2024-04-12, 23:09
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Hur går det med listan? Lista CAs lögner, samt bifoga källor. För du sitter väl inte i tråden och hittar på?

Frågan riktades inte till mig men jag hoppar in oombett. Jag håller dock inte med om att CA ljuger hela tiden. Men anyway. Pallar tyvärr inte länka källor men finns i den relativt korta CA-akten:

* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han föser en hund löst med bredsidan av foten, veterinärer konstaterar hundhjärnskakning (1985)

* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han ej nånsin sett/träffat pojke som han enligt vittne slog i huvudet (2000-tal)

* Lögn enligt honom själv: I tidiga förhör har han ”aldrig fått” kallelserna, i sista förhöret blir han pressad av Lennart G att erkänna att han fick dem i Västerhaninge men han ”ville inte bli inblandad”

* Sålde revolvern för att delbetala skuld till BRF - finns inga tecken på att sådan skuld delbetalats.

* Ord mot ord: Påstår sig vara sjuk hela mordveckan men har inte varit det enligt brodern.

* Ord mot ord/dåligt minne: säger sig ej minnas att han hanterat WMP-kulor trots att materialaren tydligt minns en sådan försäljning.

* Dåligt minne: uppger att han inte minns ifall det var tioårsdagen han åkte in till mordplatsen eller ej, trots att han observeras av polis läsande en artikel om just tioårsdagen när han åkte pendeltåg dit (till Svea café).

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här i "Vem mördade Palme?" svarar(?) polisen på just den frågan (24:00 in i programmet):
- Vad var det han ljög om?
- Ja, framförallt var det om sina intressen och sådant där. Han hade inga vänner, ingen flickvän, utan han besökte ofta sin mor ute i södra förorterna.

https://www.ilikeradio.se/podcasts/hasse-aro/14140/

Lennart G är en av få poliser som verkar vilja utreda CA och det ska han ha credd för. Sen har han tyvärr börjar slarva med detaljerna på senare år. Helt oklart vad han menar med ovanstående citat. CA säger själv i sista förhöret att han saknar vänner, flickvän och intressen utöver tv-sport.

Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det intressanta för mig som började intressera mig för MOP för typ tre veckor sedan är att det här är det enda spåret som blir mer intressant ju mer man läser. Medan ju mer man läser om de andra teorierna desto mer luckor ser man.

Det är verkligen inte mycket man behöver förklara bort för att se CA som GM. Det är väl i så fall WT-observationerna, men man undrar ju hur många av de vittnena som påverkades av varandra och mediehysterin kring walkie talkies.

Kan bara hålla med. Det var samma för mig. Alla andra spår har stora problem utom CA-spåret. Det är väl Dekorima-mannen och walkie talkies som kan spöka. Men de senare kan vara kopplade till andra Säpo-aktiviteter och ”mötet” kan vara ett missförstånd från vittnen som fyller i luckor i händelseförloppet själva, typ Anders D som tror att de ev. är vända mot varandra i skottögonblicket vilket motsägs av obduktionen.
Citera
2024-04-12, 23:15
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nja det kan man iofs göra eftersom INGENTING rörande attentatet tyder på någon konspiration. Allt tyder på en ensam gärningsman som agerade själv skulle jag lite raljant vilja påstå.

Samma logik kan man för övrigt också (med betydligt större framgång) applicera på CA. Man kan till slut inte avfärda ALLA omständigheter runt CA även om naturligtvis enstaka saker var för sig går att [bort]förklara om man vill.

Jag tror inte heller på en konspiration eftersom det inte går ihop med det otroligt amatörmässiga utförande i övrigt.

Jag avsåg endast att själva WT-observationerna inte kan avfärdas utan vidare. Det har till exempel aldrig PU gjort. De kan däremot ha oskyldiga orsaker.
Citera
2024-04-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Frågan riktades inte till mig men jag hoppar in oombett. Jag håller dock inte med om att CA ljuger hela tiden. Men anyway. Pallar tyvärr inte länka källor men finns i den relativt korta CA-akten:

* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han föser en hund löst med bredsidan av foten, veterinärer konstaterar hundhjärnskakning (1985)

* Dokumenterad lögn av domstol: CA påstår att han ej nånsin sett/träffat pojke som han enligt vittne slog i huvudet (2000-tal)

* Lögn enligt honom själv: I tidiga förhör har han ”aldrig fått” kallelserna, i sista förhöret blir han pressad av Lennart G att erkänna att han fick dem i Västerhaninge men han ”ville inte bli inblandad”

* Sålde revolvern för att delbetala skuld till BRF - finns inga tecken på att sådan skuld delbetalats.

* Ord mot ord: Påstår sig vara sjuk hela mordveckan men har inte varit det enligt brodern.

* Ord mot ord/dåligt minne: säger sig ej minnas att han hanterat WMP-kulor trots att materialaren tydligt minns en sådan försäljning.

* Dåligt minne: uppger att han inte minns ifall det var tioårsdagen han åkte in till mordplatsen eller ej, trots att han observeras av polis läsande en artikel om just tioårsdagen när han åkte pendeltåg dit (till Svea café).

Lennart G är en av få poliser som verkar vilja utreda CA och det ska han ha credd för. Sen har han tyvärr börjar slarva med detaljerna på senare år. Helt oklart vad han menar med ovanstående citat. CA säger själv i sista förhöret att han saknar vänner, flickvän och intressen utöver tv-sport.

