Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej det är ingen skillnad, bara massa idioter som inbillar sig saker och försöker hitta mönster i det.

både rädisor, vitlök och ja vanlig gul lök är annorlunda i dag. Det är INTE inbillning.

Men det måste finnas andra varianter av vitlök också, för häromdagen stod jag i en kö och mannen framför mig luktade/stank vitlök som det gjordes förr i tiden, kände igen doften men oj så länge sen det var att jag kände den.

Så något har förändrats.
Citera
2024-04-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
både rädisor, vitlök och ja vanlig gul lök är annorlunda i dag. Det är INTE inbillning.

Men det måste finnas andra varianter av vitlök också, för häromdagen stod jag i en kö och mannen framför mig luktade/stank vitlök som det gjordes förr i tiden, kände igen doften men oj så länge sen det var att jag kände den.

Så något har förändrats.

Nej inget har ändrats förutom att du har blivit äldre.
Citera
2024-04-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej inget har ändrats förutom att du har blivit äldre.

vilket mest bara är din sunkiga åsikt
Citera
2024-04-14, 19:42
Medlem
Dionysoss avatar
Jag tycker tvärtom: har större problem idag med att hacka lök än vad jag hade förr om åren och jag förbannar, utan att på något sätt vara säker, mitt åldrande och pekar ut detta som orsaken till tårkavalkaderna.
Citera
2024-04-14, 19:51
Medlem
Kemikalier gissningsvis
Citera
2024-04-14, 20:22
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Köper kravmärkt lök och då gråter jag som man ska.
Ja, jag handlar enbart ekologisk lök och den fungerar som den ska.

Misstänker att annan lök stressas fram, för att växa sig så stor som möjligt. Till lägsta möjliga kostnad.
Misstänker även att "konventionella odlare" använder helt andra sorter, där främsta egenskapen är störst möjliga skörd.

Sedan en sidofråga:
Brukar du handla färsk ingefära? Jag har märkt att den från Peru är det betydligt mer "krut i" jämfört med den från Kina. Även där handlar jag enbart ekologisk.
Citera
2024-04-14, 20:25
Medlem
Att gråta när man hackar lök är extremt ovanligt. Att tårar rinner är däremot vanligt. Löken i sig framkallar inte sorg, förtvivlan och hjälplöshet och tröstlängtan..
Citera
2024-04-14, 20:26
Medlem
nintendoKalles avatar
Brukar riva löken med rivjärn istället för att hacka då jag är så jävla usel på det.
Det gör i varje fall jäkligt ont i ögonen och tårarna sprutar
Citera
2024-04-14, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Ja, jag handlar enbart ekologisk lök och den fungerar som den ska.

Misstänker att annan lök stressas fram, för att växa sig så stor som möjligt. Till lägsta möjliga kostnad.
Misstänker även att "konventionella odlare" använder helt andra sorter, där främsta egenskapen är störst möjliga skörd.

Sedan en sidofråga:
Brukar du handla färsk ingefära? Jag har märkt att den från Peru är det betydligt mer "krut i" jämfört med den från Kina. Även där handlar jag enbart ekologisk.
Japp, handlar alltid ekologiskt om jag kan. Har märkt det på ingefära att ekologisk är betydligt mer potent.
Prova ekologisk svamp, maten får en helt annan smak. Den riktiga svampsmaken gör sig närvarande på ett smakfylligre sätt. Tror faktiskt skillnaden är störst där av alla ekologiska varor som jag har provat.
Citera
2024-04-14, 20:34
Medlem
Tråknicks avatar
Det enkla svaret är att man med åren blir längre och alltså befinner sig längre ifrån skärbrädan.

Jag tror även att folk har vassare knivar idag, det är en statusgrej samt billigare att köpa nya.

Men jag tänkte faktiskt samma sak härförleden, konstigt.
Citera
2024-04-14, 20:50
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har en följdfråga om vitlök. På 80-90talet var det värsta som kunde hända att man åt vitlök och sedan pratade/hånglade med någon för det luktade så illa. Minns själv att jag reagerade när någon hade vitlöksandedräkt. Men det verkar helt ha försvunnit. Är vitlöken idag manipulerad på något sätt så den inte ger samma andedräkt?
Haha…kommer ihåg min salig mamma som drack nåt slags vitlökste när hon kände att förkylningen knackade på dörren, hon tuggade mint tuggummi för att ta bort lukten 😂
Citera
2024-04-14, 21:16
Medlem
Det har jag inte ens tänkt på - men du har rätt!

För 20 år sedan kom det tårar varje gång jag hackade lök. Idag kommer det inga alls.

En sak jag däremot tänkt på är att blåbär från butik (som inte kommer från Sverige) aldrig lämnar ifrån sig några blåbärsspår. Förr i tiden smetade butiksköpta blåbär av sig på allt det vidrörde, nu är det som att jag skulle kunna krossa dem mot en vit tröja utan att de skulle lämna något spår.

Som andra gissat, så är det nog alla kemikalier man sprutar ner grejerna med.

När jag flyttade ut på landet så började vi odla egna grönsaker, samt köpa frukt, grönt och kött från grannar. Vilken jävla skillnad! Det är som natt och dag i jämförelse med butiksköpta produkter. En skillnad alltid existerat, av naturliga skäl, men så här stor skillnad var det inte på 60-talet.
Senast redigerad av Toeknee 2024-04-14 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in