2024-04-13, 03:06
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Tvivlar på det. Ingen utomstående såg något eller var på plats och de som var på plats kommer tiga om detta tills ålderns höst.
Jomen polisen sa att det inte fanns så många vid den tiden påtända på en rawbike åkandes i panik med skrutdänk på sig.

Finns ju kameror.

Och GM och hans kumpanjoner lär vara skräckslagna över vilken story de skapat. I hela Sverige.

Och sen har vi (och polisen) eventuellt (eller redan, enl. polisen, vad jag förstod) redan en film på händelsen.

Frågan är egentligen vad detta betyder för civilkurage? Och vad man från samhällets håll kan göra åt problemet.

"Skicka ut dem eller skjut dem" funkar inte. Lås in dem på långa straff / dödsstraff" funkar.

Flytta narkotikamarknaden till Internet funkar.

Varför skulle de hänga i en gångtunnel och sälja narkotika för om de endast ägnade sig åt bidragsbrott??
Senast redigerad av yonny 2024-04-13 kl. 03:14.
Citera
2024-04-13, 03:14
Medlem
zeinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Jomen om hans namn står i metadata och GM's försvar tar upp och publicerar den metadatan i fup?

Borde väl köra en metadata scrubber.

Sen har ju han ingen koppling till brottet, men gängen kan bli lacka på att han "golade" ändå. Dessa gäng vill man inte ha nån kontakt med.

Så kör en metadata scrubber eller be IT-forensikern köra en. Ifall hans telefon's namn skulle stå med i metadata.

Vad heter din telefon, helt enkelt? är det riskabelt att sprida den infon? Om inte så behövs ingen metadata scrubber.

Om den t.ex. bara heter Andre's telefon så är det ju inga problem. Bara gnata in med luren till närmaste polisstation.

Tror det är ganska ovanligt att döpa telefonen till något annat än ”Förnamns telefon”, alternativt till något som är ännu mer kännetecknande än så? Men jag kanske bara är gammal och fantasilös. Heter den något extremt utmärkande för ens person och identitet så kan det vara bra.

En forensiker får inte ändra metadatan även om man som inlämnare vill vara anonym. När man som IT-forensiker extraherar filer behöver man göra det på ett sätt som gör så lite åverkan på både originalfil, extraherad fil och lagringsmedia som möjligt. Så finns risken att något i metadatan kan identifiera en ska man nog definitivt köra en scrubber först. Möjligt att de skulle kunna anonymisera det i en FUP när det inte är relevant eller har koppling till fallet, men det ska man nog inte sätta sina pengar på.
Citera
2024-04-13, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Vilka var där? Vem var skytten? Vem eller vilka såg något?

Fallet kommer att förbli olöst.

Tror du att det är vanligt med olösta mord, begångna tidig kväll i centrum? Måste finnas en hel del kameror i området. Dessutom har de här ungdomarna säkert besökt någon kiosk/ närbutik i området nära tidpunkten för gärningen, för att köpa energidryck el cigaretter - så som ungdomar gör.
Polisen har säkert en 'hot-list' på möjliga förövare redan innan material och vittnesuppgifter sammanställs.
Citera
2024-04-13, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Jomen polisen sa att det inte fanns så många vid den tiden påtända på en rawbike åkandes i panik med skrutdänk på sig.

Finns ju kameror.

Och GM och hans kumpanjoner lär vara skräckslagna över vilken story de skapat. I hela Sverige.

Och sen har vi (och polisen) eventuellt (eller redan, enl. polisen, vad jag förstod) redan en film på händelsen.

Frågan är egentligen vad detta betyder för civilkurage? Och vad man från samhällets håll kan göra åt problemet.

"Skicka ut dem eller skjut dem" funkar inte. Lås in dem på långa straff / dödsstraff" funkar.

Flytta narkotikamarknaden till Internet funkar.

Varför skulle de hänga i en gångtunnel och sälja narkotika för om de endast ägnade sig åt bidragsbrott??
Är väl ärligt talat iaf mer realistiskt med skicka ut dem än dödsstraff?! Vänstern tycker väl kanske det är samma sak iofs.. "funkar inte", vill inte att det ska funka snarare..
Citera
2024-04-13, 03:26
Medlem
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Är väl ärligt talat iaf mer realistiskt med skicka ut dem än dödsstraff?! Vänstern tycker väl kanske det är samma sak iofs.. "funkar inte", vill inte att det ska funka snarare..
De billuffar ju bara tillbaka och ställer sig i samma gångtunnel igen om man skickar ut dem!

