Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-14, 23:22
Medlem
PaoloRobertos avatar
Jag odlar min egen lök, gråter varje gång jag hackar den.
Citera
2024-04-14, 23:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Klimatförändringarna. Löken blir lökigare.
Citera
2024-04-15, 00:31
Medlem
Venators avatar
Intressant fråga. Jag tycker mig ha märkt skillnaden mellan egenodlad och köpt lök men kan inte säga att jag gjort någon systematisk jämförelse.

Jag tror inte alls det handlar om kemikalier eller "tillsatser" som någon eller några hävdat. Varken i form av besprutning eller gödsel eller annat. Men det utvecklas hela tiden nya sorter av jordbruksgrödor och smaken är sällan den prioriterade aspekten. Det viktiga är att få avkastning på odlingen och då söker man egenskaper som gör lökarna snabbväxande vilket ger mindre smak. Kanske har vi också mer importerad lök i butikerna idag? I så fall kommer de från länder med varmare klimat vilket också gör att de växer snabbare och därmed får mindre smak. Säkerligen har vi mer importerat såhär års.

Men växtförädlingen och effektiviseringen ska normalt inte leda till mer kemikalier och jordbruket utan mindre: Man tar fram sorter som är motståndskraftiga mot parasiter för att slippa spruta och man tar fram sorter som kräver minimalt med konstgödning eftersom både gifter för besprutning och konstgödsel gör produktionen dyrare med både inköp och arbetsmoment.
Citera
2024-04-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Det enkla svaret är att man med åren blir längre och alltså befinner sig längre ifrån skärbrädan.

Jag tror även att folk har vassare knivar idag, det är en statusgrej samt billigare att köpa nya.

Men jag tänkte faktiskt samma sak härförleden, konstigt.
Citera
2024-04-15, 00:51
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har en följdfråga om vitlök. På 80-90talet var det värsta som kunde hända att man åt vitlök och sedan pratade/hånglade med någon för det luktade så illa. Minns själv att jag reagerade när någon hade vitlöksandedräkt. Men det verkar helt ha försvunnit. Är vitlöken idag manipulerad på något sätt så den inte ger samma andedräkt?

Kolla vitlöken du köper. Är den odlad i Kina så köp inte, köp europeisk vitlök enbart. Du kommer märka skillnad.
Citera
2024-04-15, 01:19
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Kom över en tweet på X där någon skrev följande:
Är det bara jag, eller gråter man mindre när man skär lök numera? Är det mindre riv i dagens lök än förr?

Tycker faktiskt att det stämmer. De senaste 2-3 åren så har jag helt och hållet slutat att gråta av lök. Är det fler som upplever att det är så? Vad tror ni isåfall att det beror på?

Du har antagligen tagit gift i form av COVID-vaccin!
Citera
2024-04-15, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker det är mindre drag i både lök och vitlök. Kan bero på att man tappar smak när man blir äldre. Jag åt en rädisa som om det vore ett äpple häromdagen, minns att man som barn inte kunde äta dessa.

Försvann nog med Covid-19.
Citera
2024-04-15, 01:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Försvann nog med Covid-19.

Långt tidigare.
Citera
2024-04-15, 01:55
Medlem
Pungpuckels avatar
Du faktiskt helt rätt i det.

Har fått för mig att jag är härdad, därför att jag hackar lök typ varje dag.
Men det kanske har med minskat näringsvärde att göra.
Alucin eller vad fan det heter i lök (orka googla).
Citera
2024-04-15, 02:38
Medlem
Deimos01s avatar
Egen odlad lök får en att gråta som en tok, i alla fall mig.
Har någon testat om det är skillnad på svenskt lök och icke svensk lök? om det ens finns icke svensk gul lök i butikerna?
Citera
2024-04-15, 02:57
Medlem
Haha när du väl säger det så måste jag faktiskt hålla med. Jag älskar lök och tycker att det är en otrolig smakförhöjare och hackar mer eller mindre en hel lök per dag. Har inte drabbats av några tårar i samband med lökhackningen på väldigt länge.
Citera
2024-04-15, 07:21
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Försöker köpa ekologiskt så mycket som möjligt men även den ekologiska innehåller tillsatser som är godkända för EKO-odling.
Vill man slippa produkter som vuxit upp i glyfosatjordar så duger vad jag vet EKO men den är ju inte fri från dessa jävla tillsatser alltid.

Maximerad tillväxt på både växter och djur med hjälp av diverse produkter och avel ger smaklösa och näringsfattig föda.
När jag köper sällan någon kyckling nuförtiden så fyller maträtten magen en stund men den känslan håller inte i sig speciellt länge.
Så mitt tips är att köpa så tillsatsfritt som möjligt och EKO i mån av plånbok.
Varför skulle man behöva maximera skörd när man kan slänga eko på förpackningen och ta dubbla priset på att folk inbillar sig sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in