2024-04-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Exakt! Instämmer till 100%.

Oerhört märkligt att dom högutbildade villaägarna å ena sidan ser det som en fullständig självklarhet att deras studier och kunskaper ska värderas skyhögt när dom ska fakturera och få lön inom sitt gebit och just det dom kan. Och alla som inte kan och vet lika mycket som dom är naiva idioter som helt och hållet får skylla sig själva.

Men inom alla andra områden som dom inte behärskar, när det ska köpas/säljas bilar eller köpa in och skriva avtal om hantverkstjänster etc då bryter man ihop och börjar skaka bara av ett prisförslag som inte låg i linje med förväntningarna. Otroligt patetiskt.

Jag håller inte med om allt du skriver Conny.
Ibland tycker jag du verkar vara en idiot.

Men sedan så kommer ett inlägg som.ovanstående,och då tänker jag att " Den där Conny är nog inte så dum ändå"

Jag hade bjudit dig på kaffe&kanelbulle om än mer centralt än Rotebro....även om vägen mellan E18 och E4 numer är bättre än för 21år sedan.
Citera
2024-04-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det funkar inte så. Pengarna från varje transaktion måste bokföras.
Banken kommer att fråga om du försöker sätta in kontanter.
Nu senast åkt Louis Vuitton i Stockholm dit på stora böter för att de hade sålt väskor kontant.

Ja finansinspektionen har ju även gett klockhandlarna en smäll på fingrarna. Det har gått så långt nu att jag var tvungen att uppvisa legitimation och få mina personuppgifter inlagda på Nymans ur när jag köpte två nya bandstift för 400 kr som jag betalade med kort till min rolex...
Citera
2024-04-14, 15:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Nu senast åkt Louis Vuitton i Stockholm dit på stora böter för att de hade sålt väskor kontant.

Mmm, och hur många tusen transaktioner under hur många år kunde de göra innan de bötfälldes? Det är olagligt att köra rattonykter också, men det innebär inte att det inte sker tusentals gånger dagligen, obestraffat.
Citera
2024-04-14, 15:33
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Mmm, och hur många tusen transaktioner under hur många år kunde de göra innan de bötfälldes? Det är olagligt att köra rattonykter också, men det innebär inte att det inte sker tusentals gånger dagligen, obestraffat.

Att köra rattfull går antagligen utmärkt att göra eftersom det måste kontrolleras manuellt.
Stora rörelser på bankkonton som är avvikande går numer att kontrollera medelst datorer.

Antagligen så kan man sätta in 200k på banken nån gång men om man sätter det i system att sätta in såpass mycket pengar månatligen så kommer det att bli problem.
Citera
2024-04-14, 15:49
Medlem
Citat:
Men snälla du måste förstå att dom svenskarna som du vill köpa bil av, som bor i villa, är medelklass och ägt bilen i 7år knappt existerar. Deras hus är värda 7 miljoner. Dom kör helt enkelt inte 20år gamla bilar längre, generellt.

Det är i huvudsak wt och invandrare som är brukare av dom bilarna och dom har en helt annan livsstil än Hans Hansson medelklass som har skrivit in "service av bilen" var 6:e månad i väggalmanackan.

Hade inte invandrarna eller wt funnits hade du i alla fall inte kunnat köpa 20år gamla bilar i någon större utsträckning för då hade dom skrotats bort. Därav blir det också lite hål i huvudet när säljare gnäller på babberiet. Det är ju till stor del tack vare dom priset på skitbilar, som inte duger åt svenskar, hålls uppe.

Fel. De existerar på landet, deras villor är värda kanske 1 miljon. Inte direkt "wt" (Vad du nu menar med det, bilskruvande ungdom? Det är inte dem jag menar), bara äldre människor på orter där det är billigt att bo.
Citera
2024-04-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrong
Fel. De existerar på landet, deras villor är värda kanske 1 miljon. Inte direkt "wt" (Vad du nu menar med det, bilskruvande ungdom? Det är inte dem jag menar), bara äldre människor på orter där det är billigt att bo.

Men dit är det oftast jobbigt(/are) att ta sig utan att redan ha tillgång till en bil samt någon med körkort som passagerare ifall det blir affär.
Och givetvis en kostnad för bensin,ev lunch/kaffe och om medföljaren vill ha något för sin tid istf att göra något annat på sin lediga tid.

