Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Enligt EU-regler har man rätt att förbjuda religiösa symboler på arbetsplatsen så här vet DO inte vad de snackar om.
Jag tror nog du är den som inte vet vad du snackar om…
Till att börja med reglerar inte EU den nationella arbetsmarknaden, så jag tror att det du åsyftar är Europadomstolens (ED) praxis. Denna domstol har då ingenting med EU att göra utan är Europarådets (som inte heller har något med EU att göra) domstol. Den ska alltså inte förväxlas med EU-domstolen (EUD), även om det är ett rimligt misstag om man är oinsatt.
Det ED har prövat är bl.a. om en skola i Schweiz kunnat begära att en lärare inte hade slöja, om en skola i Italien har kunnat ha ett krucifix på väggen samt om ett Turkiskt universitet har kunnat kräva att en student inte har slöja för att skriva tentor. I de två fallen avseende slöja bedömde domstolen att sådan krav fick ställas, i fallet med krucifixet bedömde domstolen att det var okej.
Läser man endast om dessa fall på nätet och saknar djupare kunskap i ämnet är det lätt att man stannar där, Europadomstolen har sagt att man får förbjuda slöja. Men, så enkelt är det inte. Det Europadomstolen har kommit fram till i samtliga av dessa fall är att bedömningen faller inom området för ”margin of appreciation”, dvs. inom det handlingsutrymme enskilda stater har att själva besluta om sin lagstiftning. Då förbuden (och korset) var i enlighet med nationell lagstiftning var de således inte i strid med Europakonventionen (vilket är vad domstolen prövar).
Det som är relevant i detta fall är därför hur den svenska lagstiftningen på området ser ut. Det saknas helt skäl att anta att ED skulle komma till något annat slut i detta fall jämfört med vad som tidigare har prövats.
Så, nu har du fått en snabb genomgång av rättsläget. Anser du att jag har fel, eller att detta skulle vara reglerat på EU-nivå, så får du gärna presentera underlag på detta.