2022-08-21, 21:36
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuffiz
Tjena FB har på den senaste tiden fått låna morsan bil (tesla model 3) då min bil varit krockad. Är verkligen jätte nöjd med bilen på alla sätt och känner verkligen att el är framtiden inom bilbranschen.
Teslas egna superchargers är super smidiga och laddar extremt snabbt. Problemet är att jag bor i kungsbacka och närmaste supercharger ligger runt 6 mil härifrån. Bor lite temporärt nu och har därför inte tillgång till laddare hemma.

Har vid flertal gånger försökt ladda på donken/circle k och även andra laddare som inte är superchargers, men det är bara krångel. Man måste ha minst 5 appar om man ska kunna ladda på alla de olika ställerna som finns och varje app kräver att man gör ett konto. Jobbigt men tur att det är en engångsgrej att skapa ett konto och sen flyter allt på smidigt, NEJ.

Laddningsapparna är nog bland det sämsta jag använt i mitt liv, har inte fått en ända app att fungera, det är bara krångel.

Här har ni några av dem apparna jag testat och vilket betyg de fått på appstore :

”Circle k charge”. 1,6 i betyg. 72 recensioner

”Fortum charge” 2,2 i betyg. 9 recensioner

”Charge point” 1,8 i betyg. 8 recensioner

”Ladda din elbil” 1,2 i betyg. 125 recensioner

Som sagt är extremt nöjd med bilen men alla dessa appar och deras värdelösa design/funktioner gör mig förbannad.

Tror på elens framtid men nånting måste göras åt dessa värdelösa appar.

Är det bara jag som haft problem med dessa appar?

Hade det inte varit smidigare om man betalade på plats med vanligt kortblipp istället för 10 olika konton och appar att hålla reda på?

Har chargemyHyundai-kort som hanterar de abo (ionity och Mer)j ag lagt i det. Blipp-andra-go.

Men det är ju en smal sak att plocka ner de appar man behøver en som backup, tar ju inte lång tid det heller.
Citera
2022-12-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuffiz
Tjena FB har på den senaste tiden fått låna morsan bil (tesla model 3) då min bil varit krockad. Är verkligen jätte nöjd med bilen på alla sätt och känner verkligen att el är framtiden inom bilbranschen.
Teslas egna superchargers är super smidiga och laddar extremt snabbt. Problemet är att jag bor i kungsbacka och närmaste supercharger ligger runt 6 mil härifrån. Bor lite temporärt nu och har därför inte tillgång till laddare hemma.

Har vid flertal gånger försökt ladda på donken/circle k och även andra laddare som inte är superchargers, men det är bara krångel. Man måste ha minst 5 appar om man ska kunna ladda på alla de olika ställerna som finns och varje app kräver att man gör ett konto. Jobbigt men tur att det är en engångsgrej att skapa ett konto och sen flyter allt på smidigt, NEJ.

Laddningsapparna är nog bland det sämsta jag använt i mitt liv, har inte fått en ända app att fungera, det är bara krångel.

Här har ni några av dem apparna jag testat och vilket betyg de fått på appstore :

”Circle k charge”. 1,6 i betyg. 72 recensioner

”Fortum charge” 2,2 i betyg. 9 recensioner

”Charge point” 1,8 i betyg. 8 recensioner

”Ladda din elbil” 1,2 i betyg. 125 recensioner

Som sagt är extremt nöjd med bilen men alla dessa appar och deras värdelösa design/funktioner gör mig förbannad.

Tror på elens framtid men nånting måste göras åt dessa värdelösa appar.

Är det bara jag som haft problem med dessa appar?

Hade det inte varit smidigare om man betalade på plats med vanligt kortblipp istället för 10 olika konton och appar att hålla reda på?

Håller med. Är värdelöst med alla dessa skitappar som måste underhållas, och som ofta krånglar.

Tips är att Tesla just nu bygger en stor SuC V3 i Sisjön (Högsbo ICA Maxi) som inte är mycket mer än ca en kvart från Kungsbacka om du kör på E6. Borde öppna nu till julen vad jag läst på forum.

