2024-04-14, 07:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hur kan du åberopa M? Han minns ju fortfarande ingenting av händelseförloppet?

En hypotes går ut på han drabbades av en alkoholrelaterad blackout?

Man kan dessutom spekulera i om M lider av alkoholrelaterad demens?

Hur är det med ditt eget minne? Kan det vara så att du glömt bort att jag redan svarat dig på detta här?
(FB) Jeanette Bergström död i Hudiksvall (2022-07-09) – sambon dömd till livstid i HD (2024)

Kan det vara så att dessa minnesproblem också gör att du inte minns vad som sagts i FUP och rättegång, trots att du läst och lyssnat noga? För det har du väl?

Du kanske har glömt att Mikael har lämnat en relativt detaljerad och helt sammanhängande berättelse om vad som hände under det aktuella dygnet, från att han kom hem från jobbet och till att han satt hos ambulanspersonalen med en filt om sig.
Det är enbart perioden från då han klev ur bilen utanför huset tills att han vaknade i sängen som han säger att han inte minns.
Tack och lov finns riklig teknisk bevisning som hjälper oss förstå vad som hände.

Du har säkert läst tidigare att Mikael vare sig förnekar eller erkänner det händelseförlopp som åklagaren presenterat under den tidsperioden, eller hur?
En alkoholinducerad total minnesförlust (s.k. blackout) säger ju inget om vad Mikael faktiskt gjorde under den tidsperioden, utan är bara en förklaring till varför han inte kan berätta om det.

Har du glömt att jag förklarat att rätten inte kan ta ställning till någon alternativ hypotes om det inte presenteras någon sådan?
Eller var det så att du inte förstod den förklaringen?
Eller är det i själva verket så att du tycker att misstänkta ska kunna gå fria genom att åberopa minnesförlust?

Hur tycker du förresten man bör bemöta skribenter som inte orkar bläddra eller använda sökfunktionen för att hitta svar på frågor de ställt för några dagar sedan, utan istället upprepar exakt samma frågor gång på gång?
Bör man bara ignorera dem eller ska man hellre rapportera det som trams och off-topic?
Citera
2024-04-14, 08:08
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
FUP sidan 535
Analyssvar 2022-11-07 Slutgiltigt dödsfallsutlåtande 1 diarienr: 5000-K786004-22

8. De skador som målsäganden haft på ovansidan fot samt underben och knän. Kan dessa skador ha uppkommit genom att målsäganden dragits eller tryckts mot grus/småsten?
Vid högra knäet (70, 71) samt på vänstra benet (77, 78, 79, 80, 83) ses en del ytliga, oregelbundna hudskador som kan ha uppkommit genom att Bergström har dragits eller tryckts ner mot grus och småsten. En del av dessa skador bedömdes dock vid obduktion sannolikt uppkomma efter döden (77, 83)

FUP sidan 560
Hudskador på knäna (36, 47) har haft utseende som talar för uppkomst genom snett verkande trubbigt våld, t.ex. kontakt med grus, eller liknande underlag/föremål.

Aha, tack, då förstår jag vad du/ni menade. Rättsläkarna hittade inte grus på kroppen, däremot hittade de skador som skulle kunna orsakats av tryck eller dragning mot grus eller småsten.

Skadornas placering antyder att Jeanette ramlade framlänges på knä på uppfarten framför entrén.
Kanske fällde Mikael henne eller knuffade henne i ryggen, och drog sedan henne runt mot dörren? Kanske bad hon om nåd på sina bara knän?

Skador från grus efter döden skulle också ha kunnat bero på att det funnits grus på kroppen eller på golvet i huset, där kroppen hanterats. Grus som kanske sedan spolades bort i duschen.

Citat:
FUP sidan 357
Att det var utblandat blod på örngott och sängkläder ger stöd för att Jeannette själv hade duschat alternativt duschats innan hon hamnade i sängen med minst en blödande skada.

Börjar fundera på om mördaren Mikael dödade Jeanette utomhus och sedan bar in henne i duschen och duschade av henne och bar henne sen till sängen då där fanns fynd av blod blandat med vatten.
Han påbörjar den grova misshandeln inomhus och Jeanette lyckas fly men han hinner ikapp henne ute och slår/sparkar ihjäl henne ute.

