2024-04-15, 10:28
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Spelar liksom ingen roll om man har kärnvapen då det är en gräns som medborgarna i landet inte kommer acceptera. Sen kanske det inte är så smart att skicka kärnvapen mot ett grannland då det kommer påverka det egna landet också. Nu när jag tänkte ett extra varv så kom jag fram till att risken ändå finns då det är troende muppar som först och främst utgår från koranen och i andra hand vetenskapen

Nej ett kärnvapenkrig är nog inte aktuellt i ett inledande skede, däremot om ena sidan får stora svårigheter kan ju mindre taktiska kärnvapen vara ett lockande alternativ. Därefter kan det lätt eskalera.
2024-04-15, 10:29
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Källor här i Väst har dessutom varit väldigt noga, med att inte ange antalet drönare som blivit nedskjutna över Jordanien.
Det kanske bara var 1 stycken???

Jordanskt flygvapen sköt ned ca 20 av de 170 drönare som Iran skickade mot Israel. Britter och amerikaner sköt ned ca 100.
2024-04-15, 10:30
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Kan du visa mig? Jag har aldrig sett såna.

Det går inte eftersom israelerna säger att de inte finns.
2024-04-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Nu hittar du på för att rädda ditt skinn i tråden!
Så du menar att STATEN Libanon har blivit attackerad???

Ja men...ok..skulle inte du gått o lagt dej för länge sen?

Att staten Libanon blivit attackerad av Israel ligger närmare sanningen än att Iran attackerade Israel.

Eftersom Iran bara inriktade sig på militära mål kan man hävda att Iran försvarade sig mot Netanyahus lakejer.

Israel går ju mot civila mål.
2024-04-15, 10:38
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det går inte eftersom israelerna säger att de inte finns.
Nej jag menar det här. 👇🏼
Citat:
Israelerna har kärnvapenbestyckade kryssningsrobotar ombord på sina ubåtar och de har markbaserade interkontinentala ballistiska robotar inom ramen för Jericho-systemet. De har också kvar ett antal bomber som kan lastas på F-16-planen (kanske). Antalet stridsspetsar ligger nog på mellan 200-300 stycken.
Kan du visa mig det?
Senast redigerad av DinKurdia 2024-04-15 kl. 10:44.
2024-04-15, 10:41
Medlem
Citat:
Jordanskt flygvapen sköt ned ca 20 av de 170 drönare som Iran skickade mot Israel. Britter och amerikaner sköt ned ca 100.

Kollade förresten för ett tag sedan om iranska moped-drönare i Ukriana.
En drönare kostade ca 150 tusen kronor styck, medan en Partiot-raket för att skjuta ned den kostade närmare 10 miljoner kronor.
2024-04-15, 10:46
Medlem
Hoppas inte Israel väljer att hämnas, viktigt att judarna visar sig vara mer civiliserade än mena-blattarna.
2024-04-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag stödjer också Israel i ett potentiellt krig med Iran, av ren princip, men för den sakens skull kommer jag aldrig påstå att de är som vi. Deras abrahamitiska sandökenmoral tillkännager sig direkt när de känner sig hotade oavsett hur "sekulära" de påstår sig vara. Att dessutom vara kristen sionist är ju en skymf mot kristendomen, när många israeler helt öppet avskyr kristna och aktivt motarbetar den kristna närvaron i regionens mest heliga center. De bombade för fasiken kyrkorna och för kristendomen helt ovärderliga historiska monument på självaste julafton, och har ju snart fördrivit varenda kristen från Jesus födelseplats.

De senaste åren har man bara fortsatt att förfölja och förtrycka kristna minoriteter, i synnerhet med den nya sionistiska högerregeringen:

"Death to Christians’: Violence steps up under new Israeli gov’t"
https://www.aljazeera.com/features/2023/4/9/under-netanyahu-violence-against-christians-is-being-normalised

"Rabbin: kyrkorna måste förstöras"
https://www.youtube.com/watch?v=K0zCdvKwsPA

"Christians are in danger under Israeli government"
https://www.theguardian.com/world/2023/apr/13/christians-are-in-danger-under-israeli-government-says-holy-land-patriarch

Tucker Carlson och pastor Munther Isaac exponerar Israels förtryck av kristna
https://www.newarab.com/news/tucker-carlson-exposes-israeli-treatment-gaza-christians

Att kristna turister dessutom blir bespottade av israeler på Västbanken kan ju knappast komma som någon nyhet.

Min poäng är att den kristna världen definitivt kan välja sida, och stödja Israel i ett krig, men man ska inte inbilla sig att Israel är lojala mot någon annan än sig själva. Det är således ett passivt stöd man bör visa, inte "Israels sak är vår" och att omvärlden ska dras in i deras konflikter och offra sig för dem. För det skulle de aldrig göra för oss.

