Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-14, 13:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det du länkar till har vi redan diskuterat. ni är experter på att slänga upp konstiga bilder som inte stämmer med normala data.
Nej, det har inte varit någon diskussion från er sida - det enda ni kommit med är nonsens och personangrepp. Som vanligt. Ni kan uppenbarligen inte bättre.

Förklara nu vad du menar med ”som inte stämmer med normala data”. (Men jag tror inte du kan ge någon meningsfull förklaring.)
Citera
2024-04-14, 14:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är precis det vi gör med våra utsläpp! Vi "behandlar" hela jorden i ett gigantiskt experiment med oklart resultat men där det mesta tyder på att konsekvenserna blir förödande.

Vilka »vi«. Det finns inget »vi«. Det finns en elit (som vill ha makt), en stor grupp följare (som tror sig vinna på att vara till lags eller inte fattar något) och en grupp som ser bristerna. Konsensusdirigerad forskning har aldrig lett till något bra.

Vad är ett »planetariskt nödläge« och hur agerar man i ett sådant? Är det ett »planetariskt nödläge«?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det har inte varit någon diskussion från er sida - det enda ni kommit med är nonsens och personangrepp. Som vanligt. Ni kan uppenbarligen inte bättre.

Förklara nu vad du menar med ”[i]som inte stämmer med normala data[/I]”. (Men jag tror inte du kan ge någon meningsfull förklaring.)

»Normala data« betyder väl utvald data ur en större mängd där det som inte stödjer ansatsen kastas. Med andra ord »körbärsplockning«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2024-04-14 kl. 15:02.
Citera
2024-04-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Vet inte hur SMHI tar fram statistiken för "Hur var vädret?".

SMHI räknar med sin definition av meteorologisk vinter (jag har kontrollräknat). Här bekräftas det att SLU använder samma definition. De måste ha räknat väldigt fel.

Citat:
Daniel Stjärna [00:17:11] Hjalmar Laudon, är vintern på väg bort?

Hjalmar Laudon [00:17:16] Den snöfria zonen kryper sig ju längre och längre upp för varje
år i Alperna till exempel. Det märks ju här också. Det här är ett globalt fenomen, det märks
här genom att vi får kortare vintrar. Kruxet är när det är vinter... Det är svårt att definiera
vad en vinter är. SMHI har en typ av definition som utgår ifrån att det är ett visst antal
dagar i rad som måste ha en medeldygnstemperatur som understiger noll grader. Tittar vi
på den då har vi tappat 57 dagar på 40 år här.

Daniel Stjärna [00:17:53] Här? Där vi är just nu?

Hjalmar Laudon [00:17:55] Ja, här. 57 dagar kortare vinter har vi enligt den definitionen.

Daniel Stjärna [00:18:00] Sen när då?

Hjalmar Laudon [00:18:01] Sen 80-talet

Den första datafilen för SLU:s station Hygget på Svartberget har dygnsmedel i kolumn 3, medan resten har dygnsmedel i kolumn 2. Om man missar detta och läser in kolumn 3 från samtliga filer får man dygnsmedel fram till 2015, och därefter dygnsmaximum och följaktligen mycket kortare vintrar. Jag råkade göra det och fick då ett resultat som är förenligt med det som rapporterats i media. Det är väl en rimlig förklaring till SLU:s sensationella fynd.

Animering: https://ibb.co/f4wmKjs
Senast redigerad av casefold 2024-04-14 kl. 16:26. Anledning: förtydligande
Citera
2024-04-14, 17:08
Medlem
Citat:
Förklara nu vad du menar med ”som inte stämmer med normala data”. (Men jag tror inte du kan ge någon meningsfull förklaring.)
Vad sägs om data med källhänvisning snarare än en länk till en bild utan förklaring? Så man i alla fall kan bedöma vad det handlar om.
Citera
2024-04-14, 22:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
SMHI räknar med sin definition av meteorologisk vinter (jag har kontrollräknat). Här bekräftas det att SLU använder samma definition. De måste ha räknat väldigt fel.

Den första datafilen för SLU:s station Hygget på Svartberget har dygnsmedel i kolumn 3, medan resten har dygnsmedel i kolumn 2. Om man missar detta och läser in kolumn 3 från samtliga filer får man dygnsmedel fram till 2015, och därefter dygnsmaximum och följaktligen mycket kortare vintrar. Jag råkade göra det och fick då ett resultat som är förenligt med det som rapporterats i media. Det är väl en rimlig förklaring till SLU:s sensationella fynd.

