Citat:
Ursprungligen postat av
L.Ragnar
Innan staten Israel bildades 1948 var området känt som palestina och stod under brittiskt mandat från 1920 till 1948. Detta mandat var resultatet av San Remo konferensen och följde på det osmanska rikets upplösning efter dörsta världskriget. Före det brittiska mandatet hade området kontrollerats av det osmanska riket i nästan 400 år från 1517 till 1917.Under det brittiska mandatet bestod befolkningen i palestina av en majoritet arabiska muslimer en betydande arabisk kristen minoritet och en mindre men växande judisk befolkning.
Förutfattade meningar om en part kan göra det svårt att uppskatta hela bredden.
Objektivitet kräver att man tar hänsyn till alla utan att låta personliga känslor eller politiska övertygelser färga en.
Men du tycker han hade rätt i "Sen ska de skapa ett stort jävla kalifat där Israel nu ligger."???
Kalifat är förstås ett religiöst ord.
Om vi gör som du och backar tillbaka bandet, så kan vi backa tillbaka bandet till profeten Muhammeds tid. Det var där Iran-Israel-kriget började!
Felaktig teknik: blicka till nuet eller framåt istället!
Och innan Muhammed så startade "Gud's utvalda folk - Torahn" heliga krig för 5k år sedan, så vi kan ju backa tillbaka bandet dit!
Jag anfaller iaf Gudarna för de gör inga motangrepp... Men vad tycker ni andra om att ur min betraktningsvinkel ser arabmuslimerna mer vänstervridna ut medan Israel verkar mer höger? Kan det 250k år gamla vänster-höger-kriget vara i bakgrunden i Iran-Israel-konflikten?
Israel är ju en grupp (social societé) alltså vänster...
Iran säger sig dock vara vänster för "jordens alla fattiga" är med på Iran's sida, enligt vissa, mot höger-krafter (pull yourself up by your own bootstraps) såsom USA/Väst?
Men jag ser arabmuslimerna som mer vänsterdrivna ich Israel som mer högerdrivet. Jag kan såklart inte lösa den 250k år gamla höger-vänster-konflikten, utan jag sitter mer som 1700-talets adel och ser på diskussionen utanförifrån. Men jag kan/har löst den 5k år gamla religiösa frågan! Ateism vann, det visade vetenskapen.