2024-04-15, 10:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Demoner, och deras ledare Satan, är, i likhet med dig, motståndare till Gud och frälsningen.
Vilka demoner? Var är de? Hur vet du att det är demoner?
Det är som att du skippar det steget varje gång.
Kom igen nu, försök förklara dina gigantiska antaganden någon gång.

Satan är ju del i samma saga som Gud, så det är ju du som hanterar sånt, så det får stå för dig.
Citera
2024-04-15, 10:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Gud är kärlek.
Gud är mäktig att bevara.
Gud är livet.
Floskler och nonsens.
Citat:
Vi ska älska Gud över allt annat.
Varför det?

Citat:
Vi älskar för att Gud älskar oss först. Inte för att vi har älskat honom.
Den man älskar agar man, eller vad?

Citat:
Matteusevangeliet 22:36-40 SFB98
"Mästare, vilket är det största budet i lagen?" Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd." Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: "Du skall älska din nästa som dig själv." På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."
"För att någon skrivit något, så ska man göra det." Eller vad? Är det en bra regel?

Citat:
Det är lite ett mysterium fortfarande för mig. Men Gud skapade människan.
Det är ett vanligt grundlöst påstående.
Citat:
Jesus är Sonen tillika Gud.
Sanningen och Livet.
Är han vägen?
Njae.

Citat:
Vilken nytta? Det får du ta reda på själv.
Så i vanlig ordning i slutänden ett ickesvar.
Citera
2024-04-15, 10:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det önskar han inte men vi måste dö.
Om han inte önskade det hade vi väl inte dött? Det var väl han som dömde oss till det?
Gör inte han reglerna?
Citera
2024-04-15, 10:50
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Floskler och nonsens.
Varför det?

Den man älskar agar man, eller vad?

"För att någon skrivit något, så ska man göra det." Eller vad? Är det en bra regel?

Det är ett vanligt grundlöst påstående.
Njae.

Så i vanlig ordning i slutänden ett ickesvar.
I detta mörker kommer nu Jesus som världens ljus. Han lovar dem som följer honom att de inte skall behöva treva sig fram i mörkret. De skall ”äga livets ljus”. ”Livet var människornas ljus” hette det i prologen (1:4). Livet är Guds liv, det som vi fått del i, det som alltid är en lycka, om man lever det så som meningen var: i gemenskap med Gud. Och det blir möjligt när man följer Jesus.

På detta löfte svarar judarna med den vanliga invändningen: Jesus talar i egen sak. Detta är orimliga och obevisade anspråk. Jesus svarar, att visst talar han i egen sak. Men bakom honom står Gud. Det är just det avgörande och enastående med Jesu person och hans verk. Han har kommit från Gud och han skall vända tillbaka till honom för att fortsätta sitt verk. Det förstår inte judarna. De dömer ”på människors vis” alltså enbart utifrån det som man kan konstatera som yttre fakta, åtkomliga med våra yttre sinnen och våra mätinstrument. Men här är fråga om en helt annan verklighet. Också den kan man lära känna, men bara genom att öppna sig för Gud, och det kan bara ske i tro och lydnad. Här finns två vittnen, säger Jesus. Fadern själv har vittnat i sin skapelse och sitt ord, och Jesus talar på hans vägnar.

Du väljer att tro på ditt av nån anledning. Det absurda tror du på.

Jag har tagit reda på sanningen. Kärlekens sanning. Jag har fått ihop det. Nu måste jag bara "vara ordets görare" efter förmåga.

Vilken underbar värld. Vilken underbar Gud som gör slut på djävulens verk. Vi får förlåtelse för all synd. Det tas bort i Jesus.

Allt är bra. Det finns frihet och liv. Över all död och elände som du ser.

Djävulen försöker spela fula spratt. Det finns så lite tro så människor tror de måste göra alla möjliga tilltag för de tror olika. Andra hänger på.

