2024-08-30, 10:34
Medlem
Bajenjeppes avatar
Någon med bra koll som vet hur långt ifrån Allsvenskan är att få en till Europaplats och/eller vad som skulle krävas? Har ingen aning om ifall det t.ex. överhuvudtaget är möjligt/rimligt att Allsvenskan (eller Sverige då) hade fått två kvalplatser till CL. Kanske är helt orealistiskt. Antar att det är närmare att en ECL-plats byts mot en EL-plats i så fall.
Citera
2024-08-30, 11:04
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Någon med bra koll som vet hur långt ifrån Allsvenskan är att få en till Europaplats och/eller vad som skulle krävas? Har ingen aning om ifall det t.ex. överhuvudtaget är möjligt/rimligt att Allsvenskan (eller Sverige då) hade fått två kvalplatser till CL. Kanske är helt orealistiskt. Antar att det är närmare att en ECL-plats byts mot en EL-plats i så fall.
Vi måste upp till plats 15 för att få två kvalplatser till CL. Vi ligger på plats 22 nu tror jag. Tror även att plats 22 gör att svenska mästarna slipper CLQ1 oavsett lagranking? Så om ett annat lag än MFF tar sm-guld är topp-22 viktigt.
Citera
2024-08-30, 11:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Vi måste upp till plats 15 för att få två kvalplatser till CL. Vi ligger på plats 22 nu tror jag. Tror även att plats 22 gör att svenska mästarna slipper CLQ1 oavsett lagranking? Så om ett annat lag än MFF tar sm-guld är topp-22 viktigt.
Jag hade för mig att Grekland var det lägst rankade landet med 2 kvalplatser förra året, och dom låg mycket riktigt på plats 15. Dom har dock utvidgat Champions League från 32 till 36 inför denna säsongen, och hur dom extra platserna allokeras vet jag inte annat än att Tyskland och Italien fått +1 plats vardera på grund av deras prestation i Europa förra säsongen.
Citera
2024-08-30, 11:18
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Det här är en rätt bra grafik som visar hur platserna fördelas utifrån nationsrankningen:

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_coefficient#Distribution_of_team_competition_ quotas

Som man ser händer det inte så jäkla mycket. Att hamna på plats 22 betyder bara att man går in i kvalomgång 2 ist.f. 1 till Champions League. Sen är det inga fler fördelar förrän plats 15 där vi skulle få ett extra lag i CL.

Att Malmö gick in i kvalomgång 2 i år har förresten ingenting med klubbrankingen att göra utan hade med att Ryssland som är rankat före oss inte får vara med. Då fick Polen och Sverige en gratisplats i kvalrunda två.
Citera
2024-08-30, 11:25
Medlem
QuantumQuills avatar
Aik gör precis som förväntat ett nytt uselt kvartalsresultat.
https://d281ovntc614pi.cloudfront.net/content/uploads/2024/08/AIK-Fotboll-Dela%CC%8Arsrapport-Apr-Jun-2024.pdf

Minus hela 84 miljoner i driften jämfört med "bara" minus 37 miljoner förra året vid den här tiden.

Har man bara 50M i eget kapital, så kommer man ligga back 34M om man inte säljer spelare eller hittar pengar på något annat sätt.

Elitlicensen ifrågasätts om du som klubb ligger under 0kr i eget kapital. Så risken för Aik är just nu enorm.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-08-30 kl. 11:34.
Citera
2024-08-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
https://d281ovntc614pi.cloudfront.net/content/uploads/2024/08/AIK-Fotboll-Dela%CC%8Arsrapport-Apr-Jun-2024.pdf

Minus hela 84 miljoner i driften jämfört med "bara" minus 37 miljoner förra året vid den här tiden.

Har man bara 50M i eget kapital, så kommer man ligga back 34M om man inte säljer spelare eller hittar pengar på något annat sätt.

Elitlicensen ifrågasätts om du som klubb ligger under 0kr i eget kapital. Så risken för Aik är just nu enorm.
Vad jag kan se backade de 42 miljoner på driften första halvåret mot 35 miljoner ifjol, 8 miljoner back på driften kvartal två vilket var bättre än ifjol däremot ligger de ju fortfarande bakom förra årets första halvår eftersom de hade så mycket kostnader Q1. Vill minnas att jag tippade på att driften skulle vara nollresultat Q2 så var väl lite sämre än väntat.