I rätten minns Mikael ingenting men det är ju en vanlig undanflykt av mördare.
Garanterar att han minns det... jävla kräk

Edit: Kom Mikael på att det inte var så smart att lämna Jeanette ute och bar/släpade in henne efter en stund, därav skador av grus efter döden. Duschar henne och lägger henne sen i sängen.
Morgonen efter när han nyktrat till försöker han dölja sina spår.

Han startar en tvättmaskin, en 60 tvätt med blandad kläder i alla färger, vitt, rött, svart och jobbarkläder med vanliga kläder och underkläder med bl.a Jeanettes sönderrivna trosor.
Han är tillräckligt gammal för at veta att man inte blandar såna färger i en tvätt men han öste väl in det han fick tag på i hastigheten för att dölja sina spår.

Jag tror ändå att han fick in Jeanette i huset på något sätt medan hon fortfarande var livet.
Anledning är att det var relativt små blodspår i gruset.
Om man misshandlar någon så svårt liggande på grovt grus så borde det bli mer omfattande blodspår. Fast här killgissar jag bara.
Blodspåren på varje trappsteg på entrétrappan (s. 200 i FUP) ser inte ut att vare dragningar utan mer runda fläckar.

Det är dock omfattande blodspår runt verandan i entrén, bland annat med stänk högt upp på ytterdörrens utsida och på fönstret (s.315-316.) Så en omfattande misshandel har skett framför ytterdörren, som bör ha varit stängd vid det tillfället.
Det fanns ett blodspår på hörnet av sitsen på en trästol som stod i hallen (s.319.) Nedanför den finns spår av en dragning i blod.

En alternativ förklaring skulle kunna vara att Mikael först tvingade ut Jeanette ur huset.
Han såg UWs cykel när han kom och funderade på var den kom ifrån.
Han kanske frågade Jeanette vad det var för jävla cykel och hur fan hon kommit hem. Om hon svarade att hon åkt hem med UW så kanske Mikaels svartsjuka triggades än mer.
Kanske slet han upp henne ur sängen och vräkte ut henne i gruset som en bestraffning.
Sen ändrade han sig, gick ut, smällde igen dörren och misshandlande henne på verandan.
Sen slet han upp dörren och vräkte in Jeanette så hon föll mot stolen.

Jag tror mer och mer att det dåliga mötet med UW, Jeanettes hemfärd med UW och cykeln på utsidan var de direkt utlösande faktorerna.
Genom att det finns bilder i FUP från UWs gård ser man hur fin verkstad denne hade, vilket kan ha retat Mikael. Bägge hade veteranbilar. Jag spekulerar i om det fanns en större rivalitet mellan dessa grannar.
I förhöret med UWs flickvän på s.959 finns ett uttalande som antyder detta:
”På onsdagen tog Ann* M*ria och Ul* Cadillacen efter jobbet och låtsades de skulle på tur. De åkte upp till Jeanette och Micke och de fyra satt ute där på gräsmattan i solen. Ann* M*ria sa till Micke att "nästa gång ni två får lust att dänga nån kan vi väl springa över till varandra och dänga någon i eran egen storlek". Jeanette blev paff för det är aldrig någon som sagt något och Micke blev jättebesvärad och gick därifrån.”
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-04-14 kl. 08:39.
Citera
2024-04-14, 08:16
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Tack för ditt engagemang men jag spekulerar kring vad som kan ha hänt den aktuella kvällen när de återigen träffades efter att ha skilts åt. Det är inte upp till dig att bestämma vad som är en trolig teori eller inte.

M minns inget som du redan vet.

Kvinnormördaren minns visst vad han gjort, men han skyller på minnesförlust pga av sprit och piller, det är hans modus operandi när han slagit folk på käften eller slagit sönder inredning på allehanda platser. Hans ursäkt är alltid "jag minns inget".

Till och med ett yxskaft borde fatta att om man inte kan hantera alkohol så får man låta bli att dricka, men Micke fattar inte ens det. När han till slut kommer ut så kommer han spöa på nya kvinnor och oskyldiga och sedan säga, "fan, jag minns inget".
Citera
2024-04-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack båda för uppskattning och komplettering!
Det stämmer att Jeanette klippte gräset när Mikael kom hem från jobbet, då han själv sagt det och två grannar vittnat om att de hörde gräsklipparen vid 17-tiden.

