2024-04-13, 09:34
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag lutar mig också lite mot det som a.Canis.Majoris skriver. Vad är det som egentligen säger att man ska kunna vända på det? Redan nu får man nobben av sina första- och andraval när man väl jagar spelare. Man behöver stabilitet för att kunna börja matcha in de yngre för att således kunna skeppa de vidare samtidigt som man måste fortsätta bygga på underifrån med talanger men detta blir svårt när man år efter år slåss där i botten.

Nu ska man ge året ut för då har Larssons prägel hunnit sätta sig på detta lag men jag tycker inte Göteborg ser bättre ut än tidigare år. De danska värvningarna har det varit fullträff på, men det känns mer Askouvärvningar. Man har värvat in en överskattad Pettersson (man gjorde nog misstaget att man inte tittade mer på att det var Leach Holm gjorde honom bättre) och panikvärvat Abraham efter att man inte kunde lösa DMK.

När du skriver charmigt är det liksom nivån Göteborg hamnat på. Det osar inte hunger direkt.

Väldigt sällan charm är något negativt men du har helt rätt i detta fall.

Även om en enda försäljning kan göra stor skillnad så konkurrerar IFK isf likväl med klubbar som Kalmar, Värnamo och Halmstad om att dels göra den hypotetiska försäljningen och sedan kapitalisera på den. Till att börja med ska man då ta sig förbi BP som lär ha ett inflöde på ish 100 mill denna vår.

Riktigt pajasmål.
Citera
2024-04-13, 09:48
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Ganska skört att lipa om straffar "man borde fått". Speciellt när även det hade varit en gratisstraff med tanke på att det inte ens var en målchans och det var en boll som bara studsade oturligt på handen. Du kommer aldrig se mig gapa om straff för oss vid en liknande situation som den med Hovland.

Kul att Bergvall är duktig på träning! Kanske gör han snart avtryck i en allsvensk fotbollsmatch också? Annars tycker jag det mest låter som en Axén - Romario.

"Romario är alltid bäst på träningarna, jag förstår inte varför han jämt är så dålig på matcher?"
Ganska skört att lipa om straffar "man inte borde fått".

Ja! Det är riktigt kul! Han gjorde 2-0 mot Göteborg och arbetade fram 3-2 mot er. Dessutom punktmarkerad av ert mittfält matchen igenom. Det blir speltid i Tottenham fan i mig och då har en viss kråka utlovat Bergvall-avatar.
Citera
2024-04-13, 09:56
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tyckte AIK hade perioder mot BP som var bättre än vad Djurgården visat än. Djurgården körde över ett Göteborg på tio man, fram till utvisningen visade man inget speciellt. Mot Häcken tog man in tre mål på adrenalin och piggare/bättre inhoppare än motståndarna. I övrigt visade man brister både i omställningsspelet, hemjobbet och försvarsspelet. Det enda som var riktigt bra över 90 min var offensiva fasta.

Vet inte varför jag citerar dig för du kommer väl vilja argumentera detta till döden bara för att. Hur som helst:

https://www.sofascore.com/sv/bk-hacken-djurgardens-if/jKskK#tab:statistics

1) Matchen mot Häcken var inte den bästa på något sätt hittills av oss. Schüller saknades och Leachen spelade sjuk. Gjorde stor skillnad såklart.
2) Fasta var ett av de sämsta elementen för oss i matchen. 14-3 i hörnor och 0-1 i resultat.

Ett nickmål av Mackan i första samtidigt som Gullet satt ett av sina skott så hade det istället låtit att DIF körde över sköra Häcken. För svag analys helt enkelt.

Edit: Tryck på ”Statistik” då länken inte verkar peka direkt dit.
Citera
2024-04-13, 10:07
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FootnBalls
Blowit med ny optimistisk 3-årsprognos!

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/ifk-goteborgs-mal-ska-spela-i-europa-inom-tre-ar-ar-rimligt/
Att hålla på IFK måste vara supporterkulturens motsvarighet till att dejta en borderlinetjej.
Citera
2024-04-13, 10:12
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Jag tycker Blåvitt ser betydligt bättre ut än förra året.

Dom körde ju över "guldfavoriten" Djurgården totalt fram till utvisningen.

Mot HBK hade dom en jäkla otur vad man förstått från snacket och statistik. Nu såg jag bara sista 10 min där men alla verkar överens om att det är en match Blåvitt vinner 9 gånger av 10.

Jag tror Blåvitt blir ett mittenlag i år. Det är ett tydligt steg upp från 2023. Sedan är det bara ett liknande steg till för att vara med och slåss om Europaplatserna.
Här är vi eniga utöver tramset om överkörningen. Europaplatser är nog lite väl naivt dock.

