2024-04-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
I detta fall va de väl mer troligt att hon inte ska ha en tramsig huvudbonad på skallen, keps, hatt, turban hade väl troligen också kastats bort.

Förövirgt så tror jag mer att de ba riktat mot henne då hon både va neger o bar slöja, bolaget drivs nog av en härlig rasist

Hade förbudet varit generellt mot huvudbonader så hade det sannolikt inte utgjort diskriminering. Man får tänka sig för när man formulerar krav som arbetsgivare.
Citera
2024-04-14, 16:30
Medlem
Full-Retards avatar
Det är diskriminering mot svenska seder, bruk och lagar att inte acceptera dem om man är svensk medborgare.
Citera
2024-04-14, 16:41
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jag måste erkänna att jag inte alls förstår din poäng. Huruvida hon var anställd av ett bemanningsföretag eller flygbolaget är irrelevant. Hon förlorade sin anställning till följd av ett krav som endast riktar sig mot individer med en viss trosuppfattning. Det är diskriminering.

Eller tänker du att det skulle stå arbetsgivare helt fritt att diskriminera om de anställer samtlig personal genom ett dotterbolag som agerar bemanningsföretag? Så fungerar det inte, och det tror jag nog att du också förstår.
Swedavia som äger Sveriges flygplatser är statligt ägt.
Det enda flygbolag som ägs dels av den svenska staten är SAS.

På Swedavias flygplatser finns det flera olika privata företag. Flera olika privata flygbolag både stora och små.
Och flera olika privata bemanningsföretag.
https://www.swedavia.se/arlanda/rekryteringsdag/
De bemanningsföretag som förser ett flygbolag med markpersonalen behöver inte alls vara länkad genom något dotterbolag. De är ofta helt oberoende företag.

Europadomstolen har en annan åsikt. Enligt dom är det inte diskriminerande om det enbart gäller tjänst med direktkontakt med kunder. I det här fallet är dessutom DO av annan åsikt än i ts exempel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nekades-bara-sloja-av-sas-inget-brott-enligt-do
Senast redigerad av Lillamig72 2024-04-14 kl. 16:52.
Citera
2024-04-14, 16:43
Medlem
Rätt av flygbolaget!
Hon blev informerad om deras klädkod! Anställd via bemanningsföretag.
Detta trams!
Klädkod är klädkod!
Oavsett om du är muslim eller någon annan religion!
Sluta tramsa med muslimer, de kan söka jobb där de får ha sina hucklen!
Citera
2024-04-14, 16:44
Medlem
Citat:
Huruvida det är samma för alla religiösa attribut saknar betydelse för bedömningen. I detta fall har kvinnan diskriminerats till följd av sin religion jämfört med en person inte är troende. Huruvida klädkoden förbjuder såväl slöja som kippa spelar i den kontexten ingen som helst roll.

Har tolkats annorlunda i andra fall.
Oavsett så är lagen fel. Företaget bestämmer om klädkod, passar det inte så sök inte jobbet.
Citera
2024-04-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Swedavia som äger Sveriges flygplatser är statligt ägt.
Det enda flygbolag som ägs dels av den svenska staten är SAS.

På Swedavias flygplatser finns det flera olika privata företag. Flera olika privata flygbolag både stora och små.
Och flera olika privata bemanningsföretag.
https://www.swedavia.se/arlanda/rekryteringsdag/
De bemanningsföretag som förser ett flygbolag med markpersonalen behöver inte alls vara länkad genom något dotterbolag. De är ofta helt oberoende företag.

Det ser ut som att du helt missade min poäng, rekommenderar dig att läsa vad jag skrev en gång till.

För att tydliggöra min poäng så kommer en arbetsgivare inte undan sitt ansvar att inte diskriminera genom att anställa folk genom bemanningsföretag. Mitt exempel var för att belysa det orimliga i en sådan situation. Dvs. att ett bolag skapar ett underbolag för endast i syfte att undkomma diskrimineringslagstiftningen.
Citera
2024-04-14, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Har tolkats annorlunda i andra fall.
Oavsett så är lagen fel. Företaget bestämmer om klädkod, passar det inte så sök inte jobbet.

Nja, mig veterligen finns det inget fall som ger uttryck för att det är tillåtet att begränsa endast religiösa attribut. Det som finns är att det är okej med en generell klädkod som inskränker religiösa attribut, exempelvis förbud mot huvudbonad eller en specifik uniform.

I detta fall framgår det ju tydligt att DO bedömt att kravet specifikt är riktat mot religiösa attribut, och då är ju situationen en helt annan.

Exempel:
- ”Arbetstagare får inte ha huvudbonad under arbetstid.” Detta skulle nog vara ett okej krav, givet att det kan motiveras.

- ”Arbetstagare får inte ha religiös huvudbonad under arbetstid.” Detta är då ett typexempel på diskriminering. Religiösa skiljs ut och träffas av andra krav. Man får ha keps men inte slöja osv.

Förstår du skillnaden?
Citera
2024-04-14, 16:50
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Det ser ut som att du helt missade min poäng, rekommenderar dig att läsa vad jag skrev en gång till.

För att tydliggöra min poäng så kommer en arbetsgivare inte undan sitt ansvar att inte diskriminera genom att anställa folk genom bemanningsföretag. Mitt exempel var för att belysa det orimliga i en sådan situation. Dvs. att ett bolag skapar ett underbolag för endast i syfte att undkomma diskrimineringslagstiftningen.
Att skapa ett underbolag för att endast komma undan diskrimineringslagstiftningen har jag svårt att tänka mig sker. Så många arbetande hijabbärande kvinnor finns det inte i Sverige så att det skulle bli ekonomiskt lönsamt.
Citera
2024-04-14, 16:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det är diskriminering mot svenska seder, bruk och lagar att inte acceptera dem om man är svensk medborgare.
Enligt svensk sed, bruk och lag så får kvinnan klä sig som hon vill så länge det är anständigt.
Citera
2024-04-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Att skapa ett underbolag för att endast komma undan diskrimineringslagstiftningen har jag svårt att tänka mig sker. Så många arbetande hijabbärande kvinnor finns det inte i Sverige så att det skulle bli ekonomiskt lönsamt.

Som sagt, du missar poängen.

Poängen är att det är helt irrelevant om hon var anställd genom ett bemanningsföretag eller direkt av flygbolaget.
Citera
2024-04-14, 16:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Nja, mig veterligen finns det inget fall som ger uttryck för att det är tillåtet att begränsa endast religiösa attribut. Det som finns är att det är okej med en generell klädkod som inskränker religiösa attribut, exempelvis förbud mot huvudbonad eller en specifik uniform.

I detta fall framgår det ju tydligt att DO bedömt att kravet specifikt är riktat mot religiösa attribut, och då är ju situationen en helt annan.

Exempel:
- ”Arbetstagare får inte ha huvudbonad under arbetstid.” Detta skulle nog vara ett okej krav, givet att det kan motiveras.

- ”Arbetstagare får inte ha religiös huvudbonad under arbetstid.” Detta är då ett typexempel på diskriminering. Religiösa skiljs ut och träffas av andra krav. Man får ha keps men inte slöja osv.

Förstår du skillnaden?
I så fall hade hon kunnat fortsätta använda sin hijab. Det hade bara varit för henne att säga ”jag har inte hijab för att jag är muhammedan, jag har hijab för att jag tycker den är snygg”.
Citera
2024-04-14, 16:57
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Enligt svensk sed, bruk och lag så får kvinnan klä sig som hon vill så länge det är anständigt.

Sen är ju kulturen att man inte bär religiösa eller politiska kläder på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in