Citat:
Ursprungligen postat av
yonny
Om Israel ser missilattacken som en stor första-attack så betyder det WW3, kanske.
Let the cooler heads prevail.
Men det är sant att Iran inte anföll med full styrka, utan det skulle vara just ett tit for tat spektakulärt dåd som hämnd (av dagisbarnet) mot att Israel dödade deras toppgeneral.
Självklart spenderar inte ett land all sin ammunition på första attacken.
Men hur som helst, Israel lär knappast se denna attack som någon första attack inför något större. Men Israel har alltid spelat med Mellanöstern-spelregler ("ger du dig på mig kommer jag att fanimej visa dig vem som bestämmer") alltmedan västvärlden förväntar sig att de ska agera enligt västvärldens regler ("om det är en stackars muslim som slår dig beror det på att du och alla med din hudfärg har kollektiv skuld mot muslimer, samt att vi inte har byggt tillräckligt många fritidsgårdar. Men om du bara visar dem lite kärlek kommer de att bli som oss").
Citat:
Ursprungligen postat av
yonny
och Gaza-folkmordet på muslimer, vad jag vet. Vilket är det mest kusliga i denhär diskussionen... Men får återkomma till det imorgon, om världen tillåter dvs finns kvar då - inshallah.
Det har aldrig skett något folkmord på Gaza. Hade Israel velat ha bort palestinierna hade varenda en varit död vid det här laget. Jämför du med andra nyliga krig i Mellanöstern är dödsoffren begränsade. Israels mål är att ha bort Hamas, samt möjligtvis också försöka få palestinier att ta sitt förnuft tillfånga och sluta attackera och istället börja bygga upp sitt land (men eftersom dessa är betydligt mer radikaliserade än folk i t ex Nazityskland någonsin var - kombinerat med låg IQ - kanske Israel anser det lönlöst att ens försöka lära dem något).
Israel har för övrigt en sjujäkla massa jurister som analyserar hur långt de kan gå, så jag tror inte att någon seriös domstol skulle fälla dem för folkmord.