2024-04-15, 00:34
Medlem
BarbaDonkeys avatar
TS verkar vilja dra igång en debatt med heta känslor samt reta upp män.
Men det lyfter verkligen inte, ingen jävel bryr sig nämnvärt.
Låta denna minimala flock kvinnor som hittat "sin grej" radera ut sina egna gener om de vill det, det har de all rätt att göra.
Citera
2024-04-15, 00:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
OM du råkar vara man - har du frågat nån kvinna om HON vill ha det på detta sätt?
Jag önskar svara på det.
Vi kom överens om att hon skulle vara hemma så mycket som möjligt med barnen, var toppen för alla.
Jag skrev över alla dagar jag kunde på henne, och även utöver detta levde vi på min lön.

Nackdelen idag är väl just att hennes pension blir låg, så nu känner hon något av panik inför detta.
Och VILL jobba ganska hårt, inte minst som ett självförverkligande.
Det fanns alltså, i efterhand, konsekvenser för henne, men vi var väldigt överrens då.

Jag skulle gärna se att hon tog det lite lugnare, men hon vill bygga upp ”sitt eget” så att säga.

Jag är väldigt tacksam för den uppoffringen hon gjorde på det sättet när barnen var små dock.
Citera
2024-04-15, 00:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag önskar svara på det.
Vi kom överens om att hon skulle vara hemma så mycket som möjligt med barnen, var toppen för alla.
Jag skrev över alla dagar jag kunde på henne, och även utöver detta levde vi på min lön.

Nackdelen idag är väl just att hennes pension blir låg, så nu känner hon något av panik inför detta.
Och VILL jobba ganska hårt, inte minst som ett självförverkligande.
Det fanns alltså, i efterhand, konsekvenser för henne, men vi var väldigt överrens då.

Jag skulle gärna se att hon tog det lite lugnare, men hon vill bygga upp ”sitt eget” så att säga.

Jag är väldigt tacksam för den uppoffringen hon gjorde på det sättet när barnen var små dock.

Kul att det funkade bra för er men jag tänkte mer på vad kvinnor i allmänhet tycker om detta.

Jag är relativt säker på att kvinnor, liksom män, vill bestämma så mycket som möjligt över sina egna liv. Vissa kvinnor vill ha många barn och vara hemmafruar och andra vill inte det. Det viktiga är att folk får välja själva.
Citera
2024-04-15, 00:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Kul att det funkade bra för er men jag tänkte mer på vad kvinnor i allmänhet tycker om detta.

Jag är relativt säker på att kvinnor, liksom män, vill bestämma så mycket som möjligt över sina egna liv. Vissa kvinnor vill ha många barn och vara hemmafruar och andra vill inte det. Det viktiga är att folk får välja själva.

Ja där håller jag helt med dig.

Det finns ur mitt konservativa synsätt ett problem, dock:
Jag inbillar mig att det är en hel del mammor som SKULLE vilja vara hemma mer, men ekonomin möjliggör inte det.

Så det är lika illa om man VILL, men inte har råd, som om man inte vill vara hemma, utan jobba, men kanske inte ”får” (av en egotrippad man)

Jag vill tillägga att det fanns saker i vanliga livet som jag inte fattade då, det gick i ett, på rutin, under småbarnsåren, som blivit en ”-ahaa-upplevelse” nu.

Jag tror aldrig det gått med en mindre konservativt lagd kvinna.
Tillägg #2:
Hon ser sig antagligen inte själv som ”konservativ”.
😄
Senast redigerad av scoremax 2024-04-15 kl. 01:01.
Citera
2024-04-15, 00:58
Medlem
mendokses avatar
Citat:
OM du råkar vara man - har du frågat nån kvinna om HON vill ha det på detta sätt?

Kvinnor vet inte vad de vill eller iaf kommer de inte vara ärliga med det, det viktigaste är att passa in i gruppen. Kvinnor följer strömmen och gör som de blir tillsagda.

Feminismen har modellerat kvinnors idealliv efter mäns men det fungerar inte riktigt för män och kvinnor är olika. Medan en man som gör karriär, upptäcker världen, går igenom svårigheter och får erfarenheter, blir rik o.s.v. ökar sitt värde för kvinnor så minskar en kvinna sitt värde för män om hon gör samma sak.
Jag tror många kvinnor idag inte förstår detta.
Den mest attraktiva kvinnan är den unga, orörda och oerfarna kvinnan.