Dessa fungerar ju oftast föredömligt enkelt och väl. Bara att plugga in laddkabeln så sköts allt automtiskt precis som du är inne på. Kan inte bli enklare.
Senast redigerad av mtflash 2022-12-06 kl. 12:51.
Citera
2022-12-06, 17:52
Medlem
Ja, appar och brickor är skit. Det är de olika operatörerna som drömmer om "big data" och att ha en "kundrelation". I verkligheten hatar folk att behöva registrera sig på femtielva olika operatörer och sända runt sina kortuppgifter kors och tvärs i en massa skitappar.

MEN nu börjar det hända saker; i sommras fick jag laddat hos diverse operatörer i både tyskland och danmark med enkel bankkorts-blipp!
Dvs laddmarknaden börjar mogna och inse att folk inte vill ha abonnemang, de vill bara betala och komma vidare! Precis som på bensinmacken. Tänk att de inte fattat det tidigare?!
Citera
2022-12-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Ja, appar och brickor är skit. Det är de olika operatörerna som drömmer om "big data" och att ha en "kundrelation". I verkligheten hatar folk att behöva registrera sig på femtielva olika operatörer och sända runt sina kortuppgifter kors och tvärs i en massa skitappar.

MEN nu börjar det hända saker; i sommras fick jag laddat hos diverse operatörer i både tyskland och danmark med enkel bankkorts-blipp!
Dvs laddmarknaden börjar mogna och inse att folk inte vill ha abonnemang, de vill bara betala och komma vidare! Precis som på bensinmacken. Tänk att de inte fattat det tidigare?!

Word.

Istället för att göra som Tesla och göra betalning och laddning enklare än att tanka på en bensinstation, så har de andra laddnätverken medvetet gjort det enormt mycket krångligare att ladda en elbil än att tanka sin ICE-bil.

Det har som sagt försökt att köra med oss konsumenter, men bra att marknaden nu pressar fram normala betalalternativ.
Citera
2022-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet

Ja det händer mycket nu. Är otroligt mycket klagomål på appar och brickor från alla nya elbilskunder. Det är en halv mardröm att aldrig använt en elbil och idag hämta ut sin nya elbil och inse att efter att ha laddat de 5 första gångerna publikt så kanske du fått stå först i 15 minuter och ladda ner en app och registrera dig och lägga in kort osv och sen göra det varje gång eftersom du kanske stöter på olika operatörer.

Alternativt på förväg kolla upp allt som finns och beställa hem 15 olika laddbrickor och kort.
Varför? Bara varför när alla bensinstationer tar kort. Det är så enkelt och bara funkar.

Nu börjar dock allt fler operatörer vakna upp och börja sätta in betalning med kort och jag misstänker att det kommer bli allt vanligare.

Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Word.

Istället för att göra som Tesla och göra betalning och laddning enklare än att tanka på en bensinstation, så har de andra laddnätverken medvetet gjort det enormt mycket krångligare att ladda en elbil än att tanka sin ICE-bil.

Det har som sagt försökt att köra med oss konsumenter, men bra att marknaden nu pressar fram normala betalalternativ.

Tesla ärt så klart smidigt om man har en tesla, typ plug and play, men inte lika smidigt om man inte har en Tesla, men fortfarande acceptabelt för andra, men jag hoppas innerligt att EU lagstiftar om att kortbetalning är ett krav för den som erbjuder elbilsladdning.
Citera
2023-08-26, 14:56
Medlem
RostigHinks avatar
Visst hade man önskat att det bara var att plugga in bilen och ladda men så långt har ingen operatör tänkt utom Tesla och då bara deras egna bilar så vi med andra bilmärken får leva med appdjungeln. I morgon ska jag ut på en tripp på 57 mil och kommer att stanna för full laddning på ett ställe och toppa upp lite grann på 2 andra. 3 olika operatörer, Recharge, Tesla och Evify. 3 olika appar, Fortum för Recharge, Teslas egen och Bilkraft för Evify. De är alla förberedda i telefonen. Har även förberett OKQ8, CircleK och InCharge. Utöver dessa har jag Ionity, Elli, E-On, NIO, Bonnet, GreenCharge, MER, Shell, ICA och Plugsurfing installerade men inte förberedda. Bafatt.

