2024-04-14, 19:22
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Nej. Du kan uppbenbarligen ingenting om Iranska judars historia. Läs på. Att många Iranska judar valt att flytta till Israel är en annan fråga. Men förföljda är de inte. Iranska judar har länge varit en minoritet i landet och är skyddade. De har mycket högre status än Israel som nation.
Tillåt mig att tvivla. Shia-ayatollorna verkar ju helt stukade på sin religion. De vill säkert inte ha med judar att göra... (!). Oavsett vad det kostar rent logiskt-politiskt sett i beslutsfattningsapparaten (som är det enda som finns i Väst).

Även om judarna skulle finnas som poker-kort i den iranska maktapparaten, så tror jag majoriteten av ayatollorna är emot judarnas religion.

Religion och religion är hela packet där nere i mellanöstern, förutom en stor del av det israeliska samhället - och de flesta iranier vill nog säkert hellre ha mat och tak över huvudet än att bli lovade 70 oskulder (incel män eller kvinnor specificerades inte i koranen) i himmelen.

Himmelen och Gud är trams.

Judarna i Iran är nog icke-religiösa/ateister, medan Ayatollan förfan har ett brunt shia-märke i pannan för han cowbow'ar på sin shia-bok koran var fjärde timme.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jaha. Då kan det konstateras tre saker.

1. Sattelitbilderna som skulle visa skadorna på flygbasen existerar inte. Bilder visar en träffad landningsbana, thats it.

2. Svaret på gårdagens attacker blir att Gazaborna får det ännu jobbigare framöver. Tack Iran för det, kan de ju säga.

3. Vedergällningen mot Iran uteblir. Trist, tycker jag.
Är du verkligen inte trött på krig? Jag menar nu har vi haft detta eländiga krig i Ukraina i över två år och du går och hoppas på storkrig i Mellanöstern också.
Vad ska det tjäna till? USA vill definitivt inte ha krig med Iran, och det är väl det som avhåller Israel, förhoppningsvis.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carmanato
israels president säger att de vill ha fred, ok vilka eftergifter kommer israel tvingas till?
Säga är en sak, hade de verkligen velat ha fred hade de inte bombat iranska konsulatet.
2024-04-14, 19:24
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Säga är en sak, hade de verkligen velat ha fred hade de inte bombat iranska konsulatet.

Hade iran inte använt konsulatet till att planera och utföra terroraktiviteter världen över så hade det aldrig hänt.
2024-04-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Knappast de som Iran och deras lakejer använder.
Jo, de har grejer som är riktigt dödliga.
https://youtu.be/tnhKrWKdjxA?si=y6bqxIDFAmp3wS0T
De kan styra in spetsen på sina Frog7 derivat. Jag skämtar inte. För två år sedan skrattade jag åt deras militärmakt. Men jag har slutat med sånt.
2024-04-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Tack, alltid läsvärda inlägg med fakta och synpunkter, blev dock lite förundrad av din slutsats.
Tycker det framgick att Iran just påvisat sig medvetet svag, med sitt anfall som mer får anses som spel för galleriet men ändå anser Du att Israel ska agera på detsamma.

Om man förutsätter att vi alla vill ha fred på jorden samt i förbifarten nämna vår planet, klimat o miljöförstöring….(krig skräpar ner…) så bör Israel täppa till och vända andra kinden till!

O göra som USA ber dom om!

Irans anfall var en r e a k t i o n mot ännu ett anti iranskt Israelskt illdåd

Tro fan att Iran till slut reagerar!

Om vi vill ha USA delaktigt i mer spänningar, konflikter, direkta sammanstötningar, att Britter, Kanada samt till slut Australien hoppa på, samt öka sannolikheten för världskrig, så naturligtvis ska Israel slå tillbaka.

Klart vi ska ha världskrig! Kom igen Israel!
2024-04-14, 19:28
Medlem
Alsenos avatar
Om iran hade förstört någonting viktigt ur militär synpunkt så hade man såklart kunnat langa fram bevis på det, men det gör man inte för det har inte hänt.
2024-04-14, 19:29
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Det kallar jag propaganda som inte har med trådens ämne att göra. Nej, Iran dödar inte småflickor men däremot dödar Israel småbarn.
Inga bilder har kommit ut än vilket talar för censuren i Israel.
Håll käften på er båda. Båda sidor dödar småbarn/flickor, för att båda sidor är i krig (israel ibland men storskaligt över decennier, iran med terroristattacker beviljade av Allah enligt Ayatollan).

Båda är skurkstater i en cowbowande keff region, som inte direkt blev bättre av att än idag ha religion.

Nu blev jag lack. Stänger ner flashback ett tag. Båda sidor dödar barn; båda sidor har religion. Sverige och svensk ateism dödar inte barn.

Så jag hoppas båda sidor som säger "...(motståndarsidan) dödar barn" kan hålla käften. Vet inte vad det är för tramsfolk som skriver, men jag kommer bara få en massa varningar av mods för att hoppa på er.

Fokusera er på att lösa religion-frågan från cogito ergo sum istället! Det är bättre användning för er tid. Ni representerar de religiöst judiskt ortodoxa som dödar barn, och de religiöst islamisk muslimska som dödar barn. Sluta döda varandras barn - och DET blir lättare utan Gud; att alla tidigare generationer haft fel sedan Torahn och sedan Koranen. Alltså israel respektive iran. Som nu är i krig över religionen (jag säger "religionen" i singulär för jag ser inte skillnad mellan olika villfarelser av samma osanning).
2024-04-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carmanato
israels president säger att de vill ha fred, ok vilka eftergifter kommer israel tvingas till?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XjlbBg/israels-president-efter-irans-attack-vi-soker-fred

Det enda som kan ge fred är en total avveckling av Israel. Och även då kommer lokala stammar att bråka om vem som har rätt till området.
2024-04-14, 19:30
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Är du verkligen inte trött på krig? Jag menar nu har vi haft detta eländiga krig i Ukraina i över två år och du går och hoppas på storkrig i Mellanöstern också.
Vad ska det tjäna till? USA vill definitivt inte ha krig med Iran, och det är väl det som avhåller Israel, förhoppningsvis.

Du är oerhört naiv om du tror att det slutar för att Israel är återhållsamt. Gissar att du tillhör gruppen åsnor som tänker att om alla bara lägger ner sina vapen, så upphör krigen.
2024-04-14, 19:33
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Det enda som kan ge fred är en total avveckling av Israel. Och även då kommer lokala stammar att bråka om vem som har rätt till området.
Precis just det - då kommer det enbart bli nya krig mellan olika muslimska grupperingar eller länder, för vem som skall sno det sista sandkornet. Överallt över hela världen så krigar muslimer - antingen mot icke-muslimer eller andra muslimer som har läst fel vers i Koranen (sunni, shia, salafister osv). Det kommer aldrig bli fred bland muslimerna - oavsett vad som än sker.

Det är muslimerna som är problemet - och alltid har varit.
2024-04-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Israel vill inte döda barn - muslimerna vill döda t.om. ateistiska barn (som är beyond all religiös konflikt och gamla "heliga" böcker). Det är för att Netanyahus regim är till majoriteten en sekulär högteknologisk och logisk regim.

15 000 dödade barn på mindre ån ett halvår är en ganska stor bedrift om dom nu inte vill döda barn.

Att sluta bomba skolor och dagis kan vara en strategi dom kan testa om dom nu inte vill döda barn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in