Ettpar sådana bomresor har lätt kostat några tusenlappar.

Men inte är det så illa som Conny säger.
Det finns bra beg bil under 50K därute som ägs av rejält folk.
Ditt problem blir att hitta dessa bilar som ofta inte ens annonseras utan säljs till släkt/vänner I behov.
Och när någon sådan vagn hamnar på ett publikt forum som Blocket är de borta på någon timme.
Citera
2024-04-14, 16:36
Medlem
Svensson har de senaste 15-20 åren fått det så gott ställt ekonomiskt att man helt enkelt inte pallar att bråka om de sketna tusenlapparna man kan få extra genom att sälja sin bil själv istället för att byta in den på firman där man köper sin nya. Därav inga begagnade bilar ägda av "vanligt hyggligt folk" på blocket längre.
Citera
2024-04-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Men dit är det oftast jobbigt(/are) att ta sig utan att redan ha tillgång till en bil samt någon med körkort som passagerare ifall det blir affär.
Och givetvis en kostnad för bensin,ev lunch/kaffe och om medföljaren vill ha något för sin tid istf att göra något annat på sin lediga tid.

Ettpar sådana bomresor har lätt kostat några tusenlappar.

Men inte är det så illa som Conny säger.
Det finns bra beg bil under 50K därute som ägs av rejält folk.
Ditt problem blir att hitta dessa bilar som ofta inte ens annonseras utan säljs till släkt/vänner I behov.
Och när någon sådan vagn hamnar på ett publikt forum som Blocket är de borta på någon timme.

Bra poäng att resorna är rätt tids- och energikrävande, jag hade nog "tur" sist som hittade rätt på 4e resan och samtliga resor var inom mitt pendlarkort så inte så krävande att resa.

Ang. annonser: du har så rätt; det är precis vad jag börjar inse. Höra sig för bland bekanta om nån har nån bekant eller släkting som funderar på att sälja; undvika blocket. Spår en marknad som blir lite mer som hyra i andra hand; där de "vanliga" kanalerna är alldeles för fulla med scam/trams/hustlare att det är matchning via ens eget nätverk som gäller; jag skulle t.ex aldrig hyra ut min bostadsrätt via blocket utan höra mig för bland vänner och vänners vänner.
Citera
2024-04-14, 17:07
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Nej. Så vitt jag förstått går penningtvätten med begagnade bilar åt andra hållet.

Huvudscenario:
- Någon KÖPER en begagnad bil för svarta pengar. En kasse med sedlar byter hand och den oaktsamme bilsäljaren får problem med banken när han försöker sätta in pengarna på konto.
- Bilen avregistreras i Sverige och säljs i Östeuropa eller MENA. Pengarna som man får från försäljningen stannar utomlands. Mycket enklare sätt att få ut svarta pengar från Sverige än att försöka skicka en kurir med en resväska fylld med 500-lappar. Helst skall bilen vara nyare och ganska dyr, så att man får ut så mycket pengar som möjligt i en transation.
- På det sättet är pengarna utom räckhåll från Kronofogden och kan vid behov flyttas tillbaka till Sverige via internationell banköverföring eller användas för att betala nästa leverans av vad-det-nu-var-man-sålde.

Alternativt scenario:
- Någon långt ner i det kriminella ekosystemet behöver få betalt för sina tjänster. Ovanstående problem med banken gäller förstås även kriminella. Så killen köper en bil i dåligt skick (helst så billig som möjligt) och säljer den med 50.000:- i vinst (det skattefria beloppet vid privat bilförsäljning). Då kan man visa vart pengarna kom från och kan sätta in dem på banken. Men köparen måste förstås vara en målvakt...
Detta alternativa scenario är ju inte lika populärt, för hur många gånger måste man göra det under ett år för att bekosta den kriminella livsstilen? Det kan bli problem med myndigheterna, både för säljare och köpare.

