2023-10-05, 18:20
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Det bör fungera!
Om appen godkände numret du angav, tror jag det.

Jag har registrerat min rfid-tagg från eways i appen. Går blixtsnabbt att starta laddning! Jag provade att registrera en annan tagg först, men den innehöll tecken appen inte godkände.

Bra snabbladdare. OKQ8 och kanske fler tror jag har av samma märke. Jag laddare inte så ofta på detta viset.
Appen svalde numret men jag har inte testat ännu.

Jag har försökt få tag i så många taggar/kort som möjligt nu. Senast Incharge och beställt från EVCore och Virta. Den sistnämnda funkar på E-On men man slipper ha reserverad pott på kreditkortet. Elli och IONITY struntar jag i. Totalt 8 RFID blir det. Trots allt är det smidigare än apparna som har en tendens att krångla. Visserligen kommer möjligheten till betalkort men vad jag inte vet idag är vad det kommer att kosta.
Citera
2024-04-12, 12:41
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Borde vara som för bensin bilar, att man bara drar kortet. har ej elbil själv men kompisar har det och det dom stör sig mest på är alla dessa applikationer som är riktigt värdelösa och alltid krånglar på något sätt.
Påminner tydligen rätt mycket om parkerings applikationer som man har 711 st av i telefonen och den man behöver funkar såklart inte just då.

Hoppas en eller flera lagar om detta kommer. ska man köpa en ny bil ska man inte bråka med applikationer för att kunna tanka.

Ja från och med 1 januari 2027 så införs kravet att alla publika laddstationer oavsett när dom togs i bruk ska ta emot kortbetalning.

"Från och med den 13 april i år införs EU-krav på att det ska finnas kortbetalning på publika laddstationer som installeras från och med nu. Laddoperatörerna får inte längre kräva att bilföraren registrerar sig, betalar i förskott eller måste använda en app för att kunna använda nyinstallerade laddstationer."

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-infors-nya-kravet-enklare-att-ladda-elbilen

Ja alla dessa jävla appar ger bara en massa irritation.
Citera
2024-04-12, 12:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja från och med 1 januari 2027 så införs kravet att alla publika laddstationer oavsett när dom togs i bruk ska ta emot kortbetalning.

"Från och med den 13 april i år införs EU-krav på att det ska finnas kortbetalning på publika laddstationer som installeras från och med nu. Laddoperatörerna får inte längre kräva att bilföraren registrerar sig, betalar i förskott eller måste använda en app för att kunna använda nyinstallerade laddstationer."

https://www.vibilagare.se/nyheter/nu-infors-nya-kravet-enklare-att-ladda-elbilen

Japp. De är kassa.

Vad jag dock retar mig på, som är ännu värre (då jag sällan snabbladdar, och gör jag det så är det på Teslas nät där jag slipper allt krångel) är alla jävla parkeringsappar som krånglar!

Helvete på jorden är de ibland!

Här skulle man önska att svenska lagstiftare eller EU tog tag i detta jävla ofoget!
Citera
2024-04-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Det låter bra. Jag saknar elbil men de jag känner som har, har olika appar till förbannelse och fan och hans moster, sen kommer vi till parkerings apparna också som vi alla måste lida av.
Citera
2024-04-12, 13:10
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Japp. De är kassa.

Vad jag dock retar mig på, som är ännu värre (då jag sällan snabbladdar, och gör jag det så är det på Teslas nät där jag slipper allt krångel) är alla jävla parkeringsappar som krånglar!

Helvete på jorden är de ibland!

Här skulle man önska att svenska lagstiftare eller EU tog tag i detta jävla ofoget!
Jag parkerar sällan där app behövs så jag är inte drabbad.

idag tycker jag Tesla är jobbigast där jag måste klydda med en app medan jag bara blippar på de flesta andra laddstationerna.
Citera
2024-04-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Det låter bra. Jag saknar elbil men de jag känner som har, har olika appar till förbannelse och fan och hans moster, sen kommer vi till parkerings apparna också som vi alla måste lida av.

Det man bör göra när man skaffar elbil för första gången är att kolla först och främst de sträckor man ofta kör och vilka laddare som finns där. Sedan beställer man hem brickor till alla dessa.

Har man ett gäng så slipper man bry sig om appar sen. Vissa utav dom funkar på många olika laddare dessutom, som Shell t.ex.
Sen har vi Recharge eller om det var Incharge (blandar alltid ihop dom) som också fungerar på fler.
Mer brickan fungerar på både Mer och Circle K osv.
Citera
2024-04-12, 13:30
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Det bör fungera!
Om appen godkände numret du angav, tror jag det.

Jag har registrerat min rfid-tagg från eways i appen. Går blixtsnabbt att starta laddning! Jag provade att registrera en annan tagg först, men den innehöll tecken appen inte godkände.

Bra snabbladdare. OKQ8 och kanske fler tror jag har av samma märke. Jag laddare inte så ofta på detta viset.
Jag har nu provat fulkorten på Circle-K och Eviny och det funkar alldeles utmärkt. Tur det då jag försökte testa Circle-Ks plugga i och ladda men fick inte igång det.