Det stämmer att det hittades några blodspår på uppfarten i anslutning till entrén. Så här står det i brottsplatsundersökningen:

”Den sammantagna bedömningen är att Jeanette Bergström befunnit sig med blödande skada på uppfarten, trappan och entrémattan. Likaså har hon haft blödande skador då hon har befunnit sig i sovrummet och i sängen. Hur och av vilken orsak Jeanette Bergström har kommit att ligga avliden i badrummet har inte gått att fastställa vid denna inledande undersökning.”

Däremot fanns inga blodspår i övrigt på tomten vid den hundsökning som gjordes nästan en månad efter brottet. Det är lite förvirrande att i FUP ingår även en undersökning av UWs hus och tomt, där det fanns några mindre blodspår från honom. Man ville väl utesluta att Jeanette skulle varit skadad innan hon kom hem.

Jag hittar däremot ingen uppgift om grus på kroppen. Skrlv gärna var i FUP du hittar det, jag kan absolut ha missat.
I sovrummet fanns damkläder med
gräsfläckar och smuts samt blodfläckar från Jeanette. Blodet kan dock ha hamnat där senare om kläderna låg där medan misshandeln pågick.

Det är en intressant teori om att misshandeln skulle ha skett i omgångar.
Mitt intryck är att den varit utdragen men relativt sammanhängande. Anledningen till att jag tror det, är att Mikael saknade avvärjningsskador. Det pekar på att han ganska snabbt tillfogade Jeanette såpass kraftiga skador att hon blev oförmögen att göra motstånd.
Jag tänker att om han i det läget hade gjort en paus så borde han kunna besinna sig och knappast fortsatt börjat slå och sparka så brutalt igen mot en medvetslös människa.

Blodspåren utanför entrén antyder att Jeanette i något skede sprang ut och kanske försökte hon fly men Mikael måste då ha fått tag på henne och släpat in henne i huset igen.

Kanske spädde detta eventuella flyktförsök på hans raseri så att han tog steget upp till direkt dödligt våld?
Jag hittar ingen annan rimlig förklaring till blodspåren på utsidan.

Det är efter detta jag tror det dödliga våldet inträffade.
Från att ha slagit mot ansiktet, dunkade han nu hennes huvud mot golvet så hon tuppade av, sparkade mot hennes underliv och bröt hennes revben.
Hjärnskadan var ett faktum och 35 minuter senare dödsfallet.

Jag har funderat på om Mikael besinnade sig till slut när Jeanette var medvetslös, och om han då kanske släpade in henne i duschen i ett försök att få liv i henne, kanske med kallt vatten.
Och bar han i så fall tillbaka henne till sovrummet i tron att hon skulle piggna till, också avled hon istället i sängen?

Det står så här i FUP:
”Att det var utblandat blod på örngott och sängkläder ger stöd för att Jeannette själv hade duschat alternativt duschats innan hon hamnade i sängen med minst en blödande skada.”

Min teori om pauser kommer från att M inte är en vältränad man. Dessutom berusad vilket ger högre puls. Skulle han fysiskt klara av att tillfoga alla skador utan uppehåll?

Mitt fel gällande gruset, det stämmer vad en annan skrivit, märken från grus. Jag tänker att hon inte behöver ha sprungit, inte ens gått, kanske snarare krälat ut. Jag tror att hon blev mycket skadad redan direkt. Han slår, hon blir skadad och ligger på golvet. Han orkar inte mer, sätter sig och dricker alkohol. Hon börjar kravla, eventuellt gråtandes, bönandes? Hon tar sig ut, han tappar kontrollen över sin ilska och ger sig på henne igen. Drar in henne och fortsätter slå och sparka. Hon tuppar av. Han dricker mer alkohol. Hon låter, rosslar? Döende människor låter ofta obehagligt. Han vredgas av ljuden, slår igen? Hon tystnar? Han blir oroad, spolar av henne med kallt vatten för att väcka henne. Lägger henne i sängen? Dricker ännu mer. Hon dör. Han ska gå och lägga sig, blir äcklad och puttar ner henne på golvet.

Jag tror alltså att det varit ett utdraget förlopp, i alla fall någon timme eller två. Jag tänker att raseriet kommer i pulser med hög intensitet och våld så länge han orkar för att sedan behöva vila. Och efter att ha hämtat andan en stund så kommer nästa våg av raseri, eventuellt utlöst av att hon försökt att fly eller gör ljud som han tycker är äckliga eller störande.