Du resonerar lite som om en Djurgårdare passionerat måste välja mellan AIK eller Bajen och kavla upp ärmarna vid förfrågan. Varken Iran eller Israel är vår angelägenhet, det är två fanatiska sandökenstater som båda lever efter gamla profetior och religiöst käbbel. Det enda som skiljer dem åt är hur man ska klä sig och vad man får dricka. I övrigt har de mer gemensamt än vad de är olika. Givetvis bor man mycket hellre i Israel än i Iran, det håller jag med om, men det är fortfarande en polisstat inlindad i religiösa fabler.

Bara det faktum att Israels armé har rabbiner å "religiöst lärda" som precis som i Iran, anlitas för att "höja moralen" och får stå och läsa sagor ur de heliga skrifterna kanske säger dig var de befinner sig rent mentalt jämfört med amerikaner och européer. Skulle Sverige eller USA kunna anlita präster som står och uppmuntrar till folkmord och våldtäkter mot kvinnor under krig? I både Iran och Israel är det fullt normalt, något som däremot aldrig skulle kunna accepteras i västvärlden.

När USA nu avrått från en motattack på Iran har Israel återupptagit attackerna mot Gaza istället:
https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2024/4/15/israels-war-on-gaza-live-five-killed-in-nuseirat-as-israel-strikes-camps

Så det är back to normal. Något "storkrig" lär nog dröja.

Då verkar vi ense om att det är ett mycket enkelt val att ställa sig på Israels sida mot Iran/ Hamas m fl skurkregimer?

Att Israel inte är perfekta råder det nog ingen tvekan om. Men de är Mellanösterns enda demokrati och är, liksom vi, en del av den fria världen. Således är Iran och Israel varandras totala motsatser och inte alls jämförbara såsom du verkar vara inne på. Att överhuvudtaget överväga att välja samma sida som brutala förtryckande extremreligiösa islamistdiktaturer är uteslutet för de flesta i den fria världen. Att välja det demokratiska landets sida är helt naturligt om man vill se en fortsättning på den fria världen.

Och så detta med att "konflikten rör inte mig". Tycker du att det gick bra för Europa när man på 30-/ 40-talet försökte ligga lågt mot Hitler? Gick det bra att vara neutral och låta honom hållas? Nä, det gjorde ju inte det. Ondska som tillåts bre ut sig kommer förr eller senare till en själv. Naivt att tro att det går att ducka för dessa krafter. Du kan förvisso dra ut på tiden innan du behöver ta ställning men sen när skiten verkligen träffar fläkten är det med all sannolikhet för sent för friheten eftersom ondskan blivit för omfattande. Detta måste hanteras nu.
2024-04-15, 10:49
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Hoppas inte Israel väljer att hämnas, viktigt att judarna visar sig vara mer civiliserade än mena-blattarna.
Det är zionisterna som inte är civiliserade. Det är ingen som sitter o önskar död åt judar här (även om jag personligen ogillar de), men zionister begår brott mot mänskligheten av privata intressen. Det spelar ingen roll hur, varför eller med vilka medel det sker, det ända som spelar roll är att det sker. Därför ska dom inte ha vapen.
Senast redigerad av DinKurdia 2024-04-15 kl. 11:18.
2024-04-15, 10:49
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Iranierna bombade sina egna medborgare också. Några av Drönarna slog ned i Iran.

https://twitter.com/visegrad24/status/1779632363896496637

Det var nog fler som slog ner i Iran, än i Israel.
2024-04-15, 10:54
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambessa
Kanske du letar fel åsna första svaret direkt från Google ;
Iran har nog med anrikat uran för tre atombomber, visar en ny hemligstämplad rapport från FN:s atomenergiorgan IAEA som Reuters och AFP tagit del av.15 nov. 2023
Det måste trots hans ålder gå att en gage era Experten herr Hans BLiXX, vår i världspolitiken mest kände svensk allt sedan 90-talet och förfulspelet till Dessert Storm som upptornande efterrätt.

Hansi, har ensam experträtt på att inte finna några förintelsewaffen. Detta, allt sedan Saddam Husse av elakingen Prez Busch å knäkotten PM Tony Blär anklagades för fumla med farligheter.