Jag har mött många 30+ kvinnor som i princip går in i mental sjukdom under några år för att de inte har en partner att skaffa barn med. Sedan brukar de acceptera sin lott i livet och lugnar ner sig men de tenderar ändå att bli bittra.

Barnaskaffande är bland det viktigaste för att en kvinna ska vara lycklig i det långa loppet.
Ett problem är dock att vi gjort det så svårt i dagens samhälle. Kvinnan ska balansera både barn och jobb/plugg/karriär, ta hand om hemmet o.s.v. samt försöka ha ett socialt liv. Det blir övermäktigt och många går in i väggen.
Feminismens "lösning" har varit att försöka få män att ta mer ansvar för barn och hem men det fungerar inte för det går emot människans natur. Män är inte intresserade av samma saker och har andra prioriteringar.
Istället är den bästa lösningen att kvinnor skaffar barn tidigare i livet då det är då de har störst chans att få barn eftersom de då är som mest fertila och attraktiva. Om fler skaffar barn unga och lever livet med sina barn istället för att vilja skaffa barn efter att man tycker man har levt livet så bildas också ett socialt nät av mammor som gör det mindre ensamt att t.ex. vara hemmafru eller att jobba deltid och vara hemma med barnen mycket.
Senast redigerad av mendokse 2024-04-15 kl. 01:00.
Citera
2024-04-15, 01:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja där håller jag helt med dig.

Det finns ur mitt konservativa synsätt ett problem, dock:
Jag inbillar mig att det är en hel del mammor som SKULLE vilja vara hemma mer, men ekonomin möjliggör inte det.

Så det är lika illa om man VILL, men inte har råd, som om man inte vill vara hemma, utan jobba, men kanske inte ”får” (av en egotrippad man)

Jag vill tillägga att det fanns saker i vanliga livet som jag inte fattade då, det gick i ett, på rutin, under småbarnsåren, som blivit en ”-ahaa-upplevelse” nu.

Jag tror aldrig det gått med en mindre konservativt lagd kvinna.

Klart det finns problem i livet. Ytterst få får precis som de vill hela tiden. Det viktigaste är ändå att samhället strävar efter att så många som möjligt ska ha så mycket frihet som möjligt.
Citera
2024-04-15, 01:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Klart det finns problem i livet. Ytterst få får precis som de vill hela tiden. Det viktigaste är ändå att samhället strävar efter att så många som möjligt ska ha så mycket frihet som möjligt.

Mmmmmmm.

Jag tror vi har diametralt olika uppfattningar om vägen dit..
Citera
2024-04-15, 01:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Kvinnor vet inte vad de vill eller iaf kommer de inte vara ärliga med det, det viktigaste är att passa in i gruppen. Kvinnor följer strömmen och gör som de blir tillsagda.

Feminismen har modellerat kvinnors idealliv efter mäns men det fungerar inte riktigt för män och kvinnor är olika. Medan en man som gör karriär, upptäcker världen, går igenom svårigheter och får erfarenheter, blir rik o.s.v. ökar sitt värde för kvinnor så minskar en kvinna sitt värde för män om hon gör samma sak.
Jag tror många kvinnor idag inte förstår detta.
Den mest attraktiva kvinnan är den unga, orörda och oerfarna kvinnan.

Jag har mött många 30+ kvinnor som i princip går in i mental sjukdom under några år för att de inte har en partner att skaffa barn med. Sedan brukar de acceptera sin lott i livet och lugnar ner sig men de tenderar ändå att bli bittra.

Barnaskaffande är bland det viktigaste för att en kvinna ska vara lycklig i det långa loppet.
Ett problem är dock att vi gjort det så svårt i dagens samhälle. Kvinnan ska balansera både barn och jobb/plugg/karriär, ta hand om hemmet o.s.v. samt försöka ha ett socialt liv. Det blir övermäktigt och många går in i väggen.
Feminismens "lösning" har varit att försöka få män att ta mer ansvar för barn och hem men det fungerar inte för det går emot människans natur. Män är inte intresserade av samma saker och har andra prioriteringar.
Istället är den bästa lösningen att kvinnor skaffar barn tidigare i livet då det är då de har störst chans att få barn eftersom de då är som mest fertila och attraktiva. Om fler skaffar barn unga och lever livet med sina barn istället för att vilja skaffa barn efter att man tycker man har levt livet så bildas också ett socialt nät av mammor som gör det mindre ensamt att t.ex. vara hemmafru eller att jobba deltid och vara hemma med barnen mycket.