Måste bygga en mur runt hela Sverige isåfall. Såsom Donald Trump tänker göra med Mexiko.

Sen hur och framförallt vart hade du tänkt skicka ut dem? Till Danmark/Polen/Tyskland/Nederländerna/Britannien eller? Tror du de vill ha dem?

Och om de sitter tysta i utvisningsrätten så blir det svårt att bedöma om de ska skickas ut till Afghanistan eller Somalia, som ligger på helt olika kontinenter i världen.

Och de vill nog inte ta emot dem heller, men vad vet jag diplomatiskt.

Såntdär pack går ju inte att identifiera. Eller iaf kommer det komma hit kaospack som inte går att identifiera. Då blir det: lås in dem. I någon avskyvärd barrack i Norrland.

Och sen i preventivt syfte: flytta över narkotikamarknaden till darknet, så den sker virtuellt istället för In Real Life.

Och kapa bidragen till icke skötsamma invandrare som failar något IQ-test och varit kaos sedan barnsben. I kaosfamiljer. De borde inte ha tagits hit/fötts, men nu är de här.

PS de flesta invandrare är skötsamma.
Senast redigerad av yonny 2024-04-13 kl. 03:36.
Citera
2024-04-13, 03:35
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagarPrickaren
Jag tänker mer: man riktade ju vapnet rwjt mot MJ så han kanske försökte rycka bort den så fick man stress och klicka. Men ossanolikt, varför skulle vapnet vara osäkrat

Jag förstår. Men varför inte panga honom bara i benet. Varför prickade M en headshot? Är ansiktet inte en overkill på en flintis som bara cykla förbi?
Citera
2024-04-13, 04:08
Medlem
zeinahs avatar
Som förälder så har jag extremt svårt att tro att Mikael gjorde de val som ledde till detta ”bara för att”, bara för att statuera exempel eller bara för att han var trött på kriminella ungdomar. Det gör man nog inte när man kan göra någon form av riskbedömning och man har sitt barn med sig. Sverige ser ut som Sverige gör, vilket jag tror att de flesta föräldrar har i bakhuvudet. Jag har det i huvudet hela jävla tiden när jag är ute med mitt barn. När man kommer upp från tunnelbanan och måste vänta på bussen i centrum där olika gäng av ungdomar rör sig så är jag ALLTID rädd att någon ska få syn på någon och börja skjuta. Det är hemskt, men det är realiteten.

Däremot finns det ingenting som får det att brinna i huvudet så som det gör hos en förälder när man upplever att ens barn är otrygg och under hot. En tolvåring kanske inte blir på sin vakt på samma sätt som en förälder blir när man rullar förbi ett tvivelaktigt ungdomsgäng i en mörk tunnel, och kanske inte ser eller lägger märke till sådant man gör som förälder.

Nu kommer vi förmodligen aldrig få reda på exakt varför Mikael stannade/vände tillbaka, eftersom GM med bihang kommer att hålla tyst och Mikael är död. Men jag anser att det mest troliga för att få en förälder att reagera på det här sättet är att GM antingen viftat med vapnet, GM med bihang direkt hotat sonen (kanske i samma ålder och hotat honom vid namn?) eller på annat sätt triggat igång föräldrainstinkten där man går i försvar/attack för att skydda sitt barn. ”Fortsätt cykla”, säger man till sitt barn för att han ska komma därifrån och ur skottlinjen, medan man själv stannar/vänder för att hamna mellan hotet och sitt barn. Att fortsätta cykla med ryggen mot någon som antingen visat sig beväpnad eller kan antas vara beväpnad när denne precis hotat sitt barn finns inte på min världskarta.

Men det är alltid lättare att köra med lite good old victim blaming. Det är lättare att säga att ett offer får skylla sig själv än att ta in och förstå att det finns genomruttna människor som kan göra sånt.
Citera
2024-04-13, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Omöjligt att veta, men polisen säger att "de har en bra bild av vilka GM är". Det är polisspråk, på vanlig svenska betyder de att de vet, signalement, namn, adress, personnummer på GM.

Sen när gripande sker, det vet vi inte.

Minns någon gammal altmedia dokumentär om någon förort i Sthlm vid ett tillfälle så var de nere i en källare och filmade. Det var tydligt att folk sov i förråden, madrasser kuddar lakan de sa att de var illegala och hemlösa men så skulle ju tekniskt sätt efterlysta också kunna gömma sig.

