Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-14, 21:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Också reflekterat över detta. Kanske bottnar i att jag gått och blivit en riktig karla karl! Det, eller att jag köper genmodifierad billig loser-lök.
Citera
2024-04-14, 21:39
Medlem
StigAllans avatar
Försöker köpa ekologiskt så mycket som möjligt men även den ekologiska innehåller tillsatser som är godkända för EKO-odling.
Vill man slippa produkter som vuxit upp i glyfosatjordar så duger vad jag vet EKO men den är ju inte fri från dessa jävla tillsatser alltid.

Maximerad tillväxt på både växter och djur med hjälp av diverse produkter och avel ger smaklösa och näringsfattig föda.
När jag köper sällan någon kyckling nuförtiden så fyller maträtten magen en stund men den känslan håller inte i sig speciellt länge.
Så mitt tips är att köpa så tillsatsfritt som möjligt och EKO i mån av plånbok.
Citera
2024-04-14, 21:45
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Ja, jag handlar enbart ekologisk lök och den fungerar som den ska.

Misstänker att annan lök stressas fram, för att växa sig så stor som möjligt. Till lägsta möjliga kostnad.
Misstänker även att "konventionella odlare" använder helt andra sorter, där främsta egenskapen är störst möjliga skörd.

Sedan en sidofråga:
Brukar du handla färsk ingefära? Jag har märkt att den från Peru är det betydligt mer "krut i" jämfört med den från Kina. Även där handlar jag enbart ekologisk.
Så är det förmodligen. Många andra matvaror, framför allt grönsaker, har förlorat i näringsämnen så antagligen har även "tår-ämnet" i löken blivit mindre.
Citera
2024-04-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
både rädisor, vitlök och ja vanlig gul lök är annorlunda i dag. Det är INTE inbillning.

Men det måste finnas andra varianter av vitlök också, för häromdagen stod jag i en kö och mannen framför mig luktade/stank vitlök som det gjordes förr i tiden, kände igen doften men oj så länge sen det var att jag kände den.

Så något har förändrats.

Kan ha att göra med mängder också. Förr luktade man illa av köttfärssås och spaghetti med en vitlöksklyfta i. Numera behöver man äta två vitlökar föratt uppnå samma effekt?

Minns inte ens senaste jag kände någon som luktade vitlök. Och få använder jag sällan vitlök i maten så det är knappast så att jagavvänjt mig.
Citera
2024-04-14, 21:58
Medlem
BestCoast.s avatar
Stämmer för mig, senaste åren har löken varit helt ofarlig. Förr var det en pina för mig.
Citera
2024-04-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toeknee
Det har jag inte ens tänkt på - men du har rätt!

För 20 år sedan kom det tårar varje gång jag hackade lök. Idag kommer det inga alls.

En sak jag däremot tänkt på är att blåbär från butik (som inte kommer från Sverige) aldrig lämnar ifrån sig några blåbärsspår. Förr i tiden smetade butiksköpta blåbär av sig på allt det vidrörde, nu är det som att jag skulle kunna krossa dem mot en vit tröja utan att de skulle lämna något spår.

Som andra gissat, så är det nog alla kemikalier man sprutar ner grejerna med.

När jag flyttade ut på landet så började vi odla egna grönsaker, samt köpa frukt, grönt och kött från grannar. Vilken jävla skillnad! Det är som natt och dag i jämförelse med butiksköpta produkter. En skillnad alltid existerat, av naturliga skäl, men så här stor skillnad var det inte på 60-talet.

Håller inte alls med om att det är som dag och natt. Jag odlar mycket och det mesta smakar ganska likt affärens grejer. Det mesta blir mindre dock ville jag tror beror både på gödsling och sorter.
Citera
2024-04-14, 22:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Kom över en tweet på X där någon skrev följande:
Är det bara jag, eller gråter man mindre när man skär lök numera? Är det mindre riv i dagens lök än förr?

Tycker faktiskt att det stämmer. De senaste 2-3 åren så har jag helt och hållet slutat att gråta av lök. Är det fler som upplever att det är så? Vad tror ni isåfall att det beror på?

Testa odla egen lök så gråter du igen. Dagens lökar drivs upp fortare och då blir inte styrkan densamma.
Citera
2024-04-14, 22:23
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Håller inte alls med om att det är som dag och natt. Jag odlar mycket och det mesta smakar ganska likt affärens grejer. Det mesta blir mindre dock ville jag tror beror både på gödsling och sorter.

Du verkar inte ha gröna fingrar, eller så är det fel på dina smaklökar.

Har odlat själv och man märker stor skillnad på.
Citera
2024-04-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toeknee
Det har jag inte ens tänkt på - men du har rätt!

För 20 år sedan kom det tårar varje gång jag hackade lök. Idag kommer det inga alls.

En sak jag däremot tänkt på är att blåbär från butik (som inte kommer från Sverige) aldrig lämnar ifrån sig några blåbärsspår. Förr i tiden smetade butiksköpta blåbär av sig på allt det vidrörde, nu är det som att jag skulle kunna krossa dem mot en vit tröja utan att de skulle lämna något spår.

Som andra gissat, så är det nog alla kemikalier man sprutar ner grejerna med.

Det handlar nog mer om att du köpt amerikanska blåbär som är större och inte färgar av sig jmf med svenska blåbär. Kan vara liknande med lök också att det är olika sorter.
Citera
2024-04-14, 22:29
Medlem
Det har väl att göra med hur färsk löken är?
Citera
2024-04-14, 22:30
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Du verkar inte ha gröna fingrar, eller så är det fel på dina smaklökar.

Har odlat själv och man märker stor skillnad på.
Enorm skillnad på egenodlat och från butik. En nyuppdragen morot luktar och smakar sött. Det gör inte butiksmorötterna som legat och möglat i en påse.

Jag tror dagens lök man köper är lagrad rätt ordentligt. Lök håller sig länge om den lagras rätt.
Citera
2024-04-14, 22:50
Medlem
Kanske införskaffat linser (till ögonen) på senare år?
Med linser gråter jag i varje fall inte alls, men utan så sprutar det nästan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in