Nästa dag är han fortfarande onykter när polisen kommer. Det är inte sannolikt att han bara druckit det han uppger och fortfarande är påverkad ganska sent dagen efter. Han bör ha druckit mer under natten. Han är ju stor, det är rimligt att tänka att han förbränner (minst) 0,2 per timme. En öl motsvarar ungefär det. En alkoholist slutar ju heller inte att dricka vid berusning om det finns mer alkohol.

Jag tror alltså också att han duschat henne för att väcka henne. Alternativt som en del i misshandeln. Men det mest logiska är väl att han tror att hon ska kvickna till av kallt vatten. Utöver om han urinerat på henne som någon extra förnedring som han sedan tycker är lite över gränsen så finns det ju ingen anledning alls till varför han skulle tvätta av kroppen. Det finns ingen vettig anledning till att börja tvätta heller, kanske var det en vana? Starta lediga dagar med en maskin tvätt? För han uppnår ju inget med att tvätta det som fanns i maskinen? Han verkar inte ha gett sig på att städa bort blodet eller något annat som kan tyda på att han försökte komma undan. Just tvätten är en gåta för mig, en helt orimlig sak att göra i hans situation om han inte ens försöker att städa i övrigt. Eller så började han där med tvätten och insåg att han inte skulle klara av att undanröja bevis och gav upp?
Citera
2024-04-14, 10:21
Medlem
Citat:
Vet du hur mycket alkohol J drack den aktuella kvällen?

J:s intag av alkohol kombinerades väl av med ett intag av fluotexin om jag minns rätt?

Har du möjligtvis en teori om hur ett bråk och gräl mellan J och M kan ha startat och på vems initiativ?

En onykter tanke är inte den samma som en nykter. Alla som någonsin försökt att resonera med en berusad person vet att logiken inte är i toppform hos den berusade vilket gör det svårt att rekonstruera tankebanor gällande bråk i fallet.
Citera
2024-04-14, 12:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
En onykter tanke är inte den samma som en nykter. Alla som någonsin försökt att resonera med en berusad person vet att logiken inte är i toppform hos den berusade vilket gör det svårt att rekonstruera tankebanor gällande bråk i fallet.

Men i det här fallet så hade väl både J och M druckit alkohol den aktuella kvällen?

Vad har har du för tankar kring detta? En teori som inte känns helt orimlig kan väl vara att de började gräla och bråka under påverkan av alkohol? En alternativ teori går ut på att M bad kanske henne flytta ut eftersom han ansåg att hon inte ägnade honom tillräcklig uppmärksamhet längre? Sen var bråket kanske i full gång?

Tyvärr är M:s minnesbilder från den aktuella kvällen bristfälliga, rikligt bruk av alkohol kan väl ibland vara förödande för minnet? Det går väl inte att utesluta att M drabbades av en blackout?
Citera
2024-04-14, 12:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
mördaren minns visst vad han gjort, men han skyller på minnesförlust pga av sprit och piller

Hur kan du veta att han inte minns vad som hände den aktuella kvällen?

Har inte vi i tråden blivit matade med vidlyftiga berättelser under en längre tid om M:s alkoholproblem?

Till slut kan väl ett rikligt bruk av alkohol få återverkan i form av blackouts eller alkoholrelaterad demens?
Citera
2024-04-14, 13:02
Medlem
Citat:
Men i det här fallet så hade väl både J och M druckit alkohol den aktuella kvällen?

Vad har har du för tankar kring detta? En teori som inte känns helt orimlig kan väl vara att de började gräla och bråka under påverkan av alkohol? En alternativ teori går ut på att M bad kanske henne flytta ut eftersom han ansåg att hon inte ägnade honom tillräcklig uppmärksamhet längre? Sen var bråket kanske i full gång?

Tyvärr är M:s minnesbilder från den aktuella kvällen bristfälliga, rikligt bruk av alkohol kan väl ibland vara förödande för minnet? Det går väl inte att utesluta att M drabbades av en blackout?

Ja, så kan det ha gått till. Men det kan också vara cykeln, en överkörd grävling eller egentligen vad som helst som triggade M så till vida pass att han slog ihjäl J.

Jag personligen tror inte att han fått en alkoholrelaterad black out. Möjligen att han förträngt delar av händelsen som ett psykologiskt försvar. Han drack enligt uppgift en hel del alkohol, men inte otroligt mycket under kvällen. Om han nu inte fyllde på med mer när han kom hem.
Citera
2024-04-14, 20:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag personligen tror inte att han fått en alkoholrelaterad black out..