Tar trots allt en jävla tid att söka igenom varenda källarförråd i orten och de har ju scouter som larmar långt innan polisen dyker upp.

Det finns jävligt många ställen de kan trycka på och kan nog ta lite mer tid än man kan tänka sig men att de hittar svinen är jag övertygad om.
Citera
2024-04-13, 05:42
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeinah
Som förälder så har jag extremt svårt att tro att Mikael gjorde de val som ledde till detta ”bara för att”, bara för att statuera exempel eller bara för att han var trött på kriminella ungdomar. Det gör man nog inte när man kan göra någon form av riskbedömning och man har sitt barn med sig. Sverige ser ut som Sverige gör, vilket jag tror att de flesta föräldrar har i bakhuvudet. Jag har det i huvudet hela jävla tiden när jag är ute med mitt barn. När man kommer upp från tunnelbanan och måste vänta på bussen i centrum där olika gäng av ungdomar rör sig så är jag ALLTID rädd att någon ska få syn på någon och börja skjuta. Det är hemskt, men det är realiteten.

Däremot finns det ingenting som får det att brinna i huvudet så som det gör hos en förälder när man upplever att ens barn är otrygg och under hot. En tolvåring kanske inte blir på sin vakt på samma sätt som en förälder blir när man rullar förbi ett tvivelaktigt ungdomsgäng i en mörk tunnel, och kanske inte ser eller lägger märke till sådant man gör som förälder.

Nu kommer vi förmodligen aldrig få reda på exakt varför Mikael stannade/vände tillbaka, eftersom GM med bihang kommer att hålla tyst och Mikael är död. Men jag anser att det mest troliga för att få en förälder att reagera på det här sättet är att GM antingen viftat med vapnet, GM med bihang direkt hotat sonen (kanske i samma ålder och hotat honom vid namn?) eller på annat sätt triggat igång föräldrainstinkten där man går i försvar/attack för att skydda sitt barn. ”Fortsätt cykla”, säger man till sitt barn för att han ska komma därifrån och ur skottlinjen, medan man själv stannar/vänder för att hamna mellan hotet och sitt barn. Att fortsätta cykla med ryggen mot någon som antingen visat sig beväpnad eller kan antas vara beväpnad när denne precis hotat sitt barn finns inte på min världskarta.

Men det är alltid lättare att köra med lite good old victim blaming. Det är lättare att säga att ett offer får skylla sig själv än att ta in och förstå att det finns genomruttna människor som kan göra sånt.

Mikael var en pappa som brann för och gjorde allt för sin son enligt uppgifter i media. Tror att dessa uppgifter räcker för att säga vad för sorts pappa han var och hur han hanterade olika situationer med sin son närvarande. Den blamming som förekommer i tråden är efterhandskonstruktioner efter att faktumet hänt. Att en pappa med sin son cyklandes i närheten av en simhall vid ett torg i Sverige skulle bli skjuten i ansiktet är något ytterst få kunnat föreställa sig. Representanter för myndigheterna har ju till och med uppmanat medborgarna att visa civilkurage, bekämpa tystnadskultur och hjälpa polisen med tips, vittna i rättegångar osv. Övrig blamming är uppenbart agendadriven bortsett från några få psykfall som trollar.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-04-13 kl. 05:46.
Citera
2024-04-13, 06:01
Medlem
Märkligt att ingen i Skärholmen har berättat för polisen vilka mördarna är! Känslan är att de skyddar gänget!
Citera
2024-04-13, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag vill bara bekräfta vad en annan användare redan har hintat om, så uthänget står inte jag för. Personen har även aktivt tagit bort sig från den öppna sökmotorn. Behöver ju inte betyda något, kan säkert finnas tusen skäl att vilja göra det när man är 17 år...

Personen kanske inte har uppehållstillstånd, eller av annan anledning inte har folkbokförts här. Ingen med samordningsnummer verkar finnas på exv ratsit. Eller så har personen skyddade personuppgifter.
Citera
2024-04-13, 06:40
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flush55
sitter fortfarande på film från händelse o vet inte vafan ja borde göra vill inte ha mitt namn i fup om mord. ge gärna ide på vafan ja ska göra
Du skall skicka in filmen till en tidning då är du skyddad av lagen om källskydd och ingen får efterforska vem som skickat in filmen till tidningen inte ens säpo. Så kan tidningen ge filmen till polisen och i alla fupar så kommer det stå att filmen kommer från tidningen och inget mer.
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2024-04-13 kl. 06:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in