Citat:
Ursprungligen postat av
RostigHink
Jag parkerar sällan där app behövs så jag är inte drabbad.
idag tycker jag Tesla är jobbigast där jag måste klydda med en app medan jag bara blippar på de flesta andra laddstationerna.
Ja, parkerar man inte så är det självklart inga problem. Men för oss som gör det så är det oerhört irriterande, och ett mycket större problem än snabbladdning med bilar.
Har också ett gäng massor av kort och blipp-NFC-brickor. Säkert en 10 stycken olika. Problemet är dock att även de skall "underhållas", och vissa går ut. Men det största problemet är att jag bara har en uppsättning, och vi har två elbilar. Ibland lånar jag även pappas elbil, och då skall man komma ihåg att leta upp alla dessa djäkla brickor från vilken bil de nu ligger i. Också ett djäkla meck och ganska dålig lösning IMO. Appar kan krångla mer, men telefonen har man ju iaf. alltid med sig.
Kör du inte Tesla så förstår jag att upplevelsen inte är lika god på Tesla SuC.
Har någon gång laddat där med en icke-Tesla (vår Mini eller pappas XC40). Då måste man använda appen för icke-teslor, och med vissa bilar som tex vår Mini så blir det strul och knepiga parkeringar då laddintaget på Minin sitter på "fel" sida för Tesla SuC. Fungerar lite bättre när jag lånat pappas XC40, där laddintaget sitter på "rätt" sidan. Det sagt så även om jag ogillar appar, så har den aldrig strulat till skillnad från andra appar jag kört med (OKQ8, CK, etc). Den har varit extremt stabil de (iofs. ganska få) gånger jag laddat med den.
SuC är byggt med endast Tesla i åtanke från starten, och kör man Tesla så behöver man inte hålla på med varken appar, brickor eller annat. Bara att plugga in kabeln och allt sköter sig helt automatiskt. Snabbt går det också. Börjar ladda efter 1-2 sekunder (andra laddnät kan ta upp till en minut innan bilen börjar ladda). Extremt bra användarupplevelse. Kombinationen Tesla bil och Tesla SuC är fortsatt överlägsen alla andra kombinationer. Allt är så smidigt och välintegrerat med varandra.
Det enda logiska och enkla lösningarna tycker jag är att man kan betala antingen med vanliga betalmedel (betal/kreditkort, Swish, Apple/Google Pay, etc) eller med PlugNCharge (bara koppla in laddkabel i bilen, som Tesla). Bägge de två lösningarna borde vara standard i framtiden hos alla.