Samtidigt går det inte att utesluta att han drabbades av en blackout.

Citat:
Möjligen att han förträngt delar av händelsen som ett psykologiskt försvar.

Nä, det där scenariot tror nog bara du på.

Citat:
Han drack enligt uppgift en hel del alkohol, men inte otroligt mycket under kvällen. Om han nu inte fyllde på med mer när han kom hem.

Enligt vad man känner till så orsakas inte en blackout av mängden alkohol utan av hastigheten med vilken den konsumeras.

Vet du om M drack alkohol på fastande mage den aktuella kvällen?
Citera
2024-04-15, 00:46
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ja, så kan det ha gått till. Men det kan också vara cykeln, en överkörd grävling eller egentligen vad som helst som triggade M så till vida pass att han slog ihjäl J.
Det du säger återkopplar till någons infantila slutsatser, men givetvis så bemöts inte detta i skribentens jakt på "Postcounts"!
Citat:
Jag personligen tror inte att han fått en alkoholrelaterad black out.
Samtidigt så går det inte att utesluta "att jorden kan vara platt" anser antagligen vissa individer!
Citat:
Möjligen att han förträngt delar av händelsen som ett psykologiskt försvar.
Nä, det där scenariot...
Citat:
Han drack enligt uppgift en hel del alkohol, men inte otroligt mycket under kvällen. Om han nu inte fyllde på med mer när han kom hem.
Enligt vad man känner till...

För säkerhets skull så ställer X en irrelevant fråga på slutet. Allt i syfte att i vanlig ordning utöka rundgången med totala oväsentligheter i ett avskyvärt brott och kriminalfall, som är juridisk avklarat för 99,999 % av fb läsare!

Jag ser fram emot att KFM (Kronofogdemyndigheten), som sakägare i frågan, tillser att utmätning av Mikaels tillgångar ombesörjer att utdömda skadestånd kan utbetalas, och helst utan att vi skattebetalare belastas av detta.

Om det sedan är hans mor eller annan person (adv?) som tipsat den totalt IQ-befriade Mikael att skriva över huset på morsan vet bara några få individer.
Tidsaspekterna emellan domslutet och överlåtelsen är av en väsentlig faktor i utgången av detta!
Citera
2024-04-15, 10:22
Medlem
Citat:
Samtidigt går det inte att utesluta att han drabbades av en blackout.

Nä, det där scenariot tror nog bara du på.

Enligt vad man känner till så orsakas inte en blackout av mängden alkohol utan av hastigheten med vilken den konsumeras.

Vet du om M drack alkohol på fastande mage den aktuella kvällen?

Jag tror att han minns hela förloppet. Möjligen med fyllans dimmighet.
Citera
2024-04-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousStones
Det du säger återkopplar till någons infantila slutsatser, men givetvis så bemöts inte detta i skribentens jakt på "Postcounts"!

Samtidigt så går det inte att utesluta "att jorden kan vara platt" anser antagligen vissa individer!

Nä, det där scenariot...

Enligt vad man känner till...

För säkerhets skull så ställer X en irrelevant fråga på slutet. Allt i syfte att i vanlig ordning utöka rundgången med totala oväsentligheter i ett avskyvärt brott och kriminalfall, som är juridisk avklarat för 99,999 % av fb läsare!

Jag ser fram emot att KFM (Kronofogdemyndigheten), som sakägare i frågan, tillser att utmätning av Mikaels tillgångar ombesörjer att utdömda skadestånd kan utbetalas, och helst utan att vi skattebetalare belastas av detta.

Om det sedan är hans mor eller annan person (adv?) som tipsat den totalt IQ-befriade Mikael att skriva över huset på morsan vet bara några få individer.
Tidsaspekterna emellan domslutet och överlåtelsen är av en väsentlig faktor i utgången av detta!

Ja, gräsklipparen är lite annorlunda. Å andra sidan så har Gräsklipparen gjort en bra insats för att hålla detta fall aktuellt, tillräckligt aktuellt här på fb för att de stora medierna inte skulle sluta att skriva om det. Jag tror nämligen att många redaktioner spanar här på vilka fall som får mycket uppmärksamhet. Så det är ju faktiskt bra jobbat av Gräsklipparen! Jag har till och med tackat vederbörande i ett privat meddelande för detta. Fast man kan ju tycka att det räcker nu, HD har avgjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in