2024-04-13, 05:56
Avslutad
Så Göteborg siktar på europaspel i sin verksamhetsplan igen. Inget fel på att ha ambitioner i sig men jag ser inte riktigt hur man ska uppnå det utan att göra en redig satsning då man är efter alla konkurrenter som slåss om de platserna. Larsson pratar om omsättning av spelare (den enda jag ser som kan gå för bra pengar i det laget är Yalcouyé) som ska ge en ekonomisk boost men finns det verkligen någon annan som kan gå för goda pengar?
Citera
2024-04-13, 07:52
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Så Göteborg siktar på europaspel i sin verksamhetsplan igen. Inget fel på att ha ambitioner i sig men jag ser inte riktigt hur man ska uppnå det utan att göra en redig satsning då man är efter alla konkurrenter som slåss om de platserna. Larsson pratar om omsättning av spelare (den enda jag ser som kan gå för bra pengar i det laget är Yalcouyé) som ska ge en ekonomisk boost men finns det verkligen någon annan som kan gå för goda pengar?
Rätt planerat så kan ju en enda större försäljning räcka för att kunna vässa truppen. Bara att titta på oss. Martin brukar säga att det var försäljningen av Wålis som gjorde att vi hade råd att plocka in bl.a Rygaard, Hovland och Sadiq 2022.

Sedan tror jag visserligen att den största orsaken till våran förvandling var tränarfrågan. Men ändå. Det kan vända fort om man använder pengarna rätt.

Med det sagt har du naturligtvis rätt i att det är en tuff målsättning att komma tillbaka till toppen av allsvenskan på bara 3 år men omöjligt är det inte. Och lite charmigt är det också.
Senast redigerad av trazkei 2024-04-13 kl. 07:55.
Citera
2024-04-13, 08:17
Medlem
a.Canis.Majoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Med det sagt har du naturligtvis rätt i att det är en tuff målsättning att komma tillbaka till toppen av allsvenskan på bara 3 år men omöjligt är det inte. Och lite charmigt är det också.
För en förening som gjort i princip allting fel i ett decennium är det nog nästintill omöjligt. Troligare att IFK Göteborg är med och utmanar om topp tre i Superettan än i Allsvenskan om tre år.
Citera
2024-04-13, 08:36
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
"lilla" Häcken som du är överlycklig att DIF fick 1 poäng mot hemma... Sött.
1 p efter 2 omgångar...
Citera
2024-04-13, 08:59
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
1 p efter 2 omgångar...
Ni fick en gratis 3:a av Islänningen i Blåvitt och ni fick 1 gratispoäng av oss och Al-Hakim. Flytet fortsätter, tänk när det tar slut..
Citera
2024-04-13, 09:01
Medlem
trazkeis avatar
Guidetti missar dagens match, hur kommer AIK ersätta honom? 🤔
Citera
2024-04-13, 09:08
Avslutad
Citat:
Rätt planerat så kan ju en enda större försäljning räcka för att kunna vässa truppen. Bara att titta på oss. Martin brukar säga att det var försäljningen av Wålis som gjorde att vi hade råd att plocka in bl.a Rygaard, Hovland och Sadiq 2022.

Sedan tror jag visserligen att den största orsaken till våran förvandling var tränarfrågan. Men ändå. Det kan vända fort om man använder pengarna rätt.

Jag lutar mig också lite mot det som a.Canis.Majoris skriver. Vad är det som egentligen säger att man ska kunna vända på det? Redan nu får man nobben av sina första- och andraval när man väl jagar spelare. Man behöver stabilitet för att kunna börja matcha in de yngre för att således kunna skeppa de vidare samtidigt som man måste fortsätta bygga på underifrån med talanger men detta blir svårt när man år efter år slåss där i botten.

Nu ska man ge året ut för då har Larssons prägel hunnit sätta sig på detta lag men jag tycker inte Göteborg ser bättre ut än tidigare år. De danska värvningarna har det varit fullträff på, men det känns mer Askouvärvningar. Man har värvat in en överskattad Pettersson (man gjorde nog misstaget att man inte tittade mer på att det var Leach Holm gjorde honom bättre) och panikvärvat Abraham efter att man inte kunde lösa DMK.