Kan bara hålla med. Det var samma för mig. Alla andra spår har stora problem utom CA-spåret. Det är väl Dekorima-mannen och walkie talkies som kan spöka. Men de senare kan vara kopplade till andra Säpo-aktiviteter och ”mötet” kan vara ett missförstånd från vittnen som fyller i luckor i händelseförloppet själva, typ Anders D som tror att de ev. är vända mot varandra i skottögonblicket vilket motsägs av obduktionen.

Det finns ingen real materialmässig grund för Dekorimamannen.
Dessutom så måste dennes eventuella existens vägas direkt emot Tensonmannen(jag är så jävla glad att tid som rum ibland sätter stopp för obestyrkta spekulationer).
Ge mig en enda trovärdig WT observation..en enda..som dessutom på rimligt sätt kan kopplas vidare i ett trovärdigt scenario runt MOP.
Ingen har hittills lyckats med detta på plus 38 år..och om man är vän av ordning torde det säga någonting substansiellt kan jag personligen tycka.

Jag plockar gärna sönder valfri WT observation..även om det tråkar ut mig.det måste jag få medge.
Citera
2024-04-12, 23:18
Medlem
Citat:

Det här reagerade jag också starkt på!
Citera
2024-04-12, 23:18
Medlem
fragolas avatar
Här kommer en spekulativ psykologisk bonus på temat ”spegling”.
(Vilket är populärt i Skandiamannen-tråden)

I intervjun med Aftonbladet uttalar sig CA om mördarens psyke: ”han kanske inte siktade på Lisbeth… Han kanske blev nervös…”

Så:
Har ni tänkt på att historien om vapenförsäljningen faktiskt är som en otäck spegel av mordnatten:

1) Jag gick på stan
2) Jag träffade en man av en slump
3) Jag gick hem och hämtade min revolver
4) Vi möttes igen en bestämd tid senare
5) Vi slog följe till en bra plats
6) Det skedde en uppgörelse oss emellan
7) Sedan gick jag iväg åt mitt håll och vi sågs aldrig mer
Citera
2024-04-12, 23:19
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Frågan riktades inte till mig men jag hoppar in oombett.

Sannolika lögner eller åtminstone i gränslandet därtill är även omfattningen av engagemanget inom APK (vars ordförande i sin tur ljugar om sina kontakter med CA), besöksfrekvensen på Svea konditori, och förstås revolverförsäljningen.
Citera
2024-04-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Sannolika lögner eller åtminstone i gränslandet därtill är även omfattningen av engagemanget inom APK (vars ordförande i sin tur ljugar om sina kontakter med CA), besöksfrekvensen på Svea konditori, och förstås revolverförsäljningen.

CA blåljuger om sitt alibi,det är helt uppenbart.
CA blåljuger BÅDE om sin spädgris och hans tillgång till densamma plus att han blåljuger om att han har haft historisk tillgång till exakt mordammunition.
CA blåljuger om sin motivbild.
Han blåljuger dessutom,såsom du delvis påpekar om andra omständigheter som knyter honom närmare till dådet.

Christer Andersson ljuger.
Han ljuger om allt,i stort sett hela tiden.

Fråga Er varför?
Citera
2024-04-12, 23:28
Medlem
-Var du ute nånting under kvällen?

-Näh! Det var ju mitt i natten..
Citera
2024-04-12, 23:29
Medlem
-Vad tänkte du när du fick reda på att Palme blitt skjuten?

(Tystnad i en evighet)

-Ja jag såg ju på tv:n..
Citera
2024-04-12, 23:32
Medlem
fragolas avatar
Citat:
-Var du ute nånting under kvällen?

-Näh! Det var ju mitt i natten..

Detta är verkligen byta ämne de lux. Som ett barn.

Citat:
-Vad tänkte du när du fick reda på att Palme blitt skjuten?

(Tystnad i en evighet)

-Jag såg ju på tv:n..

Också en riktig klassiker.
Lennart G, på sistone dissad i denna tråd för sitt faktaslarv på senare år, gör faktiskt en bra insats i sista förhöret.
Citera
2024-04-12, 23:34
Medlem
Just om vad han tänkte, hur han reagerade och vad han kände när han fick reda på mordet kan han absolut inte med ett knyst svara på. Här blir han knäpptyst i polisförhör, för att sedan krysta fram ett avledande svar [på nåt annat] med svag röst.
Citera
2024-04-12, 23:40
Medlem
Citat:
Just om vad han tänkte, hur han reagerade och vad han kände när han fick reda på mordet kan han absolut inte med ett knyst svara på. Här blir han knäpptyst inpolisförhör, för att sedan krysta fram ett avledande svar [på nåt annat] med svag röst.

Christer Andersson är en delvis psykopatisk individ.Det framgår ganska så tydligt av hans persona.

Gällande gärningsbeskrivning så tycker jag att det är en hyggligt solid spekulation att han hastat Sveavägen fram västra trottoaren efter det han lämnat tillbaka flyttbilen som han de facto hyrt mordveckan.
Han vill inte missa Handbolls VM runt klockan 21.30 och eventuellt inte heller ekonomi aktuellt som var typ fem minuter innan eftersom det torde ha intresserat att höra det senaste om Svarta Torsdagen då han var aktiespekulant med mycket hög riskprofil.

CA hastar fram och får syn på sitt hatobjekt Palme.Han observeras minuten efter av vittnet Stark samt eventuellt även Birgitta W.

Resten är historia.

Helt osökt är det inte tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in