Till skillnad från tidigare år så spelar de faktiskt modern fotboll. De är starka i pressen och det märks också på reaktionerna från supportrar när de förlorar. Istället för uppgivenhet är det ilska. De är lite väl aggressiva i närkamperna, men det är rätt ambition ändå. Det väcker publik och desarmerar spelskickliga mittfält. Askou är den tränare de hoppades på när de tog in Poya.

Poängtapp i Halmstad är i princip obligatoriskt för alla storlag.

De ska hålla fast vid Askou och fortsätta på inslagen väg.
Citera
2024-04-13, 10:17
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Vet inte varför jag citerar dig för du kommer väl vilja argumentera detta till döden bara för att. Hur som helst:

https://www.sofascore.com/sv/bk-hacken-djurgardens-if/jKskK#tab:statistics

1) Matchen mot Häcken var inte den bästa på något sätt hittills av oss. Schüller saknades och Leachen spelade sjuk. Gjorde stor skillnad såklart.
2) Fasta var ett av de sämsta elementen för oss i matchen. 14-3 i hörnor och 0-1 i resultat.

Ett nickmål av Mackan i första samtidigt som Gullet satt ett av sina skott så hade det istället låtit att DIF körde över sköra Häcken. För svag analys helt enkelt.

Edit: Tryck på ”Statistik” då länken inte verkar peka direkt dit.

Fast ni slog bra hörnor, nådde ofta er spelare och kom till flera avslut, som dock blockerades eller gick utanför. Ni gjorde även ett fint hörnmål mot Göteborg. Ni kommer att göra fler under säsongen. Det kan ni.

Jag tycker det är en rätt svag analys att säga "om". Det går inte att spekulera så.

Jag kommer inte att gå i döden för min ståndpunkt, men era insatser än så länge har inte gett mig skrämselhicka. Men jag tror fortfarande att ni vinner guld. Er trupp kommer att förstärkas, medan vår kraftigt försvagas.
Citera
2024-04-13, 10:29
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Ganska skört att lipa om straffar "man inte borde fått".

Ja! Det är riktigt kul! Han gjorde 2-0 mot Göteborg och arbetade fram 3-2 mot er. Dessutom punktmarkerad av ert mittfält matchen igenom. Det blir speltid i Tottenham fan i mig och då har en viss kråka utlovat Bergvall-avatar.
Nej. Jag klagar på alla billiga straffar som kommer i alla matcher nuförtiden, oavsett om vi spelar eller inte. Detta för att jag anser att dom är ett hot mot sporten och dess spänning. Du står dock på andra sidan och lipar om ännu fler billiga avgörande straffar som skall förstöra sporten ännu mer. Ganska stor skillnad.

"Jobbade fram"? Menar du det där lama skottet rätt på målvakten i knapp styrfart? 🤔 Klass naturligtvis! Att han blev uppäten av "Sockerdrickspojken" Simon matchen igenom berodde inte på att han var punktmarkerad. Det är helt enkelt klasskillnad på dom två. Man mot junis.
Citera
2024-04-13, 10:30
Medlem
Londons avatar
Citat:
Fast ni slog bra hörnor, nådde ofta er spelare och kom till flera avslut, som dock blockerades eller gick utanför. Ni gjorde även ett fint hörnmål mot Göteborg. Ni kommer att göra fler under säsongen. Det kan ni.

Jag tycker det är en rätt svag analys att säga "om". Det går inte att spekulera så.

Jag kommer inte att gå i döden för min ståndpunkt, men era insatser än så länge har inte gett mig skrämselhicka. Men jag tror fortfarande att ni vinner guld. Er trupp kommer att förstärkas, medan vår kraftigt försvagas.

Bilden som förmedlats på forumet är att Häcken körde över oss vilket absolut inte var fallet. Blir lätt så när det står 0-3 på tavlan dock.

Hade vi kapitaliserat på fasta hade det lika gärna kunnat stå 4-1, trots fin individuell prestation av chili, före första halvlek var slut. I en match där motorn var begränsad till att växla högre än treans växel.

Tror inte det kommer hända jättemycket i fönstret. Hoppas vi behåller Dahl och får in två offensiva. Vad ni förväntas göra vet du bättre än mig
Citera
2024-04-13, 10:46
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Bilden som förmedlats på forumet är att Häcken körde över oss vilket absolut inte var fallet. Blir lätt så när det står 0-3 på tavlan dock.

Hade vi kapitaliserat på fasta hade det lika gärna kunnat stå 4-1, trots fin individuell prestation av chili, före första halvlek var slut. I en match där motorn var begränsad till att växla högre än treans växel.

Tror inte det kommer hända jättemycket i fönstret. Hoppas vi behåller Dahl och får in två offensiva. Vad ni förväntas göra vet du bättre än mig

Nej, körde över vet jag inte, men de var bättre i mycket. Håller med trazke om att Simon Gustafsson var klart bättre än Bergvall. På bortaplan med en mer defensiv approach funkade hans lite nya roll bättre. Funkade inte alls mot Mjällby.