Många operatörer tar mer än en app men bara en eller två appar för bästa pris och betydligt högre för andra. Detta är rätt sjukt och borde fixas. Ge mig en tagg som funkar överallt.
Citera
2023-08-27, 02:19
Medlem
Borde vara som för bensin bilar, att man bara drar kortet. har ej elbil själv men kompisar har det och det dom stör sig mest på är alla dessa applikationer som är riktigt värdelösa och alltid krånglar på något sätt.
Påminner tydligen rätt mycket om parkerings applikationer som man har 711 st av i telefonen och den man behöver funkar såklart inte just då.

Hoppas en eller flera lagar om detta kommer. ska man köpa en ny bil ska man inte bråka med applikationer för att kunna tanka.
Citera
2023-08-28, 09:07
Medlem
RostigHinks avatar
Rapport från gårdagens resa från nordvästra Skåne till Värmdö i Stockholms skärgård. En intressant färd på flera sätt.

Planen var norrut till Värnamo och vika av mot Eksjö för att toppa upp 15% där för vidare färd mot Linköping för full laddning där och vidare mot KUngens kurva för att toppa upp där. Viker av mot Katrineholm i Norrköping på grund av enorm kö på E4, tar fel väg från Katrineholm till Nyköping vilket blev 5 mil extra.

I Eksjö finns en Recharge och appen jag nyttjade var Fortums. Det funkar och laddningen kommer igång men appen hänger sig och kan inte stoppa laddningen vid 65% som var planen. Bilen självt vägrade avsluta om jag försökte beordra den. Så det fick bli 80% som laddningsgränsen var satt till. Nu gjorde det inte så mycket då en man kom fram och frågade mig hur man gör. Jag är inte själv säker på just Recharge så jag berättade hur jag gjorde. Han laddade ner Fortum och registrerade konto och kort men appen ville ha bekräftelse via email vilket han inte hade på plats. Sa till honom att prova Easypark och efter ett tag fick han igång laddningen

I Linköping var planen att ladda hos Tesla. Funkade inte, nätverket hittade inte bilen trots upprepade försök. Ingen aning om det var fel på laddaren eller om bilen inte var kompatibel. Jag drar bort till en närliggande Circle-K där det finns deras egna laddare och en MER. Endast MER var ledig så det fick bli den trots högt pris. Sätter laddgränsen på 90% och drar iväg för lunch. Laddapp var MERs egen. Laddstolpen signalerade laddfel när jag drog ur kontakten, brydde mig inte utan drog vidare med 90% i batteriet. Tar gamla vägen till Norrköping och ser den enorma kön när jag ska på E4 där så det blev Katrineholm.

Vid Kungens kurva har jag 50% kvar så jag struntade i att toppa upp och anländer målet med 42% kvar. Bilen drog 1,4 kWh/mil till Linköping och därefter 1,2 kWh/mil. Max hastighet 93 km/h helt medvetet, det sparar ström. Vädret torrt och 14-20 grader samt vindstilla. Slutlig sträcka blev 62 mil. Minst en laddare var ledig vid ankomst.
Citera
2023-08-28, 10:58
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Borde vara som för bensin bilar, att man bara drar kortet. har ej elbil själv men kompisar har det och det dom stör sig mest på är alla dessa applikationer som är riktigt värdelösa och alltid krånglar på något sätt.
Påminner tydligen rätt mycket om parkerings applikationer som man har 711 st av i telefonen och den man behöver funkar såklart inte just då.

Hoppas en eller flera lagar om detta kommer. ska man köpa en ny bil ska man inte bråka med applikationer för att kunna tanka.

Hyundai-kortet/appen gäller før de flesta (jag har till och med laddat på Lidl i Sverige med det) och funkar ungefär som ditt bensinkort. Visa kortet mot kortläsaren och ladda. En gång i månaden får du en faktura. Har man inte med kortet så funkar appen också (men är inte så superenkel som med kortet). I appen hittar jag tilläggsinfo som kartfunktion - synkat med Gmaps när man vill -, lediga laddare och priser samt øversikt øver fakturor, laddningar och liknande.

Men før att ladda behøvs bara kortet.

