Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-07, 14:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
En fråga till: Om Annika och Weine hade delad vårdnad - varför var det då Weine och Eva som fick bo med bröderna på utredningshem och övervakas dygnet runt i flera år, men inte Annika? Nån måste ju ha angett Weine eftersom han till och med blev misstänkt. Vem kan ha haft anledning att ange honom är ju frågan då.
Finns nog ingen som "angett " Weine, det var Rolf Sandberg som hade problem med att Kevin hittades en bit ifrån den där bryggan där man trodde han blivit dödad. Robin hade ju på ett eller flera fantasifulla sätt berättat hur det gått till, ibland var den någon som böttat honom i vattnet, ibland var det en görvass kiniv i magen etc och att det var vid bryggan det hänt. Rolf misstänkte att någon vuxen hade hjälpt till med att flytta kroppen, han hade till och med haffat Weine på en parkering för att tvinga fram ett erkännande.

När man inte hittade någon sådan vuxen så satsade man på att barnen trots allt på något sätt på egen hand forslat kroppen. Till och med deras egen tekniker ansåg dock det som befängt, "de skulle aldrig klarat av det" sa han i dokumentären. Det här var ganska tidigt i dokumentären, jag fick intrycket att han i det skedet fortfarande trodde att bröderna var skyldiga och att de hade haft flytthjälp, typ Weine då. Teknikern verkade nästan stolt över sina insatser och berättade om en "käpp" som varit extra intressant. "Vi hittade en del fingeravtryck på den men det matchade inte någons, inte brödernas heller". (Den nya utredningen kom fram till att Kevin dödades med stor sannolikhet på samma plats där han hittades och att käppen eller pinnen inte hade något med Kevins död att göra).

Men visst spelade man ut föräldrarna mot varandra under utredningen där Weine ansågs som den minst samarbetsvillige.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-04-07 kl. 15:30.
Citera
2024-04-07, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Finns nog ingen som "angett " Weine, det var Rolf Sandberg som hade problem med att Kevin hittades en bit ifrån den där bryggan där man trodde han blivit dödad. Robin hade ju på ett eller flera fantasifulla sätt berättat hur det gått till, ibland var den någon som böttat honom i vattnet, ibland var det en görvass kiniv i magen etc och att det var vid bryggan det hänt. Rolf misstänkte att någon vuxen hade hjälpt till med att flytta kroppen, han hade till och med haffat Weine på en parkering för att tvinga fram ett erkännande.

När man inte hittade någon sådan vuxen så satsade man på att barnen trots allt på något sätt på egen hand forslat kroppen. Till och med deras egen tekniker ansåg dock det som befängt, "de skulle aldrig klarat av det" sa han i dokumentären. Det här var ganska tidigt i dokumentären, jag fick intrycket att han i det skedet fortfarande trodde att bröderna var skyldiga och att de hade haft flytthjälp, typ Weine då. Teknikern verkade nästan stolt över sina insatser och berättade om en "käpp" som varit extra intressant. "Vi hittade en del fingeravtryck på den men det matchade inte någons, inte brödernas heller". (Den nya utredningen kom fram till att Kevin dödades med stor sannolikhet på samma plats där han hittades och att käppen eller pinnen inte hade något med Kevins död att göra).

Men visst spelade man ut föräldrarna mot varandra under utredningen där Weine ansågs som den minst samarbetsvillige.

Jag vet allt det där (jag har också sett dokumentären, tänka sig!). Men varför just Weine? Varför skulle just han ha flyttat på Kevin och dragit därifrån? Att han ansågs vara "mindre samarbetsvillig" jämfört med nån annan betyder väl inte att han skulle vara kapabel att göra en sån sak?

Skulle det inte rent teoretiskt vara möjligt att Kevins morfar hittade Kevin nån annanstans, t ex i vattnet, men i panik och förvirring lyfte upp Kevin och ropade på hjälp (pensionärer hade oftast inte mobiltelefoner då) och sen la ner Kevin på lastpallen för göra HLR eller så? Och sen p.g.a chock inte kom ihåg det? Man kan väl hamna i nåt slags chocktillstånd och få minnesluckor? Kan man verkligen veta helt säkert att Kevin verkligen hittades just på lastpallen?