Jag håller lite fast vid min ståndpunkt från i vintras, att ert truppbygge inte går helt i takt med spelsättet. Omställningsspelet som ni varit så vassa på i många år tyckte jag inte alls fungerade mot Häcken. Ni saknade en bra omställningsspelare från start. Många omställningar som rann ur sanden.

Det kommer att surra transferrykten om 10-12 spelare i vår trupp och vi kommer att tappa minst tre. Sedan alltid svårt med sommarvärvningar. Är ju först nu våra nya spelare från förra året börjat prestera.
Citera
2024-04-13, 11:00
Medlem
Londons avatar
Citat:
Nej, körde över vet jag inte, men de var bättre i mycket. Håller med trazke om att Simon Gustafsson var klart bättre än Bergvall. På bortaplan med en mer defensiv approach funkade hans lite nya roll bättre. Funkade inte alls mot Mjällby.

Jag håller lite fast vid min ståndpunkt från i vintras, att ert truppbygge inte går helt i takt med spelsättet. Omställningsspelet som ni varit så vassa på i många år tyckte jag inte alls fungerade mot Häcken. Ni saknade en bra omställningsspelare från start. Många omställningar som rann ur sanden.

Det kommer att surra transferrykten om 10-12 spelare i vår trupp och vi kommer att tappa minst tre. Sedan alltid svårt med sommarvärvningar. Är ju först nu våra nya spelare från förra året börjat prestera.

Vad jag tycker säger lite men statistiken verkar ändå hålla med om vad jag såg på plan. Det var ”en sån match”.

Vi får se. Ni är favoriter men vi kommer finnas där hela vägen. Snart börjar även dubbelt matchande som jag hoppas (nästintill räknar med) kommer gälla för oss båda.
Citera
2024-04-13, 12:24
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Nej. Jag klagar på alla billiga straffar som kommer i alla matcher nuförtiden, oavsett om vi spelar eller inte. Detta för att jag anser att dom är ett hot mot sporten och dess spänning. Du står dock på andra sidan och lipar om ännu fler billiga avgörande straffar som skall förstöra sporten ännu mer. Ganska stor skillnad.

"Jobbade fram"? Menar du det där lama skottet rätt på målvakten i knapp styrfart? 🤔 Klass naturligtvis! Att han blev uppäten av "Sockerdrickspojken" Simon matchen igenom berodde inte på att han var punktmarkerad. Det är helt enkelt klasskillnad på dom två.
Det var inte en billig straff eftersom bollen så väldigt tydligt tar på armbågen. Detta syns på bollbanan. Armen längs kroppen är en regel för Frontal- och sagitallplanen. Dvs, om bollen är på väg mot magen och du håller armen på magen ska det ej vara straff.

I detta fallet har er spelare lyckats sätta sin kropp i transfersalplanet i förhållande till bollbanan. Ställ dig rakt upp på golvet. Bollbanan kommer ur fotsulans riktning. Det är i princip anatomiskt omöjligt att ha armbågen intill kroppen ur denna vinkeln. Kim Kardashians höfter eller din kagge kan möjligen gömma en armbåge. För er spelare bildar armbågen/underarmen en horisontell yta utanför bålen som vallar bollen rakt ned i backen. Handflatan måste ligga mot låret ur denna vinkeln för att att inte göra "kroppen onaturligt större".

Totalt nonsens av Johannesson att hänga Al Hakim et al pga detta.

https://www.sporthalsa.se/sites/default/files/332434/r%C3%B6relseplan.jpg
Citera
2024-04-13, 12:47
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Det var inte en billig straff eftersom bollen så väldigt tydligt tar på armbågen. Detta syns på bollbanan. Armen längs kroppen är en regel för Frontal- och sagitallplanen. Dvs, om bollen är på väg mot magen och du håller armen på magen ska det ej vara straff.

I detta fallet har er spelare lyckats sätta sin kropp i transfersalplanet i förhållande till bollbanan. Ställ dig rakt upp på golvet. Bollbanan kommer ur fotsulans riktning. Det är i princip anatomiskt omöjligt att ha armbågen intill kroppen ur denna vinkeln. Kim Kardashians höfter eller din kagge kan möjligen gömma en armbåge. För er spelare bildar armbågen/underarmen en horisontell yta utanför bålen som vallar bollen rakt ned i backen. Handflatan måste ligga mot låret ur denna vinkeln för att att inte göra "kroppen onaturligt större".

Totalt nonsens av Johannesson att hänga Al Hakim et al pga detta.

https://www.sporthalsa.se/sites/default/files/332434/r%C3%B6relseplan.jpg
Så vi får helt enkelt förbjuda glidtacklingar och block helt och hållet? Kanske bör man blåsa straff varje gång någon glider? Oavsett var på planen det sker? 🤔 Bra där Kukräven!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in