Förstår inte dina beräkningar om negativt eget kapital på 34 miljoner. Det förutsätter ju att de skulle spendera pengar de inte har. Och dessutom har det ju stått i tidningarna att de kommer sälja spelare.
Citera
2024-08-30, 11:52
Medlem
over9ks avatar
Citat:

HAHAHA den var bra Det är ingen fara med AIK:s ekonomi
Citera
2024-08-30, 11:53
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Vad jag kan se backade de 42 miljoner på driften första halvåret mot 35 miljoner ifjol, 8 miljoner back på driften kvartal två vilket var bättre än ifjol däremot ligger de ju fortfarande bakom förra årets första halvår eftersom de hade så mycket kostnader Q1. Vill minnas att jag tippade på att driften skulle vara nollresultat Q2 så var väl lite sämre än väntat.
Det kan stämma. Har lite svårt att hitta deras tidigare resultat och huruvida siffrorna är rullande eller specfikt för respektive kvartal.

Citat:
Förstår inte dina beräkningar om negativt eget kapital på 34 miljoner. Det förutsätter ju att de skulle spendera pengar de inte har. Och dessutom har det ju stått i tidningarna att de kommer sälja spelare.

Går man in i året med EK på 65M backar mer än så i driften utan att sälja spelare, så är det egna kapitalet borta (och elitlicensen ifrågasätts).
Ja, självklart kommer dom sälja spelare (vilket dom också gjort redan) men frågan är för hur mycket och om det kompenserar för förväntat driftminus i Q3 och Q4.
Citera
2024-08-30, 12:21
Medlem
Citat:
Det kan stämma. Har lite svårt att hitta deras tidigare resultat och huruvida siffrorna är rullande eller specfikt för respektive kvartal.

Går man in i året med EK på 65M backar mer än så i driften utan att sälja spelare, så är det egna kapitalet borta (och elitlicensen ifrågasätts).
Ja, självklart kommer dom sälja spelare (vilket dom också gjort redan) men frågan är för hur mycket och om det kompenserar för förväntat driftminus i Q3 och Q4.
Vad jag menade är att AIK alltid tycks haft en tom kassa oavsett vad de sålt för så poängen är att får de pengar så spenderar de dem men däremot aldrig pengar de inte har.

Vi får väl se om det blir en ändring och de spenderar pengarna de fått in på försäljning mer strategiskt men att de redan verkar vara i färd med att värva nya spelare (lån med optioner som man tänkt nyttja när pengarna finns på kontot) så tvivlar man.
Citera
2024-08-30, 12:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Var det inte ett lån från Den Svarta Massan med? Är detta återbetalat?

Med detta sagt önskar jag AIK allt gott. En härlig rival.
Citera
2024-08-30, 12:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Undrar om någon tränare nånsin har fått en bättre start i sin allsvenska klubb. Jag talar givetvis om Hiljemark i Elfsborg. 12-2-1 i resultat med ett gäng tuffa europamatcher i kompotten vilket ger poängsnittet 2,53 per match och 37-15 i målskillnad. Avancemang till EL-gruppspel. Därtill tar han över mitt i säsong vilket måste vara en avsevärt svårare uppgift än att få en hel försäsong på sig.

https://www.transfermarkt.com/oscar-hiljemark/leistungsdatenDetail/trainer/93316/verein_id/1101/datum_zu/2024-06-03/datum_ab/2024-08-30

Han är också ett jävla lyft som representant för klubben utåt. Hiljemark har allt som inte Thelin hade när det gäller att hantera media. Det måste ju vara en dröm att kunna ta med honom på sponsorträffar osv också. Bara en sån sak som att slippa innebandyfrisyren från 2007 liksom.

Inte utan att man blir lite avundsjuk som blåvit. Billborns inträde har varit rent fruktansvärt i mitt tycke och mycket av mitt förtroende för honom är redan naggat i kanten. KPI-Olas insats under transferfönstret kan man också undra över.

Helt fantastiskt!

Är det Hiljemark och inte Rydström som är "The Chose One"? En svensk Nagelsmann.

Framtida landslagscoach, säkerligen.

Kan MFF vs Elfsborg bli den svenska motsvarigheten till Bayern München vs Dortmund?

Till och med färgen på tröjan stämmer ...

Blåvitt! Gör någonting! Kanske inte lätt för Billborn / Björklund att få ihop ett lag av den soppan.

Pytten luktar bränt. Man får vara glad om de hänger kvar.
Citera
2024-08-30, 12:51
Medlem
baggebo1s avatar
Hiljemark kommer att utvärderas om ett par år. Alltid lika fånigt när det tas brösttoner om "nästa förbundskapten" och liknande så fort nån lyckas vinna ett gäng matcher i rad. Hur kommer Hiljemarks grupp att fungera vid ett par förluster i rad? Det kommer att ge många svar. Jag tror att Hiljemarks stil är sämre på att hantera en grupp över tid än Thelins. Vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in