Det finns flera varianter. En version av huvudscenariot är att gå ihop med killar som köper upp relativt billiga svenska bilar för den relativt lågt värderade svenska kronan. Dessa bilar avregistreras och skickas i bulk till mellanöstern eller Afrika där de rustas upp och säljs till den lokala befolkningen.
Återigen är betalningen till säljaren i form av en kasse pengar, men nu sker det i större skala och den grovt kriminelle lägger upp alla slantarna mot att han får tillbaka dem när bilarna säljs, fast nu i ett annat land.

Kände en iranier som sysslade med bilexport. Han hade två företag, ett i Sverige och ett i Dubai. Så de höll på med massa handel där.

Han hade även IT konsult verksamhet i Sverige. Pengarna från den verksamheten slussades ut ur landet via de här bilarna och bluffakturor till sitt företag i Sverige. Företaget i Sverige gick aldrig med vinst, men det gjorde ju däremot bolaget i Dubai.

Och där var det på den tiden ingen bolagsskatt.

Så det var väl hans pensionsfond där lixom.
Citera
2024-04-14, 17:21
Medlem
Citat:

Absolut, precis som Peller skriver finns dom. Men det jag menar är att det generellt ser helt annorlunda ut nu. Förr om åren fick var och vartannat hushåll en 20år gammal bil över med den historik du söker, som sparades som 2:a bil eller för att ev användas av något barn etc. Eller så köpte man en nyare bil och körde den i 15år och först då köpte en ny.

Stabil medelklass /övre medelklass lever generellt inte på samma vis i dag. Man har mer pengar eller kanske snarare annan syn på konsumtion. Leasing under några år har blivit betydligt vanligare. Säkerligen också tjänstebilar. Sen är inte bilen lika självklar heller för många. Ungarna kanske inte tar körkort först när dom är 25 och hellre går med i en bilpool. Tom biltillverkarnas målsättning har förändrats i stället för att som Mercedes alltid haft mottot att alltid göra allt på bästa möjliga sätt nöjer sig många i dag med att det ska vara tillräckligt bra för att hålla i ex 10år. Kulturen att fixa och serva själv har förändrats, dels pga intresse men framförallt för att det är avsevärt mer komplicerat. Det är dyrt för många att hålla igång en gammal bil om alla hjul ska ligga på däckhotell.

Sen är det väl lite tvärtom med 20år gamla bilar av det slag just du söker, som just inte finns många av, dom är det väl större intresse för nu jämfört med förr, med tanke på att det bara är några år kvar tills dom får status av välhållen samlarbil och har potential att bli riktigt dyra.

Ytterligare en aspekt är rädslorna och oron i samhället, är det inte så att gubben du pratar om ör nervös för egen maskin kan han ha en son som ringer och jagar upp honom.

Trots allt är ju inte bilrån/bilkapningar genom blocket när det gäller 20år gamla bilar speciellt vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jag håller inte med om allt du skriver Conny.
Ibland tycker jag du verkar vara en idiot.

Men sedan så kommer ett inlägg som.ovanstående,och då tänker jag att " Den där Conny är nog inte så dum ändå"

Jag hade bjudit dig på kaffe&kanelbulle om än mer centralt än Rotebro....även om vägen mellan E18 och E4 numer är bättre än för 21år sedan.

Även en klocka som står stilla går rätt två gånger per dygn.

Tackar, vi kan ju ses vid Järva krog och dricka öl och göra bilaffärer.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-04-14 kl. 17:27.
Citera
2024-04-14, 18:12
Medlem
Citat:
Absolut, precis som Peller skriver finns dom. Men det jag menar är att det generellt ser helt annorlunda ut nu. Förr om åren fick var och vartannat hushåll en 20år gammal bil över med den historik du söker, som sparades som 2:a bil eller för att ev användas av något barn etc. Eller så köpte man en nyare bil och körde den i 15år och först då köpte en ny.

Stabil medelklass /övre medelklass lever generellt inte på samma vis i dag. Man har mer pengar eller kanske snarare annan syn på konsumtion. Leasing under några år har blivit betydligt vanligare. Säkerligen också tjänstebilar. Sen är inte bilen lika självklar heller för många. Ungarna kanske inte tar körkort först när dom är 25 och hellre går med i en bilpool. Tom biltillverkarnas målsättning har förändrats i stället för att som Mercedes alltid haft mottot att alltid göra allt på bästa möjliga sätt nöjer sig många i dag med att det ska vara tillräckligt bra för att hålla i ex 10år. Kulturen att fixa och serva själv har förändrats, dels pga intresse men framförallt för att det är avsevärt mer komplicerat. Det är dyrt för många att hålla igång en gammal bil om alla hjul ska ligga på däckhotell.

