Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Floskler och nonsens.
Varför det?
Den man älskar agar man, eller vad?
"För att någon skrivit något, så ska man göra det." Eller vad? Är det en bra regel?
Det är ett vanligt grundlöst påstående.
Njae.
Så i vanlig ordning i slutänden ett ickesvar.
I detta mörker kommer nu Jesus som världens ljus. Han lovar dem som följer honom att de inte skall behöva treva sig fram i mörkret. De skall ”äga livets ljus”. ”Livet var människornas ljus” hette det i prologen (1:4). Livet är Guds liv, det som vi fått del i, det som alltid är en lycka, om man lever det så som meningen var: i gemenskap med Gud. Och det blir möjligt när man följer Jesus.
På detta löfte svarar judarna med den vanliga invändningen: Jesus talar i egen sak. Detta är orimliga och obevisade anspråk. Jesus svarar, att visst talar han i egen sak. Men bakom honom står Gud. Det är just det avgörande och enastående med Jesu person och hans verk. Han har kommit från Gud och han skall vända tillbaka till honom för att fortsätta sitt verk. Det förstår inte judarna. De dömer ”på människors vis” alltså enbart utifrån det som man kan konstatera som yttre fakta, åtkomliga med våra yttre sinnen och våra mätinstrument. Men här är fråga om en helt annan verklighet. Också den kan man lära känna, men bara genom att öppna sig för Gud, och det kan bara ske i tro och lydnad. Här finns två vittnen, säger Jesus. Fadern själv har vittnat i sin skapelse och sitt ord, och Jesus talar på hans vägnar.
Du väljer att tro på ditt av nån anledning. Det absurda tror du på.
Jag har tagit reda på sanningen. Kärlekens sanning. Jag har fått ihop det. Nu måste jag bara "vara ordets görare" efter förmåga.
Vilken underbar värld. Vilken underbar Gud som gör slut på djävulens verk. Vi får förlåtelse för all synd. Det tas bort i Jesus.
Allt är bra. Det finns frihet och liv. Över all död och elände som du ser.
Djävulen försöker spela fula spratt. Det finns så lite tro så människor tror de måste göra alla möjliga tilltag för de tror olika. Andra hänger på.
Jag skiter i.