2024-04-15, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej jag skrattar mest åt att Irans mest mobiliserade angrepp under kanske 20 år blev ett fiasko. De körde ett oproportionerligt stort anfall och misslyckades totalt.

Det misslyckades inte. De ville inte orsaka stor skada, utan bara att det skulle vara spektakulärt och förvarnade dessutom så att Israel skulle hinna skjuta ner attacken
2024-04-15, 03:40
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonden555
Det misslyckades inte. De ville inte orsaka stor skada, utan bara att det skulle vara spektakulärt och förvarnade dessutom så att Israel skulle hinna skjuta ner attacken
Om Israel ser missilattacken som en stor första-attack så betyder det WW3, kanske.

Let the cooler heads prevail.

Men det är sant att Iran inte anföll med full styrka, utan det skulle vara just ett tit for tat spektakulärt dåd som hämnd (av dagisbarnet) mot att Israel dödade deras toppgeneral.

och Gaza-folkmordet på muslimer, vad jag vet. Vilket är det mest kusliga i denhär diskussionen... Men får återkomma till det imorgon, om världen tillåter dvs finns kvar då - inshallah.
2024-04-15, 03:54
Medlem
Hur stor är chansen för kärnvapen mot Iran?
2024-04-15, 04:18
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Hur stor är chansen för kärnvapen mot Iran?
Försvinnande liten, om det inte blir en massiv eskalering från båda sidor.
2024-04-15, 04:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Försvinnande liten, om det inte blir en massiv eskalering från båda sidor.

Exakt.

Det är endast samma totala dumhuvuden som tyckte totalt kärnvapenkrig mellan Väst och Ryssland skulle ”vara värt det” i början av Ukrainakonflikten.
Och dom hittar du i stort sett bara på forum som detta och liknande.

I verkligheten är sannolikheten nära 0.
2024-04-15, 04:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vad är det som är läskigt? Att länderna i Mellanöstern äntligen har ledsnat totalt på alla vidriga shekelgoblins?

Iran försökte ju inte ens skada några kroknäsor. De skickade ett litet fyrverkeri för att markera bara. Det var kroknäsan som började.

För någon som har varit och backpackat i båda länderna så blir det annorlunda upplevelse för mig.
Och lägg på det till kriget i Ukraina.

Vi har stormakter inblandade i alla krig både västerländska och de i öst som på olika sätt blandas in. Det är det läskiga.
2024-04-15, 04:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
År 2015 hade Iran 9 medborgare med judisk trosuppfattning. Eftersom detta var officiella siffror så kan vi nog konstatera att Iran hade och har 0 st Judiska invånare

Du kunde inte ha mer fel.
https://eu.usatoday.com/in-depth/news/world/inside-iran/2018/08/29/iran-jewish-population-islamic-state/886790002/
2024-04-15, 04:41
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Källa på att det var 200 robotar? Det är du som påstår något, bevisbördan ligger hos dig.
Iran och Israel påstår detta. Men det duger väl inte för en foliehatt som dig? Du vill väl höra det från några rymdödlor eller Donald Trump?
Det ligger givetvis ingen bevisbörda på mig då hela världens media rapporterar om detta.
Du är nog den mest korkade jag sett i tråden hittills!
Att du gråter över världens största militära fiasko vad gäller robotanfall är ju uppenbart, men det blir inte bättre för att du tramsar.
2024-04-15, 04:43
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Läste nån artikel.precis att israels nota gick på ca 5 miljarder shekel. Vet inte vad idf budgeten ligger på men låt säga att iran utför 50 sånna attacker på nåt år blir det extremt svårt för idf att ha råd att försvara sig

Tydligen är irans nota endast 10% (högst) av det som kostat Israel

Blir svårt att övertyga usa att skicka hundratals miljarder dollar för att försvara israel mot nån enstaka anfall då och då

Känns som iran vet att de redan vunnit detta. Israel har skitit i det blåa skåpet
Ett par såna anfall till och Iran finns inte längre, det fattar du nog?
2024-04-15, 04:56
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Om Israel ser missilattacken som en stor första-attack så betyder det WW3, kanske.

Let the cooler heads prevail.