Behøvs inga lagar egentligen, det gäller bara att teknisk utveckling (här kan vi stoppa in allt møjligt, gärna otestat buggigt) och kunders behov (skall vara sketenkelt) børjar samsas. Här tycker jag att Hyundai har lyckats väl.
Citera
2023-08-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tesla ärt så klart smidigt om man har en tesla, typ plug and play, men inte lika smidigt om man inte har en Tesla, men fortfarande acceptabelt för andra, men jag hoppas innerligt att EU lagstiftar om att kortbetalning är ett krav för den som erbjuder elbilsladdning.

Problemet är väl att även om.de skulle ha plug and play så hade man antingen fått registrera sin bil och sitt betalkort på en massa ställen eller så hade någon mellanhand tagit saftigt påslag (så är det ju idag när de har roaming)
Citera
2023-08-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Hyundai-kortet/appen gäller før de flesta (jag har till och med laddat på Lidl i Sverige med det) och funkar ungefär som ditt bensinkort. Visa kortet mot kortläsaren och ladda. En gång i månaden får du en faktura. Har man inte med kortet så funkar appen också (men är inte så superenkel som med kortet). I appen hittar jag tilläggsinfo som kartfunktion - synkat med Gmaps när man vill -, lediga laddare och priser samt øversikt øver fakturor, laddningar och liknande.

Men før att ladda behøvs bara kortet.

Behøvs inga lagar egentligen, det gäller bara att teknisk utveckling (här kan vi stoppa in allt møjligt, gärna otestat buggigt) och kunders behov (skall vara sketenkelt) børjar samsas. Här tycker jag att Hyundai har lyckats väl.
Hyundai verkar vara en bit på väg. Själv vill jag helst ha så lite kort och skit i plånboken som möjligt. Jag tankar tex alltid med mitt vanliga bankkort.
Ska jag gå över till el vill jag gärna kunna göra på samma sätt, alla möjligheter ska finnas så att alla kan få samma chans.
Citera
2023-09-04, 22:22
Medlem
RostigHinks avatar
Nu har jag gjort resan tillbaka från Värmdö till nordvästra Skåne.

Det började dagen innan med att jag och bror i varsin bil körde till ett närliggande värdshus för 11 kW AC-laddning till 100%. Appen som redan var testad funkar (EVCore). Vi åkte hem till bror igen och 2 timmar senare tillbaka för at hämta min bil som nu var 100%.

Kör så mycket småvägar jag kan parallellt med E4 och hamnar i Mantorp med 42% kvar. Peövar Teslas laddare där och det funkar. Planen var att ladda till 60% och det gick så snabbt att jag precis hann äta en räkmacka på köpcentret bredvid.

Därefter vidare på parallell väg till Mjölby och ner mot Eksjö med 42% kvar där jag laddar på samma Recharge som vid uppfärden. Startar laddning med Fortumappen igen men denna gången struntade jag i den så fort laddningen startat och lät den ladda till inställd 80%. Äter en hamburgare på Big Burger som ligger intill och häller upp kaffe från min termos efter det. Hinner inte dricka upp det innan laddningen är klar. Jag drar bara ur kontakten och kör vidare. Så detta har jag lärt mig med Fortums app mot Recharge, ställ in öbskad laddningsnivå i bilen, plugga in och starta i appen, vänta tills klar och dra ur kontakten. Appen kan man strunta i vid det läget.

Laddningen räcker hem och 34% kvar. Totalt runt 30 minuter laddtid varav ingen väntan alls. 30 minuter mat och kaffe. Jag gick nyss ut och pluggade i för laddning under natten då det råkar vara minuspriser på el fram till femtiden i natt.

Så här långt tycker jag Teslas app funkar bäst. Man kan se hur laddningen går i mobilen med den. Ingen annan ger sådan information.

Väl på Värmdö blev det 3 nya appar för destinationsladdning varav en onödig då laddningen inte funkade och en sugig då jag bara fick 3,7 kW. Den tredje vid värdshuset gav 11 kW och det kostade inget mer än själva laddningen att stå där. Den som inte funkade var lite synd då man kan stå 3 timmar gratis och laddningen ingick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in