Sen är det väl lite tvärtom med 20år gamla bilar av det slag just du söker, som just inte finns många av, dom är det väl större intresse för nu jämfört med förr, med tanke på att det bara är några år kvar tills dom får status av välhållen samlarbil och har potential att bli riktigt dyra.

Ytterligare en aspekt är rädslorna och oron i samhället, är det inte så att gubben du pratar om ör nervös för egen maskin kan han ha en son som ringer och jagar upp honom.

Trots allt är ju inte bilrån/bilkapningar genom blocket när det gäller 20år gamla bilar speciellt vanligt.

Även en klocka som står stilla går rätt två gånger per dygn.

Tackar, vi kan ju ses vid Järva krog och dricka öl och göra bilaffärer.

Rensa din inkorg.

SolvallaBiltorg blir bra att vara nostalgisk på...
Citera
2024-04-14, 18:48
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Då det är min tråd ville jag bara göra ett klargörande, JA det är övervägande personer med arabiska namn som varit ägare i 0 år 2 månader eller har alla dessa bilar skrivna på sig, men även typ Johan i Kramfors (som.är en actual Johan enligt ratsit) som vill sälja "lilla trogna pendlarbilen" efter att ha ägt den 0 år och 2 månader. Det är också jävligt många som helt plötsligt överraskande fått tjänstebil och inte längre behöver sin bil de köpte för 2 månader sen.

Ett mönster som verkligen klarnar nu när jag hängt på blocket senaste dygnet är att bilarna från den sortens personer jag tidigare provkörde hos då 2020, nu har en Historik av att ha blivit sålda av just sådana personer (enligt Biluppgifter.se) till en privatperson från hyresrättsområde i storstadsområde med flera bilar reggat på sig, som absolut inte behöver fler än 1 bil. Och att denna person nu säljer vidare den bilen 1 månad senare för 5000 kr mer men med samma copypastade annons???

Typ såhär:
2007: bilen skeppas ut från tillverkaren
2011: ny brukare tant tantsson från Gimo, har 1 eller 0 bilar skrivna på sig
2024-02: bilen annonserad för 13000 kr
2024-02: ny brukare person i hyresrätt i Södertälje, med 4 bilar skrivna på sig från typ samma årtal (2007), så knappast nån som.samlar veteranbilar/trivselskrot på gårn
2024-04: bilen annonserad för 19000 kr

Exakt vad menar du här? Att det finns dom som köper bilar billigt och säljer dom dyrare? So what, den handeln har väl funnits sen bilen uppfanns? Så funkar även en vanlig bilaffär - surprise!
Eller är du sur för att inte du lyckades köpa bilen av Tant Tantsson och lackar ur på att någon med många konsonanter i namnet fick chansen? Det viktiga är ju om bilens pris och skick är rätt, inte hur länge nuvarande ägare ägt den. Inte ens om den är en s k målvakt. Fast jag skulle vara extra observant på möjliga fel som man försöker dölja, finns många hästhandlarknep i den portföljen. Faktum är att jag t o m köpt ett par bilar av ziggisar - och inte blivit blåst det minsta.

Ja, jag lyfter också på ögonbrynen om säljaren just köpt bilen och nu ska sälja den vidare. Är annonsen sen full med floskler som är lätta att genomskåda dalar intresset till nära noll. Är den inte det kan jag nog ändå eventuellt bemöda mig att kolla på den, det kostar inget (förutom tid).
Jag såg just en bil som jag tyckte såg bra ut och säljaren begärde nästan 40 papp för den vilket redan där var i högsta laget. När jag kollade historiken hade han köpt den sent i höst för under 10 papp! Visserligen bytt en del prylar men hallå....

Själv är jag lite förvånad, satte ut en lite lyxigare bil i förra veckan som jag begär en bit över 100' för. Trodde att jag, som brukligt, skulle bli översköljd med fräcka skambud som man måste parera men det kom bara ett enda. Hm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in