2024-04-15, 10:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men inflationen behöver inte påverka speciellt mycket i vissa fall.
Låt oss säga att jag har fyra miljoner på banken innan inflationen drog igång.
Nu två år senare så ska jag köpa ett hus som kostar fyra miljoner. Samma hus kostade fyra miljoner även för två år sen innan inflationen.
Trots att mina pengar blivit realt mindre värda så köper jag på samma marknad. Så i det fallet har det ingen betydelse.
I vekligheten så har mina 4 miljoner vuxit på bankkontot till 4,2 miljoner bara på bankränta.
Huset som kostade 4 miljoner kostar nu 3,5 miljoner p.g.a höjda räntor=sänkta priser.
Så mina pengar på banken har helt plötsligt blivit värda 700.000 (minus inflationen)mer än för två år sen. Det är rätt bra avkastning på två år.
Problemet är att varor och tjänster i övrigt har stigit rejält i pris generellt.
Citera
2024-04-15, 11:16
Medlem
rotebro-hasses avatar
Kommer bostadspriserna fortsatt att sjunka i sthlm i vår?

Även efter en räntesäkning i maj (spekuleras att riksbanken tänker sänka styrräntan då)
Citera
2024-04-15, 13:29
Medlem
Ja kommer sjunka kraftigt nu efter första vårrusningen.
Citera
2024-04-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att varor och tjänster i övrigt har stigit rejält i pris generellt.
Så är det men det tar lång tid innan de prishöjninngarna har ätit upp de 700.000 som jag sparat enligt mitt exempel. Säkert 10 år + ev avkastning på de 700.000 under de 10 åren.
Citera
2024-04-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Kommer bostadspriserna fortsatt att sjunka i sthlm i vår?

Även efter en räntesäkning i maj (spekuleras att riksbanken tänker sänka styrräntan då)
Nej, de är på väg upp sen några månader och givetvis kommer det sakta gå upp om inget händer i världen som vi inte vet.
Räntan går ner, börsen går bra, lönerna ökar, inflationen är på rätt nuvå. Ganska givet att botten är passerad och priserna går upp.
Men givetvis kan yttre faktoret ändra på det.
Citera
2024-04-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja det är väl det som i stort sett alla bedömare är eniga om kommer att hända? Så vitt jag känner till så har de flesta banker redan påbörjat en blygsam sänkning, och det finns ingen som tror annat än att det kommer att bli fler.

Har din bank höjt räntan?
Det kan vara bra med lite optimism för bolånetorskarna nu när räntorna stiger igen...
Citera
2024-04-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Det kan vara bra med lite optimism för bolånetorskarna nu när räntorna stiger igen...
Stiger räntorna?
Citera
2024-04-15, 14:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så är det men det tar lång tid innan de prishöjninngarna har ätit upp de 700.000 som jag sparat enligt mitt exempel. Säkert 10 år + ev avkastning på de 700.000 under de 10 åren.
Men snälla rara, även om du köper huset för 3,5 milj så är värdet fortfarande nominellt. Du har samma reala värdetapp procentuellt på 1 kr som på 3,5 eller 4,2 milj.
Dina inbesparade 700.000 kr drabbas även de av inflationens urgröpning av köpkraften i den mån du har dom kontant. I de flesta fall handlar det snarare om 700.000 kr som köparen slipper att låna upp.
Citera
2024-04-15, 14:21
Medlem
Citat:
Stiger räntorna?
Jag tror att det är en bubbla som kommer spricka inom kort, men jag har inte sett några tecken på detta ännu så länge i alla fall.. Men om den spricker och vi får se ett prisfall under året eller nästa år lär väl bli intressant … (Eller kanske till våren) Om man tittar historiskt ser priserna ut ligga kvar där de ligger idag fram tills 2025-2026 ungefär då inflationen tar fart ordentligt.…(Och sen blir ju räntan högre än vad folk vill betala)...
Senast redigerad av Goran57 2024-04-15 kl. 14:24.
Citera
2024-04-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men snälla rara, även om du köper huset för 3,5 milj så är värdet fortfarande nominellt. Du har samma reala värdetapp procentuellt på 1 kr som på 3,5 eller 4,2 milj.
Dina inbesparade 700.000 kr drabbas även de av inflationens urgröpning av köpkraften i den mån du har dom kontant. I de flesta fall handlar det snarare om 700.000 kr som köparen slipper att låna upp.
Jo, men jag har ju samtidigt köpt en vara (huset) till billigare pris tack vare inflationen.
Citera
2024-04-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Jag tror att det är en bubbla som kommer spricka inom kort, men jag har inte sett några tecken på detta ännu så länge i alla fall.. Men om den spricker och vi får se ett prisfall under året eller nästa år lär väl bli intressant … (Eller kanske till våren) Om man tittar historiskt ser priserna ut ligga kvar där de ligger idag fram tills 2025-2026 ungefär då inflationen tar fart ordentligt.…(Och sen blir ju räntan högre än vad folk vill betala)...
Ok, du killgissar på samma sätt som alla andra. Vi får väl se. Just nu verkar priserna stiga och ev. sänks räntorna.
Citera
2024-04-15, 19:27
Medlem
brianmolkos avatar
Hade inte priserna varit mycket högre vid ett större utbud, nu, känns ju eller har Sthlm typ samma utbud som en mindre stad hade förr...
Storstadskänsla bortblåst
Senast redigerad av brianmolko 2024-04-15 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in