Men det är sant att Iran inte anföll med full styrka, utan det skulle vara just ett tit for tat spektakulärt dåd som hämnd (av dagisbarnet) mot att Israel dödade deras toppgeneral.

Självklart spenderar inte ett land all sin ammunition på första attacken.

Men hur som helst, Israel lär knappast se denna attack som någon första attack inför något större. Men Israel har alltid spelat med Mellanöstern-spelregler ("ger du dig på mig kommer jag att fanimej visa dig vem som bestämmer") alltmedan västvärlden förväntar sig att de ska agera enligt västvärldens regler ("om det är en stackars muslim som slår dig beror det på att du och alla med din hudfärg har kollektiv skuld mot muslimer, samt att vi inte har byggt tillräckligt många fritidsgårdar. Men om du bara visar dem lite kärlek kommer de att bli som oss").

Citat:
Ursprungligen postat av yonny
och Gaza-folkmordet på muslimer, vad jag vet. Vilket är det mest kusliga i denhär diskussionen... Men får återkomma till det imorgon, om världen tillåter dvs finns kvar då - inshallah.
Det har aldrig skett något folkmord på Gaza. Hade Israel velat ha bort palestinierna hade varenda en varit död vid det här laget. Jämför du med andra nyliga krig i Mellanöstern är dödsoffren begränsade. Israels mål är att ha bort Hamas, samt möjligtvis också försöka få palestinier att ta sitt förnuft tillfånga och sluta attackera och istället börja bygga upp sitt land (men eftersom dessa är betydligt mer radikaliserade än folk i t ex Nazityskland någonsin var - kombinerat med låg IQ - kanske Israel anser det lönlöst att ens försöka lära dem något).

Israel har för övrigt en sjujäkla massa jurister som analyserar hur långt de kan gå, så jag tror inte att någon seriös domstol skulle fälla dem för folkmord.
Senast redigerad av maktspel 2024-04-15 kl. 05:04.
2024-04-15, 05:36
Medlem
Iran verka inte vara de vassaste knivarna i lådan när det gäller de ballistiska robotarna som de försökte
skicka iväg mot Israel, mer än hälften misslyckades att lyfta eller kraschade innan de nådde sina mål.

https://www.wsj.com/livecoverage/israel-iran-strikes-live-coverage/card/many-iranian-missiles-failed-to-launch-or-crashed-before-striking-target-u-s-officials-say-TCd4YP2fi ODhl1t9QDrL
2024-04-15, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Självklart spenderar inte ett land all sin ammunition på första attacken.

Men hur som helst, Israel lär knappast se denna attack som någon första attack inför något större. Men Israel har alltid spelat med Mellanöstern-spelregler ("ger du dig på mig kommer jag att fanimej visa dig vem som bestämmer") alltmedan västvärlden förväntar sig att de ska agera enligt västvärldens regler ("om det är en stackars muslim som slår dig beror det på att du och alla med din hudfärg har kollektiv skuld mot muslimer, samt att vi inte har byggt tillräckligt många fritidsgårdar. Men om du bara visar dem lite kärlek kommer de att bli som oss").

Det har aldrig skett något folkmord på Gaza. Hade Israel velat ha bort palestinierna hade varenda en varit död vid det här laget. Jämför du med andra nyliga krig i Mellanöstern är dödsoffren begränsade. Israels mål är att ha bort Hamas, samt möjligtvis också försöka få palestinier att ta sitt förnuft tillfånga och sluta attackera och istället börja bygga upp sitt land (men eftersom dessa är betydligt mer radikaliserade än folk i t ex Nazityskland någonsin var - kombinerat med låg IQ - kanske Israel anser det lönlöst att ens försöka lära dem något).

Israel har för övrigt en sjujäkla massa jurister som analyserar hur långt de kan gå, så jag tror inte att någon seriös domstol skulle fälla dem för folkmord.
Mindre än 0.2 promille av gazaborna har dödats i senaste bråket. Förmodligen föds det barn snabbare än Israeler dödar gazabor, så cirkusen lär fortsätta några tusen år till därnere.

Men även om de dödade allihop på en vecka, skulle ingen våga kalla det för folkmord när judar är förövare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in