När du skriver charmigt är det liksom nivån Göteborg hamnat på. Det osar inte hunger direkt.
Citera
2024-04-13, 09:08
Medlem
cokehyenas avatar
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/WR4Qxj/aik-s-svaga-spel-i-allsvenskan-oroar-anton-saletros-har-haft-tur

Lite axplock av citat:
- Vi är glada för fyra poäng men vi har haft en del tur som vi tagit de fyra poängen
- Vi kontrollerar inte matcherna med hjälp av bollen. Vi skapar inte riktigt målchanser på det viset utan i kontringar
- VSK och BP fick för stora ytor

1. Jag pekar på uppenbara brister i Solnas spel och förutspår poängtapp mot BP
2. Solnakråkan m fl blir ursinniga
3. Salétros går ut och ger mig rätt

Solna är alltså glada över ett poängtapp mot BP. Smaka på den.
Citera
2024-04-13, 09:14
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ni fick en gratis 3:a av Islänningen i Blåvitt och ni fick 1 gratispoäng av oss och Al-Hakim. Flytet fortsätter, tänk när det tar slut..
Al Hakim missade en straff vid 2-0 så inget att hänga läpp över.

Suarez-nivå på Svenssons hands. Därutöver gjorde vi 2 mål på 2 chanser och 1 hörnmål.

Bergvall fortsätter ta jättekliv på träningarna förövrigt. Danielson (!!!) klarar ej att hålla jämna steg numera.
Citera
2024-04-13, 09:21
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Al Hakim missade en straff vid 2-0 så inget att hänga läpp över.

Suarez-nivå på Svenssons hands. Därutöver gjorde vi 2 mål på 2 chanser och 1 hörnmål.

Bergvall fortsätter ta jättekliv på träningarna förövrigt. Danielson (!!!) klarar ej att hålla jämna steg numera.
Ganska skört att lipa om straffar "man borde fått". Speciellt när även det hade varit en gratisstraff med tanke på att det inte ens var en målchans och det var en boll som bara studsade oturligt på handen. Du kommer aldrig se mig gapa om straff för oss vid en liknande situation som den med Hovland.

Kul att Bergvall är duktig på träning! Kanske gör han snart avtryck i en allsvensk fotbollsmatch också? Annars tycker jag det mest låter som en Axén - Romario.

"Romario är alltid bäst på träningarna, jag förstår inte varför han jämt är så dålig på matcher?"
Citera
2024-04-13, 09:30
Medlem
mishimas avatar
Tyckte AIK hade perioder mot BP som var bättre än vad Djurgården visat än. Djurgården körde över ett Göteborg på tio man, fram till utvisningen visade man inget speciellt. Mot Häcken tog man in tre mål på adrenalin och piggare/bättre inhoppare än motståndarna. I övrigt visade man brister både i omställningsspelet, hemjobbet och försvarsspelet. Det enda som var riktigt bra över 90 min var offensiva fasta.
Citera
2024-04-13, 09:30
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Jag lutar mig också lite mot det som a.Canis.Majoris skriver. Vad är det som egentligen säger att man ska kunna vända på det? Redan nu får man nobben av sina första- och andraval när man väl jagar spelare. Man behöver stabilitet för att kunna börja matcha in de yngre för att således kunna skeppa de vidare samtidigt som man måste fortsätta bygga på underifrån med talanger men detta blir svårt när man år efter år slåss där i botten.

Nu ska man ge året ut för då har Larssons prägel hunnit sätta sig på detta lag men jag tycker inte Göteborg ser bättre ut än tidigare år. De danska värvningarna har det varit fullträff på, men det känns mer Askouvärvningar. Man har värvat in en överskattad Pettersson (man gjorde nog misstaget att man inte tittade mer på att det var Leach Holm gjorde honom bättre) och panikvärvat Abraham efter att man inte kunde lösa DMK.

När du skriver charmigt är det liksom nivån Göteborg hamnat på. Det osar inte hunger direkt.
Jag tycker Blåvitt ser betydligt bättre ut än förra året.

Dom körde ju över "guldfavoriten" Djurgården totalt fram till utvisningen.

Mot HBK hade dom en jäkla otur vad man förstått från snacket och statistik. Nu såg jag bara sista 10 min där men alla verkar överens om att det är en match Blåvitt vinner 9 gånger av 10.

Jag tror Blåvitt blir ett mittenlag i år. Det är ett tydligt steg upp från 2023. Sedan är det bara ett liknande steg till för att vara med och slåss om Europaplatserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in