Jag personligen tror absolut INTE att bröderna var iblandade eller ens på plats vid det aktuella tillfället. Men med det sagt så tänker jag att en femåring och en sjuåring inte har koll på vad ordet "lastpall" betyder och kanske inte minns exakt var de lekte nånstans. Om nån vuxen hade använt nåt annat ord, som exempelvis "flotte" eller nåt ord som var bekant för bröderna så hade de kanske berättat om nån lek på "flotten". Kanske sa de "brygga" om allt i trä som ligger vid vatten, som man kan stå på. Kanske var "brygga" det bästa ord de kom på. Kanske brukade de prata om själva badplatsen som "badbryggan" - "Får vi cykla till badbryggan?" - när de menade stranden i allmänhet. Nu tror jag som sagt absolut INTE att bröderna var inblandade eller ens på plats. Men de kanske tänkte på andra tillfällen då de lekt "fiskeleken" exempelvis. En femåring kan omöjligt hålla reda på exakt vilken dag de lekte vilken lek och var de var då och definitivt inte flera veckor efteråt.
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-04-07 kl. 15:58.
Citera
2024-04-07, 18:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag vet allt det där (jag har också sett dokumentären, tänka sig!). Men varför just Weine? Varför skulle just han ha flyttat på Kevin och dragit därifrån? Att han ansågs vara "mindre samarbetsvillig" jämfört med nån annan betyder väl inte att han skulle vara kapabel att göra en sån sak?

Skulle det inte rent teoretiskt vara möjligt att Kevins morfar hittade Kevin nån annanstans, t ex i vattnet, men i panik och förvirring lyfte upp Kevin och ropade på hjälp (pensionärer hade oftast inte mobiltelefoner då) och sen la ner Kevin på lastpallen för göra HLR eller så? Och sen p.g.a chock inte kom ihåg det? Man kan väl hamna i nåt slags chocktillstånd och få minnesluckor? Kan man verkligen veta helt säkert att Kevin verkligen hittades just på lastpallen?

Jag personligen tror absolut INTE att bröderna var iblandade eller ens på plats vid det aktuella tillfället. Men med det sagt så tänker jag att en femåring och en sjuåring inte har koll på vad ordet "lastpall" betyder och kanske inte minns exakt var de lekte nånstans. Om nån vuxen hade använt nåt annat ord, som exempelvis "flotte" eller nåt ord som var bekant för bröderna så hade de kanske berättat om nån lek på "flotten". Kanske sa de "brygga" om allt i trä som ligger vid vatten, som man kan stå på. Kanske var "brygga" det bästa ord de kom på. Kanske brukade de prata om själva badplatsen som "badbryggan" - "Får vi cykla till badbryggan?" - när de menade stranden i allmänhet. Nu tror jag som sagt absolut INTE att bröderna var inblandade eller ens på plats. Men de kanske tänkte på andra tillfällen då de lekt "fiskeleken" exempelvis. En femåring kan omöjligt hålla reda på exakt vilken dag de lekte vilken lek och var de var då och definitivt inte flera veckor efteråt.

Weine skulle enligt polisens teori flyttat Kevins döda kropp efter att hans söner kommit och sagt till honom att Kevin var död. Ingen annan skulle väl haft anledning att hjälpa dem?

Fast Weine hade alibi från den gästande familjen och Eva. Så teorin håller inte om inte alla dessa ljög, vilket är långsökt.

Att Kevin pappa eller morfar skulle dödat Kevin och flyttat kroppen är väl teoretiskt tänkbart eftersom vi har väldigt lite information kring dem. Menar du att sådana saker borde redovisats öppet håller jag med dig, men det är många som anser att sådant skall hemlighållas, även om man vet att mörkläggning och sekretess just riskerar att leda till det justitiemord på två små barn som blev följden.
Citera
2024-04-07, 19:23
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Weine skulle enligt polisens teori flyttat Kevins döda kropp efter att hans söner kommit och sagt till honom att Kevin var död. Ingen annan skulle väl haft anledning att hjälpa dem?

Fast Weine hade alibi från den gästande familjen och Eva. Så teorin håller inte om inte alla dessa ljög, vilket är långsökt.

Att Kevin pappa eller morfar skulle dödat Kevin och flyttat kroppen är väl teoretiskt tänkbart eftersom vi har väldigt lite information kring dem. Menar du att sådana saker borde redovisats öppet håller jag med dig, men det är många som anser att sådant skall hemlighållas, även om man vet att mörkläggning och sekretess just riskerar att leda till det justitiemord på två små barn som blev följden.

Alltså det är förstås jättekänsligt med integritet. Men nu fick två barn sina liv förstörda... Och nu väljer ju fyra av föräldrarna (+ en mormor) att sitta i olika intervjuer och säga att de är så arga på de hemska myndighetspersoner och huuur kunde det hända osv. Då tycker jag att nog man måste kunna prata om problemet från olika håll, även om det är känsligt. Om det är för känsligt för att prata om så bör kanske den här tråden stängas i så fall. Och det är inte jag som tjatar om böcker och föreläsningar hit och dit...