OnT anal ys: Israel, kommer väderyällah. PM Bibi Nettan vill ha Hare dim ( di ultraortodoXXa med tinninglockar och svart fedora) fortsatt med på sin bandvagn. Då duger inte vara svensk softpotatis och låta udda vara jäm[n]t i humanitetens och fredsrörelsens namn.
2024-04-15, 10:57
Medlem
Citat:
Vad jag tror:

Det iranska angreppet var utformat för att ligga precis under tröskeln för vad som automatiskt skulle dra i gång en israelisk vedergällning samma natt. Därför undvek man nogsamt civila mål, samt avstod från att låta Hizbollah delta i "operationen". Angreppet var f.ö. anpassat på ett sätt som utvecklats av ryssarna i deras terrorangrepp mot Ukraina. Det som skilde det iranska angreppet från de ryska är dock att det genom sin fokusering på militära mål INTE var ett terrorangrepp, utan en klassisk krigshandling. När ryssarna sätter ihop sådana här "strike packages" (koordinering av drönare, kryssningsrobotar och ballistiska robotar) är målen alltid civila. En annan skillnad mot de ryska angreppen var formatet: Ryssarna har aldrig någonsin utfört ett lika storskaligt angrepp (ca 320 drönare och robotar).

Men i övrigt följde det hela en rysk doktrin i det att drönare och robotar avfyrades vid skilda tidpunkter för att nå sina mål vid ungefär samma tidpunkt. Tyngdpunkten ligger därvidlag på att just de ballistiska robotarna - i Irans fall Edmad och Ghadr-110 med 750 kg stridsspetsar - ska komma igenom luftförsvaret. Här i tråden har det framkommit teorier om att drönare (och kanske kryssningsrobotar) användes för att "överbelasta" det israeliska luftförsvaret, och detta var nog också fallet. Dock blev det ingen framgång - ingen överbelastning ägde rum.

När det gäller Ukraina har luftförsvaret i snitt lyckats plocka ned 46 procent av de ballistiska robotarna i ett ryskt "strike package", men i fallet Israel lyckades man få en utslagningsprocent på hela 94 procent (sju av 124 kom igenom). Israel har givetvis ett mycket mer effektivt luftförsvar än Ukraina, samt viss hjälp från den amerikanska flottans Aegisutrustade kryssare och jagare, men att över 90 procent av de ballistiska robotarna som avfyrades i denna jättelika salva trots allt plockades ned, torde ha kommit som en otrevlig överraskning för iranierna. Den israeliska modellen för att hantera iraniernas "strike package" var att låta luftburna sensorer följa drönare och kryssningsrobotar och låta flygstridskrafter ta hand om dessa hot och därefter ha fältet fritt för Iron Dome, David's Sling och Arrow (och allt vad det heter) att koncentrera sig på de ballistiska robotarna. Allt detta blev en framgång.

Synpunkter har förts fram i tråden om att iraniernas angrepp skulle vara en underrättelseoperation för att avslöja det israeliska luftförsvarets struktur, men detta är knappast sannolikt. Om de israeliska förmågorna hade bestått av fasta installationer, så hade det funnits en poäng med detta, men eftersom Iron Dome består av mobila enheter och sensorkapaciteten till stora delar är luft- och sjöburen så finns det ingen "struktur" att upptäcka. Allt flyttar på sig. Däremot har väl iranierna fått en uppfattning om det israeliska luftförsvarets vördnadsbjudande kapacitet.

Vad jag anser bör göras:

Allt det här har ju skett i Mellanöstern och då bör man slå tillbaka hårt, annars tappar man ansiktet och inbjuder motståndaren till ytterligare våldsanvändning. Ett motslag bör konstrueras för att förnedra motståndaren, mer än att skada hans faktiska militära kapacitet.

Iran var tvungna att utföra detta angrepp eftersom regimen förlorade ansiktet inför hemmaopinionen då Donald Trump lät lönnmörda det iranska revolutionsgardets chef Qassem Soleimani, 2020, och ingen vedergällning skedde. Nu måste man alltså göra något efter det förnedrande angreppet mot Revolutionsgardets stab på konsulatet i Damaskus. Iranierna har dock skräddarsytt det hela för att mnimera risken för en israelisk vedergällning och hoppas därvidlag på att det internationella samfundet ska sätta press på Israel att inte göra något. Just av dessa skäl MÅSTE Israel hämnas. Givetvis måste civila dödsoffer undvikas, men Israel måste visa Iran och alla i Mellanöstern att DERAS vapen kommer igenom fiendens luftförsvar. Hade jag suttit i Israels generalstab, så hade jag föreslagit ett större angrepp på iranska flygbaser, fabriker för drönar- och robottillverkning, samt revolutionsgardets högkvarter. Jag skulle ha givit den israeliska flottan uppdraget att leda vedergällningen genom salvor av kryssningsrobotar avfyrade strax utanför den iranska kusten från mina ubåtar av Dolphin 2-klass. Detta skulle också visa att Iran skulle vara försvarslöst om nu stridsspetsarna skulle bytas ut mot kärnvapenbestyckade motsvarigheter någon gång i framtiden.

Go Navy!

Dina hjärnceller klarar av att räkna ut att Iran beräknat utgången. Men om NI begår ett sâdant misstag kommer Iran att attackera Europa. Det kallas självförsvar.
I nuvarande läge kommer det inte bli en lönsam räkning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in