Laddkortet från EVCore kom aldrig men det gör inget då jag har en ny destinationsladdare nära brorsans hus, Wattigo. De har inget kort dock.
Citera
2024-04-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har nu provat fulkorten på Circle-K och Eviny och det funkar alldeles utmärkt. Tur det då jag försökte testa Circle-Ks plugga i och ladda men fick inte igång det.

Laddkortet från EVCore kom aldrig men det gör inget då jag har en ny destinationsladdare nära brorsans hus, Wattigo. De har inget kort dock.

Är det bara Circle K och Eviny där man kan knyta valfritt kort/bricka?
Hade ju varit smidigt om alla hade det så, så kunde man ha en bricka till allt.
Citera
2024-04-12, 14:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag parkerar sällan där app behövs så jag är inte drabbad.

idag tycker jag Tesla är jobbigast där jag måste klydda med en app medan jag bara blippar på de flesta andra laddstationerna.

Ja, parkerar man inte så är det självklart inga problem. Men för oss som gör det så är det oerhört irriterande, och ett mycket större problem än snabbladdning med bilar.

Har också ett gäng massor av kort och blipp-NFC-brickor. Säkert en 10 stycken olika. Problemet är dock att även de skall "underhållas", och vissa går ut. Men det största problemet är att jag bara har en uppsättning, och vi har två elbilar. Ibland lånar jag även pappas elbil, och då skall man komma ihåg att leta upp alla dessa djäkla brickor från vilken bil de nu ligger i. Också ett djäkla meck och ganska dålig lösning IMO. Appar kan krångla mer, men telefonen har man ju iaf. alltid med sig.

Kör du inte Tesla så förstår jag att upplevelsen inte är lika god på Tesla SuC.

Har någon gång laddat där med en icke-Tesla (vår Mini eller pappas XC40). Då måste man använda appen för icke-teslor, och med vissa bilar som tex vår Mini så blir det strul och knepiga parkeringar då laddintaget på Minin sitter på "fel" sida för Tesla SuC. Fungerar lite bättre när jag lånat pappas XC40, där laddintaget sitter på "rätt" sidan. Det sagt så även om jag ogillar appar, så har den aldrig strulat till skillnad från andra appar jag kört med (OKQ8, CK, etc). Den har varit extremt stabil de (iofs. ganska få) gånger jag laddat med den.

SuC är byggt med endast Tesla i åtanke från starten, och kör man Tesla så behöver man inte hålla på med varken appar, brickor eller annat. Bara att plugga in kabeln och allt sköter sig helt automatiskt. Snabbt går det också. Börjar ladda efter 1-2 sekunder (andra laddnät kan ta upp till en minut innan bilen börjar ladda). Extremt bra användarupplevelse. Kombinationen Tesla bil och Tesla SuC är fortsatt överlägsen alla andra kombinationer. Allt är så smidigt och välintegrerat med varandra.

Det enda logiska och enkla lösningarna tycker jag är att man kan betala antingen med vanliga betalmedel (betal/kreditkort, Swish, Apple/Google Pay, etc) eller med PlugNCharge (bara koppla in laddkabel i bilen, som Tesla). Bägge de två lösningarna borde vara standard i framtiden hos alla.
Citera
2024-04-12, 16:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Är det bara Circle K och Eviny där man kan knyta valfritt kort/bricka?
Hade ju varit smidigt om alla hade det så, så kunde man ha en bricka till allt.
Även OKQ8 men numera är det inaktuellt då man kan blippa sitt betalkort hos dem.
Citera
2024-04-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det man bör göra när man skaffar elbil för första gången är att kolla först och främst de sträckor man ofta kör och vilka laddare som finns där. Sedan beställer man hem brickor till alla dessa.

Har man ett gäng så slipper man bry sig om appar sen. Vissa utav dom funkar på många olika laddare dessutom, som Shell t.ex.
Sen har vi Recharge eller om det var Incharge (blandar alltid ihop dom) som också fungerar på fler.
Mer brickan fungerar på både Mer och Circle K osv.
Känns lite som pest eller kolera? ska jag åka runt med en påse brickor i bilen istället. Bäst är att göra så betalkort fungerar, får hoppas det händer nu också så det inte kommer något som sätter käppar i hjulen för det.

Ett smartare alternativ vore om man kunde ladda EN bricka med all info istället. Jag har en bricka till hem, tvättstuga, jobb, vissa kunder. Ja EN bricka. som hänger på nyckelringen så jag alltid har den med mig dessutom.
Citera
2024-04-13, 22:07
Medlem
Citat:
Även OKQ8 men numera är det inaktuellt då man kan blippa sitt betalkort hos dem.

Det finns många laddstolpar med växelström upp till 22 kw i Virta-nätverket. Bl.a. utanför en del ICA-butiker. Där kan man blippa den rfid-tagg man registrerat i OKQ8-appen.

Betala med kort kan man bara göra vid snabbladdare och då blir det dyrt.

Chargepoint nämnde någon. Det var bra förra året. Då kunde man ladda hos Lidl för lägre pris än med Lidls egen betalningslösning. Det går inte nu. Mest prisvärt där nu är med Lidl Plus appen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in