Här är podden som manuskriptet avser:
Skogen & Människan – ny podd från SLU
https://student.slu.se/sw-nyheter/2024/3/skogen--manniskan--ny-podd-fran-slu/

Inledningen är dramatisk:
Speakerröst [00:00:17] Vintern såsom vi känner den är hotad. Glöm knarrande steg i ett vitt landskap. Sjöisar som sjunger under skridskorna. Glöm snögrottor och snögubbar. Att susa ner för en backe med glid under fötterna.
Det görs stor sak av att vintern blivit mycket kortare. Kan allt det här bara bero på feltolkning av data? Det hela är onekligen mycket märkligt.
Citera
2024-04-14, 22:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad sägs om data med källhänvisning snarare än en länk till en bild utan förklaring? Så man i alla fall kan bedöma vad det handlar om.
Det finns tydliga källor i det som jag citerar i mitt inlägg. Förklara nu vad du menar med ”som inte stämmer med normala data”. (Men jag tror inte du kan ge någon meningsfull förklaring.) Detta är inlägget jag citerade:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Vidare, det här med Vindeln visar ju att det finns fog för att ifrågasätta klimatvetenskapen. Här står uppenbart uppgifter från SLU och SMHI mot varandra.

Tillägg:
Vill även påminna om följande skrivelse från 2004 från Max Planck-sällskapet som tidigare varit upp i tråden:
The Sun is more active now than over the last 8000 years
https://www.mpg.de/research/sun-activity-high
Senast redigerad av Totius 2024-04-14 kl. 23:14. Anledning: Tillägg
Citera
2024-04-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold

Bra grävt av dig! Väldigt intressant, extremt pinsamt för SLU att det görs en sånt uppenbar feltolkning och felberäkning. Speciellt när det kavlas ut i SVT och annan media. Två månader kortare vinter..
Eller handlar det om klimataktivism? Mer pengar till forskning?
Citera
2024-04-14, 23:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Bra grävt av dig! Väldigt intressant, extremt pinsamt för SLU att det görs en sånt uppenbar feltolkning och felberäkning. Speciellt när det kavlas ut i SVT och annan media. Två månader kortare vinter..
Eller handlar det om klimataktivism? Mer pengar till forskning?
Ja, det är fantastiskt bra grävt av casefold.
Men kan vi missa något? MrArtur har ju skrivit såhär när det gäller data från SLU och SMHI: ”Det finns ingen motsägelse mellan dessa.”
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, jag menar att det kan vara helt riktigt, det som står i ditt inlägg. Och samtidigt kan länken till smhi som casefold postade också vara helt riktig. Det finns ingen motsägelse mellan dessa. Vilket alla som förstår vad jag skrev, förstår.
Men hur skulle det rimligen kunna stämma? Jag förstår det inte.
Citera
2024-04-15, 05:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men hur skulle det rimligen kunna stämma? Jag förstår det inte.
När har någon någonsin lyckats lära dig något, i denna tråd?

Jag menar det när jag skrev att du och andra förnekare motarbetar er egen utveckling.

Det är inte lönt att förklara för de som gör allt för att motarbeta sin egen förståelse. Jag ser inte vitsen.
Citera
2024-04-15, 08:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]

Jag menar det [...]

Förklara hur du menar att 10 dagar och 58 dagar kortare vinter bägge kan vara sanna samtidigt. (Det övriga i ditt inlägg är så dumt och OT att jag inte bemöter det.)
Citera
2024-04-15, 09:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Förklara hur du menar att 10 dagar och 58 dagar kortare vinter bägge kan vara sanna samtidigt. (Det övriga i ditt inlägg är så dumt och OT att jag inte bemöter det.)
Förklara har jag gjort. Förklara så att du förstår är inte möjligt. Åtminstone är det inget jag någonsin lyckats med. Så jag kan tyvärr inte åstadkomma det du efterfrågar här. Anledningen till detta finns i det du klippte bort i mitt svar som du tyckte var dumt.

Citat:
När har någon någonsin lyckats lära dig något, i denna tråd?

Jag menar det när jag skrev att du och andra förnekare motarbetar er egen utveckling.

Det är inte lönt att förklara för de som gör allt för att motarbeta sin egen förståelse. Jag ser inte vitsen.

Det är alltså mig du behöver övertyga att du är värd vidare förklaringar.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-15 kl. 09:04.
Citera
2024-04-15, 09:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Förklara har jag gjort. Förklara så att du förstår är inte möjligt. Åtminstone är det inget jag någonsin lyckats med. Så jag kan tyvärr inte åstadkomma det du efterfrågar här. Anledningen till detta finns i det du klippte bort i mitt svar som du tyckte var dumt.

Det är alltså mig du behöver övertyga att du är värd vidare förklaringar.
Du behöver givetvis förklara ditt påstående för de som läser tråden. Du har påstått följande om data för Vindeln från SLU och SMHI: ”Det finns ingen motsägelse mellan dessa.”

Förklara hur du menar att 10 dagar och 58 dagar kortare vinter bägge kan vara sanna samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in