2024-04-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Om MGM är 22 år varför skriver MSM "tonåringar gripna"?

För att MGM inte är gripen.

De som greps är två tonåringar för grovt beskydd av brottsling.

En tredje person greps för grovt vapenbrott men ej kopplat till mordet.
Citera
2024-04-14, 10:21
Medlem
ShadowWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Lite förvirrande rubrik i media angående fallet Micke, sen skriver det att – Det finns en tredje person anhållen för grovt vapenbrott, men det är inte kopplat till mordet i Skärholmen, säger Helena Ekstrand, presstalesperson för Åklagarmyndigheten.

Artikeln uppdaterades kl. 10.13 med tillbakavisandet av Åklagarmyndigheten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPgrWg/mordet-pa-mikael-i-skarholmen-tredje-person-gripen
Senast redigerad av ShadowWarrior 2024-04-14 kl. 10:26.
Citera
2024-04-14, 10:24
Medlem
Taggads avatar
Lite till om detta:
Citat:
Uppgifter: Anhållna har tvättat en cykel efter mordet
Åklagarmyndigheten tillbakavisar Aftonbladets uppgifter om att en tredje person gripits för inblandning i mordet på 39-årige Mikael Janicki.

– Det finns en anhållen till men det är inte i samma ärende, det har ingenting med Skärholmenmordet att göra, säger Helena Ekstrand vid Åklagarmyndighetens presstjänst till TT.
https://omni.se/t/mordet-pa-mikael-i-skarholmen/657bbe35-08fb-42e1-a541-06bc42ce8523

Citat:
Sedan igår sitter två personer anhållna för grovt skyddande av brottsling efter mordet på Mikael i Skärholmen.

De misstänks ha tvättat rent en cykel som tros vara kopplad till händelsen, enligt källor.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPgrWg/mordet-pa-mikael-i-skarholmen-tredje-person-gripen
Senast redigerad av Taggad 2024-04-14 kl. 10:34.
Citera
2024-04-14, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Det handlade inte om just det där lilla haschrökandet. Det var ju bara en liten del i det hela.

Det gänget står ju för så mycket mer skit än just den där rökningen som var då.
Och det var DET han konfronterade.

Han klev liksom inte fram och sa:
”Rökning förbjuden här”

Hur i hela friden skulle du kunna veta vad han sa? Var du där? Själv "vet" jag bara vad jag läst i tidningen.
Citera
2024-04-14, 10:30
Medlem
Treschows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Övre tonåren har jag för mig ha läst, isåfall kan de vara 18-19, skulle inte förvåna mig på riktigt höga straff även för "skyddande av brottsling" i så fall.
Bästa läget nu att "statuera ett exempel"
Jag läste för snabbt. Som jag förstår saken är två personer anhållna för skyddande av brottsling och ingen är ännu gripen för mord. Den tredje som det rapporterades om gällde inte samma ärende.
Citera
2024-04-14, 10:41
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är det bekräftat att de rökte cannabis?
Då bär GM också ansvar för att ha skapat en labil situation, akut allmänfara.
Att ställa sig i denna populära gångtunnel kl 18, röka cannabis och bära pistol, det är ju att praktiskt be om att någon ska bli allvarligt skadad eller dödad.

Och posta nu inte en massa knarkliberalt skit, för det kommer bara att bli OT och raderas.

Snorungen skulle inte burit pistol överhuvudtaget och var han dessutom pårökt, ökar hans skuld ytterligare. Stå och röka på med en laddad pistol i fickan, bland farsor, morsor, barn och hundar ....

Hur j-a lågbegåvad kan man bli?

Jag brukar kalla mig humanist. Men ibland vacklar jag.
Vissa människor förtjänar fan inte att leva.

Det var en fantastiskt destruktiv handling som GM begick.
Han dödade M, han berövade sonen hans pappa och förstörde hans liv. Hur fan ska han laga sig?
GM har också underblåst segregationen och rasismen.
Hela Sverige har lärt sig läxan: "tjafsa" inte med unga stökiga invandrare. Titta inte på dom, prata inte med dom. Gå runt, håll dig borta, flytta, försvinn från allt som har med dem att göra.
Nu kommer rasismen att växa som aldrig förr.

Bra jobbat.

Men är du på riktigt? Besök valfri förort och du praktiskt taget kommer att få vada fram mellan invandrargäng som hänger på torg, i gathörn, i gångtunnel. Utgå från att flertalet av dessa är beväpnade kanske mest med kniv men med en och annat skjutvapen. Den inte alls otrevliga doften av Marijuana ligger tät kring dessa gäng. Så ser det ut varje dag och varje timma på dygnet året om. Ingen gör något och framförallt inte polisen. De får stå där och sälja helt öppet med sin vapen i Haglöf jackan.

Gärningsmannen kan nog leva gott med sig själv. Han är sannolikt psykopat eller har starka psykopatiska drag och bryr sig inte mycket. Om något så har hans status ökat nu. Nu har han visat sig duglig. Han kommer att aspirera på en ledarroll inom kort om han in blir inkapaciterad vilket jag tvivlar på. En massa fjortis wannabees i orten har honom som idol nu.

Sen är det intressant att vi refererar honom som snorunge. Jag har också tänkt på honom som det. Nu verkar det som att han är 29 år. Då är man rätt så gammal i de sammanhangen. Impulskontrollen borde vara bättre likaså konsekvens tänket.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2024-04-14 kl. 10:52.
Citera
2024-04-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Övre tonåren har jag för mig ha läst, isåfall kan de vara 18-19, skulle inte förvåna mig på riktigt höga straff även för "skyddande av brottsling" i så fall.
Bästa läget nu att "statuera ett exempel"
Ja,de två snubbarna som misstänks ha tvättat en cykel är ju anhållna för grovt skyddande.
Om brottet är grovt döms för grovt skyddande av brottsling till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om
1. det har uppkommit eller funnits risk för betydande men för det allmänna, eller
2. gärningen annars har varit av särskilt farlig art.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/

Det var väl någon i Adriana-rättegången som fick två år för skyddande av brottsling.
Citera
2024-04-14, 10:52
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Sonen el pappan?

Mikael, alltså pappan.
Citera
2024-04-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja,de två snubbarna som misstänks ha tvättat en cykel är ju anhållna för grovt skyddande.
Om brottet är grovt döms för grovt skyddande av brottsling till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om
1. det har uppkommit eller funnits risk för betydande men för det allmänna, eller
2. gärningen annars har varit av särskilt farlig art.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/

Det var väl någon i Adriana-rättegången som fick två år för skyddande av brottsling.

Frågan är nu om lagen om dubbla straff för gängkriminella trätt i kraft. Om så, finns det goda skäl att hoppas på FYRA år bara för medhjälp.
Citera
2024-04-14, 11:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Frågan är nu om lagen om dubbla straff för gängkriminella trätt i kraft. Om så, finns det goda skäl att hoppas på FYRA år bara för medhjälp.

Retroaktiva lagar? Nja.
Citera
2024-04-14, 11:07
Medlem
Hoppas från hela mitt hjärta att dessa som berövat Mikael livet får smaka på samma kaka. Om inte dem, deras familjer
Citera
2024-04-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang

ja denna gång är trycket högt på rättsväsendet. Och det är bra det, eftersom de inte annars gör sitt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in