Du har såklart vissa poänger men jag tycker inte det är så viktigt vad DU tycker att ANDRA ska göra. Det viktigaste är att vi skapar förutsättningar så att alla kan välja själva.
Citera
2024-04-15, 01:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Mmmmmmm.

Jag tror vi har diametralt olika uppfattningar om vägen dit..

Vad menar du med ”vägen dit”? Vägen till att skapa förutsättningar för individuell frihet?
Citera
2024-04-15, 01:14
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Du har såklart vissa poänger men jag tycker inte det är så viktigt vad DU tycker att ANDRA ska göra. Det viktigaste är att vi skapar förutsättningar så att alla kan välja själva.

Fast alla kan välja. Det är liksom inte där problemet ligger. För trots att alla är fria att välja har vi utdöende befolkningar, stora grupper av kvinnor som mår dåligt och tar antidepp och stora grupper av män som blivit passiviserade och gett upp för att de inte tycker det finns något att kämpa för längre.

Folks fria val är inte så fria egentligen utan styrs mycket av förväntningar från samhället. Och om dessa förväntningar är skadliga och onaturliga så kommer många människor hamna snett och samhället kommer må dåligt.

Ett problem jag förövrigt inte nämnt är att vår kultur gjort kvinnor maskulina och män feminina och då är det svårt för män och kvinnor att vara attraherade av varandra och bilda fungerande relationer.
Citera
2024-04-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Trams. Det finns en massa rabiat feministiska grupperingar i Sverige, trots att kvinnor och män är 100% jämställda.

Men varför argumenterar du ens? Jag sa ju att detta är jättebra för alla. Vad är problemet? Kvinnor i både Sydkorea och Sverige slipper att vara slavar åt sina män och barn. Istället har de valt att bli slavar åt deras arbetsgivare och banken. Fint liv

Vilka då?

I Sverige är inte kvinnor slavar. I Sverige kan som sagt kvinnor göra fria val. Kvinnor här kan välja:
1. Man, barn, arbete/självständighet, frihet.
2. Man och barn, frihet. (och tack vare vår fina välfärd, så blir de inga slavar vid detta val).
3. Arbete/självständighet, frihet.

Kvinnor i Sydkorea däremot har bara två val:
1. Man, barn, slaveri.
2. Arbete/självständighet, frihet.

De kvinnor i Sydkorea som absolut inte kan tänka sig liv utan man och barn, kommer välja man och barn och därmed plågas under slaveri. Medans de kvinnor i Sydkorea som prioriterar sin självständighet högre än man och barn (men som givetvis egentligen skulle vilja ha man och barn om de hade tillgång till jämställdhet och vår svenska modell) väljer 4B.

Hur hade du själv valt? Om dina alternativ var:
1. Hustru, barn, slaveri.
2. Arbete/självständighet, frihet.
Citera
2024-04-15, 01:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Fast alla kan välja. Det är liksom inte där problemet ligger. För trots att alla är fria att välja har vi utdöende befolkningar, stora grupper av kvinnor som mår dåligt och tar antidepp och stora grupper av män som blivit passiviserade och gett upp för att de inte tycker det finns något att kämpa för längre.

Folks fria val är inte så fria egentligen utan styrs mycket av förväntningar från samhället. Och om dessa förväntningar är skadliga och onaturliga så kommer många människor hamna snett och samhället kommer må dåligt.

Ett problem jag förövrigt inte nämnt är att vår kultur gjort kvinnor maskulina och män feminina och då är det svårt för män och kvinnor att vara attraherade av varandra och bilda fungerande relationer.

Tror du att folk gick runt och mådde toppen på 1700-talet bara för att kärnfamiljen var norm på den tiden? Folk har mått dåligt i alla tider.

Du säger att alla kan välja vilket absolut inte är självklart. I USA har det tex blivit näst intill förbjudet att göra abort i flera delstater. En klar inskränkning i folks frihet att välja.

Frihet är inget som vi ska ta för givet. Det måste man kämpa för. Det kommer alltid finnas de som av olika anledningar vill inskränka folks frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in