska tramsanden om Jihad och 12år av tramsande på V&M.
Senast redigerad av IR5 2024-04-15 kl. 12:05.
2024-04-15, 12:07
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Iran genomförde bara en begränsad operation. Svarar Israel så kommer svenska judar att se blodig Israel.

Jag vet vad jag pratar om till skillnad från er patetiska tramsanden om Jihad och 12år av tramsande på V&M.
Israel skulle lätt kunna mosa Iran militärt om politik inte spelade någon roll. Du vet inte ett dugg mer än någon annan.
2024-04-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Gaska upp dig! Det finns mer kraft i den fria världen än du tror. Man inser lätt att om USA/ Israel/EU krossas så är friheten som sådan död och brutala skurkstater kommer sprida sitt våld och sina hot över världen. Det vill vi ju inte.

Irans brutala religiösa regim har inte tillfört något positivt överhuvudtaget till denna värld. Bara elände och krig. Det vore en vinst för alla om den störtades. Vi får se vad Israel väljer för väg framåt. Den fria världen bör stötta Israel fullt ut.

Ser Iran som toppen av isberget, som motsätter sig den forna supermakten USAs globala dominans.
Men vad kan jag göra åt det? Svar, ingenting!
2024-04-15, 12:10
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Dina hjärnceller klarar av att räkna ut att Iran beräknat utgången. Men om NI begår ett sâdant misstag kommer Iran att attackera Europa. Det kallas självförsvar.
I nuvarande läge kommer det inte bli en lönsam räkning.

Klart att Iran har beräknat utgången. Problemet är att de räknar med en abacus från 1979. Och den räknar helt fel. Därav att det iranska folket lider, att många perser kommit till Sverige för att försöka bygga sig ett bättre liv och att Iran strax kommer att få betala dyrt för sitt falskspel på arabiska halvön.

Iran attackera Europa? Du skämtar väl? Åsnor behöver vatten och klarar inte av att gå så långt.
2024-04-15, 12:14
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ser Iran som toppen av isberget, som motsätter sig den forna supermakten USAs globala dominans.
Men vad kan jag göra åt det? Svar, ingenting!
Iran känns ju oerhört svaga. Protesterna 2022 visade hur svagt stöd regimen har, tom fotbollslaget protesterade, jag menar hur ofta tar ett fotbollslandslag aktiv politisk ställning? Ganska uppseendeväckande
2024-04-15, 12:23
Medlem
Citat:
Iran genomförde bara en begränsad operation. Svarar Israel så kommer svenska judar att se ettblodigt Israel.

Varför hamnade du i Sverige om nu den Iranska regimen är så fantastisk?

För att hålla sig till topic:

Jag tror och hoppas att Israels svar blir ett par raketer mot Hezbollah och så lugnar det ned sig.

Israel borde fokusera på att radera Hamas just nu.

När/om Trump blir president så kan Israel plocka upp tråden igen.
2024-04-15, 12:25
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Irans angrepp var större än något motsvarande som ryssarna gjort i Ukraina, med sina 170 drönare, 30 kryssningsrobotar och 120 ballistiska robotar. Däremot var det iranska resultatet begränsat. Ryssarna brukar snitta på 54 procent av de ballistiska robotar som kommer igenom. Iran hade bara en sexprocentig framgång. Inte särskilt imponerande, alltså. Det omtalade och upphaussade iranska robotvapnet (som är det enda de har för att föra krig mot Israel) underpresterade. Dessutom: svenska judar och jihadister är väl off topic?
2024-04-15, 12:31
Moderator
T-80Us avatar
Den iranska regimen är desperata efter att framstå som relevanta och farliga utåt, då de har ett groende problem inhemskt, med protester och folkligt missnöje med deras undermåliga ekonomiska prestationer och deras religiösa dårskaper.

Om man ser allting den iranska regimen säger eller gör i sken av propaganda för inhemskt bruk, så förstår man bättre varför de agerar som de gör.

Militärt sett var det aktuella drönar och robotangreppet varken lyckat eller misslyckat, det bara var. Skadorna i Israel blev minimala och förlusterna av vapensystem utan effekt extrema, men de kan sanningsenligt säga till sin befolkning att ett antal av de fantastiska iranska kopiorna av ryska och kinesiska 60 och 70-talsprodukter faktiskt lyckades penetrera skalskyddet och slå ner på israelisk mark.
2024-04-15, 12:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Irans angrepp var större än något motsvarande som ryssarna gjort i Ukraina, med sina 170 drönare, 30 kryssningsrobotar och 120 ballistiska robotar. Däremot var det iranska resultatet begränsat. Ryssarna brukar snitta på 54 procent av de ballistiska robotar som kommer igenom. Iran hade bara en sexprocentig framgång. Inte särskilt imponerande, alltså. Det omtalade och upphaussade iranska robotvapnet (som är det enda de har för att föra krig mot Israel) underpresterade. Dessutom: svenska judar och jihadister är väl off topic?

Du får ta i beräkningen att Israel har världens mest bevakade luftrum och världens mest avancerade luftförsvar. Ukraina har det inte.
Lägg där till att det är en mycket mindre landyta Israel ska försvara än Ukraina.
2024-04-15, 12:38
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Den iranska regimen är desperata efter att framstå som relevanta och farliga utåt, då de har ett groende problem inhemskt, med protester och folkligt missnöje med deras undermåliga ekonomiska prestationer och deras religiösa dårskaper.

Om man ser allting den iranska regimen säger eller gör i sken av propaganda för inhemskt bruk, så förstår man bättre varför de agerar som de gör.

Militärt sett var det aktuella drönar och robotangreppet varken lyckat eller misslyckat, det bara var. Skadorna i Israel blev minimala och förlusterna av vapensystem utan effekt extrema, men de kan sanningsenligt säga till sin befolkning att ett antal av de fantastiska iranska kopiorna av ryska och kinesiska 60 och 70-talsprodukter faktiskt lyckades penetrera skalskyddet och slå ner på israelisk mark.

Man kan applicera detsamma på Netanyahus regim. Det förekom månatliga protester och demonstrationer i Israel innan 7 oktober. En del spekulerar till och med att Netanyahu m fl lät terrorattacken ske för att få en distraktion och en förevändning att driva ut palestinierna på Sinaihalvön och ta Gazaremsan en gång för alla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in