2024-04-14, 19:38
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Precis just det - då kommer det enbart bli nya krig mellan olika muslimska grupperingar eller länder, för vem som skall sno det sista sandkornet. Överallt över hela världen så krigar muslimer - antingen mot icke-muslimer eller andra muslimer som har läst fel vers i Koranen (sunni, shia, salafister osv). Det kommer aldrig bli fred bland muslimerna - oavsett vad som än sker.

Det är muslimerna som är problemet - och alltid har varit.
Ja, det största problemet ja.

Det är därför jag fokuserat på Allah.

Men jag är inte för den judiska guden för det. Men de flesta judar är medvetet ateister.

Medan de flesta iranier inte skulle byta [tak över huvudet + mat] mot himmelen enligt Muhammed. Om de var/är rationella.

Religionen är problemet - den religiösa instinkten i människohjärnan. Det var hyftsat svårt att bli filosofisk ateist - det kräver Sokrates´ efterföljande tankearbete och tidigare anti-teister. Vi är filosofer av en lång tradition upplysningsmän- och kvinnor.

Det är helt annorlunda än mellanösterns gudar/religioner.

Men låt oss fundera mer på att jag aldrig bugar mig (och jag intresserar mig för rationellt beslutsmakande baserat på verkligheten och jag skiter blankt i religiösa böcker såsom de israel/iran har). Medan muslimerna i mellanöstern cowbowar dvs bugar sig varje dag.

Kulturkrock? Så vi i Väst för enas med dem i öst/mellanöstrn om att ha en gräns mellan oss.
2024-04-14, 19:40
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmanato
israels president säger att de vill ha fred, ok vilka eftergifter kommer israel tvingas till?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XjlbBg/israels-president-efter-irans-attack-vi-soker-fred

Byta regering räcker långt. Kanske t.o.m hela vägen.
2024-04-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Du är oerhört naiv om du tror att det slutar för att Israel är återhållsamt. Gissar att du tillhör gruppen åsnor som tänker att om alla bara lägger ner sina vapen, så upphör krigen.
Det som Iran gjorde visar att de inte vill ha krig. De kände sig tvingade att göra något, men det var nog mest riktat till den egna befolkningen.
Hade Iran verkligen varit ute efter att ha ett storkrig så skulle man ha fortsatt med större attacker. Det kommer ju knappast något bättre tillfälle än nu.
Jag såg att även Putin var oroad över situationen. Ryssland vill nog inte ha krig i Mellanöstern.
2024-04-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu är det i alla fall så att det finns en judisk minoritet i Iran. Detta kan du enkelt hitta om du googlar. Även judiska källor anger detta.
Det finns även Youtobe-videos som visar hur judar lever i Iran. Det är betydligt mer trovärdigt än dina fördomar och vilda gissningar.

Haha, rätt så patetiskt att du antingen går på den iranska islamistregimens propaganda eller är villig att låtsas att du går på den.

Sanningen är att hypotetiska judar i Iran lever under ett fruktansvärt förtryck av en stat som mördar judar i Israel och planerar mord på judar i bla Sverige.

Med tanke på att den iranska regimen är villig att mörda sin egen, muslimska, befolkning för att de inte bär slöja säger allt om judars omöjlighet att leva i Iran.
2024-04-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doehora
Haha, rätt så patetiskt att du antingen går på den iranska islamistregimens propaganda eller är villig att låtsas att du går på den.

Sanningen är att hypotetiska judar i Iran lever under ett fruktansvärt förtryck av en stat som mördar judar i Israel och planerar mord på judar i bla Sverige.

Med tanke på att den iranska regimen är villig att mörda sin egen, muslimska, befolkning för att de inte bär slöja säger allt om judars omöjlighet att leva i Iran.

Varför vill judarna du pratar om alltid ta över landet dom befinner sig i och fortsätta expandera på andras bekostnad?
Klart grannländerna tröttnar och till slut skjuter tillbaka, även om detta bara var ett varningsskott.

Iran har sett vad Israel gjort med Palestina och vill inte bli nästa offer.
Senast redigerad av Robokopf 2024-04-14 kl. 19:47.
2024-04-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
15 000 dödade barn på mindre ån ett halvår är en ganska stor bedrift om dom nu inte vill döda barn.

Att sluta bomba skolor och dagis kan vara en strategi dom kan testa om dom nu inte vill döda barn.

Sluta, ingen bryr sig!
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ja. 120 stycken. Dessa var koncentrerade mot två mål, nämligen den militära flygbasen Nevetim från vilken det israeliska angreppet mot konsulatet i Damaskus hade utgått, samt stridsflygskolan (Israels "Top Gun") i Hatzerim.

Det var en "satureringsattack" i så mån som att iranierna måste ha trott att det israeliska luftförsvaret inte skulle ha kunnat hantera denna svärm av robotar som i slutfasen färdades i Mach 5 (dvs hypersonisk fart).

Israelerna lyckades dock plocka bort 110 av dessa samt fick hjälp av amerikanska flottan med ytterligare tre.
Tack. Ja, jag läste ditt andra, längre inlägg i ämnet på föregående sida. Med andra ord en avsevärt större mängd än de mest omfattande ryska robotangreppen i Ukraina.