Jag skiter i.
Citera
2024-04-15, 10:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Om han inte önskade det hade vi väl inte dött? Det var väl han som dömde oss till det?
Gör inte han reglerna?
Det är skillnad på att önska och att vilja. På jorden är vi dödliga men vår själ kan bara Gud förgöra. Och det ligger såpass mycket i berättelsen om döden och kunskapens frukt att den i kombination med mänskligt oförstånd och okynne ska utvecklas till en oerhört dödlig vedermöda.

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg

Ty då skall det bliva 'en stor vedermöda, vars like icke har förekommit allt ifrån världens begynnelse intill nu', ej heller någonsin skall förekomma. Och om den tiden icke bleve förkortad, så skulle intet kött bliva frälst; men för de utvaldas skull skall den tiden bliva förkortad. — Matteus 24:21-22
Citera
2024-04-15, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barachiel
Varför ska han bajsa på honom? Varför tror du det?

Högmod går före fall.

Hjärtats högmod går före fall, ödmjukhet föregår ära. Den som svarar innan han lyssnat, handlar dåraktigt och skamligt.
Citera
2024-04-15, 13:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Läsförståelse är tydligen inte din starka sida heller.
Varifrån fick du tanken att jag skulle ha tanken att Bibeln skulle vara ofelbar? Inte från något som jag skrivit i alla fall, så det måste alltså vara ytterligare ett av dina fantasifoster. Tröttnar du aldrig på att leva i en egen fantasivärld?

Hur skulle det vara om du faktiskt visade att du kan argumentera? Eller är det för svårt för dig eftersom det skulle kräva att du skulle försöka hitta på belägg för dina lögner?
Du angrep översättningar, argumenterade inte mot den hebreiska grundtexten
Citera
2024-04-15, 13:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
I detta mörker kommer nu Jesus som världens ljus. Han lovar dem som följer honom att de inte skall behöva treva sig fram i mörkret. De skall ”äga livets ljus”. ”Livet var människornas ljus” hette det i prologen (1:4). Livet är Guds liv, det som vi fått del i, det som alltid är en lycka, om man lever det så som meningen var: i gemenskap med Gud. Och det blir möjligt när man följer Jesus.

På detta löfte svarar judarna med den vanliga invändningen: Jesus talar i egen sak. Detta är orimliga och obevisade anspråk. Jesus svarar, att visst talar han i egen sak. Men bakom honom står Gud. Det är just det avgörande och enastående med Jesu person och hans verk. Han har kommit från Gud och han skall vända tillbaka till honom för att fortsätta sitt verk. Det förstår inte judarna. De dömer ”på människors vis” alltså enbart utifrån det som man kan konstatera som yttre fakta, åtkomliga med våra yttre sinnen och våra mätinstrument. Men här är fråga om en helt annan verklighet. Också den kan man lära känna, men bara genom att öppna sig för Gud, och det kan bara ske i tro och lydnad. Här finns två vittnen, säger Jesus. Fadern själv har vittnat i sin skapelse och sitt ord, och Jesus talar på hans vägnar.

Du väljer att tro på ditt av nån anledning. Det absurda tror du på.

Jag har tagit reda på sanningen. Kärlekens sanning. Jag har fått ihop det. Nu måste jag bara "vara ordets görare" efter förmåga.

Vilken underbar värld. Vilken underbar Gud som gör slut på djävulens verk. Vi får förlåtelse för all synd. Det tas bort i Jesus.

Allt är bra. Det finns frihet och liv. Över all död och elände som du ser.

Djävulen försöker spela fula spratt. Det finns så lite tro så människor tror de måste göra alla möjliga tilltag för de tror olika. Andra hänger på.

Jag skiter i.
tjena balloonie
Citera
2024-04-15, 13:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vilka demoner? Var är de? Hur vet du att det är demoner?
Det är som att du skippar det steget varje gång.
Kom igen nu, försök förklara dina gigantiska antaganden någon gång.