Jag tror på nån av dessa förklaringar:

1. Mest troligt att det var en olycka. Kevin lekte själv eller med andra barn. En lastpall välte över honom eller så fastnade han med cykelhjälm eller tröja och krävdes. Alternativt nåt medfött hjärtfel eller förgiftning (fått i sig nåt av misstag som inte syns på blodprover) så han kvävdes och märken på halsen tillkom när nån försökte dra upp honom ur vattnet eller när nån okunnig försökte göra HLR (eller tidigare på dagen under ett bråk med pinnar), men fortfarande en olycka.

2. Nån utnyttjade Kevin sexuellt och tog stryptag för att han skulle sluta skrika och "av misstag" avled han - det var inte meningen att han skulle dö. Alternativt att gärningsmannen hade ihjäl honom för att han inte skulle kunna skvallra. Kanske var det "13-åringen" eller nån annan - en närstående eller en utomstående. Personen la honom på lastpallen för att det skulle se ut som en olycka eller så var det där övergreppet skedde.

3. Kevin hamnade i bråk med några andra barn, när de lekte på lastpallen, som slogs och puttades och tog stryptag och så dog han "av misstag" - det var inte meningen.

4. Nån närstående var berusad och tappade tålamodet när Kevin inte lyssnade och tog tag i honom alldeles för hårt så att han dog men avsikten var inte att döda honom.

Att två barn skulle ha planerat och utfört ett mord och gömt kroppen och till och med fått hjälp av en förälder - nej, inte en chans.
Citera
2024-04-09, 01:05
Medlem
Citat:

En stor del av varför man drog upp fallet igen för ca 10 år sen var för att alla nu är med på att man kan inte få minnesluckor av chock, så börja inte dra upp det igen fast med ny vinkel.
Citera
2024-04-09, 10:08
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
En stor del av varför man drog upp fallet igen för ca 10 år sen var för att alla nu är med på att man kan inte få minnesluckor av chock, så börja inte dra upp det igen fast med ny vinkel.

Men det är fortfarande bara en person som vet att Kevin hittades just på lastpallen.

Vad tror du hände?
Citera
2024-04-10, 13:50
Citat:
Ursprungligen postat av Dacia123
Jag har läst boken och känner alla parter. Andreas.S skulle ha boken på sitt vis som författare, så visst är den ganska bra ur deras verklighet, men vissa detaljer känner jag inte igen som jag har känt dem och då tänker jag på Pappan till Kevin och Bimamma till bröderna, men det kan vara sant, vad vet jag

Ser att Kevins pappa gett ut flera böcker under årens lopp, om missbruk och psykiatrisk vård bland annat, har du läst dem också och vad tyckte du i så fall? Ska se om de går att få tag i för där kanske det står lite mer om familjesituationen (exempelvis Kevins syskon har kanske ett och annat att säga om det hela...).
Citera
2024-04-14, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Har ingen koll på Andreas Slätt, annat än den viktiga boken om Kevinfallet, men vet att i samband med detta fall finns aktörer vars illgärningar eller "misstag" inte får låta sig skymmas av AS-relaterade saker.

Andreas Slätt är alltså Kevins pappas gamla kompis?! Dessutom boende i samma kommun och födda samma år, kom igen? Och den lilla detaljer glömmer ni att nämna, ni som tjatar om hur bra och viktig boken är? Och samma snubbe har även hjälpt Kevins pappa att skriva flera böcker och det nämner ni inte heller. Alltså ursäkta?
Citera
2024-04-14, 17:34
Citat:
Svenska kyrkan i Falkenberg har bjudit in brödernas familj till en föreläsning i Vinbergs Kyrka tisdag den 30 april kl 09-12.
Du är säkert välkommen dit och träffa dem och ställa dessa frågetecken du har.

Var Kevins pappa och Andreas Slätt kompisar år 1998? Har Andreas Slätt också barn i samma ålder som Kevin och bröderna Karlsson-Dahlén? Kände barnen varandra eller gick i samma skola?
Citera
2024-04-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ser att Kevins pappa gett ut flera böcker under årens lopp, om missbruk och psykiatrisk vård bland annat, har du läst dem också och vad tyckte du i så fall? Ska se om de går att få tag i för där kanske det står lite mer om familjesituationen (exempelvis Kevins syskon har kanske ett och annat att säga om det hela...).

Nej jag har inte läst kevins pappas böcker, de böcker är nog för dyster för min smak.
Citera
2024-04-14, 22:10
Medlem
Citat:
Var Kevins pappa och Andreas Slätt kompisar år 1998? Har Andreas Slätt också barn i samma ålder som Kevin och bröderna Karlsson-Dahlén? Kände barnen varandra eller gick i samma skola?

Nej på alla 3 frågorna
Citera
2024-04-15, 09:07
Citat:
Nej på alla 3 frågorna

Okej så de blev bästisar på äldre dagar? Hur träffades de? Vad jobbar Kevins pappa med förutom musiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in