Hur ser du på Irans möjligheter att värja sig emot luftangrepp från Israel?
Senast redigerad av Blot-Sven 2024-04-14 kl. 19:50.
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doehora

Det som gäller är att konvertera till filosofin/vetenskapen på sizerange/i sizerange (alltså Verkligheten) och i en kvart fatta att det inte är okej att säga åt folk att inte bära slöja. Samtidigt är Universum väl organiserat så att det också (man får hålla två tankar i huvudet samtidigt) att det är okej att få / säga åt att inte vara slampor - för sitt eget bästa. Men det funkar ganska bra i Sverige, tack vare preventivmedel.

Allting handlar om preventivmedel / kvinnans sexualitet!

Man (vi) borde ge gratis preventivmedel till alla iranier - det borde flygbombas in dit. Tillsammans med svamp/LSD. Skojjar givetvis om att det skulle hända på riktigt - men ärligt talat: det är väl sundare än att skicka missiler på varann..

Nejmen seriöst: vi borde ge sizerange.com via TV till alla iranier... och religiösa judar och varför inte religiösa kristna (inte för att de stället till problem geopolitiskt, men ändå: sanningen bör spridas). I en kvart - sedan kan alla återgå till hur det var.
2024-04-14, 19:50
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack. Ja, jag läste ditt andra, längre inlägg i ämnet på föregående sida. Med andra ord en avsevärt större mängd än de mest omfattande ryska robotangreppen i Ukraina.

Hur ser du på Irans möjligheter att freda sig emot luftangrepp från Israel?
Iran har ingen avancerad teknik (alls (!)) såsom Iron Dome (vilket Israel har, och Frankrike men framförallt USA hjälps åt att täppa hålen i Iron Dome.

Iron dome är avancerad teknik (kräver programmering och digitalteknologi och kretskort) vilket Iran inte har. Vilket inte är så konstigt om man har en muslimsk ayatollah som ledare. Islam är inte direkt teknik-vänligt; eller snarare: har aldrig varit.

Om nu Allah droppade ned den sista boken till Muhammed, så (if-then) ... OM Allah droppade sin sista bok för 1000 år sedan, då: han bifogade inte blueprinten till en iPhone i Koranen. OM han hade gjort det så hade det ju bevisat Islam: man hade kunnat bygga en iPhone för 1000 år sedan i Mecka. Men Allah bryr sig uppenbarligen inte om att upplysa oss om någonting vettigt - som om tiden för profeten Muhammed stannade vid profeten Muhammeds tid. Sista profeten och bästa (perfekt kopia av Allah´s himmelska Koran) innehöll ingen blueprint till en iPhone... SKAMM OCH TRAMS OCH RELIGION OCH VILLFARELSER OCH krigsfrämjande stållighet (av ayahstållor såsom av ortodox-judar som tror på Torahn). Religion överlag är bara problematiskt (krig är problematiskt - det är därifrån man får ordet problematiskt´s definition: krig är problematiskt. Well, religion är problematiskt. Tur att det går att motbevisa - gör det imorgon! Till ayahtollan. Via TV.
Senast redigerad av yonny 2024-04-14 kl. 19:56.
2024-04-14, 19:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Det är inte svårare att försvara sig mot ballistiska robotar.
De har en förutsäglig bana och går högt.
Kryssningsrobotar är svårare att försvara sig mot.

Jag borde ha varit mer precis i det jag skrev. Det handlar ju om det specifikt iranska inventariet av robotar (Shaheddrönarna lämnar jag därhän).

Iran angrep Israel med 30 kryssningsrobotar av vad jag förmodar var av Paveh-typ. Moderna luftburna sensorer tillhöriga de amerikanska, jordanska, brittiska och israeliska flygvapnen hade inga problem att följa dessa farkoster som kom farande i blygsamma 700 km/t. Resultatet blev också förödande. Inte en enda robot nådde den israeliska gränsen. Alla sköts ned.

Vad gällde de 120 ballistiska robotarna så var de nog en mix av äldre Shahab 3 och nyare Emad. Emad är en tämligen sofistikerad historia med (enligt iranska uppgifter) MaRV-förmåga, dvs stridsspetsen kan manövreras i slutfasen.

Du har rätt i att kryssningsrobotar generellt är mer svårbekämpade än ballistiska robotar, men i det här specifika "stridsrummet" så anser jag att Emad är ett större hot mot Israel än Paveh.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Varför vill judarna du pratar om alltid ta över landet dom befinner sig i och fortsätta expandera på andras bekostnad?
Klart grannländerna tröttnar och till slut skjuter tillbaka, även om detta bara var ett varningsskott.

Iran har sett vad Israel gjort med Palestina och vill inte bli nästa offer.

Du resonerar som en femåring. Vilka är andra länder?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Sluta, ingen bryr sig!

Har du missat demonstrationerna världen över?
Det är rätt många som bryr sig om folkmordet Israel bedriver.

Nu har tillichmed USAs styre börjat bry sig.
Skärper dom sig inte har dom snart inga kompisar kvar, och dom senaste 70 åren har dom gjort sig ovän med rätt många…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in