Satan är ju del i samma saga som Gud, så det är ju du som hanterar sånt, så det får stå för dig.
Fast som Satans barn lyder du hans plan, och han säger "jag vill jobba i det tysta, fattar ni?"
Citera
2024-04-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud är den som alltid har funnits och som givit dig gåvan att finnas till och som låter dig uppleva en tillvaro på jorden. Han är också den ende som kan utsläcka din möjlighet att finnas till och han låter inte din jordiska kropp dö förrän då han bestämmer det.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. -- Säljas icke två sparvar för en skärv? Och icke en av dem faller till jorden utan eder Faders vilja. — Matteus 10:28-29

Guds rike finns i en övre värld inom oss, medan i vår undre värld är Satan furste.

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. — Johannes 8:44

Jesus lät sig födas och dödas för att ge oss ett budskap om vår världs förgänglighet och om Guds vilja med oss människor.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, ej heller skall man kunna säga: 'Se här är det', eller: 'Där är det.' Ty se, Guds rike är invärtes i eder.» — Lukas 17:20-21
Rent skitsnack från ngn som har skrivit en bok. Bra fantasi!
Gud finns inte!
Citera
2024-04-15, 13:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och du kan alltså fortfarande inte komma med belägg för ditt eget påstående?

Det var alltså bara en ren lögn, eftersom det enklaste för att täppa igen truten på den där tröttsamma och envetna ateisten naturligtvis skulle vara att helt enkelt visa att du hade rätt och alltså inte alls ljög friskt.

Men det har du alltså inte kunnat göra, vilket automatiskt blir till ytterligare en mycket god anledning att inte tro på Gud, om man blir som du om man tror på Gud.

Och ytterligare en lögn är att du påstår att jag skulle tala om paradiset som om det vore en plats på jorden man kan besöka idag. Tröttnar du aldrig på att ljuga?

Jag skrev tydligt "Ett annat exempel bland många är den flod som nämns skulle ha flödat från Eden."

Hur fick du det till att jag skulle påstå att Eden finns kvar och att denna flod flödar fortfarande och går att besöka idag? Är du så dålig på grammatik?

Sedan beskrev jag vad Bibeln själv påstod om att denna flod på den tiden delade upp sig i fyra flodarmar och sedan skrev jag om var Bibeln själv påstod att dessa fyra flodarmar skulle ha flutit fram.

Enligt Bibeln själv var den sistnämnda flodarmen Eufrat (ett känt namn) och Bibelforskarna är eniga om att den näst sist nämnda syftar på Tigris och att den andra som nämndes skulle flyta omkring det gamla riket Nubia, som alltså idag motsvarar Egypten/Etiopien/Sudan. Den förstnämnda påstås ha flutit runt hela landet Havila, men var det ligger har Bibelforskarna inte kunnat enas om.

Det jag påpekade var att det är väldigt konstigt att en flod som skulle ha samma utgångspunkt som Eufrat och Tigris skulle kunna ha flutit fram i riket Nubia, men man måste kanske ha en väldigt plastisk fantasi för att kunna vara en strikt Bibeltroende (eller så kanske det även fungerar med en mycket dålig läsförståelse).
så här jobbar din hubbard-hjärna: "jag vet inte var paradiset låg. Alltså har Bibeln fel"
Citera
2024-04-15, 13:14
Medlem
Citat:
Gud är kärlek.
Gud är mäktig att bevara.
Gud är livet.
Vi ska älska Gud över allt annat.

Vi älskar för att Gud älskar oss först. Inte för att vi har älskat honom.

Matteusevangeliet 22:36-40 SFB98
"Mästare, vilket är det största budet i lagen?" Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd." Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: "Du skall älska din nästa som dig själv." På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."

Det är lite ett mysterium fortfarande för mig. Men Gud skapade människan.
Jesus är Sonen tillika Gud.
Sanningen och Livet.
Är han vägen?

Vilken nytta? Det får du ta reda på själv.
Gud skapade människan? Enligt vem då?
Gud uppfyller ingen nytta alls!
Skapar oro i världen!
Sunt förnuft